середа, 23 лютого 2022 р.

Ферко Христина МІФОПОЕТИЧНА ОСНОВА ТВОРІВ П. Б. ОСТЕРА

 

Ферко Х. В.

магістрант

навчально-науковий інститут іноземних мов

Дрогобицький державний педагогічний університет

імені Івана Франка

Наук. керівник: Сирко І. М., к. філол. наук, доцент

 

МІФОПОЕТИЧНА ОСНОВА ТВОРІВ П. Б. ОСТЕРА

 

Американська міфологія є тим важливим чинником, який сприяє становленню національної свідомості, визначає моральні цінності та орієнтири суспільства, зберігає історичну пам'ять, ідентифікує американців як спільноту. Її сила і впливовість зумовлені беззаперечною довірою людей до змістової складової міфів. Саме національна міфологія формує основу культури американського суспільства, визначає напрям його подальшого розвитку. Йдеться насамперед про ключові національні міфи, як от: міф про виникнення держави та її історичну місію, міфи про фронтир та американську мрію тощо. У різножанрових творах видатного американського письменника П. Б. Остера можна простежити велику кількість міфологічних мотивів (від архаїчних до модифікованих варіантів міфології) що значно ускладнює визначення міфологічної системи автора. Радше мова йде про різнопланове функціональне навантаження міфів, яке Остер надає їм відповідно до конкретної ситуації.

На сторінках Остерових романів особливе місце посідають міфи про формування і розвиток американської нації та становлення американського суспільства. Крізь призму сучасних реалій романіст актуалізує міфологічний образ пілігрима, національний мотив подорожей до незвіданих земель, а також сюжет про пошуки землі обітованої. Але на противагу класичним міфологічним традиціям, письменник підкреслює відсутність мети у головних героїв своїх творів, втрату ними традиційних цінностей, визначених міфологією. У такий спосіб Остер акцентує увагу на найбільш разючих проблемах сьогодення – самотності та розгубленості, втраті національної ідентичності, напружених стосунках людини з соціумом тощо.

У романах П. Б. Остера можна чітко простежити, як давні міфи акумулюють в собі ідеали американського суспільства. Вони значною мірою впливають на формування характеру американців, містять в собі основні ціннісні орієнтири і ментальні установки. Важливо, що у творах письменника міфи не існують ізольовано, як окремі вкраплення, а взаємодіють з авторським текстом, паралельно перетинаючись між собою. Це дає Остерові змогу сформувати новаторські міфологічні образи, що віддзеркалюють особливості сучасного американського суспільства.

Зрозуміло, що в умовах цивілізаційного поступу не може не відбутися перегляду стрижневих цінностей американської нації. Не оминає увагою цю проблему і П. Б. Остер. У його творах превалює тема відхилення від первісних значень національних міфів та від сформульованих у них цінностей. Його герої постійно стикаються з розбіжностями між національними ідеалами, які є основою міфології, і реальною дійсністю. Звернення до міфологем минулого виявляє глибокі зміни, серйозні відхилення від початкового змісту міфів, а в окремих випадках - доведення їх до абсурду.

Сюжети Остерових творів сфокусовані на прагненні героїв з’ясувати сенс власного існування, на пошуку відповідей на ключові питання буття. Міфи, які письменник вводить у свої романи, відіграють у цьому процесі важливу роль, адже допомагають подолати хаос в душі та в суспільстві. Вони визначають життя людини як процес, який через падіння і злети призводить до реалізації заповітної мрії.

Герої романів П. Б. Остера завжди намагаються слідувати ідеалам, визначеним давніми міфами, пов’язаними зі становленням американської нації. Але, на жаль, вони часто розчаровуються перетворенням національних міфів на соціальні і політичні утопії, внаслідок чого реальне суспільство виглядає несхожим на ідеальне. Іноді старі міфи отримують нову, сучасну інтерпретацію. Як приклад, наведемо міф про фронтир, територію прикордоння між світом цивілізації і дикого, неосвоєного Заходу. У сучасному світі він трансформується на уявний кордон між людьми, етнічними і соціальними групами, між світом мегаполісу і природнім ландшафтом тощо. Проте реконструкція міфів, скептичне ставлення до них не вадить героям систематично звертатися до міфології для вирішення ключових питань буття.

Для американців міфологія є тією матрицею, в межах якої вони живуть і діють. У той же час, літературні персонажі П. Б. Остера зазвичай тяжіють до інших, сучасніших ментальних установок. Кордони між героями та антигероями розмиваються, а життєві орієнтири зазнають трансформацій. У центрі цих змін стоїть конфлікт особистості та суспільства, яке культивує ідеї свободи та демократії, успіху та віри в майбутнє. Проте, внаслідок спекуляцій ці ідеї знецінюються, нівелюються, починають суперечити реаліям життя.

Зазначене дає підстави для висновку, що хоч розчарування в ідеалах, розбіжність між особистими життєвими орієнтирами і офіційними цінностями частково руйнують національні міфи, підштовхують до критичного ставлення до них, та в романах П. Б. Остера ці міфи продовжують залишаються дієвими, такими, що беззаперечно ідентифікують національну американську спільноту.

                                                

Література

1. Висоцька Н.О. Американський «текст» як продукт культурної креолізації / Н.О. Висоцька // Американські літературні студії в Україні. – К.: Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України, 2006. – Вип. 3. – С. 102–114.

2. Малахов В. Міф про міф. Національна міфологія як тема сучасної міфотворчості / В. Малахов // Дух і літера. – 1998. – № 3–4. – С. 76–83.

3. Herzogenrath B. An Art of Desire: Reading Paul Auster (Postmodern Studies). – Amsterdam: Rodopi, 1999. – 256 p.

4. Shiloh I. Paul Auster and Postmodern Quest: On the Road to Nowhere. – N.Y.: Lang, 2002. – 221 р.

5. Varvogli A. The World that is the Book: Paul Auster's Fiction. – Liverpool: Liverpool univ. press, 2001. – 200 p.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.