понеділок, 17 лютого 2025 р.

Криницький Володимир, Ігнатенко Вікторія ГЕОГРАФІЯ В ПРОСТОРІ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

Криницький В. М.

здобувач освіти І курсу

Ігнатенко В. М.

викладач географії і біології

Центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів № 1 м. Кривий Ріг

 


ГЕОГРАФІЯ В ПРОСТОРІ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ


У свою годину своя поезія в природі.

Джон Кітс


Географія – неймовірно цікава наука, яка вчить нас сприймати світ цілісно, бачити прекрасне, розвиває інтерес та допитливість, допомагає розширити світобачення (цьому сприяють спостереження, дослідження, екскурсії та подорожі), підвищує рівень культурної освіченості особистості та впливає на формування національної ідентичності.

Вивчення географії впливає на формування світогляду, усвідомлення закономірностей взаємозв’язків природи й людської діяльності. Географія є одним шкільним предметом, який вивчає природу і суспільність у їх взаємозв'язку [4].

Під час вивчення географії створюються уявлення, які сприяють розумінню сутності явищ. Цьому сприяють літературні твори. Вони виховують високі естетичні смаки, пізнавальний інтерес, допитливість, розвивають почуття прекрасного. Художні твори допомагають створювати яскраве уявлення місця, території, явища, збагачують мову, виховують любов до книги, розвивають фантазію [3].

Важливим компонентом художнього світу твору є географічний простір, що є невід’ємним складником багатьох літературних творів – від тла, на фоні якого відбуваються події, до персоналізованого, міфологізованого, самодостатнього художнього образу. Географічний простір може бути зображений позитивним чи негативним, докладно виписаним чи відверто лаконічним, але в більшості випадків незмінно психоемоційним, бо саме через нього буде показано прагнення, думки, переживання героїв, відтворено їхній внутрішній, глибоко інтимізований світ. Географічний простір є предметом вивчення геокритики, геопоетики, екокритики.

Науковці говорять про географічний простір як чинник поетики, аналізують літературну картографію творів, досліджують автогеобіографії письменників. Літературні тексти стають путівниками по географічних просторах, топосах і локусах континентів, країн, великих міст і невеличких місцевостей. Окремий ракурс досліджень сучасних науковців становить геопоетика національних ландшафтів, адже кожна місцевість є неповторною і самобутньою, і це знаходить своє відображення в укладі життя, віруваннях і характерах місцевих жителів [1].

Вплив географії на формування національної ідентичності проявляється і в тому, що літературні твори відображають природні, історичні та культурні особливості регіонів України, сприяючи формуванню уявлення про наш єдиний територіальний простір.

У літературних творах змальовані образи міст, наприклад, уявлення про Київ, Харків, Львів, Полтаву. Письменники у своїй творчості також відображають специфіку мови, традицій, побуту та історичних подій (наприклад: Гуцульщина у М. Коцюбинського, Полтавщина у І. Котляревського).

У художній літературі простір степу, гір, лісів – як природні ландшафти –впливають на створення літературних образів та характерів (наприклад, степ у творчості П. Мирного чи М. Гоголя).

Географія вигнання та еміграції, як образи чужини, відображені в українській літературі письменниками-емігрантами (Т. Шевченком на засланні, В. Винниченком у Європі, Уласом Самчуком у Канаді).

Географічне мислення пов’язане з формуванням географічних образів, які, своєю чергою, тісно пов’язані з художнім, образним, поетичним описом. Завдяки цьому можна викликати інтерес до навчання, тим самим сприяючи більш глибокому розумінню об’єктів і явищ, що вивчаються.

Поезія та література допомагають розбудити розум і почуття людини, створити радісний, підвищений настрій. Цей аспект художнього слова допомагає виховати почуття прекрасного, піднесеного, любові, гордості. Лаконічні, чіткі образи природи, змальовані в художніх творах, розвивають мислення й уяву, посилюють мотивацію до навчальної діяльності [2].

Література

1. Географія і текст: літературний вимір : колективна монографія / за ред. Т. Черкашиної. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2022. 212 с. URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/123456789/6961/1/Vardanian_%D0%93%D0%B5%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F%20%D1%96%20%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82_%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F.pdf 

(дата звернення 14.02.2025)

2. Салімон В. М. Використання художнього слова як засобу кращого запам’ятовування інформації на уроках географії із сугестопедичною технологією навчання. Збірник наукових праць. Харків, 2014. Вип. 20. С. 111 – 114. URL: https://periodicals.karazin.ua/pbgok/article/download/2796/2536

(дата звернення 14.02.2025).

3. Сьомка Р. І. Художні твори на уроках географії: дидактичний посібник

URL: https://naurok.com.ua/didaktichniy-posibnik-hudozhni-tvori-na-urokah-geografi-18509.html (дата звернення 12.02.2025).

4. URL: https://fuschmaria.blogspot.com/2016/03/blog-post_46.html (дата звернення 12.02.2025).

 

4 коментарі:

  1. Ольга Федоренко21 лютого 2025 р. о 21:04

    Доброго здоров'я! Розкрийте, будь ласка, на прикладі художніх творів: як саме географічний простір може впливати на характери персонажів, "допомагати" їм, визначати вчинки персонажів, перебіг подій тощо.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ну якщо наприклад Взяти Твір М.Коцюбинського "Тіні забутих предків" Карпати не просто створюють фон для подій, а глибоко впливають на життя головних героїв. Іван виростає в гармонії з природою, переймає світогляд гуцулів, їхні традиції та вірування. Гори формують його як вільну, духовно багату людину, але водночас ізолюють від зовнішнього світу. Саме гуцульська міфологія та природа визначають його фатальну любов до Марічки і трагічний фінал.

      Видалити
    2. Ольга Федоренко22 лютого 2025 р. о 10:58

      Дякую за відповідь! Успіхів Вам у навчанні! Мирного щасливого життя!

      Видалити