понеділок, 17 лютого 2025 р.

Дмитрієва Світлана РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЯК ОДНА З ТЕХНОЛОГІЙ ДІЯЛЬНІСНОГО НАВЧАННЯ НА УРОЦІ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

Дмитрієва С. В.

студентка магістратури 1 курсу

Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Наук. кер.: Мажара Н. С., к. філол. н., доцент

 

РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЯК ОДНА З ТЕХНОЛОГІЙ ДІЯЛЬНІСНОГО НАВЧАННЯ НА УРОЦІ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

Діяльнісний підхід є методологічною основою Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 року № 898 [4], демонструючи залежність видів навчальної діяльності від очікуваних результатів. До сучасних технологій діяльнісного навчання належать: проєктне навчання, проблемне навчання, кооперативне навчання, розвиток критичного мислення, ігрова діяльність тощо. Активне застосування сучасним вчителем Нової української школи будь-якої з наведених технологій сприятиме як формуванню ключових компетентностей у галузі мовно-літературної освіти, так і наскрізних умінь.

Об’єктом нашої розвідки є розвиток критичного мислення на уроках української літератури.

У психолого-педагогічній науці традиційним є тлумачення критичного мислення як життєво важливого ресурсу та необхідного вміння сучасної людини, що базується на законах логіки, розумінні психологічних процесів мисленнєвих операцій, і передає судження, за допомогою яких аналізується, порівнюється, синтезується інформація, оцінюються проблеми, ставляться запитання, приймаються та обґрунтовуються рішення, робляться висновки тощо.

Критичному мисленню можна навчитися, а з огляду на вимоги Державного стандарту базової середньої освіти, і навіть потрібно цьому навчати учнівську молодь. Підтвердження знаходимо у положеннях цього законодавчого акту, які передбачають формування таких компетентностей учнів Нової української школи, як: здобуття та опрацьовування інформації з різних джерел у різних освітніх галузях і контекстах, критичне її осмислення та використання для комунікації в усній та письмовій формі, для обстоювання власних поглядів, переконань, суспільних і національних цінностей; ефективне вираження ідей, почуттів відповідно до ситуації, пояснення та обговорення фактів, явищ, подій, обґрунтування власних поглядів і переконань в усній і письмовій формі у різних особистісних і соціальних контекстах; розуміння правил поведінки та спілкування, що є загальноприйнятими в різних спільнотах і середовищах та ґрунтуються на спільних моральних цінностях; наявність стійкого інтересу до опанування культурних і мистецьких здобутків України та світу, здатність розуміти і цінувати творчі способи вираження та передачі ідей у різних культурах через різні види мистецтва та інші культурні форми; прагнення до розвитку і вираження власних ідей, почуттів засобами культури і мистецтва [4].

Спираючись на власний досвід, набутий під час проходження виробничої практики на бакалаврському і магістерському рівнях, та на підставі аналізу методичного доробку сучасних вчителів української мови та літератури – Н. Василович [1], Н. Вукіної [2], І. Грей [3], М. Дрозач [5], С. Кисельової [6], В. Морозюк [7], В. Туренок [8], Н. Федоревської [9], розміщених на освітніх платформах «Всеосвіта» та «На Урок», нами виокремлено найбільш популярні технології і методи розвитку критичного мислення на уроках української літератури в закладах загальної середньої освіти:

 

Технології розвитку критичного мислення

Методи розвитку

критичного мислення

ü вивчення інформації на основі тексту

ü   структурований огляд;

ü   таблиця «знаємо/хочемо дізнатись/дізналися»;

ü   читання в парах/узагальнення в парах;

ü   лінія цінностей;

ü   твір-п'ятихвилинка;

ü   «дерево передбачень»;

ü розуміння тексту

ü   метод спрямованого читання;

ü   мозковий штурм;

ü   «спитайте у автора»;

ü   «ПМЦ» («плюс – мінус – цікаво»)

ü виховання вільних людей, які не бояться і вміють робити самостійні вибори на прикладах героїв літературних творів

ü   «картка персонажів»;

ü   діаграма Ейлера-Венна;

ü   «шість капелюхів»;

ü   аналіз поведінки персонажів та рішень, які вони приймають;

ü   аналіз ситуацій, описаних у літературному творі з огляду на життєвий досвід читача;

ü   «діаграма емоцій героя»;

ü кооперативне навчання

ü   читання з маркуванням тексту;

ü   «ажурна пилка» (мозаїка);

ü   обмін проблемами;

ü   почергові запитання;

ü   читаємо та запитуємо;

ü   взаємне навчання;

ü   таємні таланти;

ü проведення дискусії

ü   припущення на основі запропонованих слів;

ü   спрямоване слухання та обмірковування;

ü   метод спільного опитування;

ü   «павутинка дискусії»;

ü   «Дискусійна сітка Алвермана»;

ü пишемо, щоб переконати

ü   переконувальний лист;

ü   «РАФТ» (роль, аудиторія, формат, тема»;

ü   кубування;

ü розуміння аргументів

ü   «м-схема»;

ü   урок, орієнтований на аргументацію;

ü критичне слухання

ü   «акваріум»;

ü   лекція з «м-схемою»;

ü   сократівське опитування

На уроках української літератури вчитель може використовувати різноманітні технології та методи, які сприятимуть розвитку критичного мислення учнів з огляду на індивідуальні та колективні особливості, тому наведений перелік не є вичерпним. Комплексне застосування цього інструментарію, на нашу думку, не лише забезпечує формування умінь, передбачених Державним стандартом базової середньої освіти, а й створює додаткову мотивацію до навчання, стимулює пізнавальну активність учнів, допомагає розвивати аналітичні здібності, шукати інформацію, розширює світогляд, робить учнів відкритими до сприйняття думок інших і генерування власних ідей.

 

Література

1.      Василович Н.І. Розвиток критичного мислення на уроках української мови та літератури. Освітня платформа «Всеосвіта». URL: https://vseosvita.ua/library/rozvitok-kriticnogo-mislenna-na-urokah-ukrainskoi-movi-ta-literaturi-221958.html (дата звернення: 15.02.2025).

2.      Вукіна Н. Критичне мислення – модель для навчання й виховання громадян майбутнього. Освітній проєкт «На Урок». URL: https://naurok.com.ua/prezentaciya-vikoristannya-tehnologi-rozvitku-kritichnogo-mislennya-v-osvitnomu-procesi-novo-ukra-nsko-shkoli-151437.html (дата звернення: 14.02.2025).

3.      Грей І.Л. Розвиток критичного мислення на уроках української мови, літератури та зарубіжної літератури як ключ до підвищення якості освіти. Освітній проєкт «На Урок». URL: https://naurok.com.ua/stattya-rozvitok-kritichnogo-mislennya-na-urokah-ukra-nsko-movi-literaturi-ta-zarubizhno-literaturi-yak-klyuch-do-pidvischennya-yakosti-osviti-423560.html (дата звернення: 14.02.2025).

4.      Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 14.02.2025).

5.      Дрозач М.В. Досвід роботи «Розвиток критичного мислення на уроках української мови та літератури». Освітня платформа «Всеосвіта». URL: https://vseosvita.ua/library/dosvid-roboty-rozvytok-krytychnoho-myslennia-na-urokakh-ukrainskoi-movy-ta-literatury-801873.html (дата звернення: 14.02.2025).

6.      Кисельова С.В. Розвиток критичного мислення на уроках читання. Освітня платформа «Всеосвіта». URL: https://vseosvita.ua/library/vpravi-na-rozvitok-kriticnogo-mislenna-na-urokah-citanna-102541.html (дата звернення: 15.02.2025).

7.      Морозюк В.М. Використання технології критичного мислення на уроках української літератури. Освітня платформа «Всеосвіта». URL: https://vseosvita.ua/library/vykorystannia-tekhnolohii-krytychnoho-myslennia-na-urokakh-ukrainskoi-literatury-852863.html (дата звернення: 15.02.2025).

8.      Туренок В.М. Критичне мислення на уроках української мови та літератури. Освітня платформа «Всеосвіта». URL: https://vseosvita.ua/library/kriticne-mislenna-na-urokah-ukrainskoi-movi-ta-literaturi-210462.html (дата звернення: 15.02.2025).

9.      Федоревська Н.Г. Розвиток критичного мислення в учнів під час уроків української літератури (з досвіду роботи). Освітня платформа «Всеосвіта». URL: https://vseosvita.ua/library/rozvitok-kriticnogo-mislenna-v-ucniv-pid-cas-urokiv-ukrainskoi-literaturiz-dosvidu-roboti-fedorevskoi-natali-grigorivni-248043.html (дата звернення: 15.02.2025).

4 коментарі:

  1. Ольга Федоренко21 лютого 2025 р. о 21:31

    Доброго здоров'я! Розкрийте, будь ласка: у чому полягають методи "дерево передбачень" і "акваріум"?

    ВідповістиВидалити
  2. Дмитрієва Світлана22 лютого 2025 р. о 13:31

    "Дерево передбачень". Завдяки цьому методу учні вчаться формулювати припущення щодо сюжетної лінії.
    "Акваріум". Метод цей використовується коли є дві різні точки зору.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ольга Федоренко22 лютого 2025 р. о 20:56

      Дякую за відповідь! Успіхів Вам у подальших дослідженнях з розвитку критичного мислення!

      Видалити
    2. Дмитрієва Світлана22 лютого 2025 р. о 22:06

      Будь ласка. Дякую за побажання!

      Видалити