Тананаєва І. М.
студентка магістратури
Запорізький національний університет
Наук. кер.: Слижук О. А., к. пед. н., доцент
ЛІТЕРАТУРНО-ХУДОЖНЯ ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ФЕНОМЕНУ
ХАРАКТЕРНИЦТВА В ПОВІСТІ
В. РУТКІВСЬКОГО
«СТОРОЖОВА ЗАСТАВА»
Минуле – це дієвий складник сучасності.
Сьогодні складніше писати для мінливого сучасного дитячого мікросоціуму, ніж
для дорослих. Ім’я В. Рутківського є вагомим у сучасному письменстві
для дітей. Героями його творів є особи з надлюдською силою та звичайнісінькі
діти, адже вони сміливі та здатні творити добро для інших. Найчастіше до
творчого доробку письменника звертається Н. Марченко, яка вважає, що: «… по
суті, В. Рутківський першим із дитячих письменників зміг вивести живу
українську героїку із полону» [2, с. 6].
Феномен характерництва здавна відомий
історичній науці, а також широко втілений у художній літературі. Дитяча
аудиторія вже мала знайомство з подібним явищем у творах, зокрема
Л. Кононовича «Пекельний звіздар», у дилогії М. Морозенко «Іван
Сірко, великий характерник», «Іван Сірко – славетний кошовий»,
В. Рутківського «Джури козака Швайки» та ін., але до цього ряду
зараховуємо й повість «Сторожова застава», в якій порушується питання виникнення
характерництва й людей-характерів, що наділені не лише знаннями, а й пройшли спеціальну
підготовку.
Героїчними
вчинками й містичними пригодами була наповнена життєва доля
козаків-характерників. В. Рутківський розуміє, що потрібно повертати
сучасному поколінню історію в тому форматі, який би їх зачарував. З цього
приводу письменник висловлювався: «Ну, посудіть самі, хіба не хотілося б
сучасному школяреві стати пліч-о-пліч з українськими – саме українськими! –
богатирями Іллею Муровцем, Олешком Поповичем та їхніми побратимами?» [4]. Автор
неодноразово наголошував: писати для дітей треба, мислячи тими ж категоріями,
як і вони. Саме такі ситуації простежуємо в кожній його книжці.
Історичним
проривом у сучасній дитячій літературі стала перша повість «Сторожова застава»,
написана В. Рутківським у 1991 р. Також відомо, що письменник у 2001 р.
видав тисячу примірників власним коштом. Мабуть, це диктувалось бажанням
захопити дитячу аудиторію історичними персонажами, які добре відомі з
мультфільмів. «Сторожова застава» – «етапна книжка у творчості
В. Рутківського, у якій письменник уперше задекларував своє бачення
минулого» [1, с. 18], за визначенням письменника, це повість, хоча автор
згадує, як хотів назвати її «першим українським історичним детективом» (у
початковій редакції) [4].
Сьогодні
В. Рутківський означив книгу як повість-легенда. Належить вона, за словами
Н. Марченко, до «фантастично-пригодницької прози», хоча автор заперечує і
вважає її не «розважально-пригодницькою, а його етико-дидактичною настановою»
[1, с. 18]. Взагалі ця книга вимагає логічного продовження пригод дітлахів у
часі. Трилогія «Джури козака Швайки» є тим самим продовженням із яскравими
рисами характерництва й вираженням філософської системи.
Удаючись
до зображення епохи Київської Русі та часів князювання Володимира Мономаха і
Святослава, фігурування в історії Олешка Поповича й Іллі Муровця, Добрині
Микитовича у «Сторожовій заставі», автор намагається показати, що ідеал-характер
повинен досягатись не лише історичною правдою, а й домислом і вимислом. Хоча історичні
факти не ігноруються письменником, зорієнтовуючи його до рішучих
індивідуально-авторських ходів. Традиції характерників продовжують оживати:
парубчаки Муровця, які вже «вміли бігати не згірш за своїх батьків та старших
братів, і стріляли не гірше, й на шаблях непогано билися» [3, с. 9] та й
Муровець з Олешком Поповичем вдаються до хитрих стратегічних маневрів, стежачи
за половцями. Незвичайною силою наділяє письменник героїв: «Муровець
відмахнувся довбнею від одного з нападників, а іншого турнув щитом з такою
силою, що той вилетів із сідла» [3, с. 11], підкреслюючи незвичайну силу
богатиря, його розміри: «І посеред того війська височів на своєму важковаговозі
Ілля Муровець» [3, с. 274].
Характерництво
як феномен поліфонічний має ряд особливостей, чи, скажімо, вимог, без
дотримання яких, майбутній козак не буде вважатись характерником. У тексті повісті
згадуються половецькі вивідники, а з історії відомо, що старше покоління
козаків випробовувало молодих людей, які готувались стати справжніми козаками, їм
необхідно було пройти ряд посвячень, і одне з яких – вартування.
Отож,
провідним мотивом творів для дітей В. Рутківського, є вигадана подорож
дітей в історичне минуле, в якій діти відіграють певну роль. Образи-характери
переяславських богатирів зацікавлюють тих, хто поринає в історичний вир повісті
«Сторожова застава» й змушують нетерпляче гортати сторінки далі.
Література
1.
Марченко Н. Співець
вилюднення та вивільнення (Огляд життя і творчості Володимира Рутківського) /
Н. Марченко // Дивослово. – 2014. – № 11. – С. 15–21.
2. Марченко Н.
Вітаїстична муза Володимира Рутківського / Н. Марченко // Літературна
Україна. – 2017. – 20 квітня (№ 16). – С. 6.
3. Рутківський В.
Сторожова застава / В. Рутківський. –
К. : А-Ба-Ба-Га-Ла-Ма-Га, 2012. – 304 с.
4. Тарадай Д. Володимир
Рутківський : сучасний школяр відлучений від книжки : [Режим доступу]
[інтерв’ю] / розмовляла Д. Тарадай. – Режим
book_2012_interview_rutkivskyy_dt.
Автор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиДобрий вечір. Книга В.Рутківського "Сторожова застава" - повість-легенда. Хто ще з українських письменників послуговувався таким змішаним жанром?
ВідповістиВидалити