Головащук А. О.
вчитель української мови та літератури
СЗШ №235 імені В. Чорновола
Гаврилюк М. С.
Учень 7-В класу
СЗШ №235 імені В. Чорновола
НОВАТОРСТВО П. ТИЧИНИ У КОНТЕКСТІ «РОЗСТРІЛЯНОГО
ВІДРОДЖЕННЯ»
Павло Тичина – митець, що підкорив ниву літератури. Поет, перекладач, публіцист, політик, громадський та державний діяч – усе це лише тільки горизонти його діяльності, що мають більш широкий спектр у новаторстві. Він належав до покоління митців «Червоного ренесансу», яке було практично знищене владою через репресії, засудження та вбивства. Хоч «барда національної революції» було врятовано, проте душа занепала у пітьмі.
Особистість, що
мала лише найгірші сценарії свого життя: бути репресованим або морально
знищеним. Воно розділилося на «до» та «після».
В 1951 році Ігор
Костецький написав у статті «Михайло Орест», що «ранній Павло Тичина зробив те,
чого культурні нації на етапах свого становлення досягають протягом півсторіч і
цілих сторіч. Тичина ж бо в один мент – дослівно – блиснув українським
футуризмом, дадаїзмом, експресіонізмом – у тій модерній мові, що її щойно
здобували й закріпляли Зеров, Ніковський і люди їх типу»[3]. Його найменували «князем української
поезії» та одним з найкращих європейських ліриків.
Збірка «Сонячні кларнети» 1918 року започаткувала
новий напрям в літературі, що поєднав новаторське світобачення, класичні мотиви
та музичну ритміку. Його вірші випромінюють оптимізм, єдність і віру в
відродження нації. Він ще з ранньої юності був яскравою особистістю, до нього
прислухались,
за ним ішли. Юрій Лавріненко аналізує геній Тичини
таким чином: «він наче новатор-модерніст у західному розумінні, але з другого
боку – це модернізм нетиповий для Заходу, ренесансовий – а не декадансовий,
сповнений радості та світла, відтіненого тьмою у многості нюансів і переходів»[1]. Він був надзвичайно обдарованим – крім літературних
талантів, був поліглотом, адже знав майже два десятка іноземних мов.
Літературне
об’єднання «ВАПЛІТЕ» стала духовним центром українського відродження, інтелігенції.
Лідером цієї організації був Микола Хвильовий, а П. Тичина став активним
учасником. Вони виступали за самовизначення українців та проти
великомосковського шовінізму. А спілка пролетарських письменників «Гарт» була
місцем, де П. Тичина, М. Хвильовий і В. Еллан-Блакитний «стверджують нову
радянську літературу». Але міцну плеяду влада руйнувала[1].
У 1930-х
роках все змінилося. Незважаючи на те, що митець не зазнав репресій, проте він
був змушений адаптуватися до ідеології партії. Його поезія перетворилася на
офіційну радянську поезію, втратила свою незалежність і музикальність. Бо
новатору довелося написати твір «Партія веде» та «Високо знялись ми ввись», що мали задовільну ідеологію для
влади. Хоч автор врятував своє життя, проте перестав існувати душею[4]. Олесь Гончар показує його
невимовно трагічну життєву деформацію: «Тичина періоду сталінщини – це хвора, зацькована
людина, поет глибоко нещасний, з травмованою тонкою психікою»[2].
Незважаючи на
складне життя в період «Розстріляного відродження», Павло Тичина є зачинателем
нового напряму – «кларнетизму». Його синтетична поетика була головним поетичним
відкриттям, яке поєднувало:
1. Символізм
(містичні образи, ритмічні повтори, уявлення про гармонію світу).
2. Імпресіонізм
(миттєвість емоцій, насичення звуками та кольорами).
3. Експресіонізм
(сильна емоційність і загострене сприйняття реальності).
Збірка «Сонячні кларнети», яка стала вершиною
української модерної поезії, демонструє ці особливості найкраще. Автор створив
унікальний стиль, який базується на музичності слова, глибоких філософських
роздумах і складних асоціативних зв’язках.
Отже, Павло Тичина є зачинателем нової течії – «кларнетизму».
Його ранні роботи продемонстрували гармонію символізму, імпресіонізму та
експресіонізму. Але він втратив свою творчу автономію у 1930-х роках, коли йому
довелося пристосуватися до безпощадної ідеології. Він є не тільки відомим
митцем, а й нещасною людиною, яка глибоко десь у душі прагнула до власної
свободи.
Література
1.
Ємець Б. В. Український
культурний підйом 1920 – 1930 років: Розстріляне відродження. Курсова робота. Вилучено
з https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/d45b7e3d-b634-4d30-90b3-22186164498a/content (дата звернення 16. 02. 2025 рік).
2.
Жила С. О. Митці
розстріляного відродження у «Щоденниках» Олеся Гончара. Вилучено з http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/5604/1/%d0%9c%d0%b8%d1%82%d1%86i_%d1%80%d0%be%d0%b7%d1%81%d1%82%d1%80i%d0%bb%d1%8f%d0%bd%d0%be%d0%b3%d0%be_%d0%b2i%d0%b4%d1%80%d0%be%d0%b4%d0%b6%d0%b5%d0%bd%d0%bd%d1%8f_%d1%83_%d0%a9%d0%be%d0%b4%d0%b5%d0%bd%d0%bd%d0%b8%d0%ba%d0%b0%d1%85_%d0%9e%d0%bb%d0%b5%d1%81%d1%8f_%d0%93%d0%be%d0%bd%d1%87%d0%b0%d1%80%d0%b0.pdf (дата звернення 16. 02. 2025 рік).
3.
Соловей О. Павло Тичина
і Володимир Свідзінський у науковій рецепції Василя Стуса. Актуальні проблеми
української літератури і фольклору. Вилучено з file:///C:/Users/Asus/Downloads/2825-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-5692-1-10-20161122%20(1).pdf (дата звернення 16. 02. 2025 рік).
4.
Турчина Л., Мозуленко
Д., Коломієць К. «Червона ганчірка» для бика, або будинок «Слово» (розстріляне
відродження). Вилучено з https://aphn-journal.in.ua/archive/75_2024/part_3/5.pdf (дата звернення 16. 02. 2025 рік).
Гарна інформація!!!
ВідповістиВидалитиБудь ласка, авторизуйтеся або підписуйтеся під своїм коментарем
ВидалитиПотрібно відкривати нові сторінки про митців "розстріляного відродження"
ВідповістиВидалитиБудь ласка, авторизуйтеся або підписуйтеся під своїм коментарем
ВидалитиДякую за можливість взяти участь у конференції
ВідповістиВидалитиМені Сподобалася ваша Гарно Підготовлена Інформація Дякую мені було дуже Цікаво
ВідповістиВидалитиВітаю! Дякую за дуже цікаву розвідку. Приємно, що у статті Ви посилаєтеся на праці діячів діаспори, зокрема І. Костецького та Ю. Лавріненка. Мені здається, що Ваші ідеї можна продовжити в статті під назвою"Рецепція творчості П. Тичини у літературознавчих розвідках діаспори".
ВідповістиВидалити