четвер, 22 лютого 2018 р.

Дєєва Ю. С. ХУДОЖНЄ ОСМИСЛЕННЯ ОБРАЗУ І. ФРАНКА В РОМАНІ «ШРАМИ НА СКАЛІ» Р. ІВАНИЧУКА

Дєєва Ю. С.
студентка 3 курсу,
Запорізький національний університет
Наук. кер.: Проценко О. А., к. філол. н., доцент

ХУДОЖНЄ ОСМИСЛЕННЯ ОБРАЗУ І. ФРАНКА
В РОМАНІ «ШРАМИ НА СКАЛІ» Р. ІВАНИЧУКА

Р. Іваничук – майстер історичних романів «Мальви», «Журавлиний крик», «Вогненні стовпи» тощо. Крім того, його перу належать ще й історико-біографічні твори «Вода з каменю», «Четвертий вимір», «Шрами на скалі». Мета статті: з’ясувати специфіку художнього моделювання образу І. Франка в романі «Шрами на скалі». У мистецькій Франкіані вже були спроби відтворити образ Каменяра. Варто назвати соціально-психологічні романи П. Колесника «Терен на шляху» (1959) і «Поет під час облоги» (1980) про дитячі та юнацькі роки Франка, про його нелегкі взаємини з галицькою суспільністю початку 80-х рр. ХІХ ст. Р. Горак упевнено здобував собі дорогу у франкознавство творами-есе про ті ж таки роки – повістю «Тричі мені являлася любов» (1983) та романом «Задля празника» (1984).
Р. Іваничук у романі «Шрами на скалі» зробив спробу осмислити постать не лише І. Франка, а і його оточення. Причому, висвітлюються лише передостанні роки життя відомої особистості, коли віднялися руки, коли здолала неміч, слова «втікали з-під олівця до книжкових поличок». Портрет головного персонажа відзначається точністю й лаконічністю: «… поріділе, сиво-руде волосся на високочолій голові» [1, с. 234], «зсутулений, враз постарілий, знемічнілий… похилений, стомлений і немовби відсутній» [1, с. 274]. У романі практично немає розлогої портретної характеристики І. Франка. Зовнішність зображено фрагментарно. Увагу сконцентровано на рисах обличчя: «щоки покрилися сивим заростом» [1, с. 236], «високе чоло» [1, c. 330], «кущуваті брови» [1, c. 330], «верхню губу обтягали руді пишні вуса» [1, c. 330], «очі – сині, проникливі й ледь іронічні» [1, c. 330], «на блідуватому обличчі темніли веснянки, золоте, хвилясте волосся стовбурчилося шапкою над чолом» [1, c. 330], деталях внутрішнього стану: «на дні душі озвався давній страх» [1, c. 235], «з жахом відчув, як підкрадається до нього приступ душевної хвороби» [1, c. 425], «відчув, як починає обсипатися з його душі чорний накип пережитого горя» [1, c. 445], «дивна полегша овіяла Франка» [1, c. 423], які промовисто розкривають особливості вдачі персонажа, його життєві цінності.
Часто в романі спостерігаємо самохарактеристику: «Я – немов глухий Бетховен, я – без рук!» [1, с. 235], «Я – не ідея. Я – праця, яка має право й на помилки» [1, с. 281], «Я гамував свій біль пером…» [1, с. 434]. Повнокровність образу досягається концентрацією деталей («поет сидів у задумі» [1, с. 280], «поет… багровіючи від обурення, проказав» [1, с. 385], «його сині очі налилися холодним полиском» [1, с. 380], «Франко по-батьківськи добродушно глянув» [1, с. 358], «враз погляд його потеплів» [1, с. 350]. Зустрічаємо в романі й характеристику іншими персонажами. Наприклад, М. Яцків стверджує, що «його талант (І. Франка) – прокляття для нього самого» [1, с. 329], що «за своє коротке життя він пережив дві епохи: боротьбу і славу. В першій окривавлювався його меч, у другій він спочив, зранений, на щиті» [1, с. 386].
Р. Іваничук переконує, що І. Франко, змучений сорокалітньою працею, все ж зміг досягти вершини досконалості у творчості: «Я й справді видумував для себе найскладніші життєві комбінації, ніби все життя випробував свої сили, безупинно шукав істини за допомогою слова й за час шукання вибудував високу піраміду із своїх творів, використовуючи для неї матеріал, який потрапляв під руки: граніт, пісковик, малахіт, і не всюди встигав зашпакльовувати шпари, і через незмірну втому, що, мов короїд, точила мені нерви, м’язи й мозок, не мав можливості втішатися славою, – та все ж за сорок літ я виніс на вершину тієї піраміди поему «Мойсей», якою розголосив фізичну і моральну здатність народу стати до боротьби, ствердивши його зрілу готовність прийняти наказ вождя... Сорок літ, мов коваль, я клепав його серце й сумління» [1, с. 230]. Автор проводить паралелі між поетом та Мойсеєм з однойменної поеми.  
І. Франко, як і Мойсей, постає як вчитель, просвітитель народу, який пройшов через нелегкі випробування: «Його талант – прокляття для нього самого, а не для його продукції <…> він міг стати шанованим і багатим професором, а не став ним, бо сам для себе шукав негод, бо йому велено було навчити весь народ, а не тільки якусь його частку» [1, с. 230]. Головний персонаж не помер малим хлопчиком під оборогом, коли відвертав на Діл град, не зірвався з урицьких скель, не вмер у тюрмі від тифу, не впав, коли його гнали етапом. Доля призначила І. Франку врятувати народ від темряви, хоча за це він отримував лише страждання: «залізо й камінь не витримали б стільки, скільки його дух. Міг він тисячу разів зневіритися: його ж цькують чужі й свої, а він робить один те, для чого в інших народів працюють цілі академії» [1, с. 230]. Головний герой вміє триматися за будь-яких обставин, ніколи не втрачає почуття власної гідності, навіть за трагічних обставин.
Прозаїк окреслив також найпотаємніші моменти стану хворого І. Франка: «Руки мої, руки, ви мені ще потрібні, а вас нема, демони їх обсотали тисячометровим дротом…» [1, с. 235], «… я вимучую друковані букви, а слова втікають з-під олівця до стелажів, де книжки; книжки теж ховаються в стіну, а тоді на ліжко вилазять чорні кроти… В такі хвилини я боюся божевілля…» [1, c. 235], «… мене мучить нежить, а рук підвести не можу…» [1, с. 236]. Саме хвороба стала на перепоні жити й творити.
Отже, можемо констатувати, що художня концепція образу відомої особистості, втілена в романі Р. Іваничука «Шрами на скалі», історично-конкретна. Письменник зосередив увагу на художніх деталях, самохарактеристиці та характеристиці іншими персонажами.
Література
1.            Іваничук Р. Шрами на скалі / Р. Іваничук // Іваничук Р. Четвертий вимір. – Харків : Фоліо, 2007. – С. 221 – 446.

13 коментарів:

  1. Доброго вечора, дякую вам за цікаве дослідження. Як ви гадаєте, чому автор зобразив І.Франка саме в похилому віці?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Доброго вечора!Дякую за запитання! Уже були спроби відтоврити дитячі, юнацькі роки І. Франка. Р Іваничук обрав для себе інший період життя І. Франка.Тому що цей період формує доцільну постать І. Франка. В основі роману лежить 1913 рік святкування сорокарічного ювілею діяльності письменника.

      Видалити
  2. У творах Р. Іваничука досить часто згадуються представники літературного середовища Львова, зокрема, й Іван Франко. Чим, на Вашу думку, зумовлене таке активне звертання автора до образів письменників?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Доброго вечора! Дякую за запитання!Р. Іваничук закінчив Львівський державний університет, виховувався на традиціях новелістики В. Стефаника. Своїми учителями вважав М. Коцюбинського, І. Вільде. Я думаю, що культурним і освітнім осередком визнає Західну Україну.

      Видалити
    2. Дякую за відповідь. А ще письменницькі образи мають важливе значення для реалізації Романичукової ідеї "меча і мислі", тобто другої її складової.

      Видалити
  3. Доброго вечора! Юліє, скажіть, будь ласка, чи вплинуло дослідження художнього осмислення образу Івана Яковича Франка в романі Р. Іваничука "Шрами на скалі" на Ваше ставлення до постаті "українського Мойсея"?

    ВідповістиВидалити
  4. Добрий вечір! Дякую за запитання!На мою думку,І.Франко назавжди залишиться визначною постатю в української літературі. Завдяки Р. Іваничуку "український Мойсей" для мене постає як проствітитель свого народу, який "що боровся і страждав за свою високу ідею".

    ВідповістиВидалити
  5. Добрий вечір! Скажіть, будь ласка, в чому особисто для Вас полягає схожість постатей Івана Франка та Мойсея? І чи є, на Вашу думку, символічним збігом те, що Мойсей вів свій народ через пустелю сорок років, а Франко створював поему, присвячену йому, протягом такого ж проміжку часу?

    ВідповістиВидалити
  6. Добрий день! Дякую за запитання!На мою думку, І. Франко так, як і Мойсей, боровся за незалежність свого народу та прагнув пробутити національну свідомість. Вибачте, але І. Франко створював поему протягом січня-липня 1905 року, а не протягом сорока років.

    ВідповістиВидалити
  7. Дякую за відповідь. Можливо, я невірно зрозуміла даний вислів, але за ним я вирішила, що Франко створював поему саме стільки часу, впродовж сорока років виношуючи ідею її написання: "...та все ж за сорок літ я виніс на вершину тієї піраміди поему «Мойсей», якою розголосив фізичну і моральну здатність народу стати до боротьби, ствердивши його зрілу готовність прийняти наказ вождя... Сорок літ, мов коваль, я клепав його серце й сумління". Поясніть для мене ці слова, будь ласка.

    ВідповістиВидалити
  8. Дар'є, йдеться про весь період творчої діяльності Франка, оскільки поему «Мойсей» письменник створив на сороковому році життя.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Зрозуміло. І на мою думку, тут простежується цікавий збіг символічного числа сорок. Можливо, цей збіг випадковий, але, безперечно, символізує зв'язок долей Франка і Мойсея.Ви згодні?

      Видалити
  9. Я подумаю над цим питанням, можливо, Ви маєте рацію.

    ВідповістиВидалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.