Давтян А. Р.
студентка
2 курсу
Запорізький
національний університет
Наук.
кер.: Ніколаєнко В. М., к. філол. н., доцент
ЖІНКА В ПАТРІАРХАЛЬНОМУ СВІТІ: ОБРАЗ ОЛЕКСАНДРИ КУЛІШ У
РОМАНІ І. ВЛАСЕНКО «САША»
Ірина Власенко – українська письменниця, авторка серії
белетризованих мистецьких біографій, до якої входить роман «Саша», присвячений
Олександрі Куліш. Тож метою нашого дослідження є аналіз образу Олександри Куліш
її життєвого досвіду, осмислення перешкод і внутрішніх конфліктів, з якими вона
стикається.
Актуальність цього дослідження полягає у вивченні творчого шляху
Ганни Барвінок через художнє осмислення її постаті у романі «Саша», що дозволяє
простежити, як за допомогою художнього тексту висвітлюється історія жінки, яка
намагається заявити про себе в просторі, що здебільшого належить чоловікам.
Дружина автора першого українського історичного роману Олександра
Кіліш, відома в літературному світі під
псевдонімом Ганна Барвінок, була однією
з емансипанток свого часу, прагнула заявити про себе як окрему творчу
особистість із власними баченнями розвитку української культури.
І. Власенко відображає життя Олександри Куліш через призму подій роману, розкривається складність обставин, у яких опиняється Саша, адже вона сприймається не як самобутня письменниця, а лише як «додаток до великого митця», «маріонетка, суцільна ремінісценція з Марка Вовчка» [2, с. 56]. Олександра неодноразово порівнює себе з Марією Вілінською, якою надмірно захоплюється її чоловік – Пантелеймон Куліш, і яку українське мистецьке середовище вважає емансипаткою свого часу. Ганна Барвінок у своєму оповіданні «Праправнучка баби Борця» створює образ жінки, яка стикається із труднощами шлюбу та нерівністю у стосунках і це яскраво ілюструється в рядках:
- «Не травиця ноги спутала,
- не росиця очима вибила:
- спутало мене замужжечко,
- невірне моє подружжечко» [2, с. 60].
Долі
цих двох письменниць у творі показують боротьбу жінок за право бути почутими у
патріархальному суспільстві ХІХ століття. Їхній досвід, водночас, схожий і відмінний:
обидві прагнуть до самовизначення у цьому світі. Але, на відміну від Марії,
Олександра не демонструє такої сили волі до змін у власному житті. Проблема
жіночого підпорядкування в шлюбі та обмеження особистої свободи залишається
основною причиною внутрішнього конфлікту героїні, водночас стимулюючи її пошуки
творчого шляху.
Попри
те, що діяльність Олександри не завжди отримує належне визнання в контексті
літературного процесу, у романі показано, що вона є активною учасницею
культурного середовища свого часу. Це певною мірою пояснюється тим, що значну
частину життя вона присвячує підтримці творчості Пантелеймона Куліша. Саша
«залишає бали, виїзди, ефекти», для неї «найкращим концертом є шелест його
паперів, скрип пера» або його оповіді про життя, читання того, що він написав.
Це і є її справжнім щастям» [1, с. 12]. Навіть після його смерті «довго сидить
із паперами чоловіка, з’єднує аркуші перекладів, розбирає його дрібний почерк,
готує рукописи до видання, адже задумує зібрати двадцять два томи» [1, с.
10].
Олександра
Білозерська народилася на хуторі Мотронівка і є найменшою з дев’яти дітей. У
родині високо цінувалася освіта та любов до української культури. Батьки,
зокрема мати, Мотрона Василівна, належала до шляхетного козацько-старшинського
роду й мала родинні зв’язки з наказним гетьманом Павлом Полуботком. Родина
Білозерських жила у великому будинку, де з радістю приймала гостей і часто
влаштовувала інтелектуальні бесіди. У сім’ї спілкувалися французькою мовою,
водночас активно зберігаючи і пропагуючи
українські традиції. Це підтверджується діяльністю членів родини, зокрема брата
Олександри, Василя Білозерського, етнографа, який навчався на
історико-філологічному факультеті Київського університету. У такому середовищі
зростає героїня роману, отримуючи інтелектуально-культурне виховання.
Ірина
Власенко акцентує на тому, що, незважаючи на присутність служниць і покоївок у
родині Олександри, з дитинства вона демонструє неабиякі господарські здібності.
Саша готує смачні страви й активно допомагає матері у домашніх справах. За це у
родині її називають «Господарськими Здібностями».
Пантелеймон
Куліш, друг Василя Білозерського, збираючи інформацію для роману про Оленівську
козацьку сотню, приїжджає в гості до свого друга. Під час їх першої зустрічі «Саша
боїться очі підвести. Виховання і природна стриманість та сором’язливість не
дозволяють висловлювати свої почуття» [1, с. 22]. Цей момент підкреслює
внутрішню боротьбу Олександри Куліш, яка, з одного боку, прагне виразити свої
почуття, але з іншого – обмежена соціальними нормами й вихованням, що диктує
стриманість та контроль над емоціями. Така поведінка демонструє складність її
внутрішнього світу й відображає вплив моральних і соціальних уявлень того часу,
які обмежують можливості жінок виявляти емоції та бажання. Олександра,
залишаючись вірною своїм принципам і цінностям, демонструє силу характеру й
глибоке почуття відповідальності за дотримання норм, навіть коли це суперечить
її власним емоціям. Ця боротьба створює багатогранний образ, який яскраво відображає
епоху, в якій вона живе.
Література
1.
Власенко І. Саша. Харків
: Фоліо, 2022. 158 с.
2.
Пилипенко О . Оповідання
Ганни Барвінок. Тематичний спектр. Слово
і час. 2006. №1. С. 56-61.
Добрий вечір, Ангеліно! Дякую за глибокий аналіз, який висвітлює не лише долю Олександри Куліш, а й ширший контекст становлення жінки-письменниці в патріархальному суспільстві. Ваше дослідження показує, як через художній текст можна переосмислити роль жінок в українській літературі, їхні прагнення до самовираження та творчої незалежності. Це важлива робота, яка допомагає по-новому поглянути на культурний простір XIX століття та місце в ньому жінки.
ВідповістиВидалитиДобрий день! Щиро дякую за такий змістовний відгук. Мені надзвичайно приємно, що аналіз викликав інтерес і дозволив побачити ширший контекст ролі жінки-письменниці в патріархальному суспільстві. Справді, художній текст є не лише літературним джерелом, а й способом осмислення суспільних змін, особливо щодо жіночої самореалізації. Вдячна за вашу оцінку!
ВидалитиДобрий вечір, Ангеліно!
ВідповістиВидалитиДякую за вашу глибоку та ґрунтовну роботу!
Яким чином у романі "Саша" зображено родинне життя Олександри Куліш? Які стосунки її поєднують з чоловіком, дітьми та іншими членами родини?
Добрий день! Дякую за увагу до моєї роботи! У романі "Саша" Ірина Власенко зображує стосунки Олександри з Пантелеймоном Кулішем такими, що мали складний, але водночас глибокий характер. Їхній шлюб будувався на взаємній повазі та інтелектуальному зв’язку, однак не був позбавлений конфліктів. З одного боку, Олександра була для Пантелеймона вірною підтримкою, його "Невсипущою Сестрою Милосердя", яка турбувалася про побут, допомагала впорядковувати рукописи, сприяла збереженню його спадщини. Вона приймала його непростий характер, була поруч навіть у найважчі періоди життя. З іншого боку, Пантелеймон, попри свої почуття до дружини, іноді поводився зверхньо. Він не завжди цінував літературні здібності Олександри. Навіть її письменницький псевдонім — Ганна Барвінок — був запропонований ним, що символізувало його прагнення формувати не лише власне життя, а й життя дружини.
ВидалитиТакож варто згадати, що їхній шлюб пережив не одну кризу. Куліш не завжди був вірним Олександрі. Попри це, вона залишалася відданою йому до кінця життя. Щодо дітей, то їх у подружжя не було, що стало однією з їхніх життєвих трагедій. Однак, Саша піклувалася про своїх племінників. Також, допомагала сім’ї Саєнків, завдяки чому Сашко Саєнко зміг навчатися в імператорському училищі для глухонімих і згодом стати відомим художником. Це свідчить про те, що Олександра дуже турботлива людина.
Дякую, за цікаву роботу!
ВідповістиВидалитиДобрий день! Дякую за увагу до моєї роботи. Мені надзвичайно важливо, що ця тема викликала зацікавлення, адже дослідження постаті Олександри Куліш та її ролі в українській культурі дозволяє по-новому поглянути на місце жінок у літературному процесі.
ВидалитиДобрий день! Цікаве та змістовне дослідження образу Олександри Куліш! Ви влучно розкрили її внутрішній конфлікт між творчими прагненнями та обмеженнями патріархального суспільства.
ВідповістиВидалитиДобрий день! Щиро дякую за ваш відгук і увагу до моєї роботи. Справді, внутрішній конфлікт Олександри Куліш між прагненням до самореалізації та обмеженнями, які накладало патріархальне суспільство, є одним із ключових аспектів її долі. Радію, що ця тема викликала зацікавлення!
ВидалитиДобрий день! Ангеліно, дякую за ваше змістовне та цікаве дослідження. Хотілося б дізнатися, як, на вашу думку, образ Олександри відображає суспільні уявлення про роль жінки в ХІХ столітті?
ВідповістиВидалитиДобрий день! Щиро дякую за ваш відгук і цікаве запитання. На мою думку, образ Олександри Куліш у романі відображає типові уявлення ХІХ століття про роль жінки як берегині сімейного вогнища, вірної дружини та помічниці чоловіка. Вона, попри власні творчі прагнення, часто залишалася в тіні Пантелеймона Куліша, що відповідало патріархальній моделі суспільства, де жінка мала виконувати переважно підтримувальну функцію. Водночас її внутрішній конфлікт і спроби писати літературні твори свідчать про поступове усвідомлення необхідності жіночої самореалізації. Її історія демонструє складний шлях жінки, яка хоче бути не лише «дружиною великого чоловіка», а й самостійною творчою особистістю.
Видалити