Дмитрієва С. В.
студентка магістратури 1 курсу
Мелітопольський державний педагогічний
університет імені Богдана Хмельницького
Наук. кер.: Мажара Н. С., к.
філол. н., доцент
РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЯК
ОДНА З ТЕХНОЛОГІЙ ДІЯЛЬНІСНОГО НАВЧАННЯ НА УРОЦІ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Діяльнісний підхід є методологічною основою Державного
стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів
України від 30.09.2020 року № 898 [4], демонструючи залежність видів
навчальної діяльності від очікуваних результатів. До сучасних технологій
діяльнісного навчання належать: проєктне навчання, проблемне навчання,
кооперативне навчання, розвиток критичного мислення, ігрова діяльність тощо.
Активне застосування сучасним вчителем Нової української школи будь-якої з
наведених технологій сприятиме як формуванню ключових компетентностей у галузі
мовно-літературної освіти, так і наскрізних умінь.
Об’єктом нашої розвідки є розвиток критичного
мислення на уроках української літератури.
У психолого-педагогічній науці традиційним є
тлумачення критичного мислення як життєво важливого ресурсу та необхідного
вміння сучасної людини, що базується на законах логіки, розумінні психологічних
процесів мисленнєвих операцій, і передає судження, за допомогою яких
аналізується, порівнюється, синтезується інформація, оцінюються проблеми,
ставляться запитання, приймаються та обґрунтовуються рішення, робляться
висновки тощо.
Критичному мисленню можна навчитися, а з
огляду на вимоги Державного стандарту базової середньої освіти, і навіть потрібно
цьому навчати учнівську молодь. Підтвердження знаходимо у положеннях цього
законодавчого акту, які передбачають формування таких компетентностей учнів
Нової української школи, як: здобуття та опрацьовування інформації з різних джерел
у різних освітніх галузях і контекстах, критичне її осмислення та використання
для комунікації в усній та письмовій формі, для обстоювання власних поглядів,
переконань, суспільних і національних цінностей; ефективне вираження ідей,
почуттів відповідно до ситуації, пояснення та обговорення фактів, явищ, подій,
обґрунтування власних поглядів і переконань в усній і письмовій формі у різних
особистісних і соціальних контекстах; розуміння правил поведінки та
спілкування, що є загальноприйнятими в різних спільнотах і середовищах та
ґрунтуються на спільних моральних цінностях; наявність стійкого інтересу до
опанування культурних і мистецьких здобутків України та світу, здатність
розуміти і цінувати творчі способи вираження та передачі ідей у різних
культурах через різні види мистецтва та інші культурні форми; прагнення до
розвитку і вираження власних ідей, почуттів засобами культури і мистецтва [4].
Спираючись на власний досвід, набутий під час
проходження виробничої практики на бакалаврському і магістерському рівнях, та
на підставі аналізу методичного доробку сучасних вчителів української мови та
літератури – Н. Василович [1], Н. Вукіної [2], І. Грей [3],
М. Дрозач [5], С. Кисельової [6], В. Морозюк [7],
В. Туренок [8], Н. Федоревської [9], розміщених на освітніх платформах
«Всеосвіта» та «На Урок», нами виокремлено найбільш популярні технології і
методи розвитку критичного мислення на уроках української літератури в закладах
загальної середньої освіти:
Технології розвитку критичного мислення |
Методи розвитку критичного мислення |
ü вивчення інформації на основі тексту |
ü структурований огляд; ü таблиця «знаємо/хочемо дізнатись/дізналися»; ü читання в парах/узагальнення в парах; ü лінія цінностей; ü твір-п'ятихвилинка; ü «дерево передбачень»; |
ü розуміння тексту |
ü метод спрямованого читання; ü мозковий штурм; ü «спитайте у автора»; ü «ПМЦ» («плюс – мінус – цікаво») |
ü виховання вільних людей, які не бояться і
вміють робити самостійні вибори на прикладах героїв літературних творів |
ü «картка персонажів»; ü діаграма Ейлера-Венна; ü «шість капелюхів»; ü аналіз поведінки персонажів та рішень, які
вони приймають; ü аналіз ситуацій, описаних у літературному
творі з огляду на життєвий досвід читача; ü «діаграма емоцій героя»; |
ü кооперативне навчання |
ü читання з маркуванням тексту; ü «ажурна пилка» (мозаїка); ü обмін проблемами; ü почергові запитання; ü читаємо та запитуємо; ü взаємне навчання; ü таємні таланти; |
ü проведення дискусії |
ü припущення на основі запропонованих слів; ü спрямоване слухання та обмірковування; ü метод спільного опитування; ü «павутинка дискусії»; ü «Дискусійна сітка Алвермана»; |
ü пишемо, щоб переконати |
ü переконувальний лист; ü «РАФТ» (роль, аудиторія, формат, тема»; ü кубування; |
ü розуміння аргументів |
ü «м-схема»; ü урок, орієнтований на аргументацію; |
ü критичне слухання |
ü «акваріум»; ü лекція з «м-схемою»; ü сократівське опитування |
На уроках української літератури вчитель може
використовувати різноманітні технології та методи, які сприятимуть розвитку
критичного мислення учнів з огляду на індивідуальні та колективні особливості,
тому наведений перелік не є вичерпним. Комплексне застосування цього
інструментарію, на нашу думку, не лише забезпечує формування умінь,
передбачених Державним стандартом базової середньої освіти, а й створює
додаткову мотивацію до навчання, стимулює пізнавальну активність учнів,
допомагає розвивати аналітичні здібності, шукати інформацію, розширює
світогляд, робить учнів відкритими до сприйняття думок інших і генерування
власних ідей.
Література
1. Василович Н.І. Розвиток критичного
мислення на уроках української мови та літератури. Освітня платформа «Всеосвіта».
URL: https://vseosvita.ua/library/rozvitok-kriticnogo-mislenna-na-urokah-ukrainskoi-movi-ta-literaturi-221958.html
(дата звернення: 15.02.2025).
2. Вукіна Н. Критичне мислення – модель для
навчання й виховання громадян майбутнього. Освітній
проєкт «На Урок». URL: https://naurok.com.ua/prezentaciya-vikoristannya-tehnologi-rozvitku-kritichnogo-mislennya-v-osvitnomu-procesi-novo-ukra-nsko-shkoli-151437.html
(дата звернення: 14.02.2025).
3. Грей І.Л. Розвиток критичного мислення на
уроках української мови, літератури та зарубіжної літератури як ключ до
підвищення якості освіти. Освітній проєкт
«На Урок». URL: https://naurok.com.ua/stattya-rozvitok-kritichnogo-mislennya-na-urokah-ukra-nsko-movi-literaturi-ta-zarubizhno-literaturi-yak-klyuch-do-pidvischennya-yakosti-osviti-423560.html
(дата звернення: 14.02.2025).
4. Державний стандарт базової середньої освіти.
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
(дата звернення: 14.02.2025).
5. Дрозач М.В. Досвід роботи «Розвиток
критичного мислення на уроках української мови та літератури». Освітня платформа «Всеосвіта». URL: https://vseosvita.ua/library/dosvid-roboty-rozvytok-krytychnoho-myslennia-na-urokakh-ukrainskoi-movy-ta-literatury-801873.html
(дата звернення: 14.02.2025).
6. Кисельова С.В. Розвиток критичного
мислення на уроках читання. Освітня
платформа «Всеосвіта». URL: https://vseosvita.ua/library/vpravi-na-rozvitok-kriticnogo-mislenna-na-urokah-citanna-102541.html
(дата звернення: 15.02.2025).
7. Морозюк В.М. Використання технології
критичного мислення на уроках української літератури. Освітня платформа «Всеосвіта».
URL: https://vseosvita.ua/library/vykorystannia-tekhnolohii-krytychnoho-myslennia-na-urokakh-ukrainskoi-literatury-852863.html
(дата звернення: 15.02.2025).
8. Туренок В.М. Критичне мислення на уроках
української мови та літератури. Освітня
платформа «Всеосвіта». URL: https://vseosvita.ua/library/kriticne-mislenna-na-urokah-ukrainskoi-movi-ta-literaturi-210462.html
(дата звернення: 15.02.2025).
9. Федоревська Н.Г. Розвиток критичного
мислення в учнів під час уроків української літератури (з досвіду роботи). Освітня платформа «Всеосвіта». URL: https://vseosvita.ua/library/rozvitok-kriticnogo-mislenna-v-ucniv-pid-cas-urokiv-ukrainskoi-literaturiz-dosvidu-roboti-fedorevskoi-natali-grigorivni-248043.html
(дата звернення: 15.02.2025).
Доброго здоров'я! Розкрийте, будь ласка: у чому полягають методи "дерево передбачень" і "акваріум"?
ВідповістиВидалити"Дерево передбачень". Завдяки цьому методу учні вчаться формулювати припущення щодо сюжетної лінії.
ВідповістиВидалити"Акваріум". Метод цей використовується коли є дві різні точки зору.
Дякую за відповідь! Успіхів Вам у подальших дослідженнях з розвитку критичного мислення!
ВидалитиБудь ласка. Дякую за побажання!
Видалити