Гудована Н. Ю.
студентка 4 курсу
Національний
педагогічний університет імені М. П. Драгоманова (м. Київ)
Наук. кер.: Осьмак Н.
Д., к. філол. н., професор
СЕМІОТИЧНЕ ДЗЕРКАЛО
СНУ ЯК ЗАСІБ ПСИХОЛОГІЧНОГО АНАЛІЗУ «НІЧНОЇ СВІДОМОСТІ» В РОМАНІ В. ДАНИЛЕНКА «КОХАННЯ В СТИЛІ БАРОКО»
Назва роману
В. Даниленка «Кохання в стилі бароко» актуалізує відому барокову метафору
Кальдерона «життя як сон». Використання прийому сну слугує своєрідною
метаморфозою дійсності, й інколи складається враження, що вона правдивіша за
реальність. На думку самого автора, роман-кросворд втілює один із постулатів
Лакана, «що сон нагадує гру в шараду, в якій
глядачам пропонується у німій сцені вгадати значення потрібного слова. І
процес розгадування, і кохання чоловіка й жінки, і минуле, і сучасне в
романі нагадують дивний сон. Зрештою,
хіба наше життя не дивний сон, який зникає в момент пробудження»? [4].
Давні греки
розглядали сон як перехід від світу живих до світу мертвих та персоніфікували
його в образі бога Гіпноса, сина Ночі та Мороку, брата бога смерті Танатоса. Вони вірили, що кожного разу, переміщуючись в онейричний простір, душа
залишає тіло, але повертається із першими променями сонця. Цей процес
називається сном. Якщо ж душа не
повертається, то наступає вічний сон –
смерть.
Сон як психічне явище до цього часу достатньо
не досліджене. Відомо, що в ньому реалізуються підсвідомі бажання (З. Фрейд),
сон – символічний (К. Юнг), образи снів – це люди, які чимось нас вражають (Л. Шепперд),
але їх механізми так досі й остаточно не вивчені [5, с. 23]. Детальну
класифікацію сновидінь українського художнього дискурсу другої
половини ХІХ ст. розробила Н. Фенько. За характером впливу на психологію героїв
вона виділяє сни-потрясіння та сни-заспокоєння [див.: 7, c. 9–11].
Дослідниця Т. Теперик
пропонує увести термін «онейричний хронотоп», або «онейротоп» і зауважує:
«Онейротоп охоплює весь художній контекст, пов’язаний із зображенням сновидіння
разом з усім комплексом використовуваних засобів» [цит. за: 6,
с. 18].
Найбільш
релевантним у класифікації сновидінь О. Вещикова вважає функціональний
критерій і пропонує таку типологію: сни-передчуття і сон як засіб психологічного аналізу (кризові сновидіння) [див.: 1].
Сни виступають перехідним простором із символічної сфери в реальність і
навпаки, а також своєрідним мостом, через який пов’язана доля минулих і
майбутніх поколінь
У романі
«Кохання в стилі бароко» В. Даниленко найчастіше використовує сон-передчуття, так
як провідним виступає мотив трагічного завершення життя, про що людина знає
наперед, і трагізм полягає в очікуванні невідворотного. Як зазначає І.
Давиденко, онейротоп тут виконує роль антиципаційного сигналу [2, с.
101]. Через сновидіння передається вість або застереження, але герої не можуть
відвернути фатальний кінець або не
бажають цього. Архітектор Колядевич постійно бачить дивні сни, які передбачають
трагічну загибель: «він дивився з-під стелі на своє порожнє ліжко, тіла він
не бачив, йому здавалося, що душа оселилася в бджолі. В кутку спальні висів
рій, і він спостерігав за своїм порожнім ліжком крізь очі бджоли. Боявся
відриватись від рою, бо за вікном спальні стукав дзьобом у стіну одуд, що міг
продовбати дірку і склювати його» [3, с. 74]. Автор не тлумачить
сновидіння, але читачі відчувають напруження і танатичний страх героя, над яким
згодом починає превалювати еротичний потяг. Дослідниця О. Вещикова
підтверджує, що онейротопи в романі В. Даниленка «Кохання в стилі бароко»
цілком можливо зарахувати до типу снів-передчуттів, адже основна функція –
передбачення майбутнього, натяк на подальший розвиток подій [див.: 1].
Автору роману
«Кохання в стилі бароко» вдалося перетворити сон у реальність. Зі сном
відбувається осмислення бажань та діянь. У головного героя твору – архітектора
за професією – Колядевича, сни насправді стають реальністю. І всі події
підкріплені потойбічними мотивами, що й створює барокову загадковість.
Одне із
сновидінь архітектора у романі розкриває характер його стосунків з жiнкoю Юлiєю: «Йому приснився жук, що прокушував
груди. Він знав, що жук залазить між ребра і відкладає там яйця, але байдужість
охопила його тіло. Жук залазив усе глибше, ворушить лапками, і від того було
приємно» [3, с. 110]. Цей сон нагадує архітектору комаху ламехузу, яка
одурманює мурах, виділяючи наркотичну речовину, а потім поїдає личинки і
вирушає на пошуки іншого. Колядевич розуміє, що Юля закохала його в себе,
тримає на короткому повідку і він виконує усі забаганки. Він відчуває, що це
закінчиться «або весіллям або чимось
жахливим» [3, с. 144]. Сновидіння Колядевича є лише
елементом складної конструкції з містичних знаків, символів, подій, які й
формують текст роману.
Містичний за
символікою є сон, у якому головний герой побачив Юлію, котра купила для нього
великий будинок, в якому він мав жити. Спустившись на вимогу Юлії погребом,
Колядевич «побачив батька з чаркою
горілки. – Ти вже прийшов? – зрадів батько» [3, с. 166]. Автор заздалегідь попередив читача, що в реальності батько
архітектора помер, тому можна трактувати це явище як сон-передчуття: Юлія – провісниця
смерті, котра супроводжуватиме (і зрештою спровадить) Колядевича до іншого
буття (погреб – символ потойбіччя).
Атмосферу
таємничості автор творить за допомогою персoнiфiкaцiї, тобто «оживляє» кам’яні
фігури, які вбудовані у реальні будівлі (Зaплaкaнa
Вдова (голова Медузи) та Пoвiтруля з Будинку з химерами, двоє голих чоловічків із
кабанячими крилами, що оберігають вхід дo Будинку зi шпилем, aтлaнти з сьoмoгo
будинку вулицi Кoстьoльнoї, злoязикa Гoргуля з Великoї Житoмирськoї).
Своєрідний
«літературний хід» В. Даниленка проявляється у застосуванні засобів, які охарактеризовують сновидця,
дають можливість перетнути межі часу і простору та зазирнути в майбутнє.
Отже, у романі
В. Даниленка «Кохання у стилі бароко» сни є основним композиційним елементом,
основне призначення яких передбачати небезпеку у житті героїв. Сни органічно
переплітаються з розповідною структурою твору, підкреслюють авторський стиль і
створюють неповторний містичний образ тексту.
Література
1.
Вещикова О. Пролептичний
потенціал сновидіння у структурі художнього наративу (романи В. Даниленка
«Кохання в стилі бароко» і В. Шевчука «Кросворд»).
URL:
http://litstudies.chdu.edu.ua/article/viewFile/ 73777/69191.
2.
Давиденко І.
Міфологічні трансформації в. оповіданнях В. Даниленка. Слово і
час. 2011. № 9. С. 100–106.
3.
Даниленко В. «Кохання
в стилі бароко» й інші любовні історії: роман та оповідання. Львів: ЛА
«ПІРАМІДА», 2011. 254 с.
4.
Козачук Н. Володимир
Даниленко: «Як нерв нації письменник завжди має говорити еліті й народу правду,
навіть якщо її неприємно чути». URL: http://slovoprosvity.org/2010/01/12/3030-old/.
5.
Николюк Т.
Ірраціональне у прозі Володимира Даниленка. Актуальні
проблеми української літератури і фольклору: науковий збірник. Донецьк.
2013. Вип. 23. С.
23–28.
6.
Савельєва
В. Художественная гиппология и оннейропоэтика русских писателей: монография.
Алматы,
2013. 320 с.
7.
Фенько Н. Естетичні
функції картин сновидінь у художніх творах українських письменників другої
половини ХІХ–ХХ століть: автореф. дис. … канд. філ. наук: спец. 10.01.01.
Дніпропетровськ, 1999. 19 с.
Доброго дня!
ВідповістиВидалитиДякую за гарну статтю!
Скажіть, будь ласка, як Ви розумієте поняття «потойбічний мотив»? Якою літературою це обґрунтовано ?
Дякую!
З повагою до автора.
Вітаю.
ВидалитиДякую за запитання.
На мою думку, потойбічний мотив, зокрема у літературі, це складова частина сюжету, яка «рухатиме» його у напрямі, який автор обрав заздалегідь, і підкріплена вона описом містичних явищ та дійств. У творчості В. Даниленка (якщо ви, скажімо, знайомі з його іншими романами та новелами, це показовий приклад особливої уваги до внутрiшнього свiту людини) цей мотив є наскрізним і проявляється, здебільшого у фіналах творів у найрізноманітніших формах: образи, символи, предмети (будинки)) тощо: у «Кохання в стилі бароко» - це жінка-фантом, привиди, духи, квіти, кольори... Важливо, що всі вони безпосередньо вказують на існування «того світу» - місця, де мешкають душі померлих.
Щодо літератури, то особливо цікавими будуть лекції З. Фройда про психоаналіз (Введение в психоанализ. Лекции), К. Юнга (Алхимия снов), дослідження Н. М. Фенько (дисертація Фенько Н. М. Естетичнi функцiї картин сновидiнь у художнiх творах українських письменникiв другої половини ХIХ-ХХ столiть), а також багатьох літературних критиків (стосовно цього твору – Я. Поліщук) та багато інших.
Доброго дня! Дякую за змістовну статтю. Як Ви вважаєте, чи є схожими мотиви сну у творчості В.Даниленка та Т.Шевченка? Дякую за відповідь!
ВідповістиВидалитиВітаю.
ВидалитиДякую за запитання.
До форми сну письменники вдаються з метою глибшого розкриття психології персонажів.
Даниленко і Шевченко не є винятками.
Прийом сну зустрічаємо в Т.Шевченка у поемі «Сон» (У всякого своя доля), «Сон» (Гори мої високії), «Сон» (На панщині пшеницю жала).
У поемі «Сон» Шевченка сон послужив засобом логічного переходу від однієї картини до іншої. Він звільнив автора від необхідності робити довгі переходи, вмотивовувати вчинки і описувати всілякі подробиці подорожі, а також виправдав казкові пересування, гротескні картини (картина «генерального мордобитія»), дозволив ввести алегоричні образи, ув’язати фантастику з реальністю. У романах і новелах В. Даниленка схожа ситуація. Сон дозволяє побачити/передбачити те, в чому наяву важко зізнатися і визнати самому собі. Головний герой "Кохання в стилі бароко" не хотів визнавати (хоча підсвідомо знав), що Юлія - головна героїня - посланець смерті, і все, до чого вона його спонукає - матиме один фінал...
Автор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиДоброго дня! У чому схожість барокової метафори Кальдерона і метафори сну у творі Даниленка?
ВідповістиВидалитиВітаю.
ВидалитиДякую за запитання.
За Кальдероном - "рано или поздно ко всем приходит пробуждающая от жизни смерть", так само і у романі В. Даниленка смерть - явище, яке пізнають усі, бо усі пізнали життя.