Бланк С. І.
студентка 3 курсу
Запорізький національний університет
Наук. кер.: Ніколаєнко В. М., к. філол. н., доцент
ЧАСО-ПРОСТОРОВІ КООРДИНАТИ ОПОВІДАННЯ О. ЗАБУЖКО «ТУТ
МОГЛА Б БУТИ ВАША РЕКЛАМА»
Проблема окреслення часо-просторових
координат художнього твору є однією з найбільш актуальних у сучасному
літературознавстві. Дослідження взаємодії цих двох елементів сприяє глибшому
розумінню природи авторських думок та літературного твору.
Метою нашого дослідження є аналіз часо-просторових
координат оповідання О. Забужко «Тут могла б бути ваша реклама». Задля виконання поставленої мети слід окреслити поняття хронотопу художнього твору та
з’ясувати специфіку реалізації часу і простору в оповіданні О. Забужко «Тут
могла б бути ваша реклама».
Хронотоп – взаємозв’язок
часових і просторових характеристик зображених у художньому творі явищ [див. 2, с. 714].
Час у художньому світі (творі) постає як
багатовимірна категорія, в якій розрізняють фабульно-сюжетний час і оповідально-розповідний
(нараційний) час [див. 2, с. 714]. В оповіданні О. Забужко маємо дві часові
вказівки: «Восени 2004-го вони несподівано полюбили розгонистого
вогненно-яскравого шарфа, з яким я проходила цілу Помаранчеву революцію…» [1], «В травні 2005-го сталося
те, чого на моїй пам’яті – тобто більш-менш зв’язно, від третього року життя, –
ніколи зі мною не траплялося: я загубила рукавичку» [1]. З цих уривків робимо висновок, що часовий проміжок в
оповіданні має фабульно-сюжетний характер та охоплює період з 2004 по 2005 рр. Лінійність
часу порушується завдяки тому, що оповідь ведеться через спогади оповідачки про
різні моменти життя, через це, також, відбувається змішування часо-просторових
вимірів. Проте читач отримує інформацію і про нараційний час, а саме: «Вересень 2013 р.» [1]
Якщо говорити про простір у ширшому плані – це
Відень, місто в якому героїня придбала рукавички та куди приїхала приблизно
через рік на презентацію своєї нової книжки: «Маленька крамничка на Mariahilferstrasse…», «Вільного
часу у Відні мені цим разом випадала заледве година…». У
оповіданні функціонує змінний локус. Спочатку реципієнта
повністю забирає у свої «обійми» крамничка Бога Рукавичок, читач ніби відчуває
на собі атмосферу старовини, чогось ідеального, але дуже далекого, доступного
не всім. Далі оповідач не зупиняється на чомусь одному, події змінюються одна
за одною, до того моменту, як героїня губить одну з рукавичок. Тож за першої нагоди, будучи у Відні на
презентації своєї книги, вона заїхала до Бога Рукавичок, але придбати чи
замовити рукавичку вже не змогла. На місці його крамнички – універмаг, який є повною протилежністю магічному
місцю померлого майстра. Все сіре, одноманітне, звичайне, «пластикове». Саме цей
локальний простір, який після смерті Бога Рукавичок змінюється з крамнички на
універмаг, демонструє, що ми втрачаємо і, що отримуємо. Витвори мистецтва
замінюються штампованими виробами. Дуже виразно ілюструють ці зміни уривки з
оповідання: «Вони існували в одному екземплярі, як і належить
мистецькому творові, – все в тій крамничці рукавичок було в одному екземплярі, жодна
пара не схожа на іншу, одна від другої фантастичніша…» [1], «Безликі серійні обрубки звисали з прищепок, як тушки в різницькій» [1]. Окрім
локального у творі також простежується глобальний простір, а саме через думки
авторки про майбутнє суспільства: «…І
ви також забудьте, що оце щойно тут прочитали. Все одно колись усі старанно понавишивані
нами слова зітруть з електронних носіїв задля економії місця – і на білому
екрані якого-небудь новітнього суперґаджета осені-2063 заблимає закличне гасло,
котрим дедалі рясніше заліплятимуть пустоти по всіх замурованих входах: ТУТ
МОЖЕ БУТИ ВАША РЕКЛАМА» [1].
Підсумовуючи, у хоронотопі
оповідання можна виокремити два простори: глобальний та локальний. Глобальний –
охоплює місто, в якому відбувалися ключові події твору – Відень, і зачіпає
думки авторки про майбутнє суспільства. Локальний, через перетворення крамнички
Бога Рукавичок на універмаг, демонструє читачу, що людство втрачає і що отримує.
Часовий проміжок оповідання має фабульно-сюжетний та нараційний характер. Стосовно
часових вказівок, реципієнт дізнається про події, які відбуваються з 2004 по
2005 рр. та відомо, що твір написано у вересні 2013 р. Отже, часопросторові координати
оповідання О. Забужко «Тут могла бути ваша реклама» є важливим аспектом
для ґрунтовного аналізу та розуміння цього твору.
Література
1.
Забужко О. Тут могла б бути ваша
реклама. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=14812 (дата
звернення: 03.12.2023)
2.
Літературознавчий словник-довідник / за
ред. Р. Т. Гром'яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. Київ : Академія, 2007. 752
с.
Цікаве дослідження
ВідповістиВидалитиВітаю! Дякую!
ВідповістиВидалитиДобрий день, пані Софіє!
ВідповістиВидалитиДякую Вам за цікаву розвідку!
На Вашу думку, із якими смисловими/символічними аспектами твору пов’язується семантика речових образів (наприклад, тих же шарфа і рукавичок)?
Дякую!
Вітаю! Дякую за питання! Центральним речовим образом у творі є рукавички. На мою думку, авторка зробила цей образ не фактичним, а більше символічним. Безсумнівно героїня використовувала рукавички як аксесуар, предмет гардеробу, проте також вони покликані продемонструвати читачу різні часові проміжки (минуле та майбутнє), а найголовніше - що ми втрачаємо та що отримуємо натомість. Втрата рукавички, як втрата звʼязку зі справжнім мистецтвом. Різниця між рукавичками ручної роботи та штампованими, як різниця між суспільством минулого та майбутнього, а точніше демонстрація певної деградації сучасних людей.
ВидалитиДякую дуже за відповідь!
Видалити