Давтян А. Р.
студентка
2 курсу
Запорізький
національний університет
Наук.
кер.: Ніколаєнко В. М., к. філол. н., доцент
ЖІНКА В ПАТРІАРХАЛЬНОМУ СВІТІ: ОБРАЗ ОЛЕКСАНДРИ КУЛІШ У
РОМАНІ І. ВЛАСЕНКО «САША»
Ірина Власенко – українська письменниця, авторка серії
белетризованих мистецьких біографій, до якої входить роман «Саша», присвячений
Олександрі Куліш. Тож метою нашого дослідження є аналіз образу Олександри Куліш
її життєвого досвіду, осмислення перешкод і внутрішніх конфліктів, з якими вона
стикається.
Актуальність цього дослідження полягає у вивченні творчого шляху
Ганни Барвінок через художнє осмислення її постаті у романі «Саша», що дозволяє
простежити, як за допомогою художнього тексту висвітлюється історія жінки, яка
намагається заявити про себе в просторі, що здебільшого належить чоловікам.
Дружина автора першого українського історичного роману Олександра
Кіліш, відома в літературному світі під
псевдонімом Ганна Барвінок, була однією
з емансипанток свого часу, прагнула заявити про себе як окрему творчу
особистість із власними баченнями розвитку української культури.
І. Власенко відображає життя Олександри Куліш через призму подій роману, розкривається складність обставин, у яких опиняється Саша, адже вона сприймається не як самобутня письменниця, а лише як «додаток до великого митця», «маріонетка, суцільна ремінісценція з Марка Вовчка» [2, с. 56]. Олександра неодноразово порівнює себе з Марією Вілінською, якою надмірно захоплюється її чоловік – Пантелеймон Куліш, і яку українське мистецьке середовище вважає емансипаткою свого часу. Ганна Барвінок у своєму оповіданні «Праправнучка баби Борця» створює образ жінки, яка стикається із труднощами шлюбу та нерівністю у стосунках і це яскраво ілюструється в рядках:
- «Не травиця ноги спутала,
- не росиця очима вибила:
- спутало мене замужжечко,
- невірне моє подружжечко» [2, с. 60].
Долі
цих двох письменниць у творі показують боротьбу жінок за право бути почутими у
патріархальному суспільстві ХІХ століття. Їхній досвід, водночас, схожий і відмінний:
обидві прагнуть до самовизначення у цьому світі. Але, на відміну від Марії,
Олександра не демонструє такої сили волі до змін у власному житті. Проблема
жіночого підпорядкування в шлюбі та обмеження особистої свободи залишається
основною причиною внутрішнього конфлікту героїні, водночас стимулюючи її пошуки
творчого шляху.
Попри
те, що діяльність Олександри не завжди отримує належне визнання в контексті
літературного процесу, у романі показано, що вона є активною учасницею
культурного середовища свого часу. Це певною мірою пояснюється тим, що значну
частину життя вона присвячує підтримці творчості Пантелеймона Куліша. Саша
«залишає бали, виїзди, ефекти», для неї «найкращим концертом є шелест його
паперів, скрип пера» або його оповіді про життя, читання того, що він написав.
Це і є її справжнім щастям» [1, с. 12]. Навіть після його смерті «довго сидить
із паперами чоловіка, з’єднує аркуші перекладів, розбирає його дрібний почерк,
готує рукописи до видання, адже задумує зібрати двадцять два томи» [1, с.
10].
Олександра
Білозерська народилася на хуторі Мотронівка і є найменшою з дев’яти дітей. У
родині високо цінувалася освіта та любов до української культури. Батьки,
зокрема мати, Мотрона Василівна, належала до шляхетного козацько-старшинського
роду й мала родинні зв’язки з наказним гетьманом Павлом Полуботком. Родина
Білозерських жила у великому будинку, де з радістю приймала гостей і часто
влаштовувала інтелектуальні бесіди. У сім’ї спілкувалися французькою мовою,
водночас активно зберігаючи і пропагуючи
українські традиції. Це підтверджується діяльністю членів родини, зокрема брата
Олександри, Василя Білозерського, етнографа, який навчався на
історико-філологічному факультеті Київського університету. У такому середовищі
зростає героїня роману, отримуючи інтелектуально-культурне виховання.
Ірина
Власенко акцентує на тому, що, незважаючи на присутність служниць і покоївок у
родині Олександри, з дитинства вона демонструє неабиякі господарські здібності.
Саша готує смачні страви й активно допомагає матері у домашніх справах. За це у
родині її називають «Господарськими Здібностями».
Пантелеймон
Куліш, друг Василя Білозерського, збираючи інформацію для роману про Оленівську
козацьку сотню, приїжджає в гості до свого друга. Під час їх першої зустрічі «Саша
боїться очі підвести. Виховання і природна стриманість та сором’язливість не
дозволяють висловлювати свої почуття» [1, с. 22]. Цей момент підкреслює
внутрішню боротьбу Олександри Куліш, яка, з одного боку, прагне виразити свої
почуття, але з іншого – обмежена соціальними нормами й вихованням, що диктує
стриманість та контроль над емоціями. Така поведінка демонструє складність її
внутрішнього світу й відображає вплив моральних і соціальних уявлень того часу,
які обмежують можливості жінок виявляти емоції та бажання. Олександра,
залишаючись вірною своїм принципам і цінностям, демонструє силу характеру й
глибоке почуття відповідальності за дотримання норм, навіть коли це суперечить
її власним емоціям. Ця боротьба створює багатогранний образ, який яскраво відображає
епоху, в якій вона живе.
Література
1.
Власенко І. Саша. Харків
: Фоліо, 2022. 158 с.
2.
Пилипенко О . Оповідання
Ганни Барвінок. Тематичний спектр. Слово
і час. 2006. №1. С. 56-61.
Добрий вечір, Ангеліно! Дякую за глибокий аналіз, який висвітлює не лише долю Олександри Куліш, а й ширший контекст становлення жінки-письменниці в патріархальному суспільстві. Ваше дослідження показує, як через художній текст можна переосмислити роль жінок в українській літературі, їхні прагнення до самовираження та творчої незалежності. Це важлива робота, яка допомагає по-новому поглянути на культурний простір XIX століття та місце в ньому жінки.
ВідповістиВидалитиДобрий вечір, Ангеліно!
ВідповістиВидалитиДякую за вашу глибоку та ґрунтовну роботу!
Яким чином у романі "Саша" зображено родинне життя Олександри Куліш? Які стосунки її поєднують з чоловіком, дітьми та іншими членами родини?
Дякую, за цікаву роботу!
ВідповістиВидалити