Інформацій- ний лист

Збірники наукових праць

вівторок, 23 лютого 2021 р.

Краснощок Т.А. ВИВЧЕННЯ ТВОРУ «МАРТИН БОРУЛЯ» ІВАНА КАРПЕНКО-КАРОГО З ВИКОРИСТАННЯМ ВІРТУАЛЬНОЇ ХУДОЖНЬОЇ ГАЛЕРЕЇ

 

Краснощок Т.А.
студентка 3 курсу
Херсонський державний  ун
іверситет
Наук. кер.: Бондаренко Л. Г.,  к. пед. н., доцент

ВИВЧЕННЯ   ТВОРУ «МАРТИН БОРУЛЯ»
ІВАНА КАРПЕНКО-КАРОГО З ВИКОРИСТАННЯМ
ВІРТУАЛЬНОЇ ХУДОЖНЬОЇ ГАЛЕРЕЇ

З розвитком інноваційних технологій на зміну застарілим методам роботи та подання матеріалу у закладах середньої освіти приходять сучасні методи та прийоми. «Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) часто ототожнюють до інформаційних технологій (ІТ), хоча ІКТ більш загальний термін. Він акцентує роль одноманітних технологій та об'єднання телекомунікацій, комп’ютерів, мультимедійних систем, які дозволяють користувачам формувати, зберігати та редагувати інформацію» [3]. Іншими словами, ІКТ формується з ІТ, а також усіх видів відео й аудіообробки, передачі мережевих функцій управління та спостереження.

Ураховуючи той факт, що розвиток інноваційних технологій прогресує надшвидкими темпами, можемо подавати матеріал для учнів більш захопливо та доступніше для сприймання, адже, як відомо, коли на уроці використано сучасну наочність, це значно полегшує запам'ятовування навіть надскладного матеріалу. На жаль, «сучасна школа не завжди має належні умови для розвитку особистості учня цифрової епохи» [2, с. 77]. Усе викладене і визначає актуальність нашого дослідження.

Мета статті – проаналізувати освітні можливості використання віртуальної галереї під час вивчення трагікомедії Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля» у 10 класі закладів загальної середньої освіти.

Віртуальна виставка – публічний показ у мережі Інтернет за допомогою веб-технологій віртуальних образів спеціально підібраних і систематизованих творів друку та інших джерел інформації, а також загальнодоступних електронних ресурсів, що пропонуються віддаленим користувачам бібліотеки для ознайомлення і використання [4].

Як відомо, використовуючи на уроках літератури наочність вищого рівня (аудіоматеріали, фрагменти відео тощо), як результат, маємо зацікавлену аудиторію та покращення рівня засвоєння знань, тому що такий підхід гарантує показ тих явищ, що в реальному світі побачити на момент проведення уроку неможливо. На наш погляд, учителю літератури дуже важливо визначити міру використання цих засобів і постійно прагнути до урізноманітнення. Наприклад, вивчаючи трагікомедію Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля» можна віртуально відвідати галерею. Відповідно до шкільної програми, трагікомедія вивчається у 10 класі, тому подача матеріалу за цією темою має бути дуже цікавою, щоб привернути увагу сучасних учнів.

Створити віртуальну галерею нам допоможуть спеціальні програми для моделювання віртуальних просторів, але треба бути готовим до того, що більшість з них – англомовні. Варто звернути на це свою увагу перед тим, як завантажувати їх з мережі. Нашу галерею ми створили за допомогою програми «Emaze». Це стійка безкоштовна онлайн-програма для розроблення анімаційних шоу з фото та відео фрагментів [5]. Крім того, вона дозволяє використати багато анімацій та ефектів, що зроблять презентацію гарною, цікавою та інформаційною.

Після переходу до програми завантажуємо потрібні зображення, з яких створюємо анімацію для виставки. До уваги користувача пропонується широкий спектр ефектів та функцій для оздоблення та урізноманітнення проєкту. Важливо

зазначити, що програма працює онлайн, тобто не потребує завантаження. Завдання користувача полягає в тому, щоб зареєструватися на сайті і створити свою галерею. Користувач може також обирати зображення, ефекти, додаткові функції, наприклад, обрізання світлини, висвітлення або затемнення певних частин фото чи налаштування періоду переходу від одного зображення до іншого.

Ми використали фотоматеріали вистави за твором  Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля» декількох провідних театрів України.

 


Рис. 1. Елементи створеної віртуальної галереї до вивчення твору

І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля» 

Основа уроку з використанням віртуальної галереї – виклад матеріалу, що ілюструється малюнками, простими й анімованими схемами. Це стимулює пізнавальну самостійність, творчу активність та ініціативу школярів, суттєво підвищується розуміння твору і вчинків його героїв, З'являється мотивація до ознайомлення з оригіналом  твору,  а  не  його  скороченим  варіантом,  поданим у хрестоматіях. Віртуальна галерея унаочнює розповідь учителя, що полегшує учням процес сприйняття матеріалу та сприяє кращому його запам’ятовуванню. Крім цього, такі уроки значно більше подобаються учням, ніж звичні навчальні заняття, оскільки опираються на образне мислення, увагу, фантазію, уяву учнів. На наш погляд, залучити до створення віртуальної галереї можна й учнів. Ця форма роботи вдало доповнить традиційний випуск шкільної газети, конкурс стіннівок, що «залишаються одними із найпопулярніших шкільних позакласних заходів» [1, с. 9].

Отже, можемо зробити висновок, що на уроках української літератури важливим є використання нових форм роботи, зокрема віртуальної фотовиставки. Залучення таких матеріалів у процесі вивчення трагікомедії Івана Карпенко-Карого «Мартин Боруля» заохотить учнів до плідної роботи над твором, підвищить мотивацію до навчання, налаштує на прочитання тексту, допоможе школярам зрозуміти жанрову специфіку п'єси, проникнути у внутрішній світ її персонажів, уявити себе на місці відомого актора чи театрального режисера, який працює над постановкою твору на сцені.

Література

 

1. Бондаренко Л. Г. Конкурс літературних газет до ювілею Тараса Шевченка. Укр. літ. в загальноосвіт. шк. 2014. № 7-8. С. 9-10.

2. Бондаренко Л. Г. Підготовка студентів-філологів до використання інфографіки на уроках української літератури. Вісник Глухівського нац. пед. ун-ту ім. Олександра Довженка. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Глухів : Глухівський нац. пед. ун-т ім. Олександра Довженка, 2018. Вип. 2, ч. 2. С. 76-82.

3.Інформаційно-комунікаційні технології. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Інформаційно-комунікаційні_технології (дата звернення 17.02.2021 р.).

4.Українська бібліотечна енциклопедія. URL: https://ube.nlu.org.ua/article/Віртуальна%20виставка#:~:text=Віртуальна%20виставка%20–%20публічний%20показ%20у,бібліотеки%20для%20ознайомлення%20і%20використання (дата звернення: 17.02.2021 р.).

5.   Emaze. URL: https://www.emaze.com/?emazehome=1
(дата звернення 19.02.2021 р.).

10 коментарів:

  1. Доброго дня! Чи потрібні віртуальні художні виставки у бібліотеках? Якщо так, то чому?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добридень. Дякую за запитання. Я вважаю, що так. Тому що сучасних підлітків складно зацікавити застарілими методами навчання. Але, з іншого боку, віртуальна реальність ніколи не зможе замінити справжню художню виставку.

      Видалити
  2. Доброго дня!Які програми доречно використовувати для створення віртуальної галереї?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий день! Дякую за запитання, Діано. На просторах інтернету великй вибір програм, які можуть бути Вам у пригоді, наприклад, "Web Gallery Art","Vertical Gallery", "Flash Photo Album Maker", програма яку обрала я "Emaze" та багато інших.

      Видалити
  3. Доброго дня! Дякую за цікавий матераіал. Як на вашу думку, чи зможуть учні самостійно, або з допомогою вчителя створити власну віртуальну галерею?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Доброго вечора, дякую за цікаве запитання. Так! Я думаю, що створювання власної галереї з вчителем покращило б стосунки у класі, а також підвищило знання з теми. Якщо ж говорити про самостіне створення, це дуже плідна робота і вона сприяла би до вивчення матеріалу на дуже високому рівні.

      Видалити
  4. Добрий день, цікава та корисна стаття. На вашу думку, як часто доцільно використовувати віртуальну художню галерею на уроках української літератури?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Авторизуйтеся, будь ласка, для коментування. Або підписуйтеся в коментарі

      Видалити
  5. Надія Ігнатова28 лютого 2021 р. о 11:04

    Добрий день, цікава та корисна стаття. На вашу думку, як часто доцільно використовувати віртуальну художню галерею на уроках української літератури?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добридень, дякую за цікавість. Мені здається, це все на розсуд вчителя. Потрібно враховувати тему уроку і те, що на створення галереї потрібен час. А також не варто забувати, що є ще багато різних методів!

      Видалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.