Малецька В. В.,
здобувач освіти 1 курсу
Федоренко О. Б.
кандидат філологічних наук
викладач української мови та літератури
Центр підготовки і
перепідготовки робітничих кадрів № 1, м. Кривий Ріг
СИЛА МАТЕРИНСЬКОЇ ЛЮБОВІ ГЕРОЇНЬ ТВОРІВ Т. Г. ШЕВЧЕНКА
Тарас
Шевченко – геніальний Кобзар українського народу, який у своїх художніх і живописних
творах на віки оспівав долю українського народу, його емоції, почуття, прагнення
вільного і щасливого життя.
І. Франко
високо цінував творчість «великої людини духу» і «поета національного
відродження» Тараса Шевченка. «Він був сином мужика і став володарем у царстві
духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури» [4, с.
255]. Цим висловом І. Франко наголошує на унікальності поетичного таланту,
завдяки якому Т. Шевченко зміг розкрити трагічну
долю рідного народу і здобути
всесвітнє визнання в літературі та культурі. Іван Франко відзначив глибину та
символізм створених Шевченком жіночих образів – сильних, відданих та люблячих.
Образ
жінки-матері Т. Шевченко змальовує з особливою теплотою, адже поет з
любов’ю згадує свою рідну матір, яка пішла з життя молодою, важко працюючи на
панщині, і Тарас зі своїми братами й сестрами залишилися сиротами:
Там
матір добрую мою,
Ще
молодую – у могилу
Нужда та
праця положила [5, с. 542].
Т. Шевченко
з надзвичайною художньою майстерністю створив образи жінок-матерів як символи самовідданої
любові. Жінки у творчості Тараса Шевченка відображають важке життя українок ХІХ століття.
Поет показав своїх героїнь у різних життєвих обставинах, на прикладі їх
особистих трагедій, розкриваючи суспільні проблеми того часу.
У поемі
«Катерина» (1838) Т. Шевченко розповідає про дівчину, яка закохалася в
москаля, завагітніла від нього і, покинута, зазнала осуду суспільства та
родини. Залишившись без підтримки, Катерина сама, з маленьким сином на руках, вирушає
на пошуки коханого солдата-москаля, сподіваючись на примирення або допомогу. Дівчина ладна навіть бути в
нього наймичкою, терпіти його зради – аби він піклувався про їхнього сина. Натомість
коханий відповів їх з байдужістю, глузуванням і презирством. Це ще
більше поглиблює її душевні страждання, відчуття самотності і втрати сенсу
життя. Доведена до відчаю, Катерина втрачає розсуд, полишає цей світ, залишивши
дитину на дорозі. Митець розкриває глибину болю й самотності, з якими
молода жінка-мати не змогла впоратись.
Розповівши
історію Катерини, Т. Шевченко закликає дотримуватися українських народних
звичаїв моралі й честі, а можливо, і закликає до співчуття й розуміння, до
переосмислення суспільних норм, які прирікають жінок на страждання й загибель:
То не
вітер, то не буйний,
Що дуба
ламає:
То не
лихо, то не тяжке,
Що мати
вмирає;
Не
сироти малі діти,
Що
неньку сховали:
Їм
зосталась добра слава,
Могила
зосталась [5, с. 63 – 64].
Катерина
постає як символ зневаженої й покинутої української дівчини-селянки, яка не
змогла витримати осуд навіть найрідніших людей – батьків, суспільства, а
найбільше – зневагу і зраду коханого солдата-москаля.
Поема Т. Шевченка
«Наймичка» (1845) – це зворушлива історія про Ганну, молоду жінку, яка після
народження позашлюбного сина змушена прийняти важке рішення. Щоб уберегти
дитину від осуду суспільства та забезпечити їй краще життя, Ганна віддає сина
на виховання чужій родині. Проте її материнське серце не дозволяє
залишити дитину – і жінка стає наймичкою в цій родині, приховуючи своє
материнство.
Ганна
жертвує власним щастям, молодістю і правом бути матір’ю заради добробуту сина.
Багато років вона приховує правду, терплячи важку працю та випробування, аби
тільки бачити свою дитину забезпеченою і щасливою. Усе життя
жінка відчуває душевні муки, але любов до сина надає їй сил жити.
Перед смертю
Ганна відкриває синові
свою таємницю:
Прости мене! Я каралась
Весь вік в чужій хаті…
Прости мене, мій синочку!
Я… я твоя мати» [5, с. 297].
Образ
наймички Ганни уособлює велич материнської любові, здатної подолати всі випробування
заради щастя своєї дитини. Тарас Шевченко розкрив глибину материнських почуттів і соціальну несправедливість,
через яку жінка змушена пройти
крізь неймовірні страждання. Образ матері Ганни – символ
самопожертви та безмежної
відданості власній дитині навіть у найважчих обставинах,
упродовж усього життя.
У поезії
«Сон» («На панщині пшеницю жала») (1858)
Т. Шевченко зображує селянку, яка тяжко працює на панщині, мріючи про
кращу долю для свого сина. Поет застосовує художній прийом сну задля
реалістичності зображення майбутнього і такого омріяного матір’ю життя хлопця:
І
сниться їй той син Іван
І
уродливий і багатий,
Уже
засватаний, жонатий –
На
вольній, бачиться, бо й сам
Уже не
панський, а на волі;
І на
своїм веселім полі
Удвох
собі пшеницю жнуть,
А
діточки обід несуть [5, с. 585 – 586].
Т. Шевченко
змалював епізод з життя матері-кріпачки, якій важко від страждань і виснажливої
праці, але її серце залишається сповненим надії та любові. Під час короткого відпочинку їй сниться, що син виріс вільним і живе щасливо.
Проте пробудження повертає жінку до суворої реальності, де панщинна праця,
втома та безправність визначають її існування. Митець показав, що навіть у важких
умовах материнська любов залишається джерелом сил і прагнення змінити
на краще майбутнє для дітей.
Цей образ матері символізує незламний дух, який допомагає
подолати найважчі випробування заради мрії про добре життя для своїх дітей.
Т. Шевченко прославляє жертовність матерів,
засуджуючи тогочасний суспільний лад, що прирікав жінок
на страждання, поневіряння, важку долю наймички або
кріпачки, чи навіть на загибель. Поет
закликає своїх читачів бути співчутливими та людяними. Жінки у творах Т. Шевченка
– це втілення високих моральних цінностей і величі національного духу
українського народу. Виховне значення створених Шевченком жіночих образів залишається
актуальним і сьогодні, і для наступних поколінь українців, адже Кобзар оспівав почуття
людської гідності, самовідданості та любові.
Література
1. Бовсунівська
Т. Художня концепція жінки у творчості Тараса Шевченка. Дивослово. 1999. № 11. С. 2 – 6.
2. Бойко О.
В. Трагічна доля жінки-матері у творчості Тараса Шевченка. Все для вчителя. 2006. № 3 – 4. С. 19 – 23.
3. Колесникова
Є. Слово «мати» в поезії Кобзаря. Дивослово.
1995. № 5–6. С. 9–11.
4. Франко
І. Я. Зібрання творів: в 50 т. /
редкол. Є. П. Кирилюк (голова) та ін. Київ: Наукова думка. Т. 39:
Літературно-критичні праці (1911 – 1914). 1983. 618 с.
5. Шевченко Т.
Твори: в 3 т. Т. 1: Поезії / Критико-біогр. Нарис
О. Є. Корнійчука. Київ: Державне видавництво художньої літератури,
1955. 687 с.
Дякую за дослідження. Підхід до цієї теми є глибоким і ретельним, що дозволяє по-новому подивитись на знайомі питання. Кожен аспект роботи продуманий і розглянутий в контексті, що додає цінності і значущості всьому дослідженню.
ВідповістиВидалитиЦе не просто стаття, а справжній внесок у розвиток української літератури та культурної спадщини. Ваше дослідження заслуговує на увагу і гідне поширення серед тих, хто цікавиться цією темою.
З нетерпінням чекаю на продовження і сподіваюся на подальші публікації, що розширюватимуть це важливе обговорення.
ДЯКУЄМО за добрі слова! Дуже приємно, що наша праця знайшла відгук у Вашому серці!
ВидалитиВивчаючи в 9 класі матеріал про долі жінок у поемах Т. Шевченка, ми знайомимося з поемами "Катерина", "Наймичка" та "Марія". Нас цікавить, як еволюціонує жінка в цих поемах. Ми звертаємо увагу учнів на те, як у них по-різному втілено й жіночі долі: романтично — у поемі «Катерина», реалістично-побутово — у «Наймичці», із символічним узагальненням — у поемі «Марія». Головних героїнь об`єднує сила материнської любові до своїх синів, але кожна з них по-різному торує свій шлях. На думку І.Франка, саме в поемі "Марія" Т.Шевченко "представив такий високий і такий щиро людський ідеал жінки-матері". Раджу Вам прочитати цю поему і в майбутньому включити розповідь про самопожертву Марії, щоб Ваша робота стала довершеною.
ВідповістиВидалитиДЯКУЄМО щиро за поради!
Видалити