четвер, 22 лютого 2018 р.

Гнатуша А. О. ХУДОЖНЯ РЕЦЕПЦІЯ ОБРАЗУ А. ТЕСЛЕНКА В РОМАНІ С. ПРОЦЮКА «ЧОРНЕ ЯБЛУКО»


Гнатуша А. О.
студентка 4 курсу,
Запорізький національний університет
Наук. кер.: Проценко О. А., к. філол. н., доцент

ХУДОЖНЯ РЕЦЕПЦІЯ ОБРАЗУ А. ТЕСЛЕНКА
В РОМАНІ С. ПРОЦЮКА «ЧОРНЕ ЯБЛУКО»

Жанр художньої біографії продовжує активно розвиватися й набувати нової якості. Однією з найважливіших її жанрових рис є творче змалювання життєвого шляху конкретно-історичної особи, реалізоване на основі справжніх документів і подій свого часу з глибоким зануренням письменника в її духовність і внутрішній світ, соціальну та психологічну природу історичних діянь [1, с. 337]. У сучасному літературознавстві, завдяки експериментам письменників та моді на змішування різних жанрів, з’явилися нові жанрові модифікації, як от: роман-есе, епістолярний роман, кінороман, психобіографічний роман тощо. Автором творів, із глибоким зануренням у психологію душі, став С. Процюк. Обєкт дослідження – роман «Чорне яблуко» С. Процюка, предмет – художня рецепція образу Архипа Тесленка. Психобіографія С. Процюка малодосліджена на сучасному етапі, чим і зумовлена актуальність обраної теми.
Рецепція (лат. receptio: прийняття) – «сприймання ідей, мотивів, образів, сюжетів із творів чи літератур і їх творче осмислення. <…> Поняття стосується також поетики, тобто теоретичного осмислення нею об’єктивних властивостей художніх творів, літературного процесу, що передбачає взаємозв’язок творчості і сприймання разом із функціонуванням письменства у певному культурно-історичному періоді» [2, с. 319-320]. Образ А. Тесленка змодельовано в романі від народження й до смерті. Написано твір у формі спогадів, що переплітаються з картинами сновидінь та авторськими відступами. Така оповідна манера дозволяє глибше проникнути у внутрішній світ головного персонажа й створити психологічно достовірний образ.
Мати ще з дитинства помітила, що син «якийсь незвичайний росте, наче нетутешній… Такий маленький і серйозний.., а оченята такі печальні, ніби йому вісімдесят літ» [3 с. 18]. Малого Архипа не цікавили дитячі забавки, пізніше «не брав участі у розвагах сільської молоді» [3, с. 32], «Архип любив вслухатися в тишу, особливу в юні роки. Вслухатися й милуватися, без жодних оцінних суджень» [3, с. 47], він «хотів перечитати всі книги світу, а посилали мити підлогу й пасти коров…» [3, с 27]. Розкрити образ головного персонажа допомагає інформація про батьків: «батьки Архипа жили бідно. Тато Юхим колись скалічів – утратив руку. Він не любив людей і світ, бо вважав, що всі одвернулися від нього. Часто був смутний, крутив тютюнові самокрутки й любив випити… Юхим умів каліграфічно писати й деколи наймався переписувати папери в  сільській волості, підробляючи на прожиття. Мама Євдокія утримувала й витримувала все… Вона була  з багатодітної сімї» [3, с. 16]. Правді біографічній відповідає оповідь про дитинство А. Тесленка, його навчання й заробітки у нотаріуса Ф. Кисловського, любов до театру й стосунки з Б. Грінченком і Є. Чикаленком. Більше уваги в романі приділено не фактам, а розкриттю внутрішнього світу головного персонажа. Залишившись наодинці із собою, А. Тесленко аналізує все своє життя, характеризує сам себе: «якби ті, що будуть пізніше дорікати тобі зневірою і богошукацтвом, знали, який ти насправді релігійний, хлопче-хлопчику, яка у тебе величезна потреба духовного іконостасу! Якби вони розуміли, який ти далекий від їхніх крамарських пересмикувань… Якби вони відчули, що ти є пришельцем з іншої планети, крихкою і непристосованою до морозів квіткою!» [3, с. 51].  Головний персонаж часто «йде у себе» для того, щоб вирішити, що ж призвело до самотності, яке його призначення. Саме тому досить часто розмовляє сам із собою: «Я був насправді самотнім у родині…» [3, с. 56].
Попри свою доброту, мрійливість А. Тесленко був бунтівною натурою, не міг змиритись із життям, яке пропонувала влада. Збирав людей, агітував намагався донести свою ідею, але односельці не розділяли його погляди й «писали доноси, зненавидівши, як свого особистого ворога. Не врахував, що не захистять ні любі односельці, ні товариші марксисти, ні священна лицарська каста з книг і твоїх мрій. Ти дивувався звірячому ставленню до себе, наче хлопчик, у якому хтось викрав право на казку… ти заціпенів від жаху за людське падіння – і вже не відійшов від свого душевного некрозу…» [3, с. 69]. Згодом почалися переслідування, допити, ув’язнення, що негативно вплинули й похитнули здоровя та психіку.
Автор зіставляючи життя і творчість А. Тесленка чітко охарактеризував  трагічність і величність цього образу: «ти спав на голій цементовій долівці – а твої коштовні зливки духу читали заможні українці. Тобі снилися жахіття, а твої оповідання будили в людях співчуття до ближнього. Ти починав харкати кровю – а тебе порівнювали із Шопенгавером, маючи на увазі оплакування влади царя Его над людиною» [3, c. 43].
Про твори А. Тесленка у романі не йдеться. Прикметно, що процес народження того чи того твору не описується. Є лише згадки про те, що письменник написав драму «Не стоїть жить»; повість «Страчене життя» «почала писатися без жодних попередніх задумів. Ти не знав, що колись ця повість разом з оповіданням «Школяр» стане твоєю письменницькою візитною карткою» [3, с. 151]; констатація факту – працював над комедією «Горобина ніч» тощо.
Отже, С. Процюк у романі «Чорне яблуко», залучаючи справжні біографічні факти, багатогранно, точно змоделював образ А. Тесленка.
Література
1.            Галич О. Теорія літератури : підручник / О. Галич, В. Назарець, Є. Васильєв [за наук. ред. О. Галича]; [3-тє вид., стереотип.]. – К. : Либідь, 2006. – 488 с.
2.            Літературознавча енциклопедія: у 2-х т. – Т. 2 : М (Маадай-Кара) – Я (я-форма) / Автор-укл. Ковалів Ю. І. – К. : Академія, 2007. – 624 с.
3.            Процюк С. Чорне яблуко : роман про Архипа Тесленка / Степан Процюк. – К. : Академвидав, 2013. – 192 с.

13 коментарів:

  1. Вітаю! Дякую за розвідку. Чому саме образ Архипа Тесленка став об`єктом Вашого дослідження, а не, скажімо, Володимира Винниченка чи Василя Стефаника?
    Альоно, чи маєте намір продовжувати розглядати інші два романи із психобіографічної трилогії Степана Процюка?

    ВідповістиВидалити
  2. Альоно, чи допомогло Вам дослідження художньої біографії по-новому поглянути на постать А. Тесленка?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий вечір, Валентино Миколаївно!Дякую за запитання.
      Художня біографія допомагає подивитися на видатну особистість із іншого боку. Зважаючи на те, що цей роман психобіографічний, автор заглиблюється в психологію людини, розкриває і подає в художньому обробленні такі моменти із життя, що не кожна біографія може розповісти.
      Тому я дійсно по-новому поглянула на А. Тесленка. Стало зрозуміло чому його вважають найтрагічнішою постаттю в літературі.

      Видалити
  3. Доброго дня!
    Чим є цікавим для Вас такий образ А. Тесленка? За якими ознаками Ви схарактеризували образ героя у творі?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Таїсіє та Аліно, добрий вечір!Дякую за запитання. У Вас вони схожі, тому я відповім в одному повідомленні.
      Образ Архипа Тесленка цікавий для мене своєю неординарністю в поглядах, діях. Своєю сильною, бунтівною натурою, і в той же час ніжною, ранимою, коли це стосується матері та коханої.
      Цікаво спостерігати як розвивається образ від дитинства і аж до смерті. Хто його підтримував, а хто цькував і як в таких обставинах намагався вижити та не зректися своїх поглядів герой твору.
      Образ А.Тесленка у романі аналізували за такими критеріями: авторська оцінка, самохарактеристика, характеристика образу іншими героями.

      Видалити
  4. Маріє, дякую за запитання! Із біографічних даних про Архипа Тесленка відомо, що він рано пішов із життя. Нам стало цікаво як у художньому творі відобразиться таке коротке життя і причини нелегкої долі письменника.
    В магістерській роботі ми продовжимо досліджувати психобіографічну трилогію Степана Процюка.

    ВідповістиВидалити
  5. Добрий день, Альоно! Скажіть, будь ласка, за якими категоріями Ви аналізували художню рецепцію образу А. Тесленка в романі С. Процюка «Чорне яблуко»?

    ВідповістиВидалити
  6. Добрий вечір. Скажіть,Альоно, чи зустрічаються у творі ще якісь відомі особистості?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий день, Вікторіє! Дякую за запитання!
      У романі Процюка наявні ще відомі постаті, які відіграли неабияку роль у житті А. Тесленка. Це були Б. Грінченко,С. Єфремов, Є. Чекаленко. Вони підтримували його у нелегкий час, займалися видавництвом творів, давали прихисток, коли письменника переслідували.

      Видалити
  7. Добрий вечір, Альоно!
    Скажіть, будь ласка, хто ще з письменників, окрім С. Процюка, присвятив свій твір опису життя і творчості А. Тесленка?

    ВідповістиВидалити
  8. Добрий день, Анастасіє! Дякую за запитання!
    Нажаль, крім С. Процюка, ніхто із письменників не присвятив свій твір опису життя і творчості А. Тесленка.

    ВідповістиВидалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.