Василюк М. С.
студентка 4 курсу
Запорізький
національний університет
Наук. кер.: Бакаленко І. М., к. пед. н., доцент
ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Сучасний освітній процес стрімко змінюється під впливом цифрових
технологій, що відкривають нові можливості для викладання та навчання. Особливо
актуальним це стало у зв’язку з поширенням дистанційної освіти, яка вимагає
адаптації традиційних методик до умов онлайн-взаємодії. Викладання української
мови та літератури також зазнає значних трансформацій, адже цифрові інструменти
не лише допомагають урізноманітнити навчальний матеріал, а й сприяють
підвищенню мотивації учнів, розвитку їхньої творчої діяльності, спонукають школярів до самостійної роботи та
нестандартних підходів, що формує необхідні життєві компетенції для їхньої
успішної самореалізації [2].
Використання
інтерактивних платформ, мультимедійних ресурсів, блогів, онлайн-дошок та
спеціалізованих освітніх сайтів дозволяє формувати новий підхід до навчання, що
враховує особливості цифрового покоління. Однак важливо розуміти як переваги,
так і виклики, що супроводжують цей процес: необхідність методичної підготовки
педагогів, забезпечення якісного зворотного зв’язку та підтримання ефективної
комунікації в онлайн-середовищі.
Мета наукової розвідки: дослідити
особливості використання цифрових технологій у процесі викладанні української
мови та літератури в умовах дистанційного навчання та визначити їхню ефективність.
Проблема використання цифрових
інструментів в центрі уваги багатьох як вітчизняних (Ю. Биков, Н. Болюбаш, А. Гуржія Н. Демешкант, М. Жалдак, Т. Коваль, М. Лещенко, С Литвинова, М. Марієнко, Ю. Носенко, О. Овчарук, В. Ребрина, О. Стрижак, М. Шишкіна, А. Яцишин), так і зарубіжних (Л. Ванович, К Гере, М. Деузе, Дж. Стоммел, М. Хенд) науковців. Зокрема дослідники Н. Болюбаш,
В. Биков вивчали проблематику змішаної та дистанційної освіти,
впровадження технологій дистанційного навчання в освітній процес.
С Литвинова та Н. Демешкант досліджували організацію дистанційного
навчання в початковій школі під час пандемії COVID-19, аналізували впровадження
електронних освітніх ресурсів та віртуальних класів у рамках проєкту «Smart
Kids». М. Марієнко, Ю. Носенко та М. Шишкіна працювали над
впровадженням персоналізованого навчання з використанням адаптивних технологій
та доповненої реальності та розробкою рекомендацій для освітян щодо
використання сучасних цифрових інструментів у навчальному процесі.
На думку науковців, учні у процесі навчання повинні
говорити про те, що вони вивчають, рефлексувати та зіставляти нові знання з
попереднім досвідом. Навчальний матеріал, який викладають учителі, має стати
частиною самих учнів. Різні варіанти презентації та перевірки матеріалу, фідбек
та пошук, творча діяльність і мислення ‒ все це про цифрові технології, які
сучасні вчителі-словесники включають в освітній процес.
Дистанційна освіта – це виклики, але
водночас й можливості. Якщо ми вчимо учнів крокувати у ногу із часом, то вчителі так само швидко
мають опановувати та якісно використовувати сучасні цифрові технології.
Наприклад, створювати різноманітний наочно-ілюстративний матеріал. Для цього
існує безліч сервісів, що допоможуть зробити це якісно та яскраво. Наприклад,
створення структурно-логічних схем полегшить сприйняття та запам’ятовування
навчального матеріалу.
Цікавою ідеєю є трансформація вже
всім знайомих завдань: створення кросворду у програмі Excel, де автоматично з’являтимуться
відповіді та результати. Такі по-новому подані завдання розширюють можливості
вчителя, зацікавлюють учнів.
У процесі викладання нового матеріалу доцільно
використовувати спеціально створені блоги, що допоможуть систематизувати та
структурувати навчальний контент або інтерактивні дошки, значення яких, на
жаль, недооцінене, оскільки вони можуть стати відмінними помічниками вчителів-предметників
у конструюванні та проведенні уроків [1, с. 95]. Використання
інтерактивних дошок дозволяє вчителю не тільки демонструвати навчальні
матеріали, відео, презентації, але й запрошувати учнів для взаємодії,
проходження тестування або опитування, самостійної роботи, проведення
інтерактивних вправ та квестів. Учні із задоволенням виконують індивідуальні
або групові навчальні проєкти.
Використання цифрових технологій у процесі викладання мови та літератури в
умовах дистанційного навчання ‒ важливий елемент сучасного освітнього процесу,
оскільки вони не лише відповідають потребам учнів, які активно використовують
інтернет-ресурси у повсякденному житті, але й сприяють їх успішному
саморозвитку. Використання електронних додатків, освітніх платформ і
інтерактивних методик дозволяє вчителям-предметникам адаптувати навчальний
контент до індивідуальних потреб учнів, підвищувати їхню мотивацію до навчання
та забезпечувати гнучкість у навчальному процесі. У результаті це сприяє активній
навчально-пізнавальній діяльності на заняттях та формуванню критичного мислення
й креативності школярів, що є необхідними навичками для успішної адаптації до
швидко змінюваного світу.
Література
1.
Грод І.,
Ягнич М. Використання комп’ютерно-інформаційних технологій в процесі
засвоєння розділу «Лексикологія» на уроці української мови у 5 класі. Сучасні
цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції,
перспективи: зб. тез доп. ІX міжнародної науково-практичної
інтернет-конференції. Тернопіль, 28 квітня, 2022. С. 93–96.
2.
Євладенко Г. Використання
інформаційних комп’ютерних технологій на уроках української мови та літератури
: навч. посіб. / Криворізька спеціалізована ЗОШ І–ІІІ ступенів № 20, 2022. 14
с.
Добрий день! Мене дуже зацікавила Ваша розвідка! У мене виникло питання. Які виклики та труднощі можуть виникати під час використання цифрових технологій у викладанні української мови та літератури дистанційно, і як їх можна подолати? Дякую!
ВідповістиВидалитиДобрий день! Дякую за запитання. Відповіді на нього можуть різнитись, але, на мою думку, труднощі викликають багато аспектів, серед них недостатнє технічне забезпечення, як зі сторони учнів, так і зі сторони вчителя, особливо у цей час, та недостатня обізнаність у сфері цифрових технологій. Наразі вони на доволі високому рівні, стрімко розвиваються, тому не можна зволікати і вчитися завтра тому, що потрібно вже сьогодні. Знання мають нарощуватись одні на одні, вчителі мають постійно навчатися, дізнаватись нове та вчити цьому дітей, адже мають транслювати знання не лише зі свого предмета. Також сюди можна віднести небажання дітей навчатися. На жаль, є учні які у навчанні не зацікавлені абсолютно, і дистанційна освіта приховує їх потенціал ще глибше (камери не вмикають, відповідають рідко тощо), з цим боротися складно. Можна тільки зацікавлювати, звертати увагу на сильні та слабкі сторони, спілкуватися з цими дітьми, тому що під час дистанційного навчання є ще більше можливостей списати твір, знайти відповіді на тести, прочитати вірш на камеру, а не розповісти, і зробити це чи ні – залежить тільки від їх зацікавленості у навчальному процесі та розумінні, навіщо вони вчаться. Деякі учні страждають від браку спілкування, вони краще працюють коли вчитель поруч, є зоровий контакт та підтримка, навіть в умовах дистанційного навчання потрібно надавати її в тій же мірі та якості.
ВидалитиДля подолання вищезазначених труднощів важливо забезпечити учнів необхідними технологіями, організувати підтримку з боку навчальних закладів, проводити регулярні онлайн-зустрічі, курси підвищення кваліфікації для педагогів та використовувати сучасні освітні платформи. Звертати особливу увагу на дітей які мовчать, оскільки можуть соромитись, або просто потребують постійних нагадуваннь, щоб бути уважними. Однозначно можна сказати, що успішне вирішення цих питань вимагатиме зусиль усіх учасників навчального процесу.
Пані Маріє, дякую за напрацьований матеріал!
ВідповістиВидалитиЧи розглядаєте Ви гейміфікацію як ефективний інструмент підвищення рівня мотивації й активності учнів під час дистанційного навчання?
Добрий день! Звичайно! На власному досвіді спострерігала, як втрачається увага при звичайній роботі (прочитали, виписали, відповіли тощо). Коли є зміна видів діяльності і при цьому вона урізноманітнена інтерактивними завданнями, тестами, іграми учні значно більше замотивовані у навчанні. Зараз діти звикли до кліпового мислення, і хоч цифрова освіта не відповідає в повній мірі цьому феномену, однак є дуже наближеною, динамічною та цікавою для учнів, відповідно згодом вони мають кращі результати під час оцінювання, отримують необхідні навички та розвивають компетентності.
ВидалитиВ умовах дистанційного навчання дуже важко знайти сайти, які дійсно варті уваги. Окрім того, мені б хотілося кожного разу використовувати щось нове та цікаве. Кахут, як на мене, застарілий та нудний для роботи. Мені подобається лише анімація у фіналі, коли обирають переможця. З учнями 6 класу я не можу використовувати Кахут, тому що вони мають труднощі з технічним забезпеченням (відсутність компʼютерного обладнання не дозволяє їм переходити на сторінку гри і паралельно знаходитися на уроці). Дійсно, дуже багато викликів стоїть перед нами. Дякую за корисну статтю!
ВідповістиВидалитиВітаю! Погоджуюсь із Вами, що Кахут не завжди підходить для роботи. З 5-6 класами його використовувати точно буде нелегко. До того ж як повноцінне оцінювання, цю гру використовувати не вийде. Однак старшим учням він подобається, принаймні під час тієї роботи, яку спостерігала я. Можна швидко перевірити обізнаність з певної теми, після запитань влаштовувати обговорення, та й взагалі ось цей "азарт" виграти - мотивує дітей отримати кращий результат. Одним словом, ставлення до цього застосунку є різним, добре, що в мережі є безліч сервісів та платформ, серед яких вчитель точно обере найкраще для своїх учнів. Дякую за коментар!
ВидалитиДякую, пані Маріє, за цікаву й змістовну статтю! Як вчитель-практик, хочу порекомендувати Вам онлайн-сервіси, які варті уваги й певною мірою безкоштовні, а саме: Wordwall, liveworksheets, learningapps, quizlet. А також опануйте Canva - це знахідка і помічник на всі випадки! Не пошкодуєте! А ще я із задоволенням використовую сайт Мій Клас. Тут зібраний матеріал з усіх тем для 5-11 класів + тренувальні вправи. Щодо Learning.ua, то в нього обмежені безкоштовні функції, багато не попрацюєш, кілька завдань за урок. Тому я ним не користуюся в цьому році. Бажаю Вам вдалих знахідок і напрацювань! Все приходить з досвідом.
ВідповістиВидалитиДякую за коментар! Я ціную Ваші поради щодо онлайн-сервісів, які дійсно можуть значно полегшити навчальний процес. Wordwall, liveworksheets, learningapps та quizlet – це чудові інструменти, які сприяють інтерактивному навчанню та залученню учнів. Також згодна, що Canva – це справжня знахідка для вчителів, адже вона дозволяє створювати яскраві та креативні матеріали для уроків. Щодо сайту Мій Клас – дякую за рекомендацію, обов'язково ознайомлюся з його ресурсами, адже наявність різноманітних тренувальних вправ може бути дуже корисною для учнів. Щодо Learning.ua, розумію ваші зауваження про обмежені функції. Вибір інструментів для навчання завжди залежить від особистих уподобань і потреб учнів. Досвід дійсно є найкращим вчителем, і з часом ми відкриваємо все нові й нові можливості для покращення навчального процесу.
ВидалитиВітаю! Цікаво почути Вашу думку, чи може бути тестування доцільним об'єктивним форматом оцінювання учнів?
ВідповістиВидалитиВітаю! Якщо я правильно зрозуміла, Ви маєте на увазі тестування в незалежності від того чи дистанційне воно, чи в офлайн форматі. В обох випадках тест - не гарант повної перевірки знань учнів, оскільки, як відомо, вони можуть просто вгадати відповідь. Однак у якості проміжного оцінювання та урізноманітнення перевірки знань учнів, такий вид оцінювання теж можна використовувати.
ВидалитиДякую за цікаві роздуми! Поділяю Вашу думку!
ВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиДобрий день! Дякую вам за цікаву роботу. З початком війни більшість навчальних закладів перейшло на дистанційну освіту, тому дуже важливо мати у руках набір інтернет інструментів, які можуть допомогти зацікавити учня у вивченні теми. На вашу думку, як потім ці інструменти можна буде використовувати у звичному очному форматі?
ВідповістиВидалитиВітаю! Дякую за запитання. За наявності технічного обладнання у класах, онлай-інструменти можна буде використовувати й при очному навчанні, до того ж з гарною продуктивністю, тому що учні зацікавлені процесом і при цьому вчитель та діти бачать одне одного. Можна проводити тестування на всім знайомих сервісах На урок, Всеосвіта, давши учням посиланням прямо на уроці (так вже робили деякі вчителі ще під час мого навчання у 10-11 класах). Якщо ж технічного забезпечення немає зовсім, навіть інтернету, для проведення бодай незначних активностей у смартфонах учнів, то цифрові застосунки будуть у нагоді учням під час підготовки домашніх завдань, перевірки знань та виконанні інтерактивних вправ вдома, які будуть так само спрямовані на зацікавлення, виявлення прогалин, надолуження матеріалу. Отже, на мою думку, майже всі інструменти при онлайн-навчанні, можна так само вдало використовувати й при очному форматі.
Видалити