понеділок, 22 лютого 2021 р.

Таган Д. І. ЛІТЕРАТУРА ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ : МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ

 

Таган Д. І.

студент магістратури

Запорізький національний університет

Наук. кер.: Курилова Ю. Р., к. філол. н., доцент

 

ЛІТЕРАТУРА ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ

ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ : МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ

 

Сьогодні розвиток української освіти орієнтований на європейський і світовий педагогічний досвід, що базується на підготовці професіоналів, які володіють не тільки традиційними методами навчання, але й інноваційними педагогічними технологіями, котрі забезпечують високу якість навчання школярів у різних типах закладів середньої освіти. Однією з ключових компетентностей (відповідно до державного стандарту освіти та концепцій Нової української школи) є інформаційно-комунікаційна, що «передбачає впевнене, критичне і відповідальне використання цифрових технологій для власного розвитку і спілкування; здатність безпечно застосовувати інформаційно-комунікаційні засоби в навчанні та інших життєвих ситуаціях, дотримуючись принципів академічної доброчесності» [1].

Мета нашої розвідки – охарактеризувати особливості методики проведення уроків літератури з використанням інтерактивних технологій, а саме, сервісу Learnis (https://www.learnis.ru/); запропонувати шляхи активізації пізнавальної діяльності школярів на таких уроках.

Проблема використання інтерактивних методів навчання входить у коло інтересів як вчителів-методистів, так і науковців. Зокрема, запровадження інформаційно-комунікативних технологій в освіту, їх різновиди, структуру та методику проведення уроків з ними досліджували І. М. Бакаленко, Д. Джонсон, В. К. Д’яченко, С. С. Бундарчук, В. Г. Василькова, Л. О. Варзацька, В. Я. Гельман, Н. П. Дементієвська, М. І. Жалдак, Є. В. Коротаєва, О. О. Кузьмінська, Н. В. Морзе, В. П. Омельченко, О. І. Пометун, О. К. Черняк, В. Ф. Чепель, І. І. Шапошникова.

Аналіз науково-методичної літератури дозволив визначити, що головною умовою  інтерактивного навчання є навчальний процес, який відбувається лише за умови активної взаємодії учнів та вчителя, коли всі учасники навчального процесу є рівнозначними суб’єктами. При цьому варто пам’ятати, що вибір інтерактивної технології (ІТ) залежить від мети та форми організації освітньої діяльності [2]. Елементи ІТ можна реалізувати за допомогою інтерактивної дошки, персонального комп’ютера, ноутбука, планшета або смартфона з доступом до мережі Інтернет.

На етапі актуалізації опорних знань з теми «Міфи народів світу», який передбачає повторення та систематизацію знань про міфи, їх тематичні групи, можна використати таку інтерактивну вправу як бліц-вікторина «Поясни мені!». Учням потрібно швидко зорієнтуватися та спробувати дати якнайбільше відповідей за короткий проміжок часу. Подібна вправа не займає багато часу на уроці, але дає змогу не тільки учням повторити матеріал, а ще й вчителеві провести діагностику якості роботи на попередньому уроці.

У базові структурі уроку виділяється етап узагальнення та систематизації засвоєного матеріалу, який здійснюється шляхом виконання учнями системи усних і письмових вправ. Більше цікавим на цьому етапі є використання вправи типу «Квест-кімната» («Escape room»). Дітям за певний час потрібно буде знайти відповіді на питання, які заховані на екрані, такий формат роботи перетворює процес навчання школярів 5-6 класу на цікаву гру, яка дозволяє швидше запам'ятати інформацію, посилити мотивацію до пошуку відповідей. Примітним є й те, що у процесі запам’ятовування ключа від дверцят, у дітей відбувається розвиток логічного мислення та уважності.

Проілюструємо використання такої вправи на конкретному прикладі. Під час вивчення теми «Грецька міфологія» учнів було об’єднано у групи та  запропоновано пройти квест-кімнату «Втеча з палацу Міноса».  Для того, щоб вправа викликала зацікавлення у дітей, було підібрано й візуальне оформлення та вступну історію, які  стали  близькими до вивченої теми. Для полегшення роботи учнів було розроблено чітку інструкцію для проходження гри. У ній зазначено, де та як шукати завдання та відповіді, який регламент часу, критерії оцінювання роботи в групах тощо.

Досвід застосування сервісу Learnis.ru в освітньому процесі середньої школи (5-6 класи) дозволяє зробити висновок, що даний застосунок сприяє формуванню в учнів навичок ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій, покращує вміння працювати в парах та командах, стимулює пізнавальний інтерес до навчання. Цим навчальним сервісом можна користуватися на різних етапах уроку: під час актуалізації навчального матеріалу, його засвоєння та закріплення, організації проектно-дослідницької діяльності.

 

Література

1.  Державний стандарт повної загальної середньої освіти (Постанова КМУ) № 898 від 30.09.2020 року. Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/

2.  Коротаева, Е. В. Интерактивная технология обучения как актуальная форма гуманизации образовательного процесса. Наука, искусство, образование на пороге III тысячелетия : материалы II Междунар. науч. конгр., 6–8 апр. 2000 г., г. Волгоград / Волгоград. гос. пед. ун-т. Волгоград, 2000. Т. 1. С. 233–235.

2 коментарі:

  1. Денисе, дякую за цікаву й змістовну розвідку. Скажіть, будь ласка, чи був у Вас досвід використання інших сервісів для впровадження інтерактивних технологій у ході викладання української літератури в 5-6 касах? Чи доцільно, на Вашу думку, застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для перевірки знань учнів з певної теми? Наперед дякую за відповідь. Валентина Ніколаєнко

    ВідповістиВидалити
  2. Доброго дня! Так, крім сервісу Learnis користувався й іншими, наприклад, Mentimetr (для того, щоб перевірити, які знання з теми мають учні на початках), LearningApps (вправи, які можна використовувати як на звичайному уроці, так і на дистанційному), сервіс Kahoot (для створення онлайн вправ). Інформаційно-комунікаційні технології доцільно використовувати для перевірки знань учнів. Якщо треба оцінити учнів на уроці, то можна використовувати запроповані мною вправи в статті, якщо треба провести самостійну роботу, то варто підібрати такі сервіси, які б дозволили запитувати в дітей ПІБ, складати список учнів та їх оцінок.

    ВідповістиВидалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.