Сиротенко В.П.
викладач,
канд. філол. наук, доц.
Донбаський
державний педагогічний
університет
ДИДАКТИЧНО-РОЗВАЖАЛЬНИЙ
АСПЕКТ ТВОРІВ Н. ЗАБІЛИ, Ю. ДОЦЕНКА ТА А. КОСТЕЦЬКОГО
З моменту утвердження
феномену дитячої літератури як самостійної словесно-естетичної галузі в царині
«красного письменства» (починаючи із середини ХІХ сторіччя) серед
літературознавців, критиків, педагогів велася дискусія щодо причетності дитячої
літератури до фундаментальних положень педагогіки як науки – «Дидактика» і
«Теорія виховання». Так, автори підручника «Дитяча українська література»
В. Кизилова та В. Пушко прямо зазначають, що «педагоги розглядають
дитячу літературу в основному як допоміжний засіб у навчанні й вихованні дітей»
[4, с. 6]. На щастя, поступово утвердилася думка, що дитяча література й
педагогіка – це різні сфери інтелектуальної діяльності людини, і кожна з них
по-своєму вирішує глобальне завдання – навчання й виховання підростаючого покоління:
«Література для дітей та юнацтва - художні твори різних родів і жанрів, що на
рівні своєї формозмістової єдності адресовані читачу відповідної вікової
категорії, задовольняють його емоційні, естетичні й етичні запити, можуть мати
подвійну рецепцію (дитина й дорослий), взалежнюються від законів, властивих
художній словесності взагалі» [6]. Говорячи
про навчання, маємо не суто дидактичні завдання, а притаманну взагалі художній літературі
функцію пізнання, спрямованого перш за все на людину (в даному разі дитину),
осмислення її особистісно-моральних якостей. У доцільності такого розуміння
сутності «дидактичне» переконуємося хоча б на основі одного із запропонованих
напрямків («Дидактичний і розважальний потенціал дитячої літератури») нашої
конференції. Для детальнішого розгляду ми обрали вірші Н. Забіли,
Ю. Доценка та А. Костецького, чиї поезії відзначаються тематичною
своєрідністю.
Вірш Н. Забіли (1903
– 1985, понад десять книг для дітей різного віку, нагороджена орденом Трудового
Червоного Прапора) «Чотири» розраховано на дітей старшого дошкільного –
молодшого шкільного віку, що й обумовило цілий ряд його виражальних
особливостей. Перш за все поетка чітко усвідомлює психологічну своєрідність
малюків, для яких гра є природним станом, дозволяючи без особливої напруги
опановувати реалії навколишньої дійсності, органічно сполучати навчання та
розвагу, з пріоритетною перевагою останнього. Не випадково вірш, що
аналізується, включено до поетичної збірки «І читати, й рахувати», знайомлячись
із якою, дитина ненав’язливо осягає не «математичні премудрості», а провідні
морально-етичні цінності – родинне тепло, дружні взаємини, які допомагають
вирішувати багато життєвих проблем:
Ось увечері в
квартирі
Знов збереться вся
сім’я:
Раз, два, три, чотири
–
Тато, мама, брат і я!
[3].
Головний ігровий
момент закладено в жанровій природі вірша – це своєрідна лічилка, коли не
просто називаються цифри від одного до чотирьох, а підкреслюється єдність,
згуртованість, спільність. Тож фраза «Раз, два, три чотири» стає ключовою, вона
визначає ритмічний малюнок тексту, створюючи відповідну емоційну налаштованість
у читача. А це найголовніше для юного реципієнта, оскільки в його світовідчутті
на даний момент переважають emotion, а не ration, саме вони залишають
найглибший слід, досягаючи необхідного комплексного ефекту, якого і прагнула
авторка.
Від фольклорного
матеріалу відштовхується й Ю. Доценко (нар. 19.09.1954, краматорський поет,
автор 7 поетичних збірок, у тому числі для дітей «Цікавий сонях», лауреат премії ім. Володимира
Сосюри Донецького обасного фонду культури) в поезії «Ледачі санчата». У даному
разі прослідковуємо не текстову, а ситуативну близькість, коли дитина з’ясовує,
що ґринджолята, так швидко спустивши її з гірки,
не хочуть самостійно підійматися назад. То як тут не згадати відоме прислів’я
«Хочеш їздити, люби й санчата возити». При цьому візьмемо до уваги, що твір
розраховано на дітей дошкільного віку, а ще не всі малюки здатні осягнути в
повній мірі метафоричне значення сказаного, то автор спілкується з читачем на
рівні зорових та слухових образів. Розважаючись, дівчинка не врахувала одного –
санчата доведеться самій підіймати вгору:
Спустилася
Із гірки
І плаче
Гірко-гірко…
- Чому ти плачеш,
Даночко?
- Не їдуть вгору
Саночки!.. [2, с. 29].
Реальна ситуація для
дитини, скажемо так, не проста. Для героїні вона чимось навіть трагічна – не
вистачає життєвого досвіду, щоб виправити ситуацію, старший же читач вбачає в
цьому такий прийом творення комічного, як гротеск. На подібному контрасті й
побудовано зображувально-виражальний ефект, який своєю непередбачуваністю,
непрогнозованістю й допомагає досягти бажаного результату. Ю. Доценко
по-доброму кепкує з Даринки, однак тут закладено вагомий
навчально-виховно-розважальний момент, про який свого часу писала ще
А. Барто. Популярність творів комічного пафосу серед дітей різного віку
пояснюється тим, що в них «думка подається гостро, весело, без
морально-повчального натиску» [1, с. 168]. Отже, поет, звертаючись до теми роль
праці в житті людини, її вагомості й необхідності, а цьому присвячено безліч
педагогічно-методичних праць, не педалюючи зображеного, спілкується з малюками
весело, розважаючи їх, приховуючи за цією поблажливою посмішкою важливі життєві
істини, засвоювати які бажано вже з раннього віку.
На дітей молодшого
шкільного віку розраховано вірш А. Костецького (1948 – 2005, автор понад
пʼятдесяти поетичних та прозових творів для дітей різних вікових груп, лауреат
республіканської премії ім. Лесі Українки за літературно-митецькі твори для
дітей та юнацтва) «Головна професія», що обумовлює дещо інші образно-виражальні
засоби. На перший погляд це своєрідний рекламний перелік різноманітних
професій, які можуть привабити людину. Але в цьому і приховано основний
художній сенс твору. Автором названо до шести професій, і це нанизування може
нагадувати барокове «плетєніє словес». Барокова ж естетика основується на
химерному поєднанні різних образів, що викликає гру фантастики, примушує
включити творчу уяву, надає певної загадковості, таємничості. Щось подібне
маємо й у А. Костецького. Виявляється, що підґрунтям усіх названих
професій є та, без оволодіння якою неможливе будь-яке фахове становлення. Мимоволі
при читанні довжелезного списку виникає інтрига – до чого ж врешті-решт підведе
автор. І, як виявляється, ця професія називається школяр:
Бо всім відомо,
що без школи,
без знань,
що мусиш там
набуть,
не станеш
у житті ніколи
Тим, ким з
дитинства
мрієш буть [5, с.
42-43].
Однак акцентація на
потребі отримати шкільну освіту – це не заклик наповнити голову сумою
різноманітних знань з окремих предметів, це вихід на більш високий рівень
дитячої свідомості, коли йдеться про необхідність на відмінно закінчити школу
життя, а навчання в ній – безстрокове. Подібне твердження може видатися
надокучливим менторським повчанням старшого меншим, однак поет успішно уникає й
цього. Порадником виступає не «дидаскал», а люди, до яких у дитини завжди найбільша
довіра – батьки. Дитина переконана, що вони не порядять лихого, їм можна
всеціло довіряти.
Як бачимо,
дидактичне у творчості сучасних дитячих письменників набуває значного
переосмислення, наповнюючись розважальним забарвленням, що не відштовхує юного
читача від твору, а посилює інтерес до нього.
Література
1. Барто А. Записки детского поэта. Москва: Советский писатель, 1976. С. 168.
2. Доценко Ю. Ледачі санчата.
Доценко Ю. Цікавий сонях. Вірші для
дітей. Донецьк : Східний видавничий дім,
2014. С. 29.
3. Забіла Н. Чотири. Забіла Н. І читати, й рахувати. – Режим
доступу: https://mala.storinka.org/збірка-віршиків-наталі-забіли-і-читати-й-рахувати.html
4. Кизилова
В.В., Пушкова В.Ф. Дитяча українська література. Підручник для студентів вищих
навчальних закладів. – 5-те вид., перероб. і доп. Луганськ : СПД Рєзніков В.С.,
2013. С. 6.
5. Костецький А. Головна професія. Костецький А. Мої та твої
таємниці: Вірші та казки. Для мол. шк. віку. Київ : Видавництво «Початкова школа», 2003. С. 42-43.
6. Кизилова В. Українська література для дітей та юнацтва: новітній дискурс. Режим доступу: https://ukrlit.net/info/children/2.html
Добрий день! Дякую за Вашу статтю! Скажіть, будь ласка, а Вам відомі ще дитячі письменники, чия творчість містить дидактично-розважальний аспект?
ВідповістиВидалити