Лобойко Я.О.
студентка 1 курсу
Херсонський державний університет
Наук. кер.: Бондаренко Л. Г., к. пед. н., доцентка
СЮЖЕТНО-КОМПОЗИЦІЙНІ
ОСОБЛИВОСТІ ТВОРІВ
І. РОЗДОБУДЬКО «АРСЕН» ТА Й. ЯГЕЛЛО
«КАВА З КАРДАМОНОМ»
Підлітковий
вік є суперечливим та вразливим періодом у житті кожної людини. У цей час дітям
як ніколи раніше потрібна увага та допомога з боку дорослих. Підлітки часто
стикаються з низкою проблем, що не в змозі вирішити самостійно. Це можуть бути непрості
стосунки з друзями й однолітками, суперечки з батьками, пошук себе і своїх
цілей у житті та багато іншого.
У літературознавстві
ще на початку 20 століття з'явився термін «підліткова література». Так
називають твори, що написані для
підлітків і зображують їхню психологію. Такими є зокрема тексти сучасних
авторок Ірен Роздобудько «Арсен» та Йоанни Ягелло «Кава з кардамоном». Мета
нашої розвідки – порівняти сюжетно-композиційні особливості творів української
та польської письменниць. Компаративний аналіз літературних текстів дозволяє
глибше зазирнути у створені авторами художні світи. Не випадково курс
«Літературна компаративістика» «вивчається у більшості вищих закладів освіти,
що готують філолога» [1, с. 210].
Творчість
Ірен Роздобудько та Йоанни Ягелло посідає помітне місце в розвитку сучасних української
та польської літератур. Обидві письменниці цікавляться підлітковою проблематикою,
художньо опрацьовують схожі мотиви. Твори «Арсен» і «Кава з кардамоном» видані
з різницею в один рік. Перший датується 2012
роком, а другий – 2011. Текст польської авторки перекладено українською 2013 року Боженою Антоняк. За
жанром твір «Арсен» є повістю, а «Кава з кардамоном» – романом.
Композиційно
вони теж дуже схожі, бо складаються з прологу, низки розділів та епілогу. Твір
«Кава з кардамоном» має 10 розділів. Їх назвами є місяці року, у які
відбуваються змальовані події. Оповідь ведеться від імені авторки. «Кава з
кардамоном» має присвяту «Моєму дідусеві». Повість «Арсен» містить 26 розділів, що також
мають своєрідні назви. Це короткий опис подій, що там відбуватимуться. Розповідає
про них сам головний герой.
Обидва тексти
містять елементи детективу. В основі сюжету – сімейна таємниця, за
розслідування якої беруться головні персонажі. У творі Йоанни Ягелло «Кава з
кардамоном» Лінка знаходить дивну фотографію. На ній зображено її маленькою
поряд із мамою, яка при надії. Халіна
розуміє, що мама вагітна не її братиком, тому береться з'ясувати всі подробиці
цієї справи. У творі Ірен Роздобудько «Арсен» героя дуже зацікавила родинна
історія, що йому в дитинстві розповідав дідусь Олег. Його далекий прапрапрадід
Макар одного разу приніс додому глек із золотом. Згодом чоловіка знайшли
вбитим, а глек зник. У злочині звинуватили його сина Арсена, на честь якого і
назвали головного персонажа твору. Правди і досі ніхто не знає. Тож цю справу і
починає розслідувати хлопчик. В обох творах у підлітків є помічники, які
допомагають їм розкрити сімейні таємниці. У Лінки це Адріан, якого вона вважає
своїм другом, а в подальшому вони будуть зустрічатися. У Арсена це Айрес або
Олександра, в яку він закохується і намагається справити на неї найкраще
враження.
У творі Йоанни Ягелло змальовано сни Халіни, які
вона постійно бачить. Лише в кінці роману ми розуміємо, що в них дівчинка
перевтілювалася у свою маму та відчувала те, що і вона у тяжкі моменти свого
життя. У повісті «Арсен» подано розповіді про предків хлопчика. З їх допомогою авторка
переносить читача у XIX століття.
В обох
текстах авторки змальовують шлях, яким їхні персонажі подорожують: «Попереду пролягала широка асфальтована
дорога»
[2, с.12]. Саме нею Арсен
їде до села. «Завертаючи вбік
від міста, вона переходила у звичайну земляну стежину, що тягнулася між
соняшниковими ланами» [2, с.12]. «Запахами трави і
квітів мене оповила тиша» [2, с.12], – додає Арсен.
«Лише голосно сюрчали коники і
співали якісь невидимі пташки» [2, с.12]. А ось так Йоанна Ягелло описує дорогу
до Студзянок Лінки та Адріана: «Уночі
нападало снігу» [3, с.149]. Для підлітків «дорога здавалася м'якою й тихою, білий пух легенько блищав у променях
світанку» [3, с.149]. Цікаво, що обидві авторки зображують шлях своїх
головних героїв як подорож до тиші.
Аналізовані
тексти містять багато портретних описів, що є важливою складовою створення
персонажів. Наприклад: «Чорнява красуня,
схожа на іспанку, із блискучими мигдалевидними нігтями» [3, 17]. Так у
творі «Кава з кардамоном» зображено головну героїню. «Лінці подобалася власна копиця кучерявого волосся, і те, що вона така
худа й може об'їдатися солодощами, та поруч із Наталією почувалася, немов
дитина» [3, с.17]. Такої думки про себе Лінка. У творі «Арсен» хлопчик після розлучення батьків різко змінює
свій імідж: «У сьомому класі відростив
довге волосся, носив сорочку, розстібнуту майже на всі ґудзики, ходив до школи
в потертих джинсах» [2, с.18].
Авторка звертає увагу читача на той факт, що навмисне провокаційна зовнішність
для підлітків часто є формою виявлення протесту і має сприйматися дорослими як
сигнал про необхідність особливої уваги і підтримки.
Головні
герої досліджуваних творів – Арсен (13
років) та Лінка (15 років). Вони є
різними, але одночасно мають майже однакові проблеми в родині, в дружбі та в
першому коханні. Спільним є також те, що діти проживають у столицях: Арсен – у
Києві, а Лінка – у Варшаві.
Лінка або
Халіна Барська – дівчинка, яка навчається в гімназії та живе з матір'ю,
вітчимом і молодшим братиком Казимиром. Батько Лінки загинув в автокатастрофі,
коли дівчинка була ще маленькою. Її мама багато працює та часто нервує і дратується, тому дівчинці
доводиться піклуватися про молодшого братика. Хоч її і підтримують бабуся та
вітчим, але їй все одно не вистачає материнського тепла і турботи.
Арсен – це
хлопчик, який любить читати та поринати
в книжкову реальність. Він часто мріє та фантазує про подорожі і пригоди. До «непоганих книжок та фільмів» [2, с.9]
його привчила Юля (так він іноді називає свою маму). Батьки Арсена розлучилися,
коли він був у 5 класі. Хлопчик дуже цього соромився та не хотів, щоб хтось у
школі про це дізнався. Після розлучення хлопчик став справжнім бешкетником. На
літні канікули його відправляють у село до бабусі з дідусем. Там і відбуваються
основні події твору.
Другорядними
героями твору «Кава з кардамоном» є мама Лінки, Адріан (художник-гімназист,
який закоханий у Халіну), Наталья (подруга дівчинки), Каська (на початку твору
нова однокласниця Лінки, згодом стає зрозуміло, що це її сестра), вітчим Адам і
Казик (брат головної героїні). А у творі «Арсен» це мама хлопчика Юля, Айрес або Олександра
(перше кохання Арсена), Нійолє (зведена сестра Арсена), дід Олег та бабуся Ліда,
у яких хлопчик перебуває на канікулах.
Епізодичниими
героями роману «Кава з кардамоном» є вчителі та однокласники Лінки, бабусі
дівчинки та Фікус (пес Халіни, якого вона постійно вигулює). У повісті «Арсен»
такими героями є дід Микита, діти з будинку родинного типу, директор школи Яків
Степанович та його дружина Софія Михайлівна.
Висновуємо,
що «Арсен» і «Кава з кардамоном» мають
чимало спільних сюжетно-композиційних рис, зокрема детективні елементи, місце дії,
групування персонажів. Ірен Роздобудько і Йоанна Ягелло самі про це не здогадуючись
створили героїв зі схожими проблемами та
ситуаціями. Аналізовані твори є яскравим свідченням того, що підліткова
тематика посідає почесне місце у сучасній європейській літературі.
Література
2. Роздобудько І. Арсен. Київ: Грані-Т, 2012. 224с.
3. Ягелло Й. Кава з кардамоном. Львів: Урбіно, 2013. 240 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.