середа, 23 лютого 2022 р.

Гапула Ганна ВИКОРИСТАННЯ СЮЖЕТНОГО КОЛЕСА ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ОПОВІДАННЯ М. МОРОЗЕНКО «ВІРНІСТЬ ХАТІКО»

 

Гапула Г.С.
студентка 3 курсу
Херсонський державний університет
Наук. кер. : Бондаренко Л.Г. , к. пед. н., доцент

ВИКОРИСТАННЯ СЮЖЕТНОГО КОЛЕСА ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ОПОВІДАННЯ М. МОРОЗЕНКО «ВІРНІСТЬ ХАТІКО»

 

Методика викладання літератури постійно робить кроки уперед. З’являються нові методи, що допомагають провести урок у творчій атмосфері, отримати максимальне задоволення від роботи та запам’ятати цей проведений час надовго. Треба розуміти, що з кожним роком зацікавити учня все важче і важче, тому на занятті потрібно застосовувати нові нетрадиційні прийоми і технології. Завдяки цьому школярі зможуть відчувати текст, розвивати свої творчі здібності, нестандартно мислити і формулювати свою точку зору. Це і зумовлює актуальність нашого дослідження.

Мета статті – подати методичний варіант використання сюжетного колеса під час вивчення оповідання Марії Морозенко «Вірність Хатіко» за модельною програмою.

За вимогами  модельної програми учні 5 класу мають наводити кілька аргументів і прикладів на підтвердження власної позиції, використовувати доречні цитати з тексту для увиразнення власних поглядів щодо важливості збереження природи, формулювати тему та основну думку, характеризувати емоційний стан персонажів, їхню поведінку та вчинки, виявляючи толерантність, проводити паралелі між образами і ситуаціями, відтворювати окремі художні засоби для втілення власних творчих намірів [3].

Готуючись до вивчення тексту М. Морозенко за модельною програмою, «перше, що має врахувати словесник … це його родові, жанрові особливості» [1, с. 308]. Оповідання – невеликий художній твір, у якому дається словесний малюнок подій, пов’язаних з життям одного або двох персонажів [2]. Саме в роботі над оповіданням слід застосувати сюжетне колесо, що допомагає учням розвивати навички визначення послідовності подій, візуалізацію елементів твору та розпізнавання структури сюжету.

Сюжетне колесо складається найчастіше із 6 розділів, у яких учні мають зобразити та представити прочитане.  Вони повинні розповісти про головного героя, перерахувати риси характеру, намалювати й описати місце подій, порушені у творі проблеми та що можна запропонувати для їх вирішення, а також обговорити мотивацію і мету автора оповідання. Найголовніший привілей сюжетного колеса в тому, що його можна підлаштувати під себе і під кожний окремий твір, використовуючи нестандартну кількість розділів. Воно використовується для того, щоб допомогти учням розвинути свої творчі здібності та нетрадиційно підійти до твору. Цей прийом допомагає учням побачити зв’язки між кількома літературними елементами. Наприклад, конфлікт та проблеми твору можуть розкривати мотиви персонажів та їх дії, розвиток подій може впливати на конфлікт тощо. Це сприяє глибшому зануренню у текст.

Сюжетне колесо допомагає зацікавити учнів на уроці. Це нестандартний підхід також і для вчителя, адже кожен учень різний, тому це цікавий спосіб дізнатися про кожного, про погляд учнів на ті чи інші речі, що може допомогти у подальшій роботі з класом. Учні за допомогою сюжетного колеса формулюють своє бачення тих речей, що описує автор, і у кожного воно буде різним. Це дуже допомагає подивитися на світ іншими очима, отримати від цього задоволення і дізнатися про щось нове.

Найтиповіше сюжетне колесо складається з 6 розділів: головного героя, атмосфери, сюжету, проблем, почуттів читача та меседжа. У першому розділі учні повинні розповісти та зобразити центрального персонажа твору, а також описати кількома словами його головні якості. Другий розділ передбачає атмосферу твору. Тут учень має визначити час та місце подій,  а також відповідними кольорами передати атмосферу у творі та пояснити, чому він обрав саме таку палітру. Третій розділ складається з сюжету. На цьому етапі учні записують кількома словами найголовніші частини сюжету, але цей розділ можна відредагувати під себе та зробити його більш детальним. Наступний розділ полягає в тому, щоб учні декількома словами визначили головні проблеми у творі та запропонували свої засоби їх вирішення. П’ятий розділ найцікавіший, адже тут учні зможуть передати свої відчуття від прочитаного твору та передати їх за допомогою малюнка. Важливо, щоб вони пояснили, чому саме таке зображення в кінцевому результаті отримали. Шостий розділ – меседж. Учні мають вказати, який основний меседж автор вклав в оповідання і як вони його розуміють [4, с. 30]. Для кожного розділу можна також підвищити рівень складності, запропонувавши учням надати докази у вигляді цитат.

Оповідання Марії Морозенко «Вірність Хатіко» –  приклад дивовижної історії, що розчулить будь-кого. Саме тому сюжетне колесо ідеально підійде для опрацювання цього твору. Почати треба з головних героїв, а в цьому випадку визначити їх не важко. У першому шматочку кола учні зобразять професора Хідесабуро Уено та пса Хатіко, доповнивши малюнок декількома словами, що описують цих двох персонажів. Вірність, любов, порозуміння, дружба – це все про них.  Усі події в розповіді відбуваються в Токіо, частину історії героїв також можна побачити на фермі в Одаті та станції Сібуя. Це буде частиною другого розділу, що відтворить атмосферу оповідання. Також учні зафарбують цей шматочок певним кольором, який найбільше, на їхню думку, описав би атмосферу та настрій оповідання. Наступний розділ – сюжет. Тут дуже просто розкласти все по поличках: знайомство з Хатіко, перша зустріч Хатіко та професора на фермі, поїздка до Токійського університету, де викладав господар і шлях Хатіко до станції Сібуя, постійні зустрічі Хатіко з професором після роботи на станції, смерть професора, сум пса і віра в те, що він все ж таки побачить свого господаря, слава Хатіко крізь роки вірності та зустріч цих двох уві сні вічності. Далі переходимо до найцікавішого – почуттів читача. Завдяки цьому розділу можна краще дізнатися про своїх учнів та почути різні думки. Хтось може відчувати сум і жаль від прочитаного, а хтось, наприклад, захоплений відданістю собаки і такому сильному зв'язку між професором і псом. Усе доповнюється зображенням, що максимально опише почуття учнів. Останній розділ представить меседж, що авторка хотіла донести до читача. У цьому випадку думок також буде багато: сильний зв'язок, який може бути між двома живими особами, наскільки важливою є відданість тільки одній людині та безліч інших повідомлень, що будуть близькі багатьом. Кінцевий результат учні можуть презентувати перед класом, виступити з ним і поділитися своїми думками про цю зворушливу історію вірного пса Хатіко.

Отже, використання сюжетного колеса на уроці вивчення твору М. Морозенко «Вірність Хатіко» допоможе розвивати творчі здібності учнів, поринути з головою у твір та бачити не тільки те, що лежить на поверхні, формулювати власну думку, визначати найголовніші частини сюжету, бути креативним та отримувати задоволення під час вивчення оповідання.

Література

1.    Бондаренко Л.Г. Специфіка вивчення драматичних творів на уроках української літератури. Література. Театр. Суспільство: Зб. наук. праць.  Херсон: Айлант, 2005. С.308-311.

2.    Кропивна О.І. Особливості вивчення творів різних жанрів на уроках читання. URL : https://vseosvita.ua/library/statta-osoblivosti-vivcenna-tvoriv-riznih-zanriv-na-urokah-citanna-294830.html (дата звернення: 10.02.2022 р.).

3.    Модельна навчальна програма з української літератури для 5-6 класів.

URL: https://drive.google.com/file/d/1lq10rWXaEqTuQXQSE3LWzZyT_rHV7qhj/view (дата звернення: 09.02.2022 р.).

4.    T. Stambaugh, E. Mofield, E. Fecht, and K. Knauss. Encounters With Archetypes: Integrated ELA Lessons for Gifted and Advanced Learners in Grades 4–5. New York, 2019. 262 p.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.