Інформацій- ний лист

Збірники наукових праць

неділя, 18 лютого 2024 р.

Цвєткова Мілєна, Чорний Ігор ГЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ У ЦИКЛІ РЕТРОДЕТЕКТИВІВ А. КОКОТЮХИ «КИЇВСЬКА СИЩИЦЯ»

 

Цвєткова М. А.

курсантка 1 курсу

Харківський національний університет внутрішніх справ,

Чорний І. В.

д. філол. н., професор, завідувач каф. українознавства

Харківський національний університет внутрішніх справ

 

ГЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ У ЦИКЛІ РЕТРОДЕТЕКТИВІВ А. КОКОТЮХИ

«КИЇВСЬКА СИЩИЦЯ»

 

Сучасний український письменник-киянин Андрій Кокотюха вважається фундатором вітчизняного історико-детективного жанру (або ж ретродетективу). Його перу належать кілька літературних проєктів у цій царині, серед яких найуспішніший – цикл про пригоди молодого адвоката Клима Кошового, що складається з «львівського» (7 романів) і «паризького» (3 романи) підциклів. У 2021-2023 роках письменник здійснив проєкт «Київська сищиця», до якого наразі входять три романи: «Життя на карту» (2021), «Зламані іграшки» (2021) та «Зцілення невинністю» (2023).

Однією з головних проблем, які вирішував письменник під час створення циклу, став гендерний аспект. Головною героїнею трилогії є молода вдова київського слідчого Анна Вольська, яка займається приватним розшуком з кримінальних справ. Постає питання щодо вірогідності зазначеної ситуації в умовах Російської імперії межі ХІХ-ХХ століть, коли жінки були ще фактично безправними і вважались «додатком» до чоловіків.

Слід зазначити, що і в світовому ретродетективі жінки-сищиці зустрічаються не так часто, що також пояснюється безправ’ям жінок у соціальному житті майже до часів першої світової війни. Долею жінок був переважно світ сім’ї. Вони не могли служити в державних структурах, займатися політичною діяльністю (за поодинокими виключеннями), навіть отримувати вищу освіту. Тож і провадити розслідування кримінальних злочинів героїні історико-кримінальних романів можуть виключно в якості нишпорок-аматорів. Такими є ірландська черниця сестра Фідельма в творах британського романіста Пітера Тремейна, археолог у спідниці Амелія Пібоді у «вікторіанському» циклі романів американської письменниці Елізабет Пітерс тощо. Зазвичай жінка-сищиця в цих творах має помічника-мужчину, який допомагає їй вирішувати низку питань, які вона не в змозі вирішити самостійно. Насамперед, це контакти з можновладцями, силовими структурами, злочинним світом.

Кокотюха досить ретельно підійшов у «Київській сищиці» до вирішення гендерної проблеми. На відміну від деяких колег по цеху (переважно письменниць) він не піддався спокусі зобразити в історичному детективі таку собі емансиповану супервумен, яка не рахується з оточуючим середовищем і поводить себе зухвало, викликаючи обурення суспільства. Патові для героїні ситуації у таких творах розв’язуються доволі штучно, здебільшого з використанням прийому deus ex machina або чудесних випадковостей. Тому в цілому сюжетика і персонажі згаданих ретродетективів не викликають довіри в читачів і критики.

У циклі Кокотюхи, насамперед, переконливо обґрунтовано цікавість Анни Вольської до розплутування кримінальних загадок. Для більшості знайомих героїні цей її дивний інтерес є проявом нудьги молодої удови, якій нічим заповнити своє дозвілля. Автор показує, що Анна починає займатися сищицькою діяльністю внаслідок того, що тривалий час вона допомагала своєму чоловікові, помічникові головного слідчого розшукової поліції Києва Івану Вольському розкривати карколомні кримінальні злочини. Саме вона була «мозком» у їхньому дуеті. З іншого боку, втративши чоловіка, Анна залишилась майже без засобів до існування. Жінка пропонує послуги в якості нишпорки заможним клієнтам щоб заробити собі кошти на прожиття. Своїми аналітичними якостями вона підтверджує реноме слідчого.

Анна Вольська, як і героїні західних ретродетективів, не працює наодинці. Вона добре усвідомлює власне місце в суспільстві, на що їй постійно вказують опоненти-мужчини (насамперед із силових відомств). Жінка-сищиця сприймається керівництвом поліції як нонсенс, який не стикується з законодавством і традиціями. Тому Вольська вимушена згуртувати навколо себе команду помічників, що вирішують за неї ті або інші завдання: спостереження за підозрюваними, проникнення до лігва злочинців, збір речових доказів та інформації тощо. Супутником і помічником Анни стають київський журналіст Гліб Коваленко і авантюристка з Одеси Роза Лисицька. Гадається, романіст послуговувався тут досвідом своїх попередників у детективному жанрі, насамперед Конан-Дойла, орієнтуючись на образи доктора Ватсона і Ірен Адлер. Почасти нагадує хатню господиню Холмса і Ватсона міс Хадсон помічниця Анни з господарства Христина Попович, яка, втім відіграє більш значну роль у сюжетах романів Кокотюхи, аніж шановна домовласниця з Лондона. У стосунках героїні з помічниками немає зверхності або запобігання (як, наприклад, у того ж Холмса). Це компанія друзів і однодумців, готових пожертвувати власним життям задля інших. Безкомпромісно ставиться Вольська до злочинців і корумпованих правоохоронців.

Показово, що справи, розслідуванням яких займається Вольська, зазвичай також мають гендерну спрямованість. Анна в усіх трьох романах розплутує кримінальні справи, так або інакше пов’язані з жінками: вбивство дружиною чоловіка («Життя на карту»), серійні вбивства молодих дівчат і порнографія неповнолітніх («Зламані іграшки»), псевдонаукові експерименти з незайманими дівчатами («Зцілення невинністю»). Характерною ознакою архітектоніки романів циклу є наявність у сюжеті кожного з них двох злочинів, один з яких спочатку є прихованим. Під час розслідування «головного» криміналу Вольська натикається на інший, вдало замаскований під основний. Це також розповсюджений художній прийом у світовому кримінальному романі. Проте ніяких надмірностей, містики, штучності в кримінальних справах, описаних у циклі «Київська сищиця», немає. Немає і механістичного розв’язання конфліктів, показових для деяких українських ретродетективів, де діють жінки-сищиці.  

11 коментарів:

  1. Доброго дня. Дуже цікава розвідка, яка порушує важливі питання гендеру як стратифікаційної категорії, параметри професійної реалізації жінки в історичному контексті. Особлива інтрига в тому, що автор цих чудових детективів іноді висловлює такі специфічні тези, у яких можна відстежити мотиви сексизму, певної зверхності й когнітивних викривлень ... а тут т? Чи акцентує автор цю проблематикуакий цікавий образ жінки-інспектора... У цілому в тезах наведені грунтовні аргументи, але все ж таки уточніть, будь ласка, наскільки прогресивним був автор у створенні такого жіночого образу? Можливо, ще є якісь маркери, про які Ви не написали у своїй розвідці? Наскільки широко представлений гендерний дисплей тогочасного суспільства? Чи акцентує автор аспекти професійної реалізації жінки в нетиповій професії чи всього-навсього використовує жіночого персонажа для "екзотики"? З повагою - Курилова Юлія, кафедра української літератури ЗНУ.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякуємо за увагу до нашої роботи. Це фрагмент великої статті, присвяченої українським ретродетективам, де головною героїнею виступає жінка-детектив. Головною метою її є питання щодо відповідності змальованих авторами подій (ситуацій) історичній правді. Кокотюха, дійсно, подекуди висловлює досить дискусійні думки. Проте в цьому своєму циклі він вивів жінку-детектива початку ХХ ст. дуже правдоподібною. По суті, показано боротьбу жінки за своє право на будь-яку професію, включно й ту, яка вважалась тоді суто "чоловічою".

      Видалити
    2. Доброго дня, дякую за питання! Гендерний дисплей у трилогії Андрія Кокотюхи представлений досить широко. Автор вивів три основних жіночих образи, які презентують тогочасне суспільство і місце жінки в ньому: Анна Вольська - вдова поліцейського, її служниця Христина Попович і авантюристка-злодійка Роза Лисицька.

      Видалити
    3. Дякую за відповідь! Бажаю плідно попрацювати над темою в подальшому.

      Видалити
    4. Дякуємо й Вам за увагу до нашої роботи.

      Видалити
  2. Добрий день. Дякую за цікаву доповідь. Скажіть, а чи є в "Київській сищиці" приклади того, як гендерні норми та очікування навпаки допомагають, а не стають перепоною у професійній діяльності персонажів?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрый день. Дякую за увагу до моєї доповіді. Таких прикладів у трилогії практично немає. Російська імперія початку ХХ ст., коли відбуваються події «Київської сищиці», досить жорстко регламентоване в гендерному плані суспільство, суспільство, де в соціальному житті панують чоловіки. Вольська виконує роль аналітика, такого собі Ніро Вульфа в спідниці. Матеріали для аналізу їй надають вірні помічники: служниця Христина, журналіст Клим, злодійка Роза.

      Видалити
  3. Вітаю, пані Мілено та пане Ігорю. В українських детективах є тенденція досить стереотипно зображувати нишпорок саме у гендерному аспекті. Як ви вважаєте, чи вдалося Андрію Кокотюсі зробити прорив і змалювати своїх героїв-детективів більш цікавими та нешаблонними, ніж герої його колег по перу?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ми проаналізували в цій площині "жіночі" ретродетективи А.Кокотюхи, Л.Підгірної і Д.Безверхнього. Головні героїні в усіх авторів досить нешаблонні. Особливо в Лори Підгірної. Образ героїні Безверхнього трохи нагадує міс Марпл. Кокотюха більш досвідчений у показі правдоподібних персонажів минулого.

      Видалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.