Работягова А. В.
студентка 1 курсу магістратури,
Запорізький національний університет
Наук. кер.: Проценко О. А., к. філол. н., доцент
«ФАКТИ СВІДЧАТЬ САМІ ПРО СЕБЕ»
(ЗА КНИГОЮ Є. ІВАНИЧУКА «ХОЛОДНЕ НЕБО ПІВНОЧІ»)
Історія – це свідок часів, світло істини, вчителька
життя, а слово літописця робить її безсмертною…
Р. Іваничук, «Орда»
Євген Іваничук
– свідок воркутинських таборів; автор книги «Холодне небо Півночі». Структурно
книга складається з повісті-спогаду «Записки каторжанина», безпосередніх
спогадів про дитячі та юнацькі роки «Перші кроки», спогадів про тундру
«Ямба-то», документальної хроніки «Кривавий серпень 1953…» і «Яблунівські
криниці». Об’єкт цієї розвідки – «Яблунівські криниці: Хроніка розкопок жертв комуністичного терору». Яблунівські криниці – це масове поховання повоєнного
періоду, де знайшли рештки 62 осіб, а поміж ними міни й інші боєприпаси – звичайна
практика більшовиків. В основі хроніки
«… лежать історичні (дійсні, «документальні») події, а «хронікальність»
означає як виклад цих подій у часовій послідовності, так і те, що «організуючою
силою сюжету є сама хода часу, якій підвладні дія та долі героїв» [1, с. 215].
Відомо, що Є. Іваничук брав участь у розкопках
криниць у Яблунові.
Документалізм – невід’ємна складова хроніки
Є. Іваничука. Згадано арешти, розстріли, виселення мирного населення в
Сибір (1939), початок колективізації; «нове ярмо» (1944-1945). Основна увага
автора зосереджена на розкопках (1990), які були ініційовані представниками
організації «Меморіал». Названа група ентузіастів коломийського «Меморіалу»
Б. Юращук, Я. Малкович, Г. Вінтоняк, М. Іванюк,
О. Чеховський, М. Симотюк, М. Кушнірчук, Д. Данилюк,
С. Книщук, які разом із О. Ульвановським з Яблунова та
Б. Малковичем із Середнього Березова вели розкопки.
Автор констатує: «… нема в нашій Україні такого місця, де
не лежали б у землі жертви, принесені на вівтар Свободи, жертви всіх часів і
всіх поневолювачів, а найбільше найстрашнішого ката України – НКВД … Биківня,
Дем’янів Лаз, Золочів, Вінниця, Донецьк, Тернопіль, Галич, Косів, Печеніжин,
Дрогобич, Яблунів…» [2, с. 252-253]. Послідовно, день за днем, Є. Іваничук
відтворює страшні звірства «нелюдів-енкаведистів», вимальовуючи картини
жахливої людської трагедії в селищі Яблунів: «кати за допомогою мін та гранат
замітали сліди своїх злочинів – розривали ними тіла закатованих, а разом з ними і тисячі гвинтівочних набоїв.
Частину нерозірваних мін та гранат залишали в криницях для страху, щоб ніхто й
ніколи не наважився ворушити їх» [2, с. 255]. Кадр за кадром перед
читачем постають історії закатованих українців. Інформація доповнюється
страшними свідченнями очевидців (Негрич Анна, Ковальчук Петро, Янушак Петро
Васильович, Павличко Василь Миколайович, Никорак Ганна Дмитрівна, Білавич Антін
Йосипович, Комашко Дмитро Степанович та ін.). Тож, читач знайомиться із
викладеною автором інформацією та свідченнями очевидців.
Події локалізовано у просторі: селище Яблунів Косівського
району Івано-Франківської області, місто Станіслав (у спогадах мешканців, яких
допитували у цьому місті у 1945 р.) та часі: «золотий вересень» 1939 року, першого
липня 1990 року, третього липня 1990, 05-07 липня 1990 року, 20.07.1990,
23.07.1990.
Коли читаєш книгу, складається враження, що це книга про
сучасну війну: «Рядами лежать в ровах скелети зі зв’язаними колючими дротом
кінцівками, потрощеними кістьми, дробленими черепами (а в деяких тих черепів
майже зовсім не було), знайдені цвяхи в очних ямах. А ось в ділянці таза одного з них лежить невеликий металевий
тризубець. Не важко уявити собі, що власник цього тризуба, добре знаючи, які
муки чекають, коли знайдуть, вирішив проковтнути його» [2, с. 256];
«цілу ніч ґвалтували солдати дівчину в якійсь стайні, і коли над ранком вона
зуміла якось вилізти через віконце і почала втікати, начальник гарнізону вистрелив
їй вслід по ногах, потім по стегнах, а в кінці по грудях» [2, с. 271];
«старший почав приставати до Марійки, а коли дістав повну відсіч і зрозумів, що
успіху не доб’ється, тут же в кімнаті застрелив її» [2, с. 271]; «страшенно
знущався наді мною (розповідає Никорак Ганна Дмитрівна, з села Космач, 1921
року народження), затискав у дверях пальці, підвішував, заганяв голки під
нігті. Коли втрачала свідомість, відливав водою і знову бив» [2, с. 266];
«людей відстрілювали, як зайців» [2, с. 272]. Автор зізнається, що
«тяжко, а часом зовсім неможливо повірити, що більш-менш нормальна людина,
навіть коли вона фанатично вірила комуністичній партії і вірою та правдою
служила системі, могла в такий жорстокий спосіб катувати іншу людину» [2, с. 257].
Жахливі вбивства приписували «бандам» українських буржуазних націоналістів,
бандерівцям, УПА; у дев’яності говорили: «самі вбивали – самі й розкопують».
Книга насичена численними авторськими роздумами. Наприклад:
«Багата наша Україна братськими могилами. Від Сяну до Дону насичена вона
трупами нашого народу, бо хто тільки не вбивав нас… Мабуть, ніколи жоден інший
народ не зазнав такого геноциду, як український, і жоден інший не зберіг би
себе після цього як націю. А ми вижили і сміливо заявляємо світові: «Ми єсть
народ, якого правди сила ніким звойована ще не була» [2, с. 252].
Актуальні слова як для минулого, так і для сьогодення.
Отже, хроніка розкопок жертв комуністичного терору «Яблунівські криниці» Є. Іваничука, вміщена в книзі «Холодне небо
Півночі», знайомить зі страшними фактами більшовицького терору на
Івано-Франківщині.
Література
1. Закалюжний
Л. Жанр історичної драми-хроніки та його змістове наповнення. Вісник Житомирського державного університету
імені Івана Франка. Житомир : 2005. Вип. 22. С. 215 – 217.
2. Іваничук
Є. Холодне небо Півночі : повість-спогад, документальні хроніки, спогади. Львів
: ЛА «Піраміда», 2010. 328 с.
Анастасіє, дякую, що обрали об'єктом дослідження "Холодне небо Півночі". Книгу надзвичайно актуальну для наших днів. Як її твори, так і доля автора та інших членів родини (наприклад, репресованого Михайла Іваничука - дядька Романа та Євгена Іваничуків, українського вченого-геоморфологога, який випередив виправу російського дослідника І. Папаніна на Північний Полюс в 1937–1938 рр.) свідчить про спадкову природу того зла, з яким сьогодні Україна веде боротьбу. Бажаю вам подальшої продуктивної роботи над обраною темою.
ВідповістиВидалитиДякую за такі теплі слова та приділену увагу дослідженню!
ВидалитиРада, що воно наштовхує на такі цікаві думки!
Дякую за Ваше цікаве дослідження.
ВідповістиВидалитиСкажіть, будь ласка, що стало причиною досліджувати саме цей твір Є. Іваничука? Чи не важко було його аналізувати в контексті сьогоднішніх подій?
Дякую за запитання!
ВидалитиАнастасіє, причиною обрати для дослідження твір Євгена Іваничука стала зацікавленість в його важкій долі. Хроніка завжди була цікавим об'єктом дослідження, завдяки якій можна більше дізнатися про долю українського народу.
Аналізувати твір було легко, оскільки сьогоднішні події, м'яко кажучи, є тлом, на якому розгортаються події хроніки. Під час прочитання в голові виникало багато паралелей з сьогоденням, тому писати працю за ними було надзвичайно відповідально, щоб зробити правильний (хоч і невеликий) внесок в розвиток цієї галузі літературознавства.
Добрий день, Анастасіє! Як ви вважаєте, чи помітний вплив геноциду на згуртованість та стійкість українського народу?
ВідповістиВидалитиДобрий вечір, Уляно!
ВидалитиВідповідаючи на Ваше питання хочу перш за все зазначити, що будь-які історичні події мають великий вплив на майбутній розвиток українського народу. Так, геноцид, безумновно, був важливим важілем в розвитку згуртованості та прагненню здобути свободу. Це ті випробування, які, на превеликий жаль, переживали наші прадіди, а наразі переживаємо ми. Історія, як би прикро це не звучало, все ж таки циклічна, проте лише ми здатні розривати ці самі цикли. Хочемо вірити, що нашому поколінню вдасться "зламати колесо долі", щоб наші нащадки змогли знаходити інші впливи на розвиток згуртованості.
Дякую за Ваше цікаве запитання!
Чи викликає у вас "Холодне небо Півночі" відчуття дежавю, постійного історичного повтореннього трагічних подій?
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВидалитиДякую за запитання!
ВидалитиНе хочеться бути голослівною в порівнянні травм суспільства минулого та того, що відбувається наразі, проте... так, викликає. При прочитанні книги не раз приходила до думки: наскільки ж глибоко - в мозку, душі, свідомості - сидять оті наративи радянізма, що досі не викоренились, а навпаки - пропагуються з ще більшим цинізмом. Наскільки описане Є. Іваничуком схоже на Київщину, полон, окуповані території... Продовжувати цей список можемо безкінечно довго.
Щиро дякую. Клевцова Наталія
ВидалитиДоброго дня! Дякую за чудовий аналіз і увагу до книги! Цікавить Ваша думка, чому Іваничук цитує слова Павла Тичини "Я єсть народ, якого Правди сила..." та чи актуальні вони саме в контексті твору?
ВідповістиВидалитиДобрий вечір!
ВидалитиДякую за приділену увагу аналізу.
На мою думку, Є. Іваничук обрав цю фразу задля того, аби показати, що український народ несе свою тяжку історію крізь віки. Люди не забувають знущань, не забувають своїх катів. Так, з десятиліттями та віками головні обличчя стираються в пам'яті, але сама концепція "ворога" (особливо коли він повторює свої злочини знову і знову) лишається. Проте "жертва" (як і Євген Іванович, так і український народ) несе думку, що Правда завжди лишатиметься та, рано чи пізно, про неї говоритимуть. В контексті твору слова є актуальними, оскільки Правда буквально повстає з недр землі - трупи людей та сліди знущань говорять про те, який "звір" чатував над тогочансою Україною. Можемо провести паралель із сьогоденням, що цей "звір", на превеликий жаль, чатує над душами простих людей і сьогодні.
Лук'яненко Ілля
Видалити