Дімітрова Є. П.
студентка 3 курсу
Запорізький національний
університет
Наук. кер.: Горбач Н. В., к. філол. н., доцент
ХУДОЖНЯ КОНЦЕПЦІЯ
ОБРАЗУ О. КОБИЛЯНСЬКОЇ
В РОМАНІ О. САЛІПИ
«ОЛЯ»
Літературний процес в Україні ХХІ
століття відзначається розмаїттям жанрів і багатоголоссям. Для цього періоду
характерним є пожвавлення інтересу до художньо-біографічних творів, одним із
яких став роман О. Саліпи «Оля». Головною героїнею твору постає видатна
українська письменниця Ольга Кобилянська. Її постать донині викликає неабиякий
інтерес дослідників і письменників, котрі активно інтерпретують як життєвий,
так і творчий шлях письменниці. Цим і зумовлена актуальність запропонованої теми.
Мета роботи – дослідити художнє
переосмислення постаті О. Кобилянської авторкою роману, з’ясувати
відмінність осмислення образу письменниці в романі О. Саліпи «Оля» від традиційного
художньо-біографічного канону в творах про О. Кобилянську.
Спершу слід зазначити, що серед
основних параметрів художньо-біографічної прози основними є художнє відтворення
життєвого шляху реальної історичної постаті. У процесі написання такого твору
автор спирається на аутентичні документи і факти, а також застосування художнього
уявлення та фантазії із поглибленим осмисленням внутрішнього світу головного
героя [див.: 2, с. 6].
Роман розпочинається подіями, що мали місце в Чернівцях
1941 року: так авторка відкриває першу грань образу Ольги Юліанівни, старої жінки,
про яку піклується прийомна донька Галя. Щоб дізнатися більше про письменницю
для написання наукової роботи, до неї приходить молода студентка – допитлива,
проте сором’язлива дівчина-тезка Оля. Сама Кобилянська постає перед читачем
спокійною, мудрою жінкою. Проте, коли в розмові дівчина торкається делікатної
теми, занадто особистої для Ольги Юліанівни – її кохання до Осипа Маковея, та
досить грубо відповідає: «От дурна,
і як тільки таких в університеті тримають. Я хто? Письменниця.
Письменниці – пишуть. Не вір листам. За
листами ховають справжнє… Розумієш, ті, хто живуть письмом, рідко люблять сей
світ таким, як він є. Нам щось надумати – не гріх. А любов – і поготів. Бо
як то – без любові? А щоденники і листи – то найбільша брехня у світі» [1, с. 5].
У наступній частині авторка ретроспективно переносить
читача у дитячі роки Ольги Кобилянської. Вона яскраво та динамічно змальовує характер
Олі як моторної, сміливої, досить нестриманої дівчини, яка із завзяттям бралася
за науку, жадала розвиватися, чим і відрізнялася від звичайних дівчат: «…ще змалку від її ідей у нормальних людей
округлювались очі» [1, с. 7]. Але не менш важливим є почуття сорому, яке
супроводжувало Олю постійно, оскільки на той час її інтереси були неприйнятими
для жінок, через що її часто вважали невихованою: «Сором – ось вічний супутник її нестриманості» [1, с. 10].
Поступово Ольга
дорослішає і з нестриманої дівчинки перетворюється на сильну, рішучу, вольову
жінку, на що авторка вказує за допомогою дрібних деталей: постійно акцентує
увагу на незручній сукні, яка дратувала Олю ще з дитинства, або її рухах, які
часто описуються прислівником «по-чоловічому». Саме такою ми уявляємо Ольгу
Кобилянську ще зі шкільних років: незалежна й цілеспрямована жінка,
інтелектуалка, емансипантка, досить прямолінійна і смілива. Такою Ольга постає
і під час першої зустрічі з Осипом Маковеєм, що став фатальною постаттю в її
житті: «Кобилянська була сильною. Навіть
зовсім не жіноче рукостискання давало зрозуміти, хто з них головний» [1, с. 33].
Згодом між Ольгою та
Осипом зав’язується спілкування, проте для Кобилянської воно переростає в палке
кохання. Осип Маковей безумовно захоплюється талантом письменниці, але не
відчуває до неї пристрасті, а тому в романі читач має змогу спостерігати за
душевними стражданнями молодої жінки, яка з одного боку бореться за гендерну
рівність, але при цьому стає заручницею своїх же принципів, жадаючи простого
«жіночого щастя».
Поступово перед
читачем розкривається зовсім інший бік образу Ольги Кобилянської: кохання
перетворює її на лагідну, ніжну, покірну жінку, яка сліпо вірить у спільне з
Маковеєм майбутнє. Заради цього вона ладна зрадити своїм принципам, повністю
підкоритися чоловікові й проміняти успішне майбутнє на життя звичайної дружини,
як у свою чергу зробила Ольжина мати. Стосунки з Маковеєм починають
розвиватися, вони навіть живуть під одним дахом: вона готує для нього, пере
його речі, купує нові сорочки, але Осип наче не помічає цього. Тепер перед
читачем зовсім інша Ольга – хоч і закохана, мрійлива, проте нещасна, слабка, вразлива:
кохання до Маковея стало стражданням її життя. Узявши за основу реальні події
життя Ольги Кобилянської, авторка роману переконливо передала її глибокий
душевний біль, переживання й розчарування, представивши читачу свою
інтерпретацію шляху становлення «гірської орлиці» не лише як письменниці, але і
як жінки, що хотіла бути коханою.
Такою ж за характером Ольгу Кобилянську описує й
письменниця Валерія Врублевська у біографічному романі «Шарітка з Рунгу». У ньому
присутні емоційні досвіди та внутрішні
переживання, які відображають шлях буковинської письменниці до літературного
успіху, розвиток і формування її уявлень про літературу в цілому [див.: 4].
Постать О. Кобилянської і досі привертає неабиякий
інтерес літературних критиків, дослідників, читачів. Її творчість надихає, її
ідеї є актуальними в сучасному світі, а тому є цінним здобутком української
літератури. Не лише літературні твори, але й листи, щоденники, спогади дають
змогу побачити письменницю різною. Послуговуючись цими джерелами, О. Саліпа
в романі «Оля» презентувала читачам власну інтерпретацію життєвого й творчого
шляху письменниці як героїні літературного твору, письменниці, закоханої жінки [див.:
3, с. 131], показавши її не тільки стриманою інтелектуалкою, що рішуче боролася
за права жінок у чоловічому суспільстві, але й ніжною, люблячою жінкою, яка
страждала від нерозділеного кохання. Усі ці складнощі й переживання робили її
ще сильнішою і мудрішою, що впливало на її творчість, яка вивела українську
літературу на світовий рівень.
Література
1. Саліпа О. Оля. Харків :
Фоліо, 2020. 218 с.
2. Черкашина Т. Наративні
особливості художньо-біографічної прози: автор і читач : дисертація. Тернопіль,
2007. 21 с.
3. Мажара Н., Касаджи С.,
Мамчур Є. Літературна візія постаті Ольги Кобилянської в романі О. Саліпи «Оля».
2022. С. 131–136.
4. Храпак Т. Постать Ольги
Кобилянської в художній літературі ХХІ століття : дипломна робота.
Хмельницький, 2022. 87 с.
Добрий день, пані Єлизавето! Дякую Вам за таке цікаве дослідження! На Вашу думку, чи можна вважати проаналізований Вами твір зразком такого, що містить в собі симбіотичні жанрові характеристики? Дякую!
ВідповістиВидалитиВітаю, пані Ганно! ДЯкую за запитання! Жанр твору було визначено як художньо-біографічний роман, оскільки в ньому О. Саліпа описує творчий і життєвий шлях О. Кобилянської, використовуючи як реальні факти, джерела, так і власні домисли. Проте, на нашу думку, у творі можемо простежити також ознаки психологічного роману, оскільки в ньому авторка зображує глибокі душевні переживання головних персонажів, емоційний стан, почуття й настрої. Окрім цього, відомо, що на конкурсі "Коронації слова 2020" роман було номіновано на перше місце у категорії "історичний роман", проте, хоч твір і висвітлює епоху ХІХ століття, оскільки основні події відбуваються саме у цей період, він все ж зосереджує увагу читача не на історичних випадках, а на перипетіях у житті О. Кобилянської.
ВидалитиДобрий день, пані Єлизавето! Дякую за цікаву розвідку! Чи відомо Вам, на які історичні документи спиралася авторка під час написання твору? Дякую!
ВідповістиВидалитиВітання! Дякую за запитання! Деякі можливі думки та дії героїні роману О. Саліпа намагалася уявити й осмислити. Оскільки авторка сама наголошувала на тому, що боялася припуститися помилки у відтворенні фраз, то ретельно перечитувала монографії, часописи, листи сучасників Кобилянської тощо.
ВидалитиВдячна за можливість в іншому ракурсі побачити видатну письменницю, але чи завжди вона відверта? І чи варто вірити щоденники і листам письменника на вашу думку?
ВідповістиВидалитиАнастасія Клевцова
Наталія Клевцова
Щоденникам
ВидалитиДобрий вечір! Дякую за цікаве запитання! Думаю, варто розглядати листи та щоденники письменників як одне із джерел для розуміння життя, творчості та поглядів постаті. Проте важливо пам'ятати, що ці матеріали можуть бути створені під впливом особистих переживань та інтерпретацій автора. При використанні листів та щоденників письменника варто бути обережним та аналізувати їх у контексті інших джерел інформації.
ВидалитиДякую за цікаве дослідження! Скажіть, будь ласка, чого в романі "Оля" більше - історичних фактів, художнього домислу чи вимислу? Підтвердіть Вашу думку прикладами з твору. Дякую! Ольга Федоренко.
ВідповістиВидалитиВітаю! Як Ви гадаєте: чому цей твір з легкої руки авторки отримав назву "Оля"?
ВідповістиВидалитиДобрий день, Юліє Романівно! Дякую за цікаве запитання! На мою думку, О. Саліпа хотіла звернути увагу читача не на Ользі Кобилянській - письменниці, емансипантки, "по-чоловічому" сильної та сміливої жінки, якою ми звикли її сприймати, а на звичайній жінці Олі - яка хотіла бути щасливою дружиною коханого чоловіка. На початку твору авторка зробила акцент на тому, що Олею її називав лише Маковей, і саме ця форма імені є її "тригером", а отже, можемо здогадатися, що О. Саліпа, назвавши роман "Оля", наголошує на тому, що основна увага буде зосереджена саме на динаміці стосунків Ольги Кобилянської і Осипа Маковея.
ВидалитиДоброго дня! На Вашу думку, чи можна назвати книгу белетризованою біографією?
ВідповістиВидалитиВітаю! Дякую за цікаву думку! Роман "Оля" можна назвати белетризованою біографією, оскільки авторка на основі реальних фактів художньо переосмислює життя О. Кобилянської, використовуючи при цьому елементи вигадки: художньо відтворені діалоги персонажів, внутрішні монологи, певні події, щоб поглибити розуміння та враження від твору. Проте хочемо звернути увагу: сама О. Саліпа наголосила увагу на тому, що ставила перед собою мету зобразити Кобилянську якнайбільш реалістично, попри те, що твір є художнім.
ВідповістиВидалитиВітаю, Єлизавето! Дякую за цікаву статтю!
ВідповістиВидалитиВи зазначили, що в школі ми вивчаємо Кобилянську за досить сталими уявленнями: сильна, смілива, рішуча, незалежна тощо. А яка Ваша думка з цього приводу? Чи варто учням дивитися на О. Кобилянську лише під таким "феміністичним кутом"?