Стрижак А. І.
студентка 3 курсу
Полтавський
національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка
Наук. кер.: Білик
Г. М., старший викладач
УРОК-КОНФЕРЕНЦІЯ
ЗА ПРИГОДНИЦЬКО-ФАНТАСТИЧНИМИ ТВОРАМИ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ Н. ДОВГОПОЛ
Модельні
програми з української літератури для 5–6 і 7–9 класів НУШ суттєво оновлюють
перелік авторів і творів, рекомендованих учням для урочного й позакласного
читання. Уперше до цьому списку внесено ім’я письменниці й
культурно-громадської діячки Наталії Довгопол (1987), відомої історичними,
міфологічними, пригодницько-фантастичними тощо творами для дітей, підлітків і
дорослих: програма О. Заболотного, О. Слоньовської,
І. Ярмульської пропонує для позакласного читання у 8 класі її роман «Знайти
країну амазонок» (2022) [1, с. 39], а програма Т. Яценко, В. Пахаренка, О.
Слижук, І. Тригуб – також для позакласного читання – у 9 класі роман «Шпигунки
з притулку “Артеміда”» (2019; продовження – 2021, 2024), повість «Привиди
готелю “Едельвейс”» (2021) [4, с. 73, с. 93]. Ці твори побудовані на
стрімких, перипетійних сюжетах, містять яскравих персонажів, поєднують
історичні елементи й соціально значущі теми, виявляють жанрові ознаки авантюри,
детективу, фентезі тощо. Їх високо оцінили читачі й критики, журі багатьох
конкурсів, як-от «Коронації слова» («Шпигунки з притулку “Артеміда”» – друге
місце 2019 року; «Знайти країну амазонок» – відзнака «Міжнародний вибір» 2021
року), «Еспресо. Вибір читачів 2020» (абсолютна перемога «Шпигунок…» у
номінації «Література для підлітків»); «Привиди готелю “Едельвейс”» були в
довгому списку премії «Топ БараБуки 2022», «Знайти країну амазонок» – у довгому
списку премії «Книга року BBC – 2022» тощо. Учительська філологічна спільнота
прихильно сприймає доробок літераторки й напрацьовує матеріал для подальшої
співпраці зі школярами. Про її твори пишуть А. Герасимова,
В. Нагорна, А. Сібрук та ін., проте системних розробок, зокрема й
навчально-методичного характеру, поки що недостатньо.
Мета нашої
роботи – створити концепцію уроку – читацької конференції за рекомендованими
для шкільного вивчення творами Н. Довгопол.
Читацька
конференція як форма проведення уроку літератури – явище не нове, а все ж і не
настільки поширене, щоб стати буденним. Це завжди особливе навчальне заняття,
до якого ретельно готуються і вчитель, і його вихованці. Її організація у 8-9
класах ЗЗСО дозволяє реалізувати низку ключових освітніх завдань: зробити учнів
активними учасниками навчального процесу; надати їм можливість глибше
зануритися в аналіз творів, знайти цікаве для себе; сприяти формуванню й висловленню
власних думок, розвитку навичок аргументувати їх – у рамках публічного виступу;
стимулювати до творчості й дослідництва. Такий методичний підхід особливо ефективний
під час вивчення складних або великих за обсягом тем/творів, які потребують різнобічного
аналізу, міждисциплінарного коментаря. Він поглиблює інтерес до літератури, розвиває
культуру читання.
Науковець В. Магда слушно вирізняє чотири структурні етапи організації
та проведення уроку-конференції (у його публікації – уроку хімії [3], але цілком
прийнятні вони й для читацької конференції як форми уроку української літератури,
тож далі наповнюємо їх нашим фаховим змістом):
1. Визначення теми та завдань. Учитель обирає тему, формулює завдання й визначає час
проведення конференції.
2. Планування. Учитель вивчає теоретичний
матеріал, складає план уроку-конференції, добирає літературу й формує банк
завдань для учнів.
3. Розподіл завдань. Не менш як за
місяць до уроку школярі отримують завдання прочитати твір та обрати для себе
тему доповіді (з рекомендованого переліку) або творче завдання, а також список
літератури й інтернет-ресурсу. Розподіл завдань відбувається за інтересами й
можливостями учнів: художнє читання, інсценізація, підготовка візуального
контенту (презентації, ілюстрацій, буктрейлера тощо), музичної паузи. З-поміж
доповідей обов’язково мусить бути представлення автора, історії написання
твору, окреслення теми й проблематики, жанрових особливостей твору, аналіз
персонажів тощо.
4. Консультації. Учитель проводить
низку консультацій, допомагаючи учням із добором матеріалу, складанням тексту
виступу, виконанням творчих завдань.
«Урок-конференція,
– зазначає В. Магда, – звичайно розпочинається із вступного слова вчителя
або учня, який повідомляє тему заняття, розкриває його значення, знайомить з планом
проведення уроку і почергово надає слово учням, які готували повідомлення. Інші
учні повинні не просто слухати доповідачів, а активно працювати: самостійно
конспектувати зміст виступів або складати рецензії на деякі з них» [3, с. 163]. Уважаємо,
що все ж у 8-9 класах функцію «ведучого» мусить узяти на себе педагог, оскільки
учні лише формуються як комунікативні особистості й мають недостатній багаж
системного знання з теми. Безумовно, слід стежити за активністю класу під час
виступів учнів і намагатися надавати заняттю максимальної інтерактивності.
Також у ході уроку вчитель може задіяти метод проблемних ситуацій, «Мозковий
штурм», «Мікрофон», ПРЕС та ін.
Урок –
читацька конференція за творчістю Н. Довгопол – це, згідно з програмними
вимогами, ще й урок позакласного читання. Професійно вивірений погляд на такий
тип навчального заняття (для старшої школи) пропонує науковка О. Лілік,
очевидно, уважаючи його за ефективне, таке, що дозволяє досягнути освітньої
мети [2]. До того ж читацька конференція й урок позакласного
читання мають багато спільного на етапі планування, що сприяє їх практичному
симбіозу.
Пропонуємо
орієнтовний план одного такого уроку-конференції для 9 класу ЗЗСО за темою
«“Шпигунки з притулку «Артеміди» Наталії Довгопол” як виявлення самопожертви та
відданості заради спільної справи»:
1. Вступне
слово вчителя, який нагадує про особливості проведення уроку-конференції,
коротко розповідає, використовуючи ілюстративний матеріал – фотографії,
виставку книг, презентацію, про Н. Довгопол, надає слово учням.
2.
Виголошення учнівського повідомлення «Роман як літературний жанр».
3. «Мозковий
штурм»: 1. Чи можемо твір «Шпигунки з притулку “Артеміди”» Н. Довгопол
уважати романом? 2. Чи можна його вважати пригодницьким романом? Чому?
4.
Виголошення учнівського повідомлення «Персонажна система твору».
5.
Інсценізація: самопрезентація героїнь Мірто, Амелі, Глорії, Поль – з опорою на цитатні
характеристики.
6. ПРЕС: 1. Чому
героїні стали шпигунками, незважаючи на великі ризики? Які їхні внутрішні
переконання можуть пояснити таке рішення? 2. Як стосунки між героїнями
впливають на розвиток сюжету? 3. Які емоції ви відчуваєте, коли дізнаєтеся про
минуле героїнь і його відбиток у їхньому теперішньому житті? Чи змогли б ви чинити
так само?
7. Підсумок уроку – постановка проблемної ситуації: Чому
герої творів Н. Довгопол такі «живі» та близькі сучасному читачеві?
8. Повідомлення домашнього завдання: написати листа
одній із героїнь.
9.
Оцінювання.
Урок
ознайомить учнів з особливостями твору Н. Довгопол, зокрема із жанром,
стилем, тематикою, системою персонажів; розкриє значення людяності, дружби,
зв’язку минулого й сучасного; виявить, як авторка через художні образи
розкриває проблеми пошуку себе, самовизначення та гармонії з довкіллям.
Література
1. Заболотний О., Слоньовська
О., Ярмульська І. Модельна навчальна програма «Українська література. 7–9
класи» для закладів загальної середньої освіти. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/04.12.20023/Ukrayinska.literatura.7-9-kl.Zabolotnyy.ta.in.04.12.2023.pdf
(дата звернення: 05.02.2025).
2. Лілік О. Читацька
конференція в системі позакласного читання (на матеріалі екзистенціальної
прози). Українська література в
загальноосвітній школі. 2014. № 6. С. 34–36. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Ulvzsh_2014_6_9 (дата
звернення: 05.02.2025).
3. Магда В. І. Особливості
підготовки вчителя до проведення уроку – конференції. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції [«Методика
викладання природничих дисциплін у вищій школі». XVІІІ КАРИШИНСЬКІ ЧИТАННЯ],
Полтава, 26-27 травня 2011 р. / Полтав. нац. пед. ун-т імені В.Г. Короленка
/ за заг. ред. проф. М.В. Гриньової. Полтава : Астрая, 2011. С. 163–164.
4. Яценко Т., Пахаренко В.,
Слижук О., Тригуб І. Модельна навчальна програма «Українська література. 7–9
класи» для закладів загальної середньої освіти. URL:
https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2024/Model.navch.prohr.5-9.klas-2024/31-12-2024/ukrayinska-literatura-7-9-kl-yatsenko-ta-in-31-12-2024.pdf
(дата звернення: 05.02.2025).
Добрий день! Дякую за актуальну розвідку! На Вашу думку, чому серед такого розмаїття сучасних українських письменників у шкільну програму позакласного читання для учнів 8-9 класів додали саме Наталію Довгопол?
ВідповістиВидалитиДобрий вечір! Чи плануєте розробити урок за романом "Знайти країну амазонок"?
ВідповістиВидалити