середа, 24 лютого 2021 р.

Глушко Ю.О. ВИВЧЕННЯ ПОЕЗІЇ ІВАНА ФРАНКА З ВИКОРИСТАННЯМ ОНЛАЙН РЕСУРСУ MENTIMETER

 

Глушко Ю.О.

студентка 3 курсу
Херсонський державний університет

Наук. кер.: Бондаренко Л. Г., к. пед. н., доцентка



ВИВЧЕННЯ ПОЕЗІЇ ІВАНА ФРАНКА

З ВИКОРИСТАННЯМ ОНЛАЙН РЕСУРСУ MENTIMETER

 

Сучасний урок української літератури не можна уявити без використання комп'ютерних технологій, вони допомагають формувати літературну компетентність учнів. Тому залучення інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі є актуальною проблемою сучасної шкільної освіти. Засоби інформаційно-комунікаційних технологій дають змогу активізувати змістову, операційну та мотиваційну сторони освітнього процесу, створюють умови для оволодіння старшокласниками способами організації власної навчальної діяльності, дають можливість здійснювати навчальну комунікацію, саме тому виникає потреба інноваційних змін в організації освітнього процесу [3, с. 1]. Враховуючи глобальні проблеми у світі, використання інформаційно-комунікаційних технологій – невід’ємна частина освітнього процесу. У зв’язку з цим вчителям необхідно знаходити нові шляхи вирішення актуальних проблем, удосконалюючи свої вміння та навички комп’ютерної грамотності.

Дистанційна форма навчання є незвичною ні для вчителя, ні для учня. Проте на сьогоднішній день є багато різних інформаційно-комунікаційних технологій, що сприяють підвищенню ефективності освіти. Усе викладене і визначає актуальність нашого дослідження.

Мета статті – проаналізувати освітні можливості використання онлайн-ресурсу «Mentimeter» для створення опитувань в реальному часі під час вивчення поезії Івана Франка у 10 класі.

Опитування – це метод збору соціологічної інформації про досліджуваний об'єкт під час безпосереднього (усне опитування, інтерв'ю) або опосередкованого (письмове опитування, анкетування) спілкування [4]. Широкої популярності зараз набули онлайн-опитування (Computer Assisted Web Interviewing). Це кількісний метод накопичення інформації, найсучасніший спосіб отримання та обробки даних. Найдоступнішим варіантом для вчителя є використання нескладних безкоштовних програм, що можуть швидко надавати підсумкові результати.  Онлайн-опитування – це оперативний варіант збирання інформації від учнів.

Ми переконані, що використовуючи на уроках літератури анонімне опитування онлайн учитель матиме змогу об’єктивно, враховуючи думку учнів, оцінити не тільки рівень знань, а й виявити рівень зацікавленості учнів матеріалом. Маючи такі відомості, сучасному вчителю-філологу буде легше вибудовувати освітній процес якісно та інноваційно. Як результат, матимемо мотивовану аудиторію та підвищення рівня засвоєння знань, тому що такий підхід дасть учням змогу висловити свою думку та регулювати перебіг освітнього процесу. Отже, кожен учень відчує свою значимість та вагу, що позитивно впливатиме на рівень довіри та емпатії між учнем та вчителем. А завдання наставника – опрацювати та систематизувати дані дослідження і зробити самоаналіз, без якого неможлива діяльність компетентного вчителя.

Наприклад, у процесі вивчення поезії Івана Франка доцільно використовувати опитування онлайн. Відповідно до актуальної шкільної програми, поетична збірка автора «Зів’яле листя» вивчається у 10 класі, тому викладання матеріалу за цією темою має бути інноваційним, щоб привернути увагу сучасних учнів. З іншого боку вивчення цієї теми «є неповторною у своєму роді можливістю донести до юних сердець красу найвеличнішого з усіх почуттів» [2]. Створити дослідження нам допоможуть спеціальні програми для моделювання онлайн-опитувань, але треба бути готовим до того, що більшість цих ресурсів – англомовні. Тому варто звернути на це увагу, але навіть новачку з мінімальними знаннями буде під силу опанувати ці інструменти.

Наше опитування ми створили за допомогою програми «Mentimeter». Це онлайн-ресурс для розробки інтерактивних презентацій, опитувань, голосувань в режимі реального часу, що дозволяє отримувати моментальний зворотний зв'язок від аудиторії. Безкоштовний тариф цього інструменту дає змогу створювати необмежену кількість презентацій, вікторин або опитувань, залучати аудиторію без кількісних обмежень, експортувати зображення та файли формату PDF. І цих функцій цілком достатньо, для того щоб повноцінно використовувати ресурс з різною метою, а особливо вчителю-філологу. Важливо, що не потрібно завантажувати ніякого додатку або програми. Зареєструватися на цьому ресурсі нескладно. Школярі також легко можуть це зробити. Створивши опитування для своїх однокласників, вони стануть співтворцями уроку. Для конструювання завдання натисніть на кнопку «Нова презентація» і впишіть у вікні її назву. З рисунку 1 видно, що простір для вибору завдань досить великий: хмара тегів, вибір зображення, опитування, ранжування та інші. Але улюблений школярами тип завдань – це вікторина.

Для того щоб додати завдання, введіть питання в поле праворуч, потім додайте варіанти відповідей нижче, відзначте «галочкою» правильний варіант та вкажіть час, необхідний для читання і роздумів над питанням.

 

Рис.1.Вибір типу завдання на сайті «Mentimeter»

Ми розробили власне опитування, результати якого можна побачити на рисунку 2. Додатково використали зображення ресурсу для ілюстрування можливих відповідей та отримали результати у відсотках.

 

Рис.2. Результати дослідження

Отже, ресурс «Mentimeter» – це інструмент для опитування, за допомогою якого учні також можуть самі фіксувати свої бали. Словеснику він дозволяє врахувати висновки методистів про те, що важливу роль на таких уроках має відводитися «психологічній підготовці учнів до сприйняття ліричного вірша» [1, с.10]. Вчитель може використовувати його при перевірці емоційної готовності школярів до уроку, актуалізації опорних знань, на етапі первинної перевірки розуміння нового матеріалу, в середині заняття в якості інструменту для виявлення проблемних моментів, в кінці уроку на етапі рефлексії. І, звичайно, виконання таких завдань створює в класі атмосферу співтворчості.

Література

1.     Бондаренко Л.Г. Вивчення ліричних творів на уроках української літератури у взаємозв'язку із зарубіжною (9−11 класи): автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Ін-т педагогіки АПН України. Київ, 2001. 19 с.

2.     Бондаренко Л.Г. Виховання в учнів культури почуттів засобами поезії: на матеріалі збірки Івана Франка «Зів’яле листя». Вісник Таврійської фундації (ОВУД): літературно-наук. збірник. Випуск 12. Київ; Херсон, 2016. С.26-32.

3.     Микитенко А.П. Розвиток пізнавальної активності старшокласників на уроках технологій з використанням засобів інформаційно-комунікаційних технологій: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова.  Київ, 2017. 24 с.

4.     Опитування. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Опитування (дата звернення: 13.02.2021р.).

5.     Mentimeter. URL: https://www.mentimeter.com/ (дата звернення: 13.02.2021р.).

11 коментарів:

  1. Доброго дня! Дякую за ефективні ідеї. Чи можна розробити повноцінне тестування за допомогою цього ресурсу?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Доброго дня, дякую за Ваше питання. Усього є три тарифи для користувача: "Вільний", "Основний" і "Професіонал". Вільний («безкоштовний») тариф «Mentimeter» дозволяє створювати 5 тестів за одну презентацію.

      Видалити
  2. Доброго дня! Чи можна використовувати Mentimeter для проведення відкритих уроків? Чи зможе сучасний вчитель цим сучасним інструментом для опитування зацікавити учнів?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Доброго дня! Дякую за таке цікаве питання. Безумовно сайт «Mentimeter» можна використовувати для проведення відкритих уроків. Сучасному вчителю буде не важно опанувати цей ресурс. На самому сайті є покрокова та детальна інструкція щодо того, як саме користуватися цим інструментом. Витративши небагато часу, можна самостійно навчитись створювати цікаві опитування.

      Видалити
  3. Добрий день! Дякую за корисну статтю! Чи використовували ви вже Mentimeter на уроках? Як учні ставляться до такого прийому?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Доброго дня, дякую за Ваше питання. Я використовувала ресурс "Mentimeter" на заняттях з методики викладання у процесі рольової гри "Урок літератури". У майбутньому планую використовувати цей інструмент під час виробничої приктики.

      Видалити
  4. Доброго дня! Чому для написання своєї роботи, Ви обрали саме Mentimeter? Чи відомі Вам ще якісь online програми для створення опитувань?

    ВідповістиВидалити
  5. Доброго дня, дякую ва Ваше питання.У мережі є й інші онлайн-сервіси для опитувань, наприклад «Kahoot!» або «Plickers». Ми обрали саме ресурс «Mentimeter» тому що він є нескладним для опанування вчителем, анонімним та дає можливість креативно робити опитування за допомого різнокольорових тем та зображень.

    ВідповістиВидалити
  6. Доброго дня! Чи не вважаєте Ви, що "анонімність" при виконанні вправи буде негативно впливати на якість знань учнів? Наприклад, деякі будуть просто так обирати якусь відповідь.

    ВідповістиВидалити
  7. Доброго вечора. Дякую за Ваше питання. На мою думку, "анонімність" дасть можливість учням чесно відповідати на питання.

    ВідповістиВидалити
  8. Надія Ігнатова28 лютого 2021 р. о 21:12

    Добрий вечір , якщо учні "анонімно" відповідають , як тоді оцінити їхній рівень знань? Дякую.

    ВідповістиВидалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.