Нідзельська В. І.
Ніколаєнко В. М. к. філол.
н., доцент
Запорізький національний університет
ХУДОЖНЄ
ОСМИСЛЕННЯ ПОЛІТИКИ ТЕРОРУ В РОМАНІ
Н. ЧАЙКОВСЬКОЇ
“МОВЧАЗНА ЗГОДА”
Політика терору, реалізована
нацистським режимом під час Другої світової війни, була інструментом досягнення
ідеологічних і геополітичних цілей Третього Рейху. Її сутність полягала в
застосуванні масових репресій, фізичного винищення цілих етнічних, соціальних
та політичних груп, а також залякуванні населення з метою встановлення
тотального контролю. Й базувалася вона на ідеї расової переваги та прагненні до
створення “чистого” арійського суспільства.
Окрім фізичної ліквідації, вона була
спрямована на руйнування ідентичності жертв, примусову асиміляцію та систематичне
знищення культурної спадщини поневолених народів. Залякування й репресії
використовувалися для придушення опору, роз’єднання населення і створення
атмосфери страху, що унеможливлювала будь-які форми організованого спротиву.
Свого апогею вона досягла під час
Голокосту – однієї з найбільших гуманітарних катастроф ХХ століття, що стала
наслідком цілеспрямованої політики знищення єврейського населення.
Письменники, які звертаються до теми
Голокосту (Є. Кононенко “Жертва забутого майстра”, В. Лис “Соло для
Соломії”, М. Дупешко “Історія, варта цілого яблуневого саду”,
М. Матіос “Букова земля”, К. Петровська “Мабуть Естер”), у своїх
творах намагалися передати внутрішній світ героїв, їхні переживання і біль, а
також показати суспільні й політичні фактори, котрі призвели до масових
трагедій. До таких письменників належить і Наталія Чайковська.
Актуальність нашої розвідки
зумовлена необхідністю дослідження політики терору як соціального й історичного
явища, що знаходить своє відображення у творчості майстрів слова. Так,
Н. Чайковська в романі “Мовчазна згода” художньо осмислює важливі аспекти
впливу тоталітарного насилля на суспільство, особистість та моральні цінності,
що є надзвичайно важливими для розуміння історичних і сучасних процесів.
Тематика Голокосту й терору, порушена в романі, має універсальне значення, адже
вона не лише вшановує пам’ять жертв трагедії, але й спонукає до рефлексії над
суспільними механізмами, які сприяють повторенню цих явищ. Аналіз твору
допомагає краще зрозуміти проблему мовчазної згоди суспільства з
несправедливістю, а також роль індивідуальної відповідальності у складних
історичних умовах. Крім того, актуальність дослідження підсилюється недостатнім
висвітленням творчості Н. Чайковської в сучасному літературознавстві.
У післямові до книги авторка
зазначає, що події, які описуються в романі “Мовчазна згода”, здебільшого мають
реальний характер: “...фотографування пацієнток, відбір євреїв і переведення у
восьме відділення, листи, які писали хворі, зрікаючись свого походження, те, як
один із хворих просив, аби його розстріляли останнім, розстріл євреїв, отруєння
газом у душогубках – усе це відбувалося насправді” [1, с. 307]. Це сприяє
точному відтворенню атмосфери окупованого Києва, який охопила тривога й
невизначеність: “Восьмий день, як німці в Києві. Восьмий день, як столиця
зачаїлася в очікуванні. Німців було надто багато” [1, с. 9].
На початок 1940-х років Київ
був багатонаціональним містом[1], де
більшість населення становили українці, але значна частка припадала також на
євреїв, росіян, поляків та білорусів. Таке етнічне різноманіття відображало
соціально-культурну специфіку, яка різко змінилася після його окупації
німецькими військами у вересні 1941 року.
Захоплення Києва супроводжується
впровадженням репресивних заходів, спрямованих на окремі етнічні групи, зокрема
на єврейське населення. У ніч з 27 на 28 вересня 1941 року
окупаційна влада розповсюджує оголошення українською, російською та німецькою
мовами. У цих наказах усім євреям міста Києва та його околиць, незалежно від
віку, статі чи фізичного стану, було велено з’явитися 29 вересня
1941 року на перехрестя вулиць Мельникової та Дегтярівської з
найнеобхіднішими речами. Формулювання цього оголошення та його багатомовний
характер свідчать про прагнення окупаційної адміністрації досягти максимальної
охопленості цільової групи та уникнути поширення паніки серед іншого населення.
Авторка реакцію людей на оголошення:
одні відчули страх і тривогу, а інші залишилися байдужими. Байдужість
проявлялася в тому, що розпорядження нової влади не хвилювали їх, здавалися
звичними чи незначущими. Натомість у душах тих, хто сприйняв ці події серйозно,
поселялися зловісні передчуття. Різниця сприйняття насамперед проявляється у
ставленні до вимог окупантів і до подій, що починали набирати масштабу. Для
багатьох киян вимога збору євреїв у певному місці сприймалася як черговий етап
нацистської політики, спрямованої на контроль і репресії. Однак для тих, хто
уважно стежив за розвитком подій, ця вимога стала першим сигналом значно
більшої трагедії, що насувалася. Вона викликала безпорадність і невиразне
відчуття загрози серед населення, яке не могло повністю осмислити справжні
наміри ворога.
Незважаючи на тривожні ознаки, що
виникли з початком концентрації людей в одному місці, ці дії не викликали в
повній мірі усвідомлення кінцевої мети нацистів. Авторка підкреслює, що багато
людей, незважаючи на свої підозри, залишалися безпорадним і навіть не уявляли,
чим може завершитися цей збір: “Сумнівів не було, вона все зрозуміла правильно:
євреїв навіщось збирають в одному місці, і хто знає, чим той збір міг
закінчитися” [1, с. 36].
Збори,
організовані нацистами, не обмежувалися лише фізичним актом переслідування, а
також стали психологічною підготовкою до ще більшої трагедії, що очікувала
попереду. Цей етап став передвісником масових розстрілів у Бабиному Яру –
одного з найбільших злочинів Голокосту, наслідки якого були катастрофічними для
єврейської громади Києва. Одночасно ці події демонструють, як у деяких людей
формується несприйняття того, що відбувається, і як терор міг призвести до
байдужості. У когось страх паралізував здатність до дії, а у когось позиція
обивателя сформувала байдужість, коли люди не вважали ситуацію своєю особистою
проблемою. Це проявлялося у бажанні дистанціюватися від чужих страждань, живлячи
ілюзію того, що їх це не торкнеться: “... От Йосиф постукав, а я (медсестра
Марина) відчинила. Він був блідий як крейда. Переступав з ноги на ногу,
вагався, чи озватися. А потім запитав, чи не могла б я дати адресу своєї
матері, яка живе за тридцять кілометрів від Києва. Вони втікати хотіли … А я
відмовила” [1, с. 57]. Натомість для інших: медсестер Ольги та Клари,
двірника Мартина, старшої медсестри Євгенії та конюха Бориса ці події стали
передвісником неминучої катастрофи, яку неможливо було ані передбачити, ані
зупинити.
Наступним кроком окупаційної влади
став наказ керівництву психіатричної лікарні імені Івана Павлова перевести всіх
пацієнтів єврейського походження в окреме відділення. Це рішення, як і багато
інших дій нацистського режиму, мало системний характер і було спрямоване на
ізоляцію єврейського населення навіть у межах специфічних соціальних і медичних
установ. Такий підхід відображав намагання окупаційної адміністрації
реалізувати тотальну сегрегацію, яка була однією з передумов для подальшого
фізичного винищення.
У цій ситуації глибокий страх,
викликаний терором окупантів, призвів до зречення власної ідентичності, що було
результатом систематичних дій, спрямованих на руйнування не лише фізичного, а й
психологічного рівня. Пацієнти, усвідомлюючи небезпеку та своє беззахисне
становище, намагалися відмовитися від свого єврейського походження. Їхня
поведінка, описана словами: “Ці євреї… – почала Марина, – більшість з них вже
зреклися свого походження. В кожному кутку, в кожній палаті чути одне й те саме
– я не єврей…” [1, с. 173], демонструє масштаб психологічного тиску, який
окупанти застосовували для насильницького знищення ідентичності та подолання
людської гідності через страх.
Сама назва роману є глибоко
метафоричною і відображає основну тему твору – механізми підкорення особистості
в умовах терору. Прикметник “мовчазна” заслуговує на особливу увагу, адже на
фізичному рівні це може означати позбавлення здатності висловлюватися, що часто
супроводжується страхом або безсиллям перед насиллям і несправедливістю, а на
соціальному рівні мовчазність – це не просто відсутність голосу, а позбавлення
його ваги. Пацієнти психіатричних закладів уособлюють тих, чий голос у
суспільстві апріорі не мав значущості через їхнє маргіналізоване становище. Це
мовчання – не лише вимушена пасивність, але й наслідок того, що думки й
переживання людей з психічними розладами постійно замовчувалися.
Територія психіатричної лікарні –
стратегічно обрана локація для проведення масових страт. Віддаленість від
центру міста, наявність великих відкритих просторів у межах лікарняного
комплексу та сусідство з Горіховою дібровою забезпечували можливість
приховування злочинів. За наказом окупаційної адміністрації, полонені
червоноармійці та персонал лікарні були залучені до підготовки місця для страт.
Викопування братських могил стало для них примусовою роботою, яка виконувалась
під загрозою смерті.
Ці події відбуваються під пильним
наглядом німецького гарнізонного лікаря Раковського. Використовуючи свій
статус, лікар координував процеси, пов’язані з “ідентифікацією” та ізоляцією
єврейських пацієнтів у межах лікарні. Зокрема, саме після його приїзду було
видано наказ про переведення всіх пацієнтів єврейського походження до окремого
відділення, що стало першим кроком до їх подальшої ліквідації: “Цей Раковський,
– шепотіла Ольга, – він тут мало не щодня. Чого йому тут треба? Сьогодні він
знову приїхав. От питається, чого шукає німецький гарнізонний лікар у
психіатричній лікарні?” [1, с. 96].
Попри жорсткий контроль нацистських
окупантів, частина медичного персоналу психіатричної лікарні імені Івана
Павлова, виявляючи сміливість і гуманізм, ризикувала власним життям заради
порятунку пацієнтів, зокрема єврейського походження через фальсифікацію
записів, створення фіктивних діагнозів, які виправдовували перебування
пацієнтів у лікарні, або навіть переміщення їх до менш контрольованих
відділень. Працівники діяли обережно й конспіративно, часто використовуючи
власні ресурси та зв’язки для організації втечі пацієнтів. Авторка наголошує на
тому, що порятунок часто залежав від вміння швидко приймати рішення й знаходити
надійних спільників. Саме так, за допомогою двірника Мартина було, врятовано
пацієнта Якова: “Клара діяла спонтанно, адже часу на роздуми не мала. Тим паче,
що сама впоратися не могла і їй потрібна була допомога. … побігла надвір і
відшукала Мартина. Гукнула хлопця і зробила з нього спільника” [1,
с. 161]. Кожен випадок врятованого пацієнта був не лише збереженням
людського життя, а й викликом ідеології нацистів, які прагнули дегуманізувати
своїх жертв і позбавити їх права на існування.
Роман Н. Чайковської “Мовчазна
згода” – один із творів сучасної української літератури, які репрезентують
трагічну історію Голокосту, що попри тривале й ґрунтовне дослідження мистецьким
і науковим світом, залишається далекою від повного осягнення. Голокост був
одним зі стратегічних терористичних ходів, до яких вдалася нацистська ідеологія
для винищення цілих народів.
Авторка, використовуючи історичні
джерела та архівні матеріали, детально відтворила реалії тогочасного
суспільства, показуючи, як репресивна політика нацистів проникала у всі сфери
життя, включно з медичними установами. Події в романі демонструють, як ці
механізми, які базувалися на ідеології расової ненависті, ставали фатальними
для пацієнтів єврейського походження. Завдяки художній формі викладу, твір не
лише відтворює історичні події, але й поглиблює наше розуміння того, як
Голокост вплинув на особистість, суспільство та людяність загалом.
Література
1.
Чайковська Н. Мовчазна згода. Київ : Нора-Друк, 2024. 310 с.
[1] Перепис 1926 р. фіксує у Києві
513637 мешканців (разом із іноземними підданими). З них: 216528 українців,
140256 євреїв, 125514 росіян, 13706 поляків, 5436 білорусів, 3 554 німців, 990
чехів і словаків, 805 латвійців, 733 татар, 638 вірмен, 612 литовців, 303
ассирійців (айсорів), 289 греків, 269 молдаван, 230 грузинів, 171 естонець.
Загалом же до перепису потрапили представники понад 60 національностей та деякі
«інші», які окремо не визначені у списку [5]. При цьому українці становили
переконливу більшість і на них припадало 42,16%. Другу позицію займали євреї
(27,31%), а росіяни (24,44%) опинилися лише на третьому місці в списку.
Водночас частка представників інших національностей з 14% (за переписом 1923
р.) зменшилася до 6,09%.
Добрий день! Дякую за підготовлений матеріал. Які українські письменники 1920-1940рр. використовували психіатричні заклади в своїх творах з метою оприявнення політики терору?
ВідповістиВидалитиДобрий день! Дякую за увагу до моєї роботи! Ця тема для мене справді дуже цікава, і я із задоволенням досліджую її. Однак поки що я не зустрічала творів українських письменників саме 1920–1940-х років, де психіатричні заклади використовуються з метою оприявлення політики терору. На мою думку, така практика набула поширення значно пізніше.
ВидалитиМожете звернути увагу на повісті Т. Осьмачки "Ротонда душогубців" та О. Звичайної "Селянська санаторія". Також можна згадати повість М. Хвильового "Санаторійна зона" та трагікомедію М. Куліша "Народний Малахій", в яких присутні психіатричні заклади.
ВидалитиЩиро дякую Вам за рекомендовану літературу! Це дуже цінні джерела, і я вдячна за можливість розширити свої знання з цієї теми. Проте твори, які Ви зазначаєте у своєму коментарі, переважно зосереджені на показі наслідків саме для виконавців політики терору. Це, безумовно, важливий аспект для вивчення теми Голокосту, але він дещо відрізняється від нашого контексту, адже У романі Наталії Чайковської "Мовчазна згода" розкривається інша сторона питання: психіатрична лікарня тут постає місцем поневолення звичайних людей, де вони зазнавали як моральних, так і фізичних знущань. Саме цей аспект є ключовим для нашого дослідження, оскільки він демонструє використання психіатричних закладів як інструменту репресій проти невинних жертв.
ВидалитиВікторіє, добрий вечір! Ваша робота дуже цікава та змістовна! Під час ознайомлення з нею у мене виникли деякі запитання:
ВідповістиВидалитиЯке значення має цей роман для сучасного читача?
Які питання, порушені в романі, залишаються актуальними й сьогодні?
Добрий день, Вікторіє! Дякую за такі цікаві запитання!
ВидалитиЯке значення має цей роман для сучасного читатача?
На мою думку, цей роман показує, як мовчання та бездіяльність можуть сприяти злочинам проти людяності. Сьогодні, коли в Україні триває війна, питання вибору -- мовчати чи говорити, діяти чи пасивно спостерігати -- є особливо гострим. Він нагадує про необхідність солідарності, сміливості та відповідальності кожного за майбутнє. Також авторка показує, що трагедії минулого можуть повторюватися, якщо людство не робить висновків. Голокост був наслідком ненависті, пропаганди та байдужості -- ті ж механізми використовує сучасна російська агресія. Тому читач може провести паралелі та зрозуміти, наскільки важливо не допустити повторення подібних злочинів.
Які питання, порушені в романі, залишаються актуальними й сьогодні?
Одне з головних питань твору -- моральна відповідальність людини перед лицем зла. Як і під час Голокосту, зараз багато людей змушені робити вибір: боротися, допомагати жертвам чи залишатися осторонь. Байдужість та страх перед репресіями тоді перетворювали звичайних людей на співучасників трагедії. Сьогодні цей механізм діє знову, коли деякі країни або люди вдають, що не помічають злочинів росії проти українців.
Також у романі "Мовчазна згода" порушено питання мовчання. Герої твору часто не говорять уголос про несправедливість, бо бояться наслідків, і тим самим стають частиною системи насильства. Це відображає сучасну ситуацію, коли мовчання або "нейтралітет" на міжнародному рівні фактично означають згоду зі злочинами. Пропаганда, як і тоді, зараз відіграє величезну роль: вона виправдовує війну, спотворює правду та змушує людей сумніватися в реальності.
Ще один важливий аспект -- людяність в умовах нелюдськості. У романі є ті, хто ризикує життям, щоб врятувати інших, хто не боїться виступити проти зла. Так само і сьогодні українці щодня виявляють героїзм, допомагаючи один одному, рятуючи життя і чинячи опір агресору. Це показує, що навіть у найтемніші часи можна залишатися людиною.
Дякую за ґрунтовну та добре структуровану роботу! Аналіз роману Наталії Чайковської “Мовчазна згода” глибоко розкриває тему терору та його впливу на суспільство, а також піднімає важливі моральні питання. Особливо цікавою є ваша увага до механізмів мовчазної згоди та опору в умовах тотального контролю.
ВідповістиВидалитиПитання: Як змінюється внутрішній світ персонажів роману під впливом страху та репресій?
Добрий вечір! Дякую за увагу до моєї розвідки! Внутрішній світ персонажів роману Наталії Чайковської “Мовчазна згода” трансформується під впливом страху та репресій. Авторка показує, як тотальний контроль змушує людей змінювати свої переконання, поведінку та сприйняття реальності. Спочатку персонажі мають власні ідеали та принципи, але, зіткнувшись із системою терору, вони змушені або пристосовуватися, або ризикувати життям. Це породжує феномен мовчазної згоди: під страхом покарання люди уникають відкритого протистояння, навіть якщо не погоджуються з репресивною політикою, що викликає внутрішнє роздвоєння між зовнішньою лояльністю та глибокими моральними муками. Втрата довіри та ізоляція стають неминучими наслідками, адже страх доносів та переслідувань руйнує соціальні зв’язки, змушуючи людей відчувати самотність і безпорадність. У таких умовах змінюються моральні орієнтири: дехто (наприклад, керівництво психіатричної лікарні) виправдовує компроміси задля виживання, тоді як інші (головні героїні Ольга й Клара) розвивають внутрішній опір, який зрештою може перерости в активний протест.
ВидалитиТакож хочу зазначити, що довготривалий тиск призводить до емоційного виснаження, параної та навіть втрати власної ідентичності, що яскраво проявляється на прикладі медсестри Ольги, яка, попри постійний спротив системі, поступово втрачає відчуття себе, змушена балансувати між власними моральними принципами та необхідністю виживати, і зрештою опиняється у стані, коли її внутрішній світ роз’їдає страх, виснаження та невпевненість у власних силах.
Доброго вечора! Вікторіє, Ваша робота справила на мене надзвичайно сильне враження й викликала щире зацікавлення. У процесі ознайомлення з нею у мене виникло кілька запитань:
ВідповістиВидалитиУ чому полягає символізм назви роману "Мовчазна згода"?
Як феномен мовчазної згоди може проявлятися в сучасному суспільстві?