середа, 24 лютого 2021 р.

Клевцова Н.В. ОРГАНІЗАЦІЯ «ЕКОЛОГІЧНИХ ХВИЛИНОК» ЗА ДОПОМОГОЮ АВТОРСЬКИХ ТЕКСТІВ ТА ФРАГМЕНТІВ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ ДІТЕЙ НА УРОКАХ

 

Клевцова Н.В.

аспірантка 2 курсу

Дніпровська академія неперервної освіти

Наук. кер.: Романенко К. М.,

 доктор наук з державного управління, професор

 

ОРГАНІЗАЦІЯ «ЕКОЛОГІЧНИХ ХВИЛИНОК» ЗА ДОПОМОГОЮ АВТОРСЬКИХ ТЕКСТІВ ТА ФРАГМЕНТІВ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ ДІТЕЙ НА УРОКАХ

 

         Вступ. В освітньому процесі важливим елементом виступає впровадження на уроках екологічної компетенції. На практиці це можуть бути авторські «Екологічні хвилинки» під час яких учні отримують важливу інформацію. Мета наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» ‒ це формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливість сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства. [1] Можливо використовувати фрагменти дитячої літератури, які містять опис природи; діалоги героїв, які проводять час на природі, висвітлюється їх ставлення до навколишнього свікту. У літературі проблема гармонійного взаємозв’язку природи і людини має давню традицію. Як в українському фольклорі, пам’ятках давньої літератури, так і в творах Г. Сковороди, Т. Шевченка, Г. Квітки -  Основ’яненка, О.Вишні, Л. Українки. [2]

         Основна частина. Дитяча увага вимагає нової інформації, тож використання авторських казок і оповідань під час «Екологічних хвилинок» задовольняє виклики сьогодення. Під час уроків було використано як уривки відомих творів, так і авторські оповідання, « казки на дві хвилинки» ( невеликі за розміром, але обов’язково з повчальним змістом. Такі як: « Пакет «Турист» », «Їжа чи ні ?», «Злови метелика», « Голий Гінкго», «Пень», «На ставку». Для можливості використання текстів у будь-який час, данний матеріал викладено на You Tube: #ЕкоКазкиІНеТільки. Цей засіб дозволяє користуватися контентом при дистанційному навчанні. На протязі місяця кожного уроку проводилася «Екологічна хвилинка» в 6-«А» класі, якої не було в 6-«Б». Через відведений проміжок часу, вчитель запропонує зробити власний «екологічний міні-проєкт», в якому викласти інформацію на аркуші форматом А4. Виконання проєкту було завданням за власним бажанням. В 6-«А» з ним впорались 14 учнів з 28, тобто 50%, в 6 «Б» ‒ 6 учнів з 30, тобто 20%. Учні з 6-«А» класу більш зацікавлені в роботі над проєктом, тому що кожного уроку в них була хоча б хвилинка, щоб згадати про світ, що нас оточує. На основі проведеного експерименту показано, що застосування авторських текстів та фрагментів літератури для дітей на екологічну тематику підвищує їх обізнаність в цьому питанні і стимулює до відтворення інформації у вигляді власного «міні-проєкту». Також, під час прослуховування учням пропонується візуалізувати, відтворити на папері художній образ або свій настрій. Таким чином, учень набуває таких умінь:

-         ілюструвати екологічні проблеми;

-         бережливо ставитися до природни;

-         розуміти переваги здорового способу життя;

-         готовність зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутнього.[1]

     Висновки. Викликом сьогодення в навчальному процесі є організація «Екологічних хвилинок», тому що збереження природи залежить від кожної людини, а наявність екологічної компетенції допомагає усвідомити нерозривний зв’язок людини з природою. Головна мета ‒ не лише перевірити знання учнів, але й пробудити почуття, думки, спонукати їх замислитися над питанням єдності усієї планети.

Література

1.       Методика використання креолізованих текстів при вивченні творів із екологічної тематики на уроках української літератури в 5 класі. Веб-сайт.URL : http://www.ff.udpu.edu.ua (дата звернення: 21.02.2021)

2.       Буч Л.Л. Екологія в художніх творвах. Добропільська міська ЦБС, Добропілля.2011.7с. URL:http://www.ru.calameo.com

3.       Кітлінський В.В. Ефективні шляхи та методи розвитку екологічної компетенції школярів на уроках української мови. Дніпро.2017.55с. URL:http//www.ru.calameo.com

 

 

 

 

 

5 коментарів:

  1. Використання "Екологічних хвилинок" можливе не тільки на уроках літератури, а й на інших.

    ВідповістиВидалити
  2. Доброго дня! Чи зможе проведення "екологічних хвилинок" на уроках літератури сприяти формуванню громадянської свідомості?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Доброго дня і вам! Так, бо збереження нашої планети - це прояв громадянської свідомості. Дякую.

      Видалити
  3. Добрий день! Дякую, що порушили актуальну тему. Твори яких сучасних письменників, на вашу думку, найкраще підходять для "Екологічних хвилинок"

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую, я підготую про це окремий матеріал.

    ВідповістиВидалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.