Бурлака М.С.
Добровольська А.О.
студентки 2 курсу
м. Дніпро, Університет митної справи та фінансів
Наук. кер.: Рождественська І.Є., к. філол. н., доцент
ПРО РОЛЬ ТЕМАТИЧНИХ ЕКСПЕРТІВ У ДИСТАНЦІЙНОМУ
НАВЧАННІ (НА ПРИКЛАДІ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІН ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧОГО ЦИКЛУ)
У
сучасному світі технологій дедалі більшої популярності набуває
онлайн-навчання. Більше немає потреби виходити з дому та їхати через усе місто, витрачаючи на дорогу багато часу.
Але з недавньої пори в усьому
світі відбулися зміни, за яких це стало не бажанням, а необхідністю. Тому онлайн-навчання стало засобом отримання інформації
та знань майже для кожної сучасної людини. Воно засноване більшою мірою на наявності матеріалів, як читання, відео, вправи, ніж на безпосередній особистій
взаємодії (дискусії, презентації тощо) [3].
З одного боку, це дає можливість інтегрувати більше медіа у навчання, при цьому
завданням
викладача стало створювати
якісний
дидактичний матеріал і мати технічну
можливість використовувати його. З іншого боку, таке навчання вимагає від студентів більшої самостійності та уважності до вивчення матеріалу.
Важливо пам'ятати, що навчання є соціальним: ми вчимося в інших та разом з
ними, навіть, якщо на відстані. Потрібно співпрацювати
з однолітками: це має бути формальним та неформальним, за допомогою групових
завдань чи запровадження взаємного навчання чи взаємної оцінки. А якщо студенти бажають самостійно поглибити
свої знання, вони мають доступ до «тематичних експертів, віртуальної бібліотеки, Інтернет-зв’язку» [2,С.60].
Тематичним експертом, на нашу думку,
можна вважати фахівця, який є визнаним авторитетом у галузі. Як зазначав
М.Бахтін, «завжди є авторитетні, такі, що задають тон, висловлювання <…>,
на які спираються, посилаються, які цитуються, які наслідують» [1,С.460]. Вдалим
прикладом тематичного експерта, до матеріалів якого можна звертатися під час
вивчення дисциплін літературознавчого циклу, є Остап Українець,
літературознавець, перекладач, автор кількох історичних романів і, як він себе
називає, «ваш підпільний гуманітарій». Для
філологів може стати у нагоді YouTube-канал «Твоя Підпільна Гуманітарка».
Назва каналу є промовистою – на ньому ми знайдемо багато лекцій, інтерв’ю та
онлайн-дискусій, які стосуються гуманітарних наук. За словами засновників
каналу, їхні глядачі – це і студенти, і люди, які працюють в різних сферах та зацікавлені
літературою і мовою. Чи відповідає це дійсності, можна судити по успіху каналу – заснований у 2020 році, зараз він нараховує більше 120
тис. підписників. Для українського YouTube, ще й освітнього, це прекрасний результат. Більш того, коментарі
до відео на каналі, та під відео інтерв’ю засновників доводять, що Остап – дійсно шановний тематичний експерт. З чого складається контент каналу? Одразу в очі впадають
назви:
«#БЛУ Будь ласка, українською»
(відео з участю Євгена Ліра – ще одного тематичного експерта, який
є письменником, перекладачем та музикантом);
«Квантова філологія» –
відео про походження мов, української мови, «козацьких»
термінів тощо; також ще 13 тематичних плей-листів з відео, одним
з яких є «Уроки Літератури». Ці відеоблоги – один з
найпопулярніших сегментів, тематика яких зацікавить не тільки школярів, але й
студентів-філологів проблематикою та формою розмови із глядачем, де можна послухати
якісні лекції з історії літератури про римську сатиру та перших блоґерів
історії, "Енеїду" Верґілія як зразок римської пропаганди, Нібелунґів та
розмови про те, чому класичні романи вважаються нудними. Лекції побудовані як короткі
монологи на вибрану тему, однак залежно від тематики, з домішкою імпровізації
чи запланованих жартів.
Окрім жартів, які можуть запам’ятатися
глядачеві, або неочікувано сміливих назв відео, які інколи здаються грубими, увагу
молодої аудиторії привертають поп-культурні посилання у лекціях – іноді це вставки-цитати з фільмів, пряма їх згадка, або
якась «трендова» тема (наприклад, згадка
Локі та Хобіта з фільмів у відео про протестантську етику).
Також, крім публікації числених відеоблогів,
нещодавно «Гуманітарка» заявила про себе як видавництво: вийшла перша книга на
літературознавчу тематику «Як працює класичне оповідання» авторства Флоренс Ґоє (відомої дослідниці оповідань, котра
поєднує науковий стиль та цікавий популярний вигляд), в перекладі Остапа Українця. В такий спосіб тематичні
експерти довели, що заслуговують на визнання їх як експертів, повертаючи своїх
глядачів до книжки.
Минулого вересня Остап Українець та Євген Лір приїжджали до м. Дніпро на книжковий фестиваль «BookSpace», де провели інформативну лекцію «Твоя підпільна гуманітарка» та разом із присутніми, в тому числі нами обговорювали, у чому полягає криза гуманітарної освіти, чому гуманітарні знання важливі для розуміння культурних процесів в Україні, як YouTube-канал про мову й гуманітарні науки набув популярності. Вважаємо, що зустріч з тематичними експертами запам’яталася майбутнім перекладачам та письменникам.
Література
1. Бахтин
М.М. Проблема речевых жанров / М.М.Бахтин. Литературно-критические
статьи / Cост. С. Бочаров и В. Кожинов. М., 1986. С.428–473.
2. Matusiak M. E-learning [E-Nauczanie] / Innowacje i transfer technologii. Słownik
pojęć / Pod red. Krzysztofa B. Matusiaka. Wydanie III, zaktualizowane.
Warszawa, 2011. S. 59 – 60. https://www.parp.gov.pl/files/74/81/469/12812.pdf
3. Rapanta C.,
Botturi L., Goodyear P. et al. Online University Teaching During and After the
Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigit Sci Educ 2, 923 – 945 (2020). https://hdl.handle.net/2123/22940
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.