студентка магістратури
Запорізький національний
університет
Наук. кер.: к. філол. н., доц.
Ніколаєнко В. М.
НАЦІОНАЛЬНІ ЕКЗИСТЕНЦІАЛИ РОМАНУ Л. КОНОНОВИЧА «ЧИГИРИНСЬКИЙ СОТНИК»
Національна
орієнтованість сучасної української літератури зумовлена історично, як і в
більшості країн, котрі мусили відвойовувати й захищати власну суверенність. Цим
також пояснюється виразна окресленість віх, які визначають світогляд і єдність
суспільства, формують його ідентичність. Такими віхами, або екзистенціалами, є
насамперед мова, віра, різні культурні конструкти тощо. Існує поділ на так
звані «негативні» (смерть, страх, самотність, зневіра) та позитивні (віра,
любов) екзистенціали, а також сюди можна віднести базові компоненти людського
буття, як-от тілесність, духовність, творчість тощо. Найбільш значущим
екзистенціалом є історична пам’ять, яка консолідує й зберігає здобутки й
програші минулого, формує самосвідомість, сприяє тому, що кожен громадянин
відчуває себе невід’ємною частиною своєї держави.
Осмислення
національних екзистенціалів є однією з провідних тем сучасної української
літератури, зокрема творів на історичну тематику. Актуальність цієї теми незаперечна, адже суспільство невпинно
досліджує своє минуле, у такий спосіб відновлюючи власну пам’ять і даючи нові,
об’єктивні оцінки подіям та персоналіям. Одні письменники намагаються
відтворити реалістичну картину буття (П. Куліш «Чорна рада»,
Б. Лепкий «Мазепа»), а інші – створюють неповторний магічний світ, у якому
відводять чільне місце національним ідеям і героям. Одним із популяризаторів
такого методу є Л. Кононович, автор роману «Чигиринський сотник». Мета нашої роботи – дослідити втілення
національних екзистенціалів у цьому творі. Серед поставлених завдань – визначити специфіку
роману «Чигиринський сотник» і проаналізувати авторське бачення національних
орієнтирів. Цей роман був об’єктом досліджень І.
Бондаря-Терещенка, В. Герасим’юка, Т. Мегері, В. Ніколаєнко, О. Смирнова
та ін.
У творі Л. Кононовича
синтезувалися домінанти фантастичного й історичного романів, що дало базис для
таких літературно-критичних визначень жанру, як «козацьке фентезі», «лицарський
роман», «козацький бойовик», «історичний екшн», «лицарська меніпея»,
«авторський варіант альтернативної історії» [1, с. 40]. Подібно до того,
як розмиваються жанрові межі (і чим далі, тим інтенсивніше), так і зміщуються
вікові та психологічні акценти у творчості. Це особливо проявляється в царині
фентезійної літератури, головними рисами якої є багатоплановість,
розгалуженість інтертекстуальних зв’язків, переплетення реального й
фантастичного, алегоричне осмислення проблем об’єктивної дійсності, тобто за
вигадкою криються реальні суспільні явища, особи тощо.
Оскільки в зазначеному
творі наявні дуальність художньої дійсності, переплетення реального й
фантастичного, виразний мовний і культурний колорит, утвердження національних
духовних і аксіологічних орієнтирів, глибока інтертекстуальність, вважаємо його
різновидом химерного роману. Його особливий колорит підсилюється живою,
виразною мовою, багатою фольклорними й народнорозмовними елементами: «Десять
день їхали козаки над Дніпром… Слава про них попереду летіла: як минали хутори
та зимівники, виходили їм назустріч старі запорожці, які ще Наливайка
пам’ятали, дітлахи вибігали, щоб на гетьмана поглянути…» [2, с. 509]).
Цим також утверджується цінність народної творчості, переказів про славне
козацьке минуле, підкреслюється неординарність творчого задуму та його патріотична
спрямованість.
Твір «Чигиринський
сотник» бере початок від загальнокультурного мономіфу про пригоди героя: на тлі
реальних історичних подій (період національно-визвольних війн XVII ст.)
розгортається фантастична подорож джури Михася та характерника Обуха, під час
якої герої проходять сім етапів своєрідної «ініціації», під час яких
знайомляться з різними душами, що населяють світ живих і мертвих. Назва-перифраз
«Чигиринський сотник» підсилює жанрову своєрідність роману й дає читачеві підказку,
що герої мусять зустрітися з Богданом Хмельницьким. Прикметно, що персонажі
висловлюють і переживання, і острах, і віру в майбутнього гетьмана, але сам
автор не дає жодних оцінок постаті Богдана Хмельницького в романі «Чигиринський
сотник».
Незважаючи на те, що
цей роман більшою мірою є фантастичним, його реалістична складова є достатньо
потужною. Історичний час роману – період 1630-х рр., коли майбутній
гетьман Хмельницький повернувся із лав низового козацтва до Чигирина, і коли
зав’язалася боротьба українців проти польської експансії. Л. Кононович
приділив неабияку увагу зображенню історико-реалістичних картин козацького
буття, починаючи від побутових деталей та завершуючи духовними цінностями й
світоглядними позиціями козацтва. Фантастичний синтез християнства й авторської
версії язичництва є втіленням духовного екзистенціалу в романі. Як відомо,
козацтво було носієм специфічної синкретичної віри, в якій поєдналися архаїчні
дохристиянські символи та елементи православ’я. Вона мала дещо обрядовий, прикрашальний
характер, та разом із тим гасла захисту віри, народності, прав і вольностей
були визначальними в період національно-визвольних війн XVII ст. і частково
збереглися й донині.
Зображуючи у
фантастичному ключі розквіт козаччини й становлення гетьманської України, автор
водночас романтизує деяких козацьких ватажків, ототожнюючи їх із лицарями («Хто
ж Морозенка, Богуна та Кривоноса не знає! Се ж перві лицарі на Вкраїні. Не був
би я козак, якби за них не чув» [2, с. 116]), шанобливо ставиться до
сторінок української історії, якими б вони не були («Та, видається,
перевелися гетьмани в Україні: після Павлюги піднявся Острянин, вигнав ляшків
із Переяслова, військо їхнє розбив, та зрадою його захопили в Каневі й на горло
скарали разом зі старшиною. Принишкло Запорожжя, наче той вовк у лігві…» [2, с. 26]).
Через призму фантастичних подій, оповідей і персонажів Л. Кононович
акцентує на важливості збереження та відновлення історичної пам’яті.
Отже, у романі
«Чигиринський сотник» представлено авторське бачення основних національних
екзистенціалів – історичної пам’яті, віри, народних
культурних надбань тощо. За своєю суттю це – глибоко патріотичний
багатоплановий роман, у якому реальність і вимисел, переплітаючись, формують
оригінальний погляд на історичне минуле українського народу.
Література:
1. Бондар-Терещенко І. Володар Ключів. У лицарському світі Леоніда Кононовича.
Кононович Л. Чигиринський сотник.
Харків : Фабула, 2016. С. 3–7.
2. Кононович Л. Чигиринський сотник. Львів : Фабула, 2016. 528 с.
Захотілося познайомитися з цим твором, щоб подивитися, як поєднані в романі історія та фантастика. Цікава стаття.
ВідповістиВидалитиДоброго дня. Маю цікавість до теми вашої публікації: поняття "екзистенціали", що прийшло з філософії, вправно вміщено на тло досліджуваного твору. Хотілося би більше дізнатися про "екзистенціали" у джерелах, які ви можете порекомендувати для ознайомлення (окрім джерел, зазначених у публікації).
ВідповістиВидалитиДуже сподобалась стаття. З творчістю Л. Кононовича знайома, але роман "Чигиринський сотник" ще не читала. Цікаво, що історичне переплітається з фантастичним.
ВідповістиВидалитиЦікава стаття
ВідповістиВидалити