Інформацій- ний лист

Збірники наукових праць

середа, 24 лютого 2021 р.

Доброскок С. О. ВИКОРИСТАННЯ МЕМІВ ТА ЕМОДЖІ НА ЗАНЯТТЯХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

 

Доброскок С. О.

к. філол. н., викладач

ВСП «Економіко-правничий фаховий коледж

Запорізького національного університету»

 

Використання мемів та емоджі на заняттях української

літератури в умовах дистанційного навчання

 

         Навесні 2020 року перед студентсько-викладацькою спільнотою постало серйозне безпрецедентне випробування – організація дистанційного навчання. Щоб дійсно зацікавити студентів, мотивувати до навчання та якісно підготувати до ЗНО, треба було урізноманітнити форми навчання. Окрім традиційних лекцій і практичних занять, викладачі вдавалися до челенджів, посткросингів у соцмережах, квестів та ін. Але найбільше зацікавлення у студентів викликали «Битва мемів» та декодування сюжету художніх творів за допомогою емоджі.

Подібне зацікавлення пояснюється дуже просто: більшу частину вільного часу молодь наразі проводить у соцмережах, їх листування зводиться до обміну смайликами, а інформацію вони звикли сприймати подібно до слайдів, яскравих, схематичних та асоціативних. Як би ми, викладачі, не намагалися заперечувати, обмежувати, критикувати надмірне захоплення гаджетами, TikTok та Instagram, доводиться констатувати, що сучасні студенти – це нове покоління молоді, покоління-Z. Тож треба приймати їх «правила гри», щоб досягти бажаного результату. Пропонуємо розглянути особливості використання сучасних методів візуалізації навчального матеріалу на заняттях української літератури на прикладі мемів та емоджі.

Останнім часом емоджі стають все більш популярними. Укладачі Оксфордського словника [3] стверджують, що лексема «еmoji» походить з японської та буквально перекладається як «ієрогліф», «знак». Вони представляють собою маленьке цифрове зображення або знак-асоціацію, що використовується для вираження поняття чи емоції. За статистикою, лише в мережі Instagaram емоджі складають 50% дописів. Пояснити це можна наступним фактом: словам, з якими в нашій свідомості асоціюються деякі поняття, ми надаємо тактильної, смакової або візуалізованої образності, а відтак, краще запам’ятовуємо. Психологи стверджують, що людський мозок сприймає емоджі так само, як і слова. На заняттях української літератури за допомогою емоджі можна кодувати зміст сюжетів художніх творів або постаті письменників:

 

Емоджі 

Який твір зашифровано

 

«Intermezzo» М.Коцюбинського

 

«Мойсей» І.Франка

 

«Кайдашева сімя» І.Нечуя-Левицького

 

«Лісова пісня» Лесі Українки

 

«Камінний хрест» В.Стефаника

         

    








    







    

    Використання емоджі в навчальному процесі має ряд переваг: наочність; асоціативне сприйняття; простота у використанні; актуальність; позитивний настрій. Водночас  можна помітити деякі недоліки: індивідуальне сприйняття (з огляду на власний досвід, студенти по-різному їх трактують); неточність (емоджі можуть одночасно позначати декілька понять). Найдоцільніше використовувати цей метод візуалізації навчального матеріалу на етапі повторення вивчених творів, напередодні Зовнішнього незалежного оцінювання. В умовах дистанційного навчання, коли хочеться не обмежуватися традиційною подачею матеріалу, завдання з використанням емоджі – ефективна альтернатива перевірки знань перед ЗНО.       


Мем представляє собою коротку інформацію іронічно-саркастичного змісту, подану у формі картинки або відео, що відтворює ставлення до конкретної теми, проблеми. Незалежно від форми та призначення, меми мають тричленну структуру: емоційна складова (мета мему – гумористична, викликати певну рецепцію), інформаційна (окрім гумору, йдеться про зміст, який цей мем транслює), парадоксальна (зазвичай мем ґрунтується на гіперболізації, оксюмороні, метафоризації). Меми поліфункціональні, адже виконують репрезентативну, пізнавальну, комунікативну та креативну функції. Для їх створення існують спеціальні ресурси: Risovach, Meme generator та Meme arsenal. Знизу представлені приклади мемів, розроблені студентами Економіко-правничого фахового коледжу:




 








Отже, активне використання в умовах дистанційного навчання інформаційно-комунікативних технологій обумовлює застосування сучасних методик візуалізації навчального матеріалу. Меми та емоджі,  безумовно, сприяють кращому запам’ятовуванню навчального матеріалу та підвищенню мотивації до вивчення навчального предмета.

Література

1.       Дубовик В. В. Сучасні технології візуалізації навчального матеріалу на лекційних заняттях із лінійної алгебри Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Серія: Педагогіка. Одеса, 2019. Випуск 1 (126). С. 15-21.

2.       9 прийомів візуалізації для використання на уроці. URL: https://naurok.com.ua/post/9-priyomiv-vizualizaci-dlya-vikoristannya-na-uroci (дата звернення 22.02.2021).

3.       English Oxford Living Dictionaries. Available at: https://en.oxforddictionaries.com/definition/emoji (accessed 22 February 2021).

 

 

7 коментарів:

  1. Доброго дня. Мем виконує роль повноцінної наочності чи є, скоріше, узагальненням розуміння теми?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Світлана Доброскок26 лютого 2021 р. о 16:32

      Дякую за питання, Вікторіє Євгенівно. Меми доречно використовувати на етапі повторення вивченого матеріалу. З досвіду можу сказати, що якйнакраще така форма роботи підходить для студентів, які готуються складати ЗНО.

      Видалити
  2. Ганна Вавілова26 лютого 2021 р. о 12:58

    Добрий день, як використовувати меми, щоб не перейти межу і не дати цього зробити учням? (не загубити у процесі поваги до письменників і творів)

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Світлана Доброскок26 лютого 2021 р. о 16:40

      Добрий день. Дякую за питання. Зізнаюся, не завжди студентські меми виходять доречними та коректними. Викладач має детально окреслити свої вимоги або навіть колективно проаналізувати невдалі меми. Водночас меми - це привід для самоаналізу, свого роду фідбек від студентів...

      Видалити
  3. Добрий день! Чи зберігається в учнів серйозність до сприйняття твору під час використання мемів?

    ВідповістиВидалити
  4. Світлана Доброскок26 лютого 2021 р. о 16:39

    Добрий день. Так, студенти, створюючи меми, цілком серйозно ставляться до автора, твору. Коли напередодні ЗНО вони плутаються, пригадуючи сюжети, образи, напрямки й стилі, якраз меми приходять на допомогу, формують асоціації.

    ВідповістиВидалити
  5. Ксенія Мартиненко28 лютого 2021 р. о 12:43

    Добрий день, цікава стаття, крім того, актуальна в сучасних умовах!

    ВідповістиВидалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.