середа, 23 лютого 2022 р.

Гонтей Анжеліка ВІДЕОПОЕЗІЯ НА УРОКАХ ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ МАРУСІ ЧУРАЙ У 8 КЛАСІ

 

Гонтей А. М.

студентка 3 курсу

Херсонський державний університет

Наук. кер. : Бондаренко Л. Г., к. пед. н, доцент

 

ВІДЕОПОЕЗІЯ НА УРОКАХ ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ

МАРУСІ ЧУРАЙ У 8 КЛАСІ


Час не стоїть на місці. Наука та  освіта розвиваються дуже швидко. Змінюються і самі діти. Перед педагогом постає складне завдання: зацікавити учнів, стисло та якісно подати матеріал і надати можливість самостійно його аналізувати, робити власні висновки, тобто розвивати когнітивні навички.

Мета статті – подати методичний варіант застосування відеопоезій у процесі вивчення творчості Марусі Чурай у закладах загальної середньої освіти.

Аналіз чинної шкільної програми для 8 класу дозволив з’ясувати, що на вивчення цієї теми пропонується 3 години. За цей час учні пізнають життєвий та творчий шлях поетеси, розглядають пісні, дають характеристику ліричним героям, визначають жанр та тематику творів Марусі Чурай [4]. У розпорядженні вчителів є методичні розробки науковців і колег-практиків, що полегшать моделювання занять із теми [2].

На етапі вивчення відомостей про легендарну поетесу вчителеві слід використовувати нестандартні, цікаві методи роботи, щоб залучити в процес вивчення та аналізу теми як можна більшу частину класу. При цьому можна взяти до уваги такі види креолізованих текстів, як фотоколажі, буктрейлери, постери, інфографіку тощо. Вони допоможуть словеснику  цікаво подати матеріал, заохотити більшу кількість учнів до вивчення теми, спрямувати школярів на розвиток когнітивних навичок та домогтися того, щоб учні були зацікавленні вивченням творчості Марусі Чурай. Під час розгляду творів авторки також важливо звернутися до прийомів і технологій, що не є стандартними, щоб якомога сильніше вплинути на зацікавленість учнів. Саме тут у нагоді стане використання відеопоезій.

Для початку з’ясуємо, що таке відеопоезія. Це вид мистецтва, що органічно поєднує поетичний текст, візуальний ряд та музичний супровід, при цьому поетичний текст може представлятись графічно та/або декламуватись [3]. Слід зауважити, що відеоряд допомагає зосередити увагу глядача і дає змогу більш глибоко проаналізувати текст.

Процес створення відеопоезій проходить декілька етапів. Перш за все потрібно обрати програмне забезпечення для створення відеоряду. Педагог може використати такі програми, як Movavi Video Editor, Sony Vegas Pro для Windows та InShot, FilmoraGo для IOS та Android.

На прикладі Movavi Video Editor розглянемо створення відеопоезії за твором Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки».

Першим етапом буде завантаження програмного забезпечення на комп’ютер/телефон. Ми скористалася програмою Movavi Video Editor, що завантажили на ноутбук з офіційного сайту за покликанням https://www.movavi.ru/video-editor-plus/?gclid=Cj0KCQiAjJOQBhCkARIsAEKMtO3EijPliSgeW2u4ALPPKx5I6I18eZrFRomqV3-IacvLT9TwrtQPFp0aAvIZEALw_wcB .

Другий етап – відкриття програми та ознайомлення з нею.

Третій етап –  додання ілюстрацій і тексту до відеоряду, накладання аудіо файлу (рис. 1).



Рис. 1. Додання файлів до програми Movavi Video Editor

для створення відеопоезії

 

Четвертим, завершальним етапом є конвертація відеопоезії у формат MP4 та збереження її на комп'ютері/телефоні.

Для того, щоб глядач/слухач міг пройнятися емоціями та настроями твору, вдумливо зануритися в його атмосферу, важливо підібрати влучні матеріали. Створюючи відеоряд до пісні Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки»,  обираємо зображення козаків, їх військових походів, воєнних дій, географічних карт, історичних пам’яток тощо. Мелодія, що допоможе відчути твір, має бути інструментальною, налаштовувати на меланхолійний настрій. Виразне читання вірша, на наш погляд, є ключовим моментом. Саме те, як оратор продекламує текст, найпотужніше впливає на сприйняття твору слухачем. Пам’ятаємо також, що «лірика – це той літературний рід, який формує духовний світ людини» [1, с. 26].

Отже, не тільки учитель, а й учні можуть створювати власні відеопоезії. Це допоможе педагогу розвивати у своїх вихованців навички самостійного аналізу тексту, а також розвивати творчу та соціальну активність школярів.

Література

1.      Бондаренко Л. Г. Виховання в учнів культури почуттів засобами поезії: на матеріалі збірки Івана Франка «Зів’яле листя». Вісник Таврійської фундації (ОВУД): літературно-наук. збірник.  Випуск 12.  Київ; Херсон, 2016. С. 26-32.

2.      Бондаренко Л.Г. Методична модель уроку за піснями Марусі Чурай. Українська література в загальноосвітній школі. 2011. № 6.  С.22-25.

3.      Кейс освітніх інтернет-ресурсів в роботі вчителя зарубіжної літератури. URL : https://vseosvita.ua/library/kejs-osvitnih-internet-resursiv-v-roboti-vcitela-zarubiznoi-literaturi-133146.html  (дата звернення: 21.12.2021 р.).

4.      Шкільна програма з української літератури для 5-9 класів. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/na-sajt-ukrayinska-literatura-5-9-z-chervonimdoc-2.pdf (дата звернення: 10.12.2021 р.).


 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.