Рознатовська Т. В.
студентка
магістратури 1 курсу
Ізмаїльський державний гуманітарний
університет
Наук.
кер.: Райбедюк Г. Б., к. філол. н., професор
УНІВЕРСАЛЬНІ ТА НАЦІОНАЛЬНІ КАНОНИ ДУХОВНОСТІ В ЛІРИЦІ ПОЕТІВ
ПРИДУНАВ’Я
Дослідження проблеми
духовності посідає чільне місце в сучасних реаліях гуманітарних наук. На сьогодні існує доволі значна кількість
дефініцій на означення цього поняття, відтак і широкий спектр його тлумачень. Це поняття багатовимірне й закономірно потребує
різнопланових характеристик. Цілком резонним є твердження академіка І. Беха,
що «імператив духовності існує давно, а відповідь на нього нам належить шукати
нині; конкретніше шукати ефективні шляхи свідомого і вільного сходження
особистості до вищих духовних цінностей» [1, с. 11]. Неабияка роль у цьому плані відведена художній
літературі, яка в естетичних параметрах багатогранно об’єктивує найвищі
загальнолюдські та національні ідеали. Відомий
літературознавець А. Козлов подав таке загальне й водночас придатне щодо
аналізу художнього твору трактування духовності: «Добро- чи злотворча
спрямованість внутрішнього світу людини (персонажа), таке ж спрямування її
висловлювань, дій, вчинків і діяльності, а також цілеспрямування самого способу
життя складають її духовність або, відповідно, антидуховність» [3, с. 25].
«Вічні» питання, а також насущні національні проблеми великою мірою
генерують художні смисли творчого доробку, а відтак і зорієнтованість на
духовні цінності поетів Українського Придунав’я (Михайла Василюка, Валерія
Виходцева, Таміли Кібкало, Володимира Реви, Володимира Сімейка). Їхня лірика «помітно
визначає культурний код духовного
простору краю й органічно
вписується у літературно-мистецьке
життя всієї України» [5, c. 206]. Різні аспекти творчості придунайських митців
слова на сьогодні представлено в багатьох розвідках – переважно науковців
Ізмаїльського державного гуманітарного університету (А. Соколової,
О. Томчука, Л. Фоміної, І. Циганок). Проте окреслені ракурси
лише частково розкрито в публікаціях Г. Райбедюк здебільшого оглядового
характеру [5], а також у її передмовах до видань віршів цих поетів [2;
4]. Ідеться, отже, про малодосліджений
аспект творчого доробку означеного кола авторів. Мета наших
спостережень – художньо-семантичне наповнення
ключових універсальних і національних цінностей у ліриці чільних
представників поетичного ландшафту Українського Придунав’я.
У когорті поетів придунайського
краю естетичною довершеністю слова виокремлюється постать В. Виходцева –
єдиного в південній Бессарабії члена Національної Спілки письменників України.
Наріжною гранню художнього буття його лірики, як підкреслює Г. Райбедюк, є
«утвердження загальнолюдських, вічних
цінностей, насамперед, любові й добра» [5, с. 215]. Відомо, що висока
духовність як універсальна характеристика ставлення людини до світу віддавна й
дотепер має ціннісну спрямованість на добро. Ця тема у творчості поета оприявнює індивідуальний спектр образних окреслень і
текстуальних утілень. Найповніше і найпереконливіше в його ліричних
рефлексіях прочитується афористично
сформульований Шевченком імператив: «Діла
добрих обновляться, / Діла злих загинуть» («Псалми Давидові»).
Одна зі знакових збірок В. Виходцева має промовисту щодо окресленого дискурсу
назву «Дзвони вічного добра», що навіть на інформативному рівні засвідчує
духовний потенціал вміщених у ній віршів. Як і Т. Шевченко, автор збірки
уводить свої розмисли про вічне й проминальне до індивідуальної гіпотези буття,
заснованої на засадах духовності: «Нема в нас вічного житла. / Все тимчасове
піде з нами. / Лише залишаться з синами / Всі наші добрії діла» [2, с. 55].
Він акцентує проблему загрози знецінення суспільством духовних надбань. Подекуди
його рядки звучать як текст-застереження, набуваючи всезагального, докорінно
важливого значення: «Як не стане добра і
любові, / Ми будемо, як той пустоцвіт, / Понад шляхом одні та убогі – / і тоді
збожеволіє світ» [2, с. 50]. Поет імперативно закликає «серцем повернутись до добра» [2, с. 72],
«із тінню зла навік розстатись / В
весняних паростках добра» [2, с. 75]. Подібні риторичні звернення до
читачів можуть бути потрактовані як апологія свідомо декларованого поетом морального
начала буття (людини, суспільства в цілому), органічно й природно переведеного
в естетичну площину тексту. З огляду на цю особливість його лірика наснажується
«особливою енергетикою – світлою, правдивою, добростверджувальною» [2,
с. 3].
Подібними змістовими інтонаціями рясніє палітра лірики ізмаїльського поета В. Реви,
художній світ якої обертається довкола стрижневої теми, афористично ним сформульованої
в такий спосіб: «Людина і добро – у цьому суть, / це нам покликання найвище»
[4, с. 100]. В його доробку осібне місце відведено збірці із символічною
назвою «Добро заволодіє світом», в якій означений універсальний канон
духовності художньо осмислений переважно в сакральних вимірах. Так, у «Сонеті
плугатарям» алюзивно прочитується відомий сюжет біблійної притчі про Сіяча, що
увиразнює шевченківський мотив засівання ниви добром. У цьому творі поетично
сконденсовано сутність гуманістичного потенціалу добра як найглибшого джерела художності
та найвищого мірила духовності: «Плуг творчості, як зоряне крило, / Щоб
засівати чисте поле словом, / Щоб сходило добро і вмерло зло – / Оце і є всього
життя основа» [4, с. 112]. Процитовані рядки обох придунайських поетів
увиразнюють гуманістичний потенціал їх творчого самовираження.
Художній простір лірики
придунайських поетів репрезентований
широким спектром концептів на позначення
національних духовних цінностей
українців, що в авторському тексті кожного з митців функціонують
поліфонічно й багатовимірно. Їх концептуальне
значення вкладено у цілий ряд експресем, котрі оприявнюють заґрунтовані в
національні духовні канони образні асоціації, пов’язані з Україною: мова, пісня, народ. Наведемо приклади: «Любов до мови України / Я з честю й гордістю
несу» [2, с. 74]; «Буде жити
Україна / І в піснях дзвеніти» [4, с. 129]; «І воскресає у піснях / Народ-козак і Україна!» [4, с. 10].
Кілійський поет В. Сімейко вибудовує цей образний ряд на реаліях
регіонального ландшафту: «Дунайські
співанки / Люблю найрідніші» [4, с. 135]. В. Виходцев структурує
духовний простір своїх текстів, заглиблюючись у кореневі, ментальні основи
буття українського народу. Ієрархію духовних домінант національної семантики в
його творчості інтегрує тріада: Україна – мова –
мати: «Рідна мова – / Моя країна. / Так починається / Україна. / Так починається /
білий світ – / З мої матері / Біля воріт» [2, с. 18].
Міркуючи про аспекти духовності як етичної
категорії, А. Козлов зауважував, що духовність людини передбачає
«спрямованість самого її способу життя» [3, с. 14]. В цьому плані звертає на себе увагу найперше постать
ізмаїльського поета М. Василюка – бандуриста, композитора. Україна як
незмінно фундаментальний концепт національних цінностей для нього була не просто
основною темою творчості, а смислом всього життя, чіткої націєцентричної
громадянської позиції та кипучої культурно-мистецької діяльності в регіоні,
його сакральною любов’ю і глибинним турботливим неспокоєм: «Без Незалежної мені / Не жить на світі
незалежно, / Не розмовлять беззастережно / Й не звідать волі й усі сні» [4,
с. 10]. Типологічно близький до М. Василюка в апологетизації
названого національного духовного скарбу й В. Рева: «Ти мій світогляд, Україно, / моя надія і душа» [4, с. 104].
Специфіку текстуалізації національних духовних цінностей у творчості
означеного кола поетів, попри індивідуальну манеру письма, визначив спільний
«знаменник» сакралізації «малої» батьківщини – придунайського
краю. Його стрижневим символом в художньому світі кожного з авторів виступає
«блакитне диво на землі» (В. Рева), «сонцезорий Дунай» (М. Василюк), що
«цвіте берегами» (В. Сімейко). Пошанування цих важливих для регіональних
митців вартостей переконливо звучить у питанні-відповіді ізмаїльської поетки
Т. Кібкало: «За що ми любимо свій
край? / За те, що є ріка Дунай!» [4, с. 104].
Отже, лірика поетів Придунав’я репрезентує художній феномен, структурований
глибоким усвідомленням духовно-будівничих завдань слова, що постають в
універсальній і національно означеній «формі духу» (Гегель). Наскрізна в їхній ліриці ідейно-тематична вісь
духовно-ціннісних орієнтацій потребує подальших спеціальних ґрунтовних досліджень.
Література
1. Бех І. Особистість
на шляху до духовних цінностей : монографія. Київ – Чернівці : Букрек,
2018. 296 с.
2. Виходцев В. Музика
серця : вибрані твори / упор. Г. Б. Райбедюк;
літ. ред. О. Ф. Томчук. Ізмаїл : Ірбіс, 2019. 136 с.
3. Козлов А. Сутність духовності // Література. Фольклор.
Проблеми поетики : збірник наукових праць. Київ : Акцент, 2005. Вип. 21. Ч. 1:
Аспекти духовності української літератури. С. 5–26.
4. Поміж
Дунаєм і Дністром. Серія «Поезія Буджака». Випуск 1 / упор. Райбедюк Г. Б.
Ізмаїл : Ірбіс, 2020. 140 с.
5. Райбедюк Г. Грані художнього світу лірики поетів Буджака. Буджацький фронтир у дзеркалі сучасної
гуманітаристики : збірник
наукових праць : матеріали міжнародної
науково-практичної конференції. Ізмаїл: РВВ
ІДГУ, 2020. С. 203–235.
Цікаве дослідження
ВідповістиВидалитиДякую за відгук! Рада, що моє дослідження викликало інтерес!
ВідповістиВидалитиДобрий день, пані Тетяно!
ВідповістиВидалитиДякую Вам за дослідження! Дуже цікаво і дуже надихає!
На Вашу думку, які ще топонімічні образи-увиразники національних цінностей, окрім образу ріки Дунай, можна віднайти у творчості згаданих Вами поетів?
Дякую!
Вітаю, пані Ганно! Вдячна за цікаве запитання!
ВидалитиТематика поезій митців Придунав'я охоплює широкий спектр географічних назв місцевості (Буджак, Буджацький степ), озер (Ялпуг, Кугурлуй, Катлабух), назв населених пунктів (Ізмаїл (історична назва Сміл), Долукіой, Кілія). Згадані топоніми є символами малої батьківщини для поетів: «Із мороку далекого століття / на березі Дунаю виріс Сміл» (В. Рева), «Кілія – дитинство і старенька мати» (В. Сімейко), «До моря горнеться степами / Земля прозвана Буджаком» (М. Василюк). Найчастотніше топонімічні маркери зустрічаються в мовній картині світу В. Виходцева. Автор багато пише на тему Задунайської Січі, тому чимала кількість топонімів пов'язана з історичним минулим: «Вони [козацькі намети] за буй-очеретами, / Що аж сягають Сулини», (Сулина – річка на правому березі Дунаю), «…Коли ордою в полі килиїмськім / Кривих мечів проносились полки, / Де прапор закріпили український / Назавжди запорізькі козаки» (Килиїмське поле – степовий острів на румунському боці гирла Дунаю, з яким пов’язана відома народна «Дума про козака Голоту»).
Щиро дякую, пані Тетяно, за вичерпну відповідь!
ВидалитиДуже цікаво!