понеділок, 17 лютого 2025 р.

Андрощук Ангеліна ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ ТВОРЧОСТІ ДЗВІНКИ ТОРОХТУШКО ДЛЯ ДІТЕЙ (НА МАТЕРІАЛІ КНИГИ «ДИВО В ЛІЦЕЙНОМУ ПРОВУЛКУ»)

 

Андрощук А. М.

студентка магістратури 1 курсу

Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна

 академія ім. Тараса Шевченка

Наук. кер.: Василишин О. В., к. філол. н., доцент

 

ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ ТВОРЧОСТІ ДЗВІНКИ ТОРОХТУШКО ДЛЯ ДІТЕЙ (НА МАТЕРІАЛІ КНИГИ «ДИВО В ЛІЦЕЙНОМУ ПРОВУЛКУ»)

 

Сучасний розвиток української дитячої літератури суттєво відрізняється від попередніх періодів завдяки новим ідеям, розширеній тематиці та зміненому підходу до сприйняття текстів. На початку ХХІ століття формується новий погляд на дитяче читання: воно розглядається не лише як засіб освіти й виховання, а й як джерело розваг та спосіб емоційного розвантаження.

Час вносить свої корективи у зміст, жанрові особливості, образи та наративні структури сучасної дитячої книги. Серед ключових тенденцій розвитку літератури для дітей та юнацтва варто виділити відсутність тематичних обмежень, різноманіття жанрів, їхнє поєднання в межах одного тексту, а також домінування фантастики у книгах для молодшого й середнього шкільного віку, тоді як у творах для старших підлітків переважає реалістична проза.

Також спостерігається переосмислення літературних традицій, розширення функцій художнього твору та активізація комунікації між автором, текстом і читачем, що сприяє формуванню нового, більш розважального емоційного досвіду. Цікавою в цьому плані є творчість письменниці-краянки Дзвінки Тороштушко.

Дзвінка Торохтушко (Любов Бурак) – сучасна українська поетеса, письменниця та блогерка. Її часто називають «Остапом Вишнею в спідниці» та «справжнім літературним відкриттям», адже її твори відображають реальне життя справжніх людей, зокрема в її рідному містечку – Кременці, що на Тернопільщині.

Особливістю її письма є сміливий гумор, який, однак, позбавлений агресії чи приниження. Вона майстерно поєднує дотепність із глибокими життєвими спостереженнями. Любов Бурак працює не лише в жанрі гумористичних творів, але є авторкою великої кількості поезій, казок, віршів і прозових творів, адресованих як дітям, так і дорослим.

Дослідженням творчості письменниці займалися Л. Скорина [5], О. Пасічник [3], О. Василишин [1], В. Перцева [4]. Варто наголосити на тому, що літературна рецепція її  творчості обмежена кількома рецензіями та науковими статтями, оскільки Любов Буряк отримала визнання як мисткині у першій половині ХХ століття.

Метою розвідки є дослідження художніх особливостей творчості Дзвінки Торохтушко для дітей (на матеріалі книги «Диво в Ліцейному провулку»).

Виклад основного матеріалу. Казка Дзвінки Торохтушко «Диво в Ліцейному провулку» – це захоплива історія про дружбу людей та птахів, які проживають у межах Ліцейного провулку міста Кременець. На сторінках книги розкривається справжнє «Диво», яке створив Святий Миколай. У передмові до книги наголошується на тому, що він живе у Кременці на Замковій горі, в невидимому для ока людини, будиночку. Щодня Янгол готує йому найзапашнішу каву із корицею. Авторка зазначає, що головними персонажами казки, є люди і птахи, які навчилися бути у гармонії із собою та із природою.

Тематика казки «Диво у Ліцейному провулку» Дзвінки Торохтушко охоплює кілька важливих аспектів:

1) Різдвяні дива та магія свята – у творі відчувається особлива атмосфера Різдва, яка приносить віру в добро, чудеса та силу людських сердець.

2) Дружба та взаємопідтримка – герої твору допомагають один одному, демонструючи, що щира дружба й доброта здатні змінювати світ.

3) Чуйність і милосердя – книжка підкреслює важливість турботи про інших, співчуття та допомоги тим, хто цього потребує.

4) Пошук себе та віра в казку – персонажі переживають внутрішні зміни, навчаються цінувати життя та довіряти добрим силам. Саме ці аспекти, характерні для жанру казки, яка насичена фантастичними елементами.

Казка «Диво у Ліцейному провулку» Дзвінки Торохтушко має яскраві художні особливості, що створюють атмосферу чарівності та різдвяного дива.

Образність та метафоричність – у творі використано багато художніх засобів (епітети, метафори, порівняння), які роблять опис яскравим і живим. Наприклад, описи зимової атмосфери та чарівних подій наповнені теплом і затишком: ««А в цей час на Замковій горі, що височіє над Крем’янцем, у теплій затишній кімнаті будинку, якого ніхто не бачить, маленький янгол Осовиця, схожий на цвіркуна, розсунув на вікнах штори і розпалив комин.

– Сніжить як! – вигукнула павучок Іква. – Наче весь світ у білій пряжі! Якби мені стільки ниток, я б вив’язала найпухнастіший у світі плед» [2, с. 44].

У  творі містяться казкові елементи – дія відбувається в реальному світі, але з присутністю дива, що є характерною ознакою різдвяних історій. Наводимо приклад з книги: «Він був таким дивним, цей чоловік у засніженому нічному провулку. Але віяло від нього чимось таким добрим і світлим, що голуби, не вагаючись, вмостилися йому на руку.

– Вибачте, – сказав Стів. – Я трохи засніжений і в мене з дзьоба пахне помаранчами.

Чоловік засміявся і рушив до прибудинкової арки. А за хвилю він уже поклав торбинку з помаранчами і м’яча під двері квартири номер 6» [2, с. 28]. Перед ними з’явився святий Миколай, який запевнив Ромчика та його маму, що мрії здійснюються. І сталося справжнє диво – хлопчик зробив свої перші кроки. Разом зі святим Миколаєм вони вирушили надвір, щоб гратися у сніжки та ліпити сніговика. Авторка гармонійно вплітає магію у повсякденне життя персонажів, створюючи відчуття, що чудеса можливі у будь-який момент.

У «Диві у Ліцейному провулку» яскравий та динамічний сюжет. Події  у казці розвиваються швидко, при цьому є інтрига, яка зацікавлює юного читача. Мова казки насичена словами, що набувають метафоричного значення, завжди наповнюються емоційно-експресивним забарвленням, яке відображає авторське ставлення до зображених подій.

В казці порушена моральна проблематика, зокрема присутні глибокі цінності, такі як любов (любов у сім’ї, любов до природи, любов до всього гарного, любов до дрібничок), зокрема це простежується у сюжетній лінії життя Ромчика, його мами, та у житті птахів – Сіда та Алі. Ще однією важливою цінністю є взаємодопомога, адже голуби завжди прагнули підтримати Ромчика в різний спосіб. У знак подяки за їхню доброту Святий Миколай возз’єднав їхню сім’ю.

Протягом усього твору доброта і щирість супроводжують хлопчика Ромчика, його маму та подружжя голубів: «Аля перелетіла через дорогу і сіла на підвіконня. Якраз навпроти Ромчика. Стукнула  дзьобом у шибку. Ромчик подивився на неї крізь скло і усміхнувся.  Помахав рукою і щось сказав мамі. Мама витерла руки  рушничком, узяла металеву кришечку і покришила в неї хлібний  окраєць. Відчинила вікно і поставила кришечку перед Алею» [2, с. 22].

Проте, основними цінностями у казці є віра та надія у краще, що протягом усього сюжету не полишає хлопчика та його маму. Ромчик мріє про зустріч із своїм татом. Дзвінка Торохтушко навмисне не називає причину через яку батько

Ці художні особливості роблять казку не лише цікавою, а й змістовною, залишаючи в читача відчуття справжнього дива.

Висновки та перспективи подальших досліджень. Отже, казка «Диво в Ліцейному провулку» Дзвінки Торохтушко є яскравим зразком сучасної дитячої літератури, що поєднує казковість, динамічний сюжет, живу мову та глибокий морально-етичний зміст. Авторка майстерно використовує художні засоби, такі як метафори, епітети, порівняння, створюючи яскраві образи, які легко сприймаються юними читачами. Важливу роль у творі відіграє фантастичний елемент, який тісно переплітається з реальністю, що дозволяє дітям краще розуміти моральні цінності. Головні герої проходять через серію випробувань, що сприяють їхньому внутрішньому зростанню та формують у читачів розуміння доброти, дружби, відповідальності та важливості віри в чудеса. У подальшому плануємо дослідити художні особливості збірки новел «Родинне».

Література 

1. Василишин О. Роман у новелах промовляє до нас. Літературний Тернопіль.  2017. № 1. С. 55 – 57.

2.Дзвінка Торохтушко. Диво в Ліцейному провулку: казка ; пер. на англ. К. Вігільова. Тернопіль: Підручники і посібники, 2018. 48 с.

3. Пасічник О. Топос Кременця у творах Галини Гордасевич і Дзвінки Торохтушко. Кременецькі компаративні студії : науковий часопис / ред.: Чик Д., Пасічник О. 2020. Вип. X. С. 144–151.

4. Перцева В. Механізми творення комічного в новелах Дзвінки Торохтушко. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. 2020. Т. 31 (70). № 2 Ч. 3. С. 218–223.

5. Скорина Л. Семантика художнього часу і простору у збірці Дзвінки Торохтушко «Нагірна вулиця». Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. 2021. Вип. 52(2). С. 89–92.

15 коментарів:

  1. Вітаю шановних колег, учасників конференції! Захотілося прочитати цю чудову казку. Трохи позитиву в наш нелегкий час.

    ВідповістиВидалити
  2. Вітаю! Пані Ангеліно, підкажіть, будь ласка, а чи є в творчому доробку Дзвінки Торохтушко підліткова проза?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ангеліна Андрощук22 лютого 2025 р. о 11:58

      Так, у творчому доробку Дзвінки Торохтушко є підліткова проза. Її книги часто торкаються важливих життєвих тем, які можуть бути цікавими підлітками, зокрема пошуку себе, дружби, моральних цінностей і дорослішання.
      Одна з її відомих книг, «Диво в Ліцейному провулку» , написана в жанрі різдвяної казки, але її зміст і проблематика можуть бути цікавими як молодшим дітям, так і підліткам. Вона містить елементи чарівності, філософських роздумів і теплих історій про людські взаємини.
      Також варто звернути увагу на такі її роботи як: «Нагірна вулиця» : збірка оповідань, що пов’язані з історичними екскурсіями та фольклорними елементами, передаючи колорит життя та побуту українського народу. Ці оповідання можуть бути цікавими та повчальними для підлітків, після торкаються темою становлення особистості та моральних виборів.
      «Масік» : роман-сповідь, що розповідає про складні життєві ситуації, боротьбу з труднощами та силу любові. Хоча книга зачіпає серйозні теми, її зміст може бути близьким і зрозумілим для старших підлітків, після чого відображається реалії дорослішання та пошуку себе.

      Видалити
  3. Дякую! Гарна, світла тема, чудова авторка і хороша стаття! Успіхів Вам!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ангеліна Андрощук22 лютого 2025 р. о 18:37

      Дякую вам за такі теплі слова! Мені дуже приємно, що вам сподобалася тема та стаття. Ваша підтримка надихає! Бажаю вам всього найкращого!

      Видалити
  4. Дякую! Цікаво, як креативно автори дитячих творів створюють художні світи, де все можливо, а казкові чи легендарно-міфологічні персонажі взаємодіють із людьми. Дуже пізнавально! Захоплює, що навіть у творах для наймолодших читачів можна говорити про таке різноманіття важливих та актуальних тем

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ангеліна Андрощук22 лютого 2025 р. о 18:39

      Дякую за ваш відгук! Дійсно, дитяча література має унікальну здатність поєднувати фантазію з реальністю, відкриваючи перед юними читачами безмежний світ можливостей. Автори вміло використовують казкові й міфологічні образи, щоб у доступній формі говорити про глибокі й актуальні теми. Це робить такі твори не лише захопливими, а й важливими для формування світогляду дітей. Рада, що вам було цікаво!

      Видалити
  5. Які художні засоби найчастіше використовує Дзвінка Торохтушко у своїй творчості для дітей?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ангеліна Андрощук22 лютого 2025 р. о 18:44

      Дякую за запитання! Дзвінка Торохтушко у своїх дитячих творах часто використовує такі художні засоби:
      Метафори та епітети – для створення яскравих і незабутніх образів.
      Порівняння – щоб зробити описи більш образними та доступними для дітей.
      Ритмізація та рима – у віршах і римованих текстах для кращого запам’ятовування.
      Персоніфікація – надання неживим предметам чи явищам людських рис, що допомагає дітям легше сприймати інформацію.
      Гумор – використовується для розваги та зацікавлення маленьких читачів.
      Її стиль легкий, образний і сповнений тепла, що робить твори цікавими для дітей.

      Видалити
  6. Вітаю! Чудова стаття, приємно занурює у казку! Цікаво почути, на Вашу думку, чи впливає фантастичність розповіді на зацікавлення у ній дитиною?

    ВідповістиВидалити
  7. Дякую за ваш відгук! Дуже приємно, що стаття вам сподобалася і змогла передати атмосферу казки.

    Щодо вашого питання – безумовно, елемент фантастичності відіграє важливу роль у залученні дітей до читання. Чарівні світи, неймовірні пригоди та казкові персонажі пробуджують уяву, зацікавлюють і допомагають дітям краще сприймати історію. Водночас важливо, щоб розповідь мала зрозумілі емоції та сенси, які відгукуються у дитячому досвіді.
    Чи є у вас улюблені фантастичні історії, які справили враження на вас чи ваших дітей?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за відповідь!
      Маєте рацію, дитяча уява часом утворює й власні фантастичні світи.
      А щодо улюблених історій, мою увагу останнім часом привернули дитячі книги Оксани Були, наприклад, "Вересова міль" - дуже цікаво прослідковувати появу фантастичних пояснень буденних явищ для дитини.

      Видалити