Кошелева А.,учениця 10 класуЄфименко Л. М.,учитель-методистЗапорізької гімназії
№ 107Наук. кер.: Кравченко В. О., к. філол. н., доцент
ФУНКЦІЙНА РОЛЬ
КОЛЬОРУ У ДРАМІ «ЧОРНА ПАНТЕРА
І БІЛИЙ МЕДВІДЬ»
В. ВИННИЧЕНКА
В. Винниченко
послуговується колористичними образами для відтворення внутрішньої сутності
персонажів. Кольороназви у драмі «Чорна
Пантера та Білий Медвідь» є глибинним символами, аналіз яких і обумовлює
актуальність теми дослідження.
Драму
В. Винниченка «Чорна Пантера i Бiлий Медвiдь» досліджували О. Башкірова,
А. Бондаренко, О. Брайко, О. Ковальчук, Л. Починок, Т. Свербілова,
Ж. Свірська, С. Уманець, В. Просалова та ін.
Мета дослідження –
проаналізувати специфіку персонажів драми «Чорна Пантера і Білий Ведмідь» В. Винниченка
крізь призму символіки кольору.
Уже у ремарках
драми «Чорна Пантера та Білий Медвідь» В. Винниченко акцентує на
прозорості й білизні: «Задня стіна – скляна … Праворуч, на самому краю кону стоїть велике,
завішене білим полотно…» [2, с. 9].
Але подальший
штрих про чорний колір, як абсолютне протиставлення білому, вносить нотки
трагізму й сум’яття. Автор ще й не називає чорного кольору, але його
присутність уже відчутна: «На стінах не видно
малюнків, тільки рисунки вуглем...» [2, с. 9].
Частотність уживання чорного кольору, що вже наявний у заголовку драми та описі
інтер’єру ательє, що орендує як житло родина Каневичів, несе семантичну домінанту
смутку, безладу і смерті.
Портрет Ганни
Семенівни підтверджує наші спостереження: «…поважна
пані з добрим білявим лицем і розумними великими очима» [2, с. 9].
Штрих-деталь про очі допомагає зрозуміти її внутрішнє єство.
Інші кольори так
само допомагають розпізнати сутність людини: «Видно
іноді спокійно-флегматичну постать рудого Блека з червоними баками,
виголеними вусами й підборіддям. Він ходить, заклавши руки в кишені бурих,
широких оксамитових штанів…» [2, с. 9]. Широту його натури підтверджено
акцентуванням на прикметнику «широких».
В
описі Корнія драматург наголошує на білому: «Великий, трохи незграбний,
мішкуватий, має довге пишне біле волосся, як грива» [2, с. 9].
Рита
(Чорна Пантера), «дуже тонка, гнучка, одягнена в чорне, лице з різкими
рисами, розвиненими щелепами; лице жагуче, майже дике і грубе, але гарне» [2, с. 9].
У її характеристиці – смислово навантажена
автором чорнота. «Автор називає її Чорної Пантерою недарма, оскільки вона живе
справжніми почуттями, недаремно ж у ремарках автор коментує її вчинки й жести
словами «дико» та жагуче», що притаманно тваринному світу [5, с. 117]. Отже, уже з самого початку твору розуміємо, що неспроста
автор оперує колористикою, над чим і спонукає замислитись. Іронічності Рити у
розмові з Корнієм, у цьому й артистизм автора, теж допомагає колір: «…ти побіг
з таким виглядом, що так і здається, як вибіжить білий медвідь» [2,
с. 10].
Хронотоп твору –
богемне середовище Франції, Париж, де перебуває родина українців: Ганна
Семенівна – мати, її син, художник Корній Каневич, названий Білим Медведем,
його дружина Рита – Чорна Пантера, їхній син Лесик. Родина Каневичів орендує
велике ательє, де вони живуть і працює чоловік.
Головний персонаж
– Корній Каневич, Білий Медвідь, митець. Він великий егоїст, бо ж керується
егоїстичними формулами життя: «Артист не має нації...»,
«Одне мистецтво має вічність!» [2, с. 11]. Але, за словами матері, він «не злого ж серця» [2,
с. 12]. Вона намагається зрозуміти, що сталося з сином. Місія художника
заступила йому все, вийшла на перший план, витравила увагу і співчуття навіть
до власної дитини, і тому дружина звинувачує чоловіка у хворобі сина: «Сам застудив, дитина хвора, грошей нема, і йому те все
байдуже...» [2, с. 12]. «Класична
Винниченківська колізія, що відбиває реальні суперечності життя, в якому
сім’я і мистецтво нерідко постають тими олтарями, кожен із яких потребує жертвоприношень»
[6, с. 33].
Рита, Чорна
Пантера, готова на будь-які вчинки, щоб її син видужав. І отут приходить інше
розуміння сутності «Чорної Пантери». Упевнені, що природна її натура світла,
«біла», бо ж вона – справжня мати. Простежуємо взаємодію білого і чорного, бо
чорний колір підсилює силу її натури, висвічує її «білизну» вчинків і помислів.
У неї одна правда, материнська: дитина має бути здоровою. Корнію ж весь світ
заступило полотно. «Та ви знаєте, що в цьому полотні?
Ну? А! Ви, критики! Тут імпресіанізм, реалізм, натуралізм? Правда? Тут – Бог! Розумієте? Ви можете Бога купити? Говоріть!» [2,
с. 17]. Але він не чорний, він «Білий
Медвідь», і натура його така ж світла, бо він теж любить дружину і сина.
Серед оточення
родини вирізняється «месьє Мулен». Зрозуміти сутність
персонажа автору допомагає королівський колір – колір золота, дотичний до його
змалювання: «Він не молодий уже, але рум’яний, з черевцем, очі розумні, хитрі,
сластолюбиві й веселі. Пишна золотиста борода розчесана гарним
віялом» [2, с. 13]. Цей колір символізує святість. Він є свідченням
Божественної Сили, світлого подвигу Сина Божого та чистоти Пресвятої
Богородиці. Він також символізує Сонце і багатство [7]. Мулен має найбільше
шансів придбати картину Білого Медведя, і автор твору акцентуванням золотого
кольору демонструє ваговитість цієї особи, і те, що саме йому мають належати
всі цінності. Але наявне невеличке застереження, що теж несе золотий колір:
золотий колір має бути чистим, а багатство – духовним.
Привабливий
опис зовнішності Сніжинки, у якому закономірно фігурує білий колір, як ознака
жіночої чистоти: «Вона гарна, ясно-біла, вся пухка і жвава, з яскраво-червоними
губами. Рухи повільні і граціозні, як лет сніжинок…» [2, с. 13]. Поєднання кольорів – білого з червоним є символом нагороди та поваги. Але
в контексті твору «білий колір» цієї жінки тьмяніє, бо вона сповідує життя
повії, веде негарну гру: допомагає Мулену купити полотно у Білого Медведя,
переслідуючи свою вигоду. Отож, Сніжинка не така й біла, якою має бути справжня
жінка. У характеристиці Сніжинки
червоне є символом таємної ворожнечі, агресивності, помсти і влади, пов’язаний
із сексуальними бажаннями.
Сніжинка
прагне утвердити егоїстичну позицію Білого Медведя. Вона проголошує істину, але в цих
обставинах вона сприймається трагічно, адже полотно для художника дорожче
здоров’я дитини: «Артист мусить бути вільним од
усього і жерцем тільки краси!» [2, с. 17]. А чого варті її
подальші розмірковування: «Ех, славне було колись
Запоріжжя! От, месьє Мулен, знаєте, було колись в українців таке військо, яке
не знало сім’ї. Це були рицарі війни і краси! Коли чого хочеш добути, то мусиш
усе йому віддати. От всім артистам Січ Запорізьку встановити. Киями того, хто
одружиться» [2, с. 17-18]. І її підтримує Мігуелес,
бо, за його словами, «в стражданні дитини найбільше чистоти і краси!» [2,
с. 18]. Сніжинка заставляє притуплятися батьківським почуттям Білого Медведя,
користується нагодою отримати цього чоловіка.
Білий
Медвідь уже не й такий «білий», адже на нього не діють і доводи рідної матері
продати полотно. Навіть
тоді, коли Корній демонструє свою любов до сина («Ти
чого плакав, медвежа моє біленьке, га? Який він став...
Болить, га? Посміхається... Ах ти ж моє, дитинча хороше... (Зворушений сідає й
дивиться на сина)» [2, с. 21]), для
дружини його білий колір, який він бачить і в синові, уособлює не любов, а жорстокість. І замість того, щоб швидко дістати
гроші на лікування сина, Корнія-батька перемагає Корній-митець: «Зараз, зараз... Я одну хвилиночку. Одну хвилиночку...
Моментально... Так-так... Зовсім не так... Зараз, зараз... (Хапливо бере з
столу палітру й щіточку). Зовсім не так... Зараз, голубко, зараз... Ми все це
зробимо... я тільки... Все буде добре... (Поспішно мішає фарби. Біжить до
Лесика, вдивляється, одмахуючись від Ганни Семенівни й Рити, які тягнуть його)
[2, с. 21].
І тоді
у матері-«пантери», що й пояснює її наймення, прокидається хижак: «…ти йому
боляче робиш! Ти його вбиваєш. Чуєш ти? Дитина помре. Помре! Але я тебе загризу
тоді! Задушу власними руками! Май це на увазі» [2, с. 23]. Отож,
внутрішнє єство Чорної Пантери – біле, а її
чорний колір пов’язаний із самою суттю материнства, що для неї – найголовніше в житті.
Мати і батько,
дружина і чоловік, самі стають для себе і катами, і жертвами: «Корній (стає на коліна й починає потішати її, цмокаючи і
примовляючи). Цить, моє хороше, цить, дитинко, цить, хлопчик мій білесенький.
Мама твоя – дика, безумна» [2, с. 25]. Залишається білим лише син Лесик. Це отой місток, який ще
може поєднати подружжя.
Друга
дія у драмі також акцентовано на білому: дія відбувається в кабаре, у якому за
заднім столиком сидить «дівчина з білим боа» [2, с. 26]. Колір білий сигналізує, що буде все добре. У подальшому розвитку
сюжету все ж згадується сірий колір, що насторожує: «Хутко
входить Штіф, худенький, вузьколиций, худий, сіруватий» [2, с. 26]. Образ Штіфа відіграє незначну роль у
драмі, але він сюжетно пов’язаний із головним Білим Медведем. Сірий колір діє
дуже легко, виражає піднесений психоенергетичний стан, готовність до контактів,
умиротворяє. А ще – висвітлює
білизну Корнія.
У
репліці, кинутій Сафо, – «Гарсон! Гарсон! Прошу жовтого лікеру» [2, с. 26], – з’являється зігріваючий жовтий колір тепла й веселощів, чого прагнуло
товариство на вечірці. Фігурування жовтого
кольору наявне й у звертанні Сафо до Штіфа, як здогад, що він, можливо, бачив
знайому: «Жовту Гарбієль!» [2,
с. 26]. Цей колір виражає очікування чогось незвичайного, що й
справдилось: Штіф бачив Мулена з Чорною Пантерою. Автор таким
способом повертає у реальний чорно-білий світ.
Превалювання
білого кольору в тексті (розмова з Білим Медведем, «дівчина в білому
боа») вселяє надію, що подальші перипетії матимуть щасливу розв’язку.
Коли Сніжинка
освідчується у коханні Медведю, він – червоніє. Червоний колір вступає в
силу, стверджуючи перемогу Корнія і його любов до дружини. Червоний змусив Білого Медведя насторожитися,
бо ж йому загрожує небезпека – пристрасть до Сніжинки, і визначитись: чи закінчити
полотно, чи продати його, але задовільнився лише видимістю шукання виходу.
Білий Медвідь не діє!
Червоний колір є
кульмінаційним. Сніжинка запевняє Білого Медведя, що
«хто сильний, той все з себе може скинути», таким чином хоче привернути його до
себе, не розуміючи, що він належить тільки Чорній Пантері й більш нікому, бо ж
червоний колір і символізує Корнієву любов до дружини.
Сніжинка
називає Білого Медведя «чистим», що вкотре підтверджує думку про його чесність,
бо ж білий, чистий – слова-синоніми: «Ах ви, простодушний Медведю! Чистий…»
[2, с. 34]. Розуміння абсурдності дійсності В. Винниченко посилює
наголошенням слова «чистий», введенням образу безвинної дитини, також жертви,
хвороба якої призводить до зіткнення вільних і сильних у переконаннях людей.
Мабуть тут спрацювали і складники слова «ведмідь», перша частина якого
«мед», що асоціюється з солодким – і тому Ведмідь не може бути неправим. Друга
частина «відь» є основою слова «відати»: Ведмідь знає, як треба вчинити
насправді. Отже, у цьому й сутність єства Білого Медведя.
Поява
в кабаре дружини Рити «з блискучими очима», і її «дивування», що тут «і Білий
Медвідь єсть із білою Сніжинкою?» [2, с. 34], є ствердженням
переваги білого над чорним. Їхній двобій – реально-правдивий!
Чорна Пантера знає, що її кохає Білий Медвідь, і вона все робить, щоб їх сім’я
була збереженою.
Картярська гра запалила
персонажів. У розпалі гри зринає карта «червоного короля», на яку ставить
Рита. Наявність червоного кольору створює провокативно напружену атмосферу: «Мулен. Добре. На червоного короля? Рита. На червоного
короля!»; Мулен. Червоний король! [2, с. 39]. Червоний – переможний
колір щастя. Виправдана символіка кровного зв’язку з родиною.
У діалогах третьої
дії видно, що Чорна Пантера і Білий Медвідь закохані, і білий колір – колір
їхнього життя. «Життя, Нію, не в красі, краса в
житті, в любові, ось в цьому! (Показує на Лесика). Це єсть людське...»; «Ми всі
троє – одно» [2, с. 45], – стверджує Рита.
Корній-художник
все ж не відступає від свого покликання: дописує картину, бо для його полотна
саме й потрібно мертво-бліде обличчя дитини і відчай матері. Отож, Сніжинка
домоглася свого: Корній-митець переміг Корнія-батька, а значить – Білий
Медвідь належить їй. Але не все так просто:
Корній-батько карається, а в пантери хіба ж можна забрати те, що належить їй?
Ні, вона любить чоловіка і нікому його не віддасть: ні Сніжинці, ні мистецтву.
Трагедія
сталася: Лесик помер. І тут класична символіка чорного – жалоба: «Рита (в чорному,
дуже бліда)» [2, с.
59]. «Рита (піднято говорить). Ну, я можу... (За нею
виходить Корній, лице сіре…)» [2, с. 60]. Сіре обличчя у нього – наслідок мук.
Він усе розуміє: «О, Чорна Пантера за дітей не прощає
нікому… І вона права… А я теж правий… Хто ж винен» [2, с. 63]. Сірий
колір символізує розсудливість, страх втрати, печаль, що й відтіняє автор у
Корнієві-художнику.
Невизначеність
становища родини Білого Медведя підсилюється сірим кольором, який є символом порожнечі. Сірий колір вжито лише один раз у характеристиці Білого
Медведя, чим підкреслено
його непотрібність. Сірий абсолютно
неприйнятний родиною, бо в ній завжди панувало велике кохання. І тому
сірий колір набув значення «сумний», його використано для передачі душевного
збудження стану персонажа.
З
погляду фахівців Інституту Кататимно-імагінативної психотерапії «є тільки один
колір, що має лише негативне символічне значення. Це сірий колір, колір
туману, неясності … колір депресії» [3]. Він і
пов’язаний із депресивним станом Білого Медведя.
Розв’язка
драми вражає: «Ось тут Лесик. Лежи, Лесику, лежи, тато буде тебе писати, він
зніме з тебе вічне... Лежи, мій білий... О, ти білий тепер зовсім...
Тепер блідість твоя зовсім чудова...» [2, с. 68]. Ніби перемога
білого над чорним – закономірна, бо це вічний
закон життя. Але ця білість – не є утвердженням
життя, а його згасання. Родини не стало. Мистецька праця відібрали у жінки
чоловіка, убила їхнє кохання, занапастила життя невинної дитини, маленького
Лесика. Отож, усе для творчості: Рита з мертвим дитям позує чоловікові. Жінка
підпорядковує себе чоловікові-художнику, приносячи в жертву материнство, свою
безмежну любов до сина.
Отже,
метафора-назва «Чорна
Пантера та Білий Медвідь» і колористика, як засоби поетики, надають емоційно-експресивного
забарвлення драмі, і
є ознакою ідіостилю В. Винниченка.
Література
1.
Бондаренко А. Художнє
новомислення п’єси : дар інстинкту і інстинкт дару (В. Винниченко
«Чорна Пантера і Білий Медвідь»). Дивослово.
2005. № 8. С. 51–53.
2.
Винниченко В. Чорна
Пантера і Білий Медвідь. Драми. Київ : Сакцент Плюс, 2012. С. 8-71.
3. Значення кольорів. URL : https://gloriya.com.ua/a189731-znachennya-koloriv.html.
4.
Коваль Т. Художньо-образна функція
колористики. Актуальні питання науки та
практики : досягнення та перспективи. Миколаїв :
МДУ ім. В. О. Сухомлинського. 2007. № 25. С. 2-5.
5.
Малютіна Н. Українська драматургія кінця
ХІХ-початку ХХ ст. : аспекти родо-жанрової динаміки :
монографія. Одеса : Астропринт, 2006. 352 с.
6.
Свербілова Т.
Персонажі Винниченкових п’єс – кати чи жертви? Слово і час. 1993. № 5. С. 32–40.
7.
Символіка кольору.
URL : https://studopedia.su/5_27117_simvolIka-koloru.html.
Вітаю! Скажіть, будь ласка, яка палітра кольорів переважає у тексті? І з яким значенням: негативним чи позитивним?
ВідповістиВидалитиДобрий вечір! У творі переважає чорно-біла палітра кольорів. Тут кольори сприймаються крізь призму драматурга. Чорний є позитивним, символом сильних почуттів і материнської любові. Білий у драмі "не такий вже і білий". Цей колір зазвичай пов'язаний з чистотою, початком нового. До того ж, перевага білого над чорним є закономірною, проте у творі білий - "не утвердження життя, а його згасання". Дякую за запитання!
ВидалитиДякую за вичерпну відповідь. Бажаю успіхів!
ВидалитиВітаю Вас! Хотів би поцікавитися, чи досяг Корній бажаного? І що саме стало причиною трагічної розв'язки драми?
ВідповістиВидалитиАвторизуйтеся, будь ласка, для коментування. Або підписуйтеся в коментарі
ВидалитиВітаю , дякую за цікаве питання!
ВідповістиВидалитиКорній - егоїстична натура і митець, ці поняття співіснують як у драмі, так і у житті. Як Ви могли побачити, його головна думка щодо життя: "Артист не має нації.." , "Одне мистецто має вічність!". Кожна людина вимагає жертви від партнера, коханої людини, проявляючи власний егоїзм. Рита вимагала покинути мистецтво заради сім'ї і дитини, що закономірно, тут проступає її материнський інстинкт. Вимога Сніжинки не зрозуміла: "Артист мусить бути вільним од усього і жерцем тільки краси!", ця жінка , чия білість сумнівна, має власну вигоду та веде підлу гру. Головне у житті Корнія - "вічне" полотно, що стало перешкодою між чоловіком та мистецтвом. Корнія-батька у творі перемагає Корній-митець, замість того щоб піклуватися про власного сина та зберегти сім'ю, Корній присвячував себе мистецтву-"Ще одну рисочку.. одну...". Корній малював попри все.
Все ж таки мистецька праця знищила родину, забрала життя дитини, зруйнувала сімейні цінності і кохання, Рита була скорена, приносячи в жертву кохання та сина.
Дякую за таку змістовну і цікаву відповідь. Всього найкращого! Бажаю успіхів!
Видалити