Дирибян А. С.
Запорізький національний
університет
Наук. кер.: Бакаленко І. М., к. пед. н., доцент
ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
НАВЧАННЯ
НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Учень XXI
століття є активним суб’єктом освітнього процесу, який прагне самостійно
здобувати знання, розвивати критичне мислення та творчі здібності. Тому на уроках
української літератури необхідно створювати умови для активної пізнавальної
діяльності учнів, спонукати їх до творчого самовираження, критичного осмислення
прочитаного. Завдяки інноваційним технологіям навчання уроки літератури
проходять захоплююче, цікаво та максимально ефективно.
Мета наукової розвідки: дослідити
вплив використання інноваційних технологій на розвиток учнів у процесі вивчення
української літератури та проаналізувати їх ефективне застосування на заняттях
словесності.
Інновації не виникають самі по
собі, а є результатом наукових досліджень, аналізу та узагальнення
педагогічного досвіду. Проблема використання інноваційних технологій
представлена у наукових працях Ш. Амонашвілі, І. Беха, Н. Бібік,
І. Богданової, А. Границької, Б. Ліхачова,
С. Пальчевського, О. Савченко, А. Хуторського,
В. Шадрікова, В. Шаталова та ін.
Поняття «інновація» в перекладі з грецької означає «оновлення», «новизна», «зміна» [2, с. 3]. Таким чином, інновація в освіті – це процес створення, впровадження та поширення нових ідей, засобів, педагогічних технологій управління, що призводять до підвищення показників успішності структурних компонентів освіти [1].
Уроки української літератури з використанням інноваційних технологій дають можливість учням самовиразитися, висловити свій погляд на те чи інше проблемне питання, свободу для творчої діяльності. Загалом інноваційні технології, що використовуються в освітньому процесі, підвищують мотивацію учнів, створюють атмосферу співпраці та виховують у дітей почуття власної гідності, дають їм відчуття творчої свободи.
Під час педагогічної практики ми використовували такі інноваційні технології на уроках української літератури, як «Мозковий штурм», інтерактивні вправи, квіз, інтерактивне відео, анімована презентація, інтегрований урок та фішбоун.
Метод «Мозковий штурм» передбачає колективне обговорення, що спонукає учасників актуалізувати свої знання, забезпечує вільне висловлення думок усіх учнів і допомагає знайти багато ідей та рішень. Учні по черзі відповідають на запропоновані питання, які пропонуються вчителем. На зображенні можна побачити приклад використання «Мозкового штурму» на уроці української літератури у 6 класі за темою «Пісні літературного походження». Метод використано з метою актуалізувати набуті знання за попередні роки.
Інтерактивні вправи, на нашу думку, – це сучасний підхід до навчання, який передбачає активну участь учнів у навчальному процесі. На відміну від традиційного пасивного сприйняття інформації, інтерактивні вправи заохочують учнів до взаємодії, дослідження, обговорення та практичного застосування знань. На першому зображенні представлена інтерактивна гра на платформі LearningApps з теми «Пісні літературного походження», метою якої було поєднати назву пісні та автора, уривок пісні та її назву.
Цікавою та ефективною є інноваційна технологія – інтелектуальні вікторини, що сприяють розвитку мислення та розширенню кола знань. Квіз був підготовлений на платформі Genially та містив 10 різнопланових запитань, розрахованих на учнів п’ятих класів.
Інтерактивне
відео є не менш потужним інструментом, що перетворює пасивне спостереження на
активну участь. Це дозволяє глядачеві не тільки спостерігати за тим, що
відбувається на екрані, а й взаємодіяти з ним та шукати відповіді на питання. На знімку презентовано інтерактивне відео, розроблене
на платформі Edpuzzle. Сенс його у тому, що можна підібрати будь-яке відео і
вставити у нього запитання, і тільки правильно на них відповівши є можливість
продовжити перегляд. Завдяки взаємодії з матеріалом, учень краще
запам'ятовує інформацію та глибше розуміє тему.
Інтегрований урок також є видом інновації. Це тип уроку, на якому інформація з різних навчальних предметів об’єднується навколо однієї теми, мета якої – розкрити загальні закономірності, закони, ідеї та теорії, відображені в різних науках та їх відповідні навчальні предмети. Для свого класу я обрала цей тип уроку не випадково, адже мала можливість поєднати українську літературу з мистецтвом, історією, інформатикою. До того ж до кожної етапу уроку були дібрані цікаві інтерактивні завдання: створити скрапбук-презентацію, стрічку часу, картинки-асоціації за допомогою ШІ, що були опубліковані на онлайн-дошці Padlet.
Одним із ефективних методичних прийомів, який можна використовувати на уроках української літератури є прийом фішбоун (у перекладі з англійської «риб’яча кістка»). Його можна використовувати, коли необхідно встановити причинно-наслідкові зв’язки, організувати роботу учасників у парах чи групах, прийняти зважені рішення, розвинути інформаційні навички, навчити вирішувати проблеми тощо. Фішбоун я використовувала під час вивчення теми «Хіба ревуть воли, як ясла повні» П. Мирного для аналізу образу Чіпки та його поведінки.
Отже, проведене дослідження
засвідчило, що використання інноваційних технологій навчання на уроках
української літератури є ефективним засобом підвищення мотивації учнів,
розвитку їхніх комунікативних здібностей та поглиблення знань про рідну мову та
літературу. Застосування таких технологій, як «мозковий
штурм», інтерактивні вправи,
квіз, інтерактивне відео, анімована презентація, інтегрований урок та фішбоун
сприяють створенню динамічного та цікавого освітнього середовища, що відповідає
сучасним вимогам. Також необхідно зауважити, що інноваційні технології мають
доповнювати традиційні методи навчання, а не повністю замінювати їх.
Література
1.
Педагогіка вищої школи: Навчальний
посібник. Курлянд З.Н., Хмелюк Р.І, Семенова А.В. та ін.. За ред. З.Н.Курлянд.
2-ге вид., перероб. і доп. К.: Знання, 2005. 399 с.
2.
Підгребя Н. Інноваційні технології
навчання й виховання як засіб розвитку творчої активності учнів. Завуч. 2008.
№ 29. С. 3 –12.
3.
Сисоєва С. О. Освіта і особистість
в умовах постіндустріального світу: монографія. Хмельницький: ХГПА, 2008. 323
с.
Дякую за Ваші практичні поради використання інноваційних технологій! Тема актуальна, тому кожне таке дослідження допомагає дізнатися про актуальні, цікаві, дієві методи, що в подальшому дозволяє використовувати їх під час занять. Вдячна, що поділились своїм досвідом. Зацікавив прийом фішбоун. Наскільки я зрозуміла, одним з варіантів використання є робота у групах. У такому разі, яким чином налагодити групову роботу і, що не менш важливо, оцінювати учнів? Оскільки часто є 1-3 лідери, а інші займають позицію "мовчунів". Ви можете дати поради, які допомогли б зробити взаємодію у групах більш дієвою?
ВідповістиВидалитиДякую, Маріє за запитання! Звичайно, ось кілька порад, як зробити взаємодію в групах під час використання методу "Фішбоун" більш ефективною та як оцінити роботу учнів. Почну з того, що раджу формувати групи з учнів різного рівня знань, здібностей та інтересів. Це сприятиме обміну досвідом та різноманітності поглядів. Оптимальний розмір групи для роботи з "Фішбоун" - 4-6 осіб. Використовуйте жеребкування або інші методи випадкового розподілу, щоб уникнути ситуацій, коли учні потрапляють у групи лише зі своїми друзями. Варто також детально пояснити учням суть методу "Фішбоун", його структуру та призначення кожного елемента ("голова", "кістки", "хвіст").Призначити в кожній групі відповідальних за різні аспекти роботи. Що стосується оцінювання, то зʼясуйте наскільки детально та всебічно розглянуто проблему, чи враховано всі можливі причини та наслідки. Наскільки обґрунтовані та логічно пов'язані між собою ідеї та висновки групи. Зверніть увагу на внесок кожного члена групи в роботу, його участь в обговоренні та прийнятті рішень. Також можна використовувати різні форми оцінювання. А щоб подолати проблеми "мовчунів" варто створювати для кожного учня ситуації успіху, щоб вони відчули свою значущість та важливість для групи. Задавайте учням відкриті питання, які потребують розгорнутої відповіді, та заохочуйте їх до участі в обговоренні. Давайте "мовчунам" індивідуальні завдання, які вони можуть виконати самостійно, а потім поділитися своїми результатами з групою. Змінюйте формат роботи, щоб учні мали можливість проявити себе в різних видах діяльності.
ВидалитиСподіваюсь, ці поради допоможуть Вам!
Дякую за таку ґрунтовну відповідь! Впевнена, використовуючи ці поради, однозначно вдасться налагодити роботу у групах, де кожен учень матиме право голосу та бажання працювати у команді.
ВидалитиЦікаве дослідження! Здавалося, звичайна вікторина (питання і 3-4 варіанта відповідей), а як по-новому може "заграти" на інтерактивній платформі.
ВідповістиВидалитиДякую Вам за запитання! Звичайна вікторина з питаннями та варіантами відповідей може стати цікавішою та ефективнішою завдяки інтерактивним платформам. Я пропоную Вам кілька способів, як це зробити. По перше, слід замість статичних питань і відповідей використовувати інтерактивні елементи, такі як кнопки, перетягування, випадаючі списки тощо. Оформлюйте вікторину яскраво та цікаво, використовуйте зображення, анімацію та відео. Також можна додати елементи гри, такі як бали, рейтинги, бонуси та змагання. По друге, використовуйте різні типи питань, такі як питання з кількома варіантами відповіді, питання "так/ні", відкриті питання, питання на співставлення тощо. Додавайте аудіо- та відео питання для більшої залученості та різноманітності. Замість простих питань пропонуйте учням виконувати інтерактивні завдання, наприклад, сортувати, класифікувати, знаходити помилки тощо. По третє, забезпечте автоматичну перевірку відповідей та миттєвий зворотний зв'язок.
ВідповістиВидалитиДякую!
Видалити