Інформацій- ний лист

Збірники наукових праць

середа, 22 лютого 2023 р.

Ісаєв Ілля ОСОБЛИВОСТІ ІСТОРИЧНОГО НАРАТИВУ В РОМАНІ М. МАТІОС «БУКОВА ЗЕМЛЯ»

 

Ісаєв І. Р.

аспірант

Запорізький національний університет

Наук. кер.: Горбач Н. В., к. філол. н., доцент

 

ОСОБЛИВОСТІ ІСТОРИЧНОГО НАРАТИВУ

В РОМАНІ М. МАТІОС «БУКОВА ЗЕМЛЯ»

 

Значна частина творів доробку Марії Матіос відзначається використанням історичного фактажу. Насамперед це твори «буковинського циклу» – «Солодка Даруся», «Черевички Божої Матері», «Нація», «Майже ніколи не навпаки» та роман-панорама «Букова земля», що є обєктом нашої розвідки. Історія Буковини є однією з центральних тем творчости М. Матіос. Така увага саме до цього регіону пояснюється залюбленістю авторки у свій рідний край та зацікавленістю його історією, історією свого роду, власним корінням та тожсамістю. Порівняно з названими вище творами роман «Букова земля» насичений більшою кількістю сюжетних ліній, персонажів, ширшою подієвістю та використанням історичних фактів. Останні письменниця майстерно поєднує з художнім домислом та вимислом, послуговується реальними документами або ж свідченнями людей. Як підсумок – у романі-панорамі «Букова земля» присутні риси художнього документалізму.

Серед творів, котрі ґрунтуються на використанні документальних джерел, можна виділити твори художньо-документальні (non-fiction) та художні історичні (historical fiction). Якщо перші «відрізняються від історичних жанрів, хронік, літописів, діаріушів, щоденників, мемуарів способом використання документальної бази, яка, не зазнаючи типізації та вимислів, закладає структурні підвалини твору, зосереджується на аналізі відповідно фіксованого матеріалу, що іноді компонується на засадах зіставлення й монтажу» [1, с. 294], то в основу других, навпаки, покладено вигадку, але фабула містить конкретні історичні події та особи. Романі «Букова земля» якраз і відзначається залученням історичного фактажу (використання і цитування документів, зокрема мемуарів) у сукупності з художнім домислом та вимислом.

Історія у творах М. Матіос зазвичай виступає тлом, на якому розвиваються долі людей, роду, певної регіональної чи національної спільноти. Одним із провідних мотивів творчости авторки є наголошування невід’ємності людини й історії та відбитках, які залишають історичні події на долі людини. У романі-панорамі письменниця показує життя кількох поколінь упродовж 225 років та акцентує на важливості пам’ятання, адже в кожнім персонажі глибоко закладена генетична пам’ять, яка здатна сповнятися незалежно від усвідомлення цього сповнення, тобто на рівні підсвідомости. Окрім того, що М. Матіос підкреслює значення історії в долі людини, вона вводить у текст уривки документів як підґрунтя, на основі якого творилися деякі епізоди роману. В одному з інтерв’ю письменниця говорить, що «десятиліттями відчувала свій борг перед історією Буковини і тими подіями й людьми, які не ввійшли в наукові дискурси, або ж увійшли фрагментарно – короткими згадками» [3, с. 8]. Тривалий період замовчування в культурному, політичному, науковому дискурсах був зумовлений совєтською окупацією України, а з відродженням української незалежности виникла потреба проговорення й відновлення замовчуваного. Природно, що ця потреба реалізовувалася саме в літературі. Саме тому поєднання художности й документальности в романі «Букова земля» є наслідком необхідності розказати те, що намагалися стерти. М. Матіос не змогла віднайти в українській літературі «художнього осмислення появи німецьких колоній на Буковині, всіх отих Катарінендорфів, Айхенау та інших, а також їхній внесок у розвиток краю» [3, с. 8]. Виникла потреба «дуже скрупульозно дослідити історію Першої світової війни і участі в ній буковинців, зокрема історію добровольчого Гуцульського легіону, … липневої 1941-го року єврейської масакри у Чернівцях та історії порятунку двадцяти тисяч бранців чернівецького гетто, … повнокровної історії про повоєнний рух спротиву на Буковині» [3, с. 8] тощо. Пошук відповідей на ці питання спонукав авторку звертатися до архівних джерел, свідчень очевидців і їхніх нащадків, що позначилося на документалізмі роману.

Реальне історичне підґрунтя мають локальні історії, наприклад, Вижниці, Чернівців, Черемошного тощо. Історія хутора Сірук відтворюється через долі низки персонажів, серед яких є й Матіоси – предки письменниці. Авторка послуговувалася оповідками жителів Сірука та зошитом свого батька, у якому подано історію та власноруч складену карту присілка [див.: 2, с. 625]. Спираються на архівні документи історії шляхетних родів Буковини, що вплинули на розвиток краю, зокрема рід Васильків, представники якого є центральними персонажами упродовж усього твору. Роман насичений значною кількістю історичних осіб, окрім Васильків це Герда Вальде, Рудольф Вагнер, Фріц Шелльгорн, Ольга Кобилянська, Пауль Целан та ін. Авторкою було простежено долі української майстрині Анни Василащук, провідника ОУН Буковини в 1945–1950 рр. Василя Савчака, уривки щоденника якого цитуються в тексті [див.: 2, с. 877]. М. Матіос було віднайдено лист письменника Осипа Маковея до депутата Василька часів Першої світової й уперше опубліковано саме в романі [див.: 2, с. 312]. Лист не лише виконує важливе смислове навантаження в творі, але й є актуальним за своїм змістом для сьогодення. Під час написання роману авторка працювала з документами в зарубіжних та українських архівах, з родинними матеріалами та усноісторичними джерелами.

Отже, в романі «Букова земля» М. Матіос органічно поєднує художність та риси документалізму, які роблять твір «об’ємнішим» завдяки реальному історичному підґрунтю. Документи й історії є своєрідними провідниками для читача, спонукаючи його дізнатися більше про конкретну особу чи подію. Роман актуалізує потребу в осмисленні власної історії та необхідності пам’ятати, що й підкреслила письменниця, обравши часовий проміжок від XVIII ст. до сучасності й провівши крізь увесь твір проблему генетичного, культурного, національного успадкування.

Література

1.      Літературознавча енциклопедія : у 2 т. ; авт.-уклад. Ю. Ковалів. Київ : Академія, 2007. Т. 1. : А–Л. 608 с.

2.      Матіос М. Букова земля. Роман-панорама завдовжки у 225 років. Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2019. 928 с.

3.      Сага про буковинців [інтерв’ю з М. Матіос, спілкувалася Л. Черняк]. Слово Просвіти. 2020. № 33. С. 8 –9.

                                

 

 

8 коментарів:

  1. Доброго дня, Ілля! Дякую вам за цікаве дослідження! У прозі Марії Матіос є свої "мандрівні" герої, які переходять з одного твору до іншого. Чи є в "Буковій землі" персонажі, відомі з попередніх творів авторки?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий день, Софіє! Дякую за увагу до моєї розвідки та за запитання! "Мандрівних" персонажів у романі "Букова земля" немає, однак
      присутні образи, які є в декількох творах письменниці. Зокрема, чільний образ Буковини, образ родини та ін. є у творах "буковинського циклу".

      Видалити
  2. Добрий день, Ілле! Дякую за глибоку розвідку! Яке місце, на Вашу думку, займає пам'ять (індивідуальна, колективна, поколіннєва) в житті героїв аналізованого роману?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий день, Маріє! Дякую за увагу до моєї розвідки та за запитання! Роман "Букова земля" характеризується широким дискурсом пам'яти. Кожен з героїв твору має власні спогади, які витворюють індивідуальну пам'ять, що, також, впливає на формування колективної, національної пам'яти. М. Матіос підкреслює важливість різних різновидів пам'яти та їхнього впливу на наступні покоління, суспільно-політичні процеси та розуміння тожсамости.

      Видалити
  3. Вітаю! Цікава розвідка... Як передається у прозі М.Матіос (на прикладі цього твору) регіональна специфіка? Чи співвідноситься локальна історія із глобальною?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий день, Юліє Романівно! Дякую за увагу до моєї розвідки та за цікаве запитання! Регіональна специфіка в досліджуваному творі реалізується насамперед за допомогою відтворення історичних процесів (процес заселення Буковини, життя буковинців у часи окупації їхнього краю, депортації, визвольна боротьба, усвідомлення української тожсамости тощо), а також етнорегіональної кольористики (опис свят, одягу, побуту, використання говірки тощо).
      Локальна історія проєктується на глобальну, оскільки у творі відтворено основні суспільнотворчі процеси та історичні події, які є частиною історії України, Европи та усього світу. Також письменниця в деяких своїх інтерв'ю згадувала, що одна з ідей роману полягала саме в тому, щоб показати вплив історії життя людини на історію світу.

      Видалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.