Катранич Т. С.
студентка магістратури
Запорізький національний університет
Наук. кер.:
Курилова Ю. Р., к. філол. н.,
доцент
МОДЕЛЬ
ІДЕАЛЬНИХ СТОСУНКІВ В ПОВІСТЯХ «КОМАШИНА ТАРЗАНКА» ТА «ГЕРБАРІЙ КОХАНЦІВ»
Н. СНЯДАНКО
На сьогодні в українському суспільстві
тривають процеси демократизації й
гуманізації, що сприяють створенню
рівних можливостей для реалізації
особистості, незалежно від соціального положення, національності, віку, статі.
Справжня гуманізація передбачає подолання
стереотипів, що століттями
існували в свідомості, а також установлення
гендерної рівності у всіх сферах
суспільного життя. Не стає й виключенням сфера родинного життя, яка наповнена
ґендерними стереотипами (які репрезентують певні ґендерні ролі).
Наразі питання ґендерної рівності є
надзвичайно актуальним, тому й не дивно, що ми спостерігаємо велику кількість
досліджень одо цієї проблеми. Гендерні стосунки в українській сім’ї висвітлювалися
в дисертаціях К. К. Борщ (досліджувала основні тенденції статусних і рольових
змін сучасної української сім’ї – від традиційної патріархальної до егалітарної
–, що супроводжуватимуся рольовим конфліктом)
[1] і Т. О. Марценюк (розглядала питання гендерних відносин у сфері
сім’ї у рамках вивчення інституційних засад
регулювання гендерних відносин в суспільстві) [4], а також у наукових статтях Н. В. Лавріненко(досліджувала
взаємостосунки партнерів по браку з
погляду гендерної рівності/нерівності)
[3]. Конструктивні та деструктивні функції гендерних стереотипів досліджувалися
в дисертації О. Ю. Вілкової [2].
Ґендерна тематика завжди цікавила
українських письменників, але наразі сучасні
письменники, серед яких Н.Сняданко, звертають особливу увагу на цю проблему. У
кожному творі Н.Сняданко ми спостерігаємо наявність ґендерної проблематики,
адже, як відомо, письменниця – активістка, яка відстоює жіночі права в усіх
сферах життя. Отже, ми проаналізуємо повісті «Комашина тарзанка» та «Гербарій
коханців» з погляду ґендерної проблематики.
У повісті «Комашина тарзанка» ми спостерігаємо
модель ідеальних стосунків, яка притаманна більшості українських родин: «З
часом у стосунках матері і батька встановилася певна циклічність і взаємна
залежність. Він потребував її як терплячого глядача і слухача, а вона розуміла,
що коли минеться черговий запій, вона на деякий час отримає ілюзорну гармонію і
таку ж ілюзію своєї необмеженої влади над батьком на момент, поки його мучить сумління» [6,131].
Тобто, ми бачимо типову ситуацію, коли жінка терпить запої чоловіка, але розуміючи, що їй нікуди піти з дітьми, продовжує
мешкати з чоловіком разом. У цьому сюжетному епізоді ми спостерігаємо незвичайний
симбіоз жінки-жертви та жінки патріархальної: «Мати за складом характеру
ідеально надавалася на «дружину генія», вона мудро залишалася на задньому плані
і робила вигляд, ніби батько і справді вирішує у нашій сім’ї все, хоча
усвідомлювала, що насправді все тримається на ній» [6,128].
Аналогічна ситуація описана й в
повісті «Гербарій коханців»: «Чоловік Раїси Михайлівни любив випити і був
по-військовому різким, міг навіть підняти руку на дружину чи сина. Щоправда, це
не заважало йому слухатися Раїси Михайлівни
в усьому і повністю від неї залежати.
Коли її чоловік вийшов на пенсію, Раїса Михайлівна відчула себе так, ніби у неї
народилося ще одне немовля»[5,26]. Авторка акцентує маскулінність жінки, повністю знецінюючи роль чоловіка, порівнюючи
його з дитиною. Така модель стосунків стає все популярнішою в українському суспільстві.
Мотив спогадів є наскрізним у
моделі стосунків героїв повісті «Гербарій коханців» Ореста та Ірини: «Це було
коли вони по черзі, перебиваючи один одного, згадували епізоди з радянської
кінокласики…» [5,177]. Бачимо приклад пари, яка живея скравим минулим
та не мають теперішнього. Таку ж модель стосунків ми спостерігаємо й у повісті
«Комашина тарзанка» між парою Сарона та Сарони, які спілкуються листами,
пригадуючи найголовніші моменти своїх стосунків: «Я знову думала про наш
романтичний тур. Пригадуєш, як ми з тобою приїхали до Ваймара» [6,100]. Ці
історії розповідаються настільки медитативно, ніжно та спокійно, що складається
враження зупинки.
Отже, Н.Сняданко своїми творами
пропонує нам поглянути на дві різні моделі ідеальних стосунків: одна –
взаємозалежна, а інша – взаємонезалежна. Тобто у випадку Раїси Михайлівни та її
чоловіка, подружжя проживає разом, але не має ніяких спільних моментів, а на
прикладі стосунків Ореста та Ірини, ми спостерігаємо духовну близькість, але
вони не проживають разом, або навіть спілкуються листами, як Саронта Сарона.
Література
1. Борщ К. Трансформація статусно-рольових
характеристик сучасної сім’ї в Україні: Автореф. дис. канд. соціол. наук:
22.00.04. Харків, 2010. 20 с.
2. Вілкова О.Ю. Конструктивні та деструктивні функції
гендерних стереотипів: Автореф. дис… канд. соціол. наук: 22.00.04. Київ, 2005. 18 с.
3. Лавріненко Н.В. Гендерні відносини в українській
родині.Соціологія: теорія, методи,
маркетинг. 2010. № 1. С. 138–162.
4. Марценюк Т. Інституційні засади регулювання
гендерних відносин: Дисертація на здобуття наук. ступеню канд. соціолог. наук.
Київ, 2009. 307 с.
5. Сняданко Н. Гербарій коханців. Харків: Книжковий
клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2011. 272 с.
6. Сняданко Н. Комашина тарзанка: Повість, оповідання.
Харків: Фоліо, 2009. 283 с.
Ви написали про дві моделі стосунків. Яка з них ідеальна та в повній мірі дає можливість чоловіку та жінці досягти гармонії?
ВідповістиВидалитиДякую
Вікторіє, дякую за запитання!
ВидалитиЯ вважаю, що в даному творі ідеальною є друга модель, коли жінка та чоловік хоч і не живуть разом, але вони з'єднані духовним зв'язком.
Доброго вечора!
ВідповістиВидалитиСкажіть, будь ласка, чи є у творі приклади руйнації гендерних стереотипів патріархального суспільства?
Доброго дня! Як Ви вважаєте, чи модель ідеальних стосунків може ґрунтуватися на основі ілюзорної гармонії? І чи існують ідеальні стосунки взагалі?
ВідповістиВидалитиДякую.