Бондаренко А. А.
студентка 4 курсу
Національний університет кораблебудування імені адмірала
Макарова (м. Миколаїв)
Наук. кер.: Гурдуз А. І., к. філол. н., доцент
МЕТАГЕРОЇНЯ РОМАНІВ С. ТАЛАН
У річищі
розвитку метамодерністами художніх концепцій попередників виділяється
зацікавленість до творення метаобразів персонажів, що в українській літературі практиковано
досить оригінально (зокрема, Дарою Корній, Люко Дашвар), але поки досліджено на
матеріалі окремих митців. Пам’ятаючи про дещо
суперечливе бачення метагероя в українському літературознавстві, поряд із
вченням про метатекст, дотримуємося поглядів на предмет Ст. Хороба,
Г. Сиваченко і А. Гурдуза, трактуючи такий образ як постійний для
певного художнього корпусу письменника й такий, що здатний переходити з одного
тексту в інший при збереження свого художнього надзавдання [1].
Продуктивністю
й особливим підходом у цьому сенсі в останні роки відзначена метагероїня
романів Світлани Талан, досить продуктивної авторки, яка працює з колом гострих
психологічних проблем – особистості й соціуму в цілому. Її метагероïні властива
глибина внутрішнього світу, складні емоційні переживання та боротьба зі
стереотипами [2]. Цей образ кидає виклик традиційним уявленням про роль жінки в
суспільстві, героїня шукає тут своє місце в житті і при цьому стикається з
різними випробуваннями. У творчості С. Талан звертає увагу
не лише на особисті переживання жінки, але й на
соціокультурні контексти, які впливають на її
життя.
У своїх
романах письменниця крізь призму долі людини розкриває багатогранність жіночих
образів, які мають певні досягнення у своєму житті. Кожна її героїня оригінальна, хоча
водночас органічна зазначеному провідному типу персонажки; жінки на сторінках
С. Талан
є індивідуальними у своїх вчинках, думках і мріях. Для
письменниці вважливо, щоб, прочитавши її
твори, читачі змогли переосмислити свій шлях із
погляду життєвої мудрості.
Наприклад, у
романі «Матусин оберіг» (2019) головна героїня – Олеся, проходить через
численні випробування та труднощі, намагаючись знайти своє місце в житті і зберегти
сімейні цінності. Вона сильна, емоційна і водночас вразлива і стикається з
болем утрати, труднощами у стосунках і пошуком ідентичності. У центрі
сюжету перебуває її внутрішня боротьба, прагнення до самореалізації,
відновлення зв’язку з рідними та підтримка своєї родини. Роман досліджує
теми материнства, любові та самопожертви, ставлячи під питання традиційні
уявлення про роль жінки в суспільстві. Олеся не лише
намагається знайти себе, але й стає
символом сили і витривалості, відстоюючи свої принципи і цінності в умовах
соціальних та особистісних труднощів.
Героїня ж роману «Повернутися
дощем» (2016) Настя Бидлота постає патріоткою, волонтеркою,
цілеспрямованою, відважною, люблячою і здатною на прощення. Її прізвище є
антиподом до її людських якостей, вона його соромиться, але з часом приходить
до висновку: «Наше прізвище Бидлота, і раніше я справді соромилася його. Зараз
зрозуміла, що справжня бидлота – це ті, хто продали свою країну за двісті
гривень!» [3, с 35]. На
долю цієї жінки випав складний життєвий період, який приніс суцільні страждання і втрати, але та зуміла знайти у собі
силу, щоб допомагати іншим.
У своїх
творах С. Талан в образі головної героїні завжди змальовує жінку, на долю якої
випадає нелегкий тягар життєвих випробувань, але, незважаючи на складні
обставини, вона виступає сильною, доброю, цілеспрямованою і здатною на
самопожертву.
Не лише
жіночі образи розкриваються в романах авторки психотипами: у їхньому
моделюванні значна роль і чоловічих персонажів. Чоловіки також відіграють важливу
роль у сюжетній лінії творів С. Талан, хоча певно підпорядковані героїням,
у низці випадків духовна сила останніх на тлі чоловічої слабкості традиційно
підкреслюється. У вчинках, мовленні, загальній конституції ці чоловіки мають
підсилену емоційність і м’якість, що також засвідчує домінування в них жіночого
начала. Скажімо, чоловік Насті у романі «Повернутися дощем» – Валерій, змальований як такий, що апатично
ставиться до подій довкола нього («безформна
медуза» [3, с. 420]). Борцем за
справедливість у романі «Повернутися
дощем» постає Геннадій, який намагається реалізуватися на Майдані («…невеличкий
острівок, територія свободи» [3, с.221]) і мріє про утвердження свободи у
країні, проте з часом зазнає все більших розчарувань в оточенні через
зрадництво і виявляє певну залежність від жінки.
Загалом метагероїня
у романах Світлани Талан проходить складний шлях самопізнання, намагаючись
з’ясувати своє місце в світі та знайти баланс між особистими і соціальними
очікуваннями; виступає не лише як самостійна постать, але й як учасниця
складних узаємин – з партнерами, родичами та друзями, і ці стосунки розвиваються
на тлі соціальних, культурних чинників. Образ жінки у прозі авторки відображає сучасні
вітчизняні соціальні реалії, намагається адаптуватися до умов сучасності,
враховуючи суспільні соціальні виклики. Метагероїня С. Талн часто постає у
ролі матері, яку спонукає до дій бажання захистити і підтримати своїх дітей. Стикання
метагероїні з питаннями життєвого сенсу, вірності та особистої свободи сприяє
підкресленню глибокого філософського підтексту романів С. Талан.
Дослідження
метаперсонажа сучасного українського письменника перебуває в руслі актуальних
завдань вітчизняного літературознавства, а положення наших тез відповідно
можуть бути розширені в межах більшого студіювання як доробку С. Талан,
так і інших її колег і колежанок.
Література
1.
Гурдуз А.І.
Метагероїня романів Дари Корній. Науковий
вісник Миколаївського національного університету імені
В. О. Сухомлинського. Філологічні науки: (літературознавство): зб.
наук. пр. / за ред. О.С.Філатової. Миколаїв: МНУ
ім. В. О. Сухомлинського, 2015. Жовтень. Вип. 2 (16).
С. 61–67.
2.
Талан С. «Я не
настільки екстравагантна, як Шиллер або Гюго»: інтерв’ю. 2024, бер., 9. URL:
https://rozmova.wordpress.com/2024/03/09/svitlana-talan-5/
(дата звернення: 20.01.2025).
3.
Талан С. Повернутися
дощем: роман. Харків: Клуб сімейного дозвілля, 2016. 444 с.
Перший роман цієʼ письменниці, з яким я познайомилася, "Осіння весна". Головна героїня жінка і, в цілому, це роман про те, що навіть восени (мається на увазі середній вік жінки) можна зустріти квітуче кохання. Мені ані роман, ані головна героїня не сподобалися. Надто все ідеалізовано, романтично, далеко від життя. Але після вашої статті я готова переглянути своє ставлення до творчості С. Талан. Дякую за цікаву працю!
ВідповістиВидалитиДякую за Ваш відгук!
ВидалитиДобрий день, пані Аліно!
ВідповістиВидалитиДякую Вам за цікаве дослідження!
На Вашу думку, які ще приклади метаперсонажів можна віднайти у творах української літератури?
Дякую!
Добрий вечір!
ВідповістиВидалитиДякую за Ваш відгук!
На мою думку,метагерой романів Люко Дашвар.
Дякую Вам за відповідь!
ВидалитиДуже цікаве дослідження! Успіхів Вам!
ВідповістиВидалити