Інформацій- ний лист

Збірники наукових праць

вівторок, 21 лютого 2017 р.

Бродовська А. І. КАЗКИ ВАСИЛЯ ДАЦЮКА – НАСТІЛЬНА КНИГА ВИХОВАТЕЛЯ ДНЗ


Бродовська А. І.
студентка 3 курсу
КЗ «Бердичівський педагогічний коледж»
Житомирської обласної ради
Наук. кер.: Бабійчук Т. В., к. пед. н., викладач-методист

Хоча Василь Дацюк і є автором майже 50 казок для наймолодших, однак поки що не укладено методичних рекомендацій щодо використання цих творів у ДНЗ, що становить новизну нашої публікації. Її мета – запропонувати вихователям різні види і форми робіт із дошкільниками за казками В.Дацюка.
Василь Дацюк, поліський казкар, автор книжок для дітей «Киця-ледащиця» та «Добрий єнот». Ці казки адресовані дітям дошкільного віку. Предметом же нашого дослідження стала збірка казок «Пригоди діда Фе та кота Ю». Безперечно, казки, аналізовані нами нижче, знаходять краще розуміння в аудиторії молодших школярів. Однак окремі зразки можуть бути адаптовані для читання дошкільникам. Ці твори, написані з великою любовю і повагою до дітей, розповідають про дружбу, працю, доброту, про внутрішню красу людини, про природу. Кожна казка має виховне та пізнавальне значення. Ми вважаємо, що після знайомства з казкою вихователь повинен провести невеличку бесіду на морально-етичну тему.
Праця над казкою «Не принесли гроші щастя» вимагає від вихователя терпіння, мудрості, послідовності, переконаності, адже слід допомогти дошкільнятам зрозуміти головну ідею – краще бути людиною бідною, але доброю і щедрою, аніж багатою, але злою і жадібною [1,c.12]. Казку можна використати у старшій групі на заняттях з розвитку мовлення (читання, переказування).
Під час ранкового прийому бажано прочитати казку «Незвичайний квартирант». У казці розповідається про хлопчика Ола, який врятував Промінчика від холоду і став йому справжнім другом. [1,c.15]. Ця казка, на наш погляд, буде доступна для сприйняття дітям середньої групи.  Вихователь, ставлячи питання, звертається до почуттєвої сфери з метою сформувати в дітей доброту, людяність, небайдужість, повагу до інших.
Після бесіди варто запропонувати такі види роботи: розіграти казочку, намалювати Промінчика, погратись у рухливу гру «Не дамо Промінчику замерзнути», під час якої діти будуть виконувати різні фізичні вправи, рятуючи Промінчика від холоду.
Після прочитання казки можна запропонувати дітям провести «день доброти»: вихователь дає дітям завдання увесь день бути слухняним, робити добрі справи, дарувати посмішку другу. 
Цікаву казку «Олень та Жук» можна використовувати на заняттях із ознайомлення з природою, з розвитку мовлення. У казці розповідається про суперечку Жука-Оленя та Оленя про те, хто ж у лісі кращий. Суперечка закінчується тим, що великий Олень потрапляє у біду, а маленький Жук-Олень рятує його [1,c.24]. Ця казка дозволяє сформувати в дітей думку про те, що кожна людина є неповторною, красивою, потрібною, треба лишень шанувати один одного, а не зневажати, допомагати іншим. Казка переконує дітей в доцільності кожної живої істоти в природі. Твір доступний дітям старшої групи. Під час прочитання показують ілюстрації.
Після прочитання можна запропонувати ігри (усе залежить від завдань, що ставить вихователь). Це можуть бути дидактичні ігри природничого характеру, наприклад, «Порівняй оленя та жука-оленя». Така гра допомагає порівняти тварину та комаху, знайти спільне та відмінне між ними, зокрема в зовнішньому вигляді.
Доречною видається нам гра «Скажи комплімент другу». Гра спрямована на формування в дітей поваги один до одного, сприймання себе та інших як особистість. Під час гри діти стають у коло і говорять компліменти один одному.
Програма «Українське дошкілля» в підрозділі «Екологічне виховання» зазначає такі завдання: формувати поняття, що, забруднюючи природу, завдаючи їй шкоду, людина псує своє здоров’я; вчити розуміти взаємозалежність: здорова планета – здорова природа – здорова людина [2]. Виконати ці програмові завдання допоможе вихователю казка «Помста». У казці розповідається про пластикову пляшку, її походження та значення для людей, зазначено, яку шкоду завдає спалювання пляшок та поліетилену [1,c.24]. Ця казка стане помічником вихователя на заняттях з екологічного виховання в старшій групі. Після прочитання казки потрібно обов’язково провести бесіду з дітьми на екологічну тему. Дітям можна показати мультфільм про те, що відбудеться після згорання поліетиленових пакетів і пляшок.
Після проведення бесіди з дітьми потрібно провести бесіду ще й з їхніми батьками. Батькам треба розповісти про те, що слід сортувати поліетиленові пакети та пляшки і здавати їх в пункти прийому вторинної сировини; пояснити, що від цього залежить здоров’я їхніх дітей; також потрібно наголосити, що батьки змалечку мають виховувати в дітей активну життєву позицію.
На занятті з розвитку мовлення в середній групі можна розповісти казку «Три півні» з метою формувати в дітей такі риси характеру, як відповідальність, працьовитість, доброта, чесність, справедливість. Головними героями цієї казки є півні Чорний, Білий та Зозулястий. Чорний та Білий півні були ліниві, задерикуваті та  гонористі, а Зозулястий – старанний, працьовитий та відповідальний. На занятті можна розіграти казку в ляльковому театрі або ж, роздавши дітям маски, запропонувати їм інсценізувати твір. Зазначимо, що в ході бесіди варто пригадати з дітьми відповідні прислів’я про працю, доброту. (Землю красить сонце, а людину праця. За добро добром платять. З добрим дружись, а лихого стережись. Праця годує, а лінь марнує. Не одяг красить людину, а добрі діла).
Для закріплення вивченого матеріалу, вихователь може розробити завдання для батьків та дітей у вигляді конвертиків з прислів’ями, які можна розмістити у «куточку української мови».
Для закріплення знань про  героїв казки та змісту можна запропонувати дітям гру: «Відгадай, хто це». Мета цієї гри – закріпити знання дітей, навчити дітей упізнавати в прислівї певного героя із казки. Дітям роздаються картинки (фотографії» героїв), вихователь читає прислів’я, а діти піднімають картинку із зображенням певного героя.
«Хитрий віник» – це казка, яка виховує в дитини працьовитість, охайність, відповідальність, дисциплінованість, взаємодопомогу. Казка розповідає про дівчинку Оленку, яка зовсім забула про свої обов’язки і розвела безлад у хаті; хитрий Віник нагадав про себе Оленці, і дівчинка швидко усе прибрала разом із Віником [1,28]. Цю казку можна використовувати на заняттях з розвитку мовлення, читання художньої літератури. Після бесіди доцільно пограти в рухливу гру «Відгадай, що я роблю». Діти почергово показують певний рух, який стосується прибирання у будинку, інші вгадують, що ж робить товариш: замітає, витирає пил, миє підлогу, складає речі, застеляє доріжки тощо.
Доречною, на наш погляд, може бути дидактична гра «Що зайве?», під час якої діти отримують картинки з предметами, які найчастіше використовують під час прибирання, а також картинку із предметом, який не можна використати під час прибирання. Потім діти отримують завдання: знайти зайвий предмет.
Виховувати дружбу, взаємодопомогу, небайдужість допоможе вихователеві казка «Чак-чак і його друзі». Головний герой казки – сіреньке каченятко Чак-чак загубило своїх господарів, але йому на допомогу прийшли Метелик, жабка Квака та рак Щипа, які стали йому гарними друзями. Вихователь, читаючи цю казку, може показати ляльковий театр. Після прочитання можна погратися з дітками у гру «Покажи героя, який тобі найбільше сподобався», під час якої діти імітують рухи тварин-героїв казки та відгадують ім’я цього героя.
 Діти середньої групи залюбки розігрують казку, переказують її, малюють подарунки для героїв.
Дітям можна запропонувати намалювати справжнього друга, скласти розповідь про нього, створити подарунок другу (така робота допомагає малятам виявити свою творчість).
Проаналізувавши казки Василя Дацюка, можна стверджувати, що з ними обовязково повинен працювати вихователь в ДНЗ.
Література
1.  Дацюк В. Пригоди діда Фе та кота Ю : казки / В. Дацюк. –  Видавець : Пасічник М. П., 2007. – 64с.
2.  Програма «Українське довкілля». – [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/Програма%20Українське%20дошкілля.pdf

8 коментарів:

  1. Шановна Аліно, дуже важливо, що для формування корисних знань і вмінь у дошкільнят ви використовуєте доробок вашого земляка. А які ще дитячі твори письменників-житомирян ви могли б порадти?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую вам за запитання. На сьогодні дуже багато дитячих творів саме для дошкільнят пише Марія Пономаренко та Світлана Бароніна.

      Видалити
  2. Аліно,чи використовувала ти на практиці одну з казок цього автора?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Нажаль, поки що не використовувала, але я планую використовувати ці казки не тільки на практиці, а й у роботі з дітьми.

      Видалити
  3. Добрий вечір! Яку б саме ти обрала казку В.Дацюке для своєї дитини? Чому? Дякую за відповідь.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Усі ці казки можна читати діткам, але найбільше мені подобається казка "Незвичайний квартирант". У казці розповідається про хлопчика Ола, який врятував Промінчика від холоду. Ця казочка допоможе сформувати у дитини позитивні моральні якості, такі як доброта, милосердя, небайдужість та покращить настрій дитині. Якщо читати дитині цю казку емоційно та ще й супроводжувати читання розігруванням лялькового театру, то дитині ця казка надовго запам'ється та ще й стане улюбленою казкою вашої дитини. Для своєї дитини я б обрала саме цю казку Василя Дацюка.

      Видалити
    2. Усі ці казки можна читати діткам, але найбільше мені подобається казка "Незвичайний квартирант". У казці розповідається про хлопчика Ола, який врятував Промінчика від холоду. Ця казочка допоможе сформувати у дитини позитивні моральні якості, такі як доброта, милосердя, небайдужість та покращить настрій дитині. Якщо читати дитині цю казку емоційно та ще й супроводжувати читання розігруванням лялькового театру, то дитині ця казка надовго запам'ється та ще й стане улюбленою казкою вашої дитини. Для своєї дитини я б обрала саме цю казку Василя Дацюка.

      Видалити