Карпенко Є.,
здобувач освіти 3
курсу, групи 01-21
Центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів № 1,
м. Кривий Ріг
Наук. кер.:
Федоренко О. Б., к. філол.
наук,
викладач української мови та літератури
ДУХОВНА КРАСА МАВКИ –
ГЕРОЇНІ ДРАМИ-ФЕЄРІЇ ЛЕСІ
УКРАЇНКИ «ЛІСОВА ПІСНЯ»
Кожного персонажа «Лісової пісні» Леся
Українка наділила часткою своєї душі. Передусім це стосується Мавки, в образі
якої письменниця втілила найкращі мрії про вродливу, щиру, обдаровану,
волелюбну людину.
У Мавці гармонійно поєднані духовне
багатство і зовнішня краса. Великі очі, що грають різними кольорами,
розкривають її швидке і глибоке сприйняття дійсності, вразливу і добру душу.
Довгі коси і зоряний вінок на голові, любов до квітів свідчать про неабиякий
естетичний смак, нестримний потяг до прекрасного. Мавка в «Лісовій пісні» – це
невмируща сила природи, вічна краса, що в своєму плині і розвитку стає вічним
життєвим джерелом мистецького натхнення: «Мені здається часом, що верба, ота
стара, сухенька, то – матуся. Вона мене на зиму прийняла і порохном
м’якеньким устелила для мене ложе».
Мавка – це частина природи, душа лісу, яка
вимагає до себе дбайливого ставлення. Леся Українка наділила Мавку чарівною
вродою і співучою, подібною до дзюрчання струмка, мовою. Лісова дівчина розуміє
мову дерев, квітів. Вона сама, як ніжний пролісок, що радіє першому сонячному
промінчику: «З-за стовбура старої розщепленої верби, півусохлої, виходить
Мавка, в ясно-зеленій одежі, з розпущеними чорними з зеленим полиском косами,
розправляє руки і проводить долонею по очах».
Вустами Мавки поетеса розкриває символічні
образи дикої рожі, ясеня, берези, вільхи, осики, дуба, терена, клена, глоду. Все, що бачить Мавка, вона порівнює з життям лісу та
явищами природи.
Мавка є уособленням світлого й гуманного
начала в житті людини, високої поетичної мрії і чистого кохання, щирої дружби і
волелюбності. Для неї воля – це такий самий природний стан, як життя, дихання і
кохання.
«Ну, як таки, щоб воля – та пропала?
Се так колись і вітер пропаде?»
Коли Лукаш і Мавка зустрілися, Мавка перша
запитує : «Чи гарна я тобі?».
Юнака здивувала та зачарувала дівчина своїм тонким
станом, довгими чорними косами, мінливими очима: «А чом же в тебе очі не
зелені? (Придивляється). Та ні, тепер зелені… а були, як небо, сині… О! тепер
вже сиві, як тая хмара… ні, здається, чорні чи, може, карі… ти таки дивна!». Вони
з першого погляду покохали одне одного, хоча мудрий Лісовик попереджав Мавку,
щоб не задивлялася на людських хлопців, бо важко ходити людськими стежками: «Обминай
їх, доню. Раз тільки ступиш – і пропала воля!»
Заради кохання Мавка забула все – покинула
рідний ліс, волю, красу, зробилася служкою і не заробила навіть ласки Лукаша,
бо груба проза життя перемогла натхненну душу Мавки: «Мавка йде назустріч
Лукашеві. Обличчя її відбиває смертельною блідістю проти яскравої одежі,
конаюча надія розширила її великі темні очі, рухи в неї поривчасті й заникаючі,
наче щось у ній обривається». Мавка зів’яла, згоріла від кохання і від горя,
але не нарікає на свого любого Лукаша: він занапастив її, і разом з тим дав їй
життя:
«Ти душу дав мені, як гострий ніж
Дає вербовій тихій гілці голос…».
Мавка – це символ кохання і вічно молодої
весни. Все прекрасне для Мавки асоціюється з чудовою музикою весни, яку почула
від Лукаша. Мавку не може закохати в себе Перелесник, який втілює молодість,
вроду, але й швидкоплинну пристрасну любов. Глибоке і самовіддане кохання до
Лукаша – найкращий цвіт її душі. Трагедія Мавки породжена величезною прірвою
між світлою мрією і сірою буденністю. Високі мрії про вільне і щедре, як сама
природа, життя не могли здійснитися.
Мавка в серці має те, що не вмирає –
кохання, яке допомагало їй знайти «теє слово чарівне, що й озвірілих в люди
повертає». Мавку приваблює те, що люди, як голуби, паруються «навік». Її
самовідданість не знає меж. Чиста, світла душа останньої миті заспокоює
коханого, який через свою зраду втратив людську подобу: «Ні, любий, я тобі не
дорікаю, а тільки – смутно, що не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись».
Прийомом інохарактеристики письменниця
розкриває разючі зміни в зовнішності та характері Мавки, що відбулися з нею
одразу, як вона прийшла до хати Лукаша, до людей. Так, Лісовик каже Мавці:
«Згадай, якою ти була в ту ніч,
коли твоє кохання розцвілося:
була ти наче лісова царівна
у зорянім вінку на темних косах, – тоді
жадібно руки простягало
до тебе щастя і несло дари!»;
«Не гідна ти дочкою лісу зватись! бо в
тебе дух не вільний лісовий, а хатній
рабський!»
Лісова дівчина з багатою душею і чутливим
серцем, сповненим любові й надії, вона цінує красу і виступає проти всього, що
її руйнує. Мавка пристрасно любить природу, життя у всіх його проявах.
Героїня драми-феєрії – поетична натура,
вона тонко розуміє музику, гарно співає. Визначальна риса її характеру –
волелюбність. Воля для Мавки – така ж неодмінна умова життя, як прекрасна
навколишня природа:
Ну, як таки, щоб воля – та пропала?
Се так колись і вітер пропаде?
Мавка бореться за себе, за своє місце серед
людей, за утвердження краси. Навіть коли її ображають, навіть коли, переможена
на якусь мить, Мавка йде в царство Марища, вона прекрасна. Адже і тут героїня
наснажена світлим коханням, не кориться лихові, а бореться за красу життя: «Ні!
я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає».
Мавка живе в повній гармонії з природою,
для неї робота – потреба душі, розумне, осмислене діяння, нероздільне з красою.
Тому, коли Мавка «глядить корів, то більше дають набілу»; нивка, яку вона
обробляє, родить гарно, як ніколи до того; ліс, дарами якого обережно, розумно
вона користується, відкриває перед нею свої скарби.
Берегиня лісу є символом ідеальної,
гармонійної людини, яка живе у злагоді із законами природи, любов’ю до всього
живого і здатна на самопожертву в ім’я кохання. Лісова красуня є втіленням усього
доброго, гарного, світлого, символом вимріяного щастя. Мавка щира, проста,
природня в почуттях, прагне передусім духовної спорідненості й любові на все
життя.
Література
1.
Демська-Будзуляк
Л. М. Драма свободи в модернізмі: пророчі голоси драматургії Лесі Українки
: монографія. Київ : Академвидав, 2009. 184 с.
2.
Кодак
М. П. Долаючи драматизм життя : наук. розмисли над творчістю Лесі
Українки / упоряд. Л. Кодак. Луцьк : Твердиня, 2016. 85 с.
3.
Костриця
М. Ю. «Я в серці маю те, що не вмирає...» Леся Українка. Житомир : М. Г.
Косенко, 2012. 63 с.
4.
Кочерга
С. О. Культурософська концепція Лесі Українки: культурні коди, образи,
сюжети: дис. ... д-ра філол. наук : 10.01.01, 10.01.06 / Волин. нац. ун-т ім.
Лесі Українки. Луцьк, 2010. 426 арк.
5.
Українка Л.
Лісова пісня : драма-феєрія в 3-х діях / уклад. Г. Копилова; іл. П. Дорошенко.
Київ : Основи, 2014. 152 с.
Добрий день, пані Єлизавето! Дякую Вам за таке цікаве дослідження! На Вашу думку, чи заслуговує твір Лесі Українки на прочитання з перспективи екокритики? Якщо так, то які смислові конотації твору, у цьому випадку, міг би увиразнити образ Мавки?
ВідповістиВидалитиДякую!
Екокритика потребує міждисциплінарного підхолу, аналізуючи роботи авторів, дослідників та поетів у контексті екологічних проблем та природи. Саме тому образ Мавки в "Лісовій пісні" Лесі Українки є цікавим, адже Мавка - це берегиня лісу і живої природи.
ВидалитиКарпенко Єлизавета
ВидалитиДякую Вам за відповідь!
ВидалитиДобрий день, Єлизавето! Дякую Вам за ґрунтовне наукове дослідження! У мене до Вас є запитання: як духовна краса Мавки впливає на інших персонажів твору?
ВідповістиВидалитиМавка ніби втілює притаманне природі бажання зберегти усе живе, що вона витворила. І цю свою доброту дівчина переносить і на людей. Вона не може зненавидіти Лукаша навіть після його зради, не може помститися йому, а навпаки, рятує коханого.
ВидалитиКарпенко Єлизавета
Добрий день, пані Єлизавето! Дякую Вам за таку актуальну розвідку!
ВідповістиВидалитиДобрий день, Єлизавето. Дякую за цікаву доповідь. На вашу думку, в чому полягає актуальність образу Мавки для сучасного читача?
ВідповістиВидалитиДоброго дня, Дмитре! Вважаю, що образ Мавки сьогодні дуже важливий! Було б добре, якби кожен українець, кожна людина світу дбала про свою духовну красу і мала в серці те, що не вмирає! Ліза Карпенко.
ВидалитиДобрий день. Єлизавето, чи порівнювали Ви образ Мавки Лесі Українки та однойменного мультиплікаційного фільму?
ВідповістиВидалитиДоброго здоров'я, Світлано! Коли я дивилася мультиплікаційний фільм, то для себе порівнювала героїню з Мавкою художнього твору Лесі Українки. На мою думку, у драмі-феєрії "Лісова пісня" образ Мавки набагато цікавіший, різноплановий і багатий. Водночас, мультиплікаційний фільм привернув увагу до твору Лесі Українки сучасної молоді.
ВідповістиВидалитиПогоджуюсь.
ВідповістиВидалити