студентка 1 курсу магістратури
Запорізький національний університет
Наук. кер.: Костецька Л.О., к. філол.
н., доцент
ОНІРИЧНИЙ ПРОСТІР РОМАНУ М. КІДРУКА
«ДОКИ СВІТЛО НЕ ЗГАСНЕ НАЗАВЖДИ»
Інтерес до природи сновидінь
протягом тривалого часу виникає у науковців різних галузей. Саме у прагненні
пояснити, що відбувається із психікою людини під час сну, виникла онірична
аналітика. Трактування сновиді мало два напрямки: фізіологічний та теологічний.
За словами Демокріта,
сутність сну полягає в автоматичній роботі мозку при відсутності поняття. У
свою чергу, Сократ вважав, що сновидіння мають божественне походження, а також
здатні передбачати майбутнє. Подібні думки підкріплені текстами античної
літератури, у яких Боги приходили до головних героїв саме у сні з метою надання
настанов та передбачення майбутнього.
Аристотель взагалі
притримувався думки, що певна частина людської свідомості ніколи не спить,
пишучи про це у своїх трактатах «Про сон» і «Про віщі сновидіння».
Видатний німецький філософ
Еріх Фромм поділяв життя людини на дві категорії: денне і нічне. Варто звернути
увагу на те, що саме у нічний час життя людина відкриває арсенал досвіду і
спогадів, про існування яких навіть не здогадувалась раніше.
Уперше
поняття «оніричний простір» застосував французький феноменолог Г. Башляр у праці «Оніричний простір. Художник
на службі у стихій». У зв’язку з цим
автор наголошував на тому, що сновидіння є невід’ємною
частиною хронотопу багатьох літературних творів.
У мистецькому контексті
сновидіння грає роль єдності автора та створеного ним тексту, створюючи тим
самим своєрідний інтенціонал. Розуміння сновидінь головного героя не лише
відкриває його психічні особливості, але й розкриває перед читачем авторський
задум. Зазвичай, оніричний простір є складовою контекстуального поля твору,
потребуючи розшифрування символів.
На сьогодні не існує
дослідження роману Макса Кідрука «Доки світло не згасне назавжди» з точки зору
онейросфери. Тому актуальність нашої публікації вбачаємо в долученні її до ще
невеликої кількості досліджень сновидінь, видінь і галюцинацій в українській
літературі.
Мета
розвідки полягає у спробі аналізу специфіки оніричного простору в романі М. Кідрука «Доки світло не згасне назавжди». Завдання – визначити роль та функції сновидінь у романі.
У змістовій структурі роману
«Доки світло не згасне назавжди» важливе місце посідають сни головної героїні школярки
Рути та її вчительки біології Анни Ігорівни.
Одного разу в життя дівчини
приходить «чорна смуга»: Рута вагітніє, свариться із батьками, провалює ЗНО і
намагається накласти на себе руки. Та її рятує вчителька Анна Ігорівна, яка й
надалі допомагатиме дівчині справитись з її даром.
Перше сновидіння, яке
викликало подив у школярки, настигає її у реанімаційній палаті. Сон був
настільки реалістичним, що Рута не могла відрізнити його від реальності,
хапаючись за окремі елементи, які свідчили про присутність її свідомості у
сновидінні: «Так, звісно, так – це тільки сновидіння, але чомусь відчуття були
геть справжніми: гострі камінці під босими ступнями, смак пилу на губах,
шерехата текстура старого простирадла. І хоча після пробудження спогади про це
притупляються, зараз – уві сні – все, що її оточувало, здавалося вражаюче,
парадоксально реалістичним» [2, с. 200].
Це був лише початок того складного шляху, який мала пройти дівчина. Щодня
вона перебувала на межі реальності та ірреальності, борючись з невідомими
створіннями за право на життя.
На подив самої Рути, вона
отримала дар змінювати минуле,
переносячись у сні до потрібного дня та часу. Проте пізніше вчителька біології
Анна Ігорівна розповіла дівчині, що та завжди вміла вносити корективи до того,
що вже відбулось: «За останні кілька років ти не раз підправляла реальність
або, якщо тобі так зрозуміліше, змінювала минуле. Контрольна з біології
наприкінці десятого класу. З якоїсь причини ти прийшла на неї зовсім неготовою.
Я поставила сім, та й то з великою натяжкою, але згодом у журналі оцінка стала
дев’яткою. В якомусь зі снів ти переграла цей епізод і навіть не зауважила, що
щось змінилося. Я також раз чи двічі бачила, що у нас вдома з’являються книги,
які Яків дав тобі почитати, хоча була певна, що ти не заходила, а Яків не
приносив їх зі школи» [2, с. 354]
Література
1.Бовсунівська Т. Достовірність онірокритики та її
постмодерні стратегії. Сучасні
літературознавчі студії. Випуск І. Онірична
парадигма світової літератури. Київ : Вид. центр КНЛУ, 2004. С.14–22.
2. Кідрук М. Доки
світло не згасне назавжди. Київ : Книжковий клуб «Клуб Сімейного Дозвілля»,
2019. 560 с.
3.
Фройд З. Вступ до психоаналізу;
пер. з нім. П. Таращук. Київ : Основа, 1998. 709 с.
4.
Фром Э. Душа человека. Москва :
Республика, 1992. 480 с.
Дуже цікавий початок статті, але чому немає завершення думки, висновку? Якось обірвалося на самому цікавому місці...
ВідповістиВидалитиЦе прихована реклама книги у вигляді анонсу :)
ВидалитиА насправді причина проста - розмір статті не дозволить вмістити всю сутність проблеми.
Зрозуміло. Дякую за відповідь! Сподіваюся, що з часом прочитаю повний варіант роботи, бо цікаво.
ВидалитиГарне дослідження! Аж захотілось прочитати) успіхів вам у подальших дослідженнях!
ВідповістиВидалити