Зуєнко Я. М.
аспірантка кафедри української літератури
Запорізького національного університету
наук. кер.: к. філол. н., доц. Ніколаєнко В. М.
НАЦІОНАЛЬНА МІФОЛОГЕМА ГЕРОЯ-ПОВСТАНЦЯ В РОМАНІ
Л. КОНОНОВИЧА «ТЕМА ДЛЯ МЕДИТАЦІЇ»
Поняття «герой»,
«героїзм», «архетип героя» від кін. XIX ст. привертали увагу вчених-гуманітаристів. Їх широко
досліджували в контексті соціальної антропології, соціології, політології,
культурології, літературознавства, порівняльної міфології й міфокритики.
Особливий інтерес
серед учених становила етнонаціональна специфіка реалізації першообразу героя. Наприклад,
Дж. Нахбар і К. Лоуз на матеріалі американського суспільства
виокремлювали два підтипи – героя-бунтівника і героя-громадянина: «Герої-громадяни
– це постаті, що втілюють міфи, пов’язані з панівною течією в […] суспільстві,
з традиційними цінностями громади й нації. Герої-бунтівники, навпаки,
представляють ідеї та цінності, пов’язані з індивідуальною свободою, з
необхідністю кидати виклик панівній течії, коли її потужні потоки загрожують
змити права меншості на користь правил більшості» [3, с. 316].
Цю типологію на
вітчизняному ґрунті застосовував Т. Шумейко, який зауважував, що «в
українському суспільстві спостерігається тенденція до поєднання бунтівливого
героя з протилежним типом героя-громадянина […] Відтак, можна говорити про
українського “героя-бунтаря” як про комбінований тип “бунтівного
громадянина”» [2, с. 86]
І справді:
український герой-бунтівник не лише чинить опір дійсній владі (часто –
загарбницькій), але й проявляє високу громадянську свідомість, ототожнюючи себе
з національною спільнотою, її ідеалами, потребами, цінностями (мовою,
віросповіданням, традиціями тощо).
Слід зазначити, що різновид
«бунтівного громадянина» поширений у зарубіжній культурі. Серед інших,
знаходимо відповідні тези в працях В. Станіли та Р. Шарми, присвячених
відповідній міфологемі в балканській культурі [див. 4] та аналізу
літературних образів індійського національного героя Міяма Дідо й шотландського
Вільяма Воллоса [див. 5], із чого можна зробити висновок, що тип
героя-повстанця є властивим для націй, які пережили тривалий період чужоземного
панування: недовіра до владних структур, де керівні посади посідають іноземці
та колаборанти, унеможливлює співпрацю між ними й поневоленим народом, відсутність
координаційного центру породжує спонтанні сплески спротиву, метою котрого є не
стільки становлення повноцінної незалежної держави, скільки повалення дійсного
ладу. Такі передумови зумовлюють появу «лідера з народу».
Аналізуючи образ
національного героя-повстанця на матеріалі міфологізованих постатей Івана
Сірка, Тараса Бульби, Нестора Махна, Т. Шумейко виокремлював ключові риси:
незалежна позиція, вірність ідеї, непереможність, яка часто виявляється у
володінні надприродними здібностями, схильність до стихійного бунту, більше
спрямованого на самовираження, ніж на тривалий результат [див. 2].
Такі ж ознаки спостерігаємо і в Юра з роману Л. Кононовича «Тема для
медитації». Протягом твору він демонструє незалежність думки і вірність ідеї
вільної від комунізму України, причому обидві якості проявлялися в нього
змалечку, частково завдяки вродженим рисам характеру, успадкованим від діда
(упертості, рішучості, непоступливості), частково – завдяки вихованню баби
Чакунки. Відьма, відверто розповідаючи онукові про родинне минуле й дозволяючи
бути присутнім при бесіді старших людей про події Голодомору 1932–1933 рр.,
формувала в нього бінарну картину світу, яка з часом стала осмисленою.
Характер Юра,
вихованого за таких умов, давався взнаки з раннього дитинства героя: спершу він
прилюдно звинуватив Леніна в голоді 1932–1933 рр., через що до кінця
навчання здобув собі славу петлюрівця й нащадка петлюрівця, пізніше, уже в
старших класах, зневажив один із головних радянських символів – бюст Леніна (піддавшись
імпульсу, настромив гіпсову голову вождя на палицю й бігав з нею довкола
сільського клубу), у зв’язку з чим його ледве не вигнали зі школи. В
університеті протагоніст продовжував відверто висловлювати свої
антикомуністичні погляди, рекомендувати одногрупникам твори заборонених авторів
(наприклад, Б.-І. Антонича), за що неодноразово критикувався на комсомольських
зібраннях. Зрештою, Юр вступив до групи, яка поширювала самвидав, і так
потрапив до поля зору КДБ. Подальші випробування (допит у КДБ, рік у
психіатричній лікарні, примусовий переїзд у віддалений райцентр і постійний
нагляд спецслужб) йому вдалося пережити лише завдяки вродженій стійкості й
твердості духу.
Саме під час заслання
Юр, проаналізувавши історичну шкоду, завдану українцям комуністичною владою, конкретизував
та систематизував свої політичні погляди, чого йому бракувало раніше, адже до
того комуністична ідеологія і все, що з нею пов’язане, викликало в протагоніста
більше підсвідому відразу, асоціюючись із оповідями баби Чакунки про Голодомор
та спровоковані ними видіння білої примари, котра переслідувала хлопчика.
Його думки, викладені
в щоденнику – роздуми зрілої, радикально налаштованої й водночас глибоко
травмованої людини. Політичні орієнтири однозначні: ворога треба знищувати без
сумнівів і жалю, так, як сам ворог чинив з українцями: «Аж тоді хід наших думок
трохи мінявся, й ми починали здогадуватися, що ніякого діялоґу з цією
фашистською владою не може бути; що комуністи – це не люди, і до них не можуть
бути застосовані загальнолюдські норми моралі й права; що їх потрібно
розстрілювати, вішати, топити, давити гусеницями танків, рубати на шматки й
розкидати по вулицях» [1, с. 143–144]. Фактично, протагоніст Юр
випередив свій час – на початку двохтисячних Л. Кононович демонструє той
тип героя, котрий в українському інформаційному полі з’явився лише після 2014 р. – інтелектуала, готового воювати не лише словом,
але й зброєю – чи то в окопах, чи то на барикадах, але, на відміну від
персонажів творів про війну на Сході, Україна, що її він би міг захищати, ще не
відбулася.
Бунт Юра анархічний.
Він спрямований не лише проти радянської системи, а й будь-якої системи в
принципі, що визнає й сам герой: «Ти ж ворог усякої держави… навіть у своїй самостійній Україні ти будеш
боротися проти існуючого ладу, правда ж? – Правда! – твердо сказав я. – Тому що
всяка держава – це зло. Вона плодить величезну кількість чиновників, які
паразитують на тілі народу. А такі, як я, розглядають чиновників, як слуг…
собак, яких треба держати в нашийниках і на повідках!» [1, с. 147].
Для критичного
ставлення до владного апарата в Юра є кілька причин. Насамперед – невідповідність
його уявлень про незалежну державу дійсності, про що він неодноразово зазначав
у щоденнику. Україна все ще залишалася країною із глибоко травмованою
самототожністю: на її теренах існували дві моделі ідентичностей із протилежними
наборами вартостей, причому націоналістична модель, яку підтримував і до котрої
прагнув Юр, опинилася відтиснутою на маргінеси, а українське майбутнє будували
малороси-пристосуванці. Недарма суперник Юра Стоян закидав йому, що «це не ви
побудували незалежність – це ми побудували її» [1, с. 220]. Різні
цінності й уявлення про майбутнє панівної течії й дисидентів, що пережили
репресії часів радянського режиму, позбавило останніх шансу бути зрозумілими й
почутими, включеними до державотворчих процесів. Почуваючи себе зайвим на
батьківщині, де не поспішали позбуватися спадщини радянського режиму, Юр
покинув Україну, аби контрактником на Балканах реалізувати потребу в
радикальних змінах.
Ще однією характерною
рисою протагоніста є його прагнення повернутися до ідеалізованої (на противагу
безрадісному сьогоденню) «золотої доби». Прикметно, що для Юра досконалим
минулим постають не часи повноцінного державного утворення Війська
Запорозького, а Гайдамаччина – стихійний бунт проти загарбників, що трактується головним героєм як ідеал,
до котрого слід прагнути; такий підхід ілюструє загальне анархічне налаштування
протагоніста.
Отже, образ Юра є проявом міфологеми героя-повстанця, характерного для
країн, які пережили тривалий період чужоземного панування, чим пояснюється його
радикальність і непримиренність у ставленні до ворогів України.
Література
1.
Кононович Л. Тема для медитації. Львів : Кальварія, 2005. 236 с.
2. Шумейко Т. Герої
волі та руїни (Іван Сірко, Нестор Махно, Тарас Бульба). Герої та знаменитості в українській культурі. Київ : УЦКД, 1999. С.
85–96.
3. Nachbar J., Lause K.
Popular Culture: An Introductory text. Bowling Green : Bowling Green State
University Press, 1992. 504 p.
4. Sharma
R. Folk as Alternate History. A Comparative Study of Mian Dido and William
Wallace. A thesis submitted for the degree of Doctorate of Philosophy in
English. Jammu, 2016. 235 p.
5. Stănilă V. The
Myth of the Rebel Hero: Identity Issues in the Balkans. URL: https://cutt.ly/RhhHfOv (дата звернення: 17.11.2020).
Доброго дня!
ВідповістиВидалитиЩиро дякую за Вашу розвідку. Чому, на Вашу думку, саме гайдамацькі бунти привертають увагу Юри?
Доброго дня!
ВидалитиДякую за запитання
Як на мене, такий вибір зумовлений двома факторами: по-перше, Юр - анархіст й індивідуаліст, який не визнає ієрархій і відверто заявляє, що "всяка держава - це зло". Тому хаотичний народний бунт йому ближчий, ніж, наприклад, ієрархічно-демокритичний січовий устрій, авторитаризм Гетьманщини, а тим більше ранньофеодальний лад Київської Русі. По-друге, простежується спорідненість соціально-політичних ситуацій переддня Гайдамаччини і часів радянської окупації: повна втрата самостійності, інтенсивна культурна та релігійна експансії (в "Темі для медитації" комунізм постає своєрідною релігією, що притистоїть народному християнству) тощо, що дозволяє Юру асоціювати себе із народними повстанцями минулого.