Сидоренко Н. О.
студентка магістратури
Запорізький національний
університет
Наук. кер.: Слижук О.А., к. пед.
н., доцент
ФЕНТЕЗІЙНИЙ ХРОНОТОП У ПОВІСТІ МІЇ МАРЧЕНКО «МІСТО ТІНЕЙ»
Термін «хронотоп» є
одним із дискусійних понять у літературознавстві. Простір і час належать до
основних філософських категорій, без яких неможлива світоглядна модель
реальності. Час і простір на різних етапах їхнього розвитку утворюють складну
систему, яка є відображенням різноманітних часопросторових відношень. У кожному
творі наявні художній час і простір, однак вони не абстрактні поняття, а
конкретні складники твору, взаємопов’язані між собою.
Історія становлення
терміна сягає давніх часів. Однією з основних проблем, що постала перед
людством, було розуміння часу й навколишнього світу – простору. Виокремлювалися
і досліджувалися окремі складники часу та простору, що були характерні для
певної історичної епохи, вироблялися й відповідні жанрові літературні методи
відтворення, які були невід’ємною частиною літературного світу. Уперше термін
«хронотоп» у науковий обіг увів О. Ухтомський, ідеї якого підхопив М.
Бахтін і представив цю категорію як систему просторовочасових значень. М.
Бахтін вважає, що хронотоп – це нероздільний взаємозв’язок часопросторових
відношень у літературі [1, с. 5–6]. Хронотоп об’єднує часові та просторові
особливості в єдине ціле, вони не можуть існувати один без одного.
В. Герасимчук вважає,
що «художній хронотоп має суб'єктивний характер. Адже відчуття часу і простору
залежить від вираження його автором, сприйняття читачем та від взаємозв'язку
реального світу й світу художнього [3, с. 53].
За його функціями в літературному творі Т. Гребенюк поділяє його
на сюжетний, фабульний, топографічний,
авторський, соціально-історичний, побутовий, фантастичний, міфологічний,
психологічний, метафізичний [4].
Проаналізувавши
дослідження Г. Булашева [2, с. 414], можемо зробити висновок про те, що
уявлення про час в українському письменстві та культурі змінювались у процесі
історичного розвитку суспільства. Це спричинило появу таких різновидів
художнього часу, як циклічний, міфологічний, казуальний, есхатологічний,
спіральний, міфопоетичний та ін.
Світ у свідомості давньої
людини поділявся насамперед на дві частини –
буденну і священну (світи Яви й Нави). Оскільки дії міфічних героїв полягали в
їх переміщенні з одного виду простору-часу в інший, з дійсного в потойбічне і
назад, тому й трапляються з ними в їх подорожах неймовірні пригоди.
У повісті Мії Марченко «Місто Тіней» головна героїня – дванадцятирічна Марта живе ніби у двох часових
вимірах. Своєрідне роздвоєння її відбулося після страшного нещастя в її житті –
смерті найріднішої людини. У дівчинки померла мама, тож її забрав до себе тато,
якого вона майже не знала. Події книги
починають відбуватися в Місті біля Моря, де Марта вперше зустрічається з своїм
батьком Алексом. Потім вони опиняються в ресторані, і це вже в Старому Місті,
тобто за допомогою топографічного хронотопу ми можемо прослідкувати, як місце
впливає на емоційний стан головного героя. В Старому Місті ми вперше
знайомимося з архітектурними спорудами, які протягом всієї повісті будуть нас
супроводжувати: Кам’яний собор – серце міста, готичні будівлі,
Ратушна площа.
І вже вперше на Ратушній площі Марта потрапляє в паралельну реальність,
знайомиться з Еммеліною. Відтоді їй подобається бувати в Старому місті: «Серед
бруку, старих кам’яниць і затишних подвір’ячок так легко було уявити себе у
казці або в одній з легенд про лицарів та прекрасних дам. Декотрі вулички були
такі вузькі, що, розкинувши руки, Марта ледь не торкалася обох стін. Дверцята,
віконниці, брами і мури – все тут було таке маленьке, затишне, наче Старе місто
колись населяли не люди, а казкові гноми» [5, с. 54]. Перехід в інший світ поступово змінює
дівчинку, вона починає думати про когось, крім себе, адже розуміє, що комусь
може бути гірше, ніж їй. Поступово біль минає. І таки остаточно мине, але для
цього Марті доведеться кілька разів буквально пожертвувати собою.
Розглянувши структуру часопростору в повісті Мії Марченко «Місто Тіней» можемо зауважити: змістовність, закладена у формах хронотопу, виявляє себе перш за все як здатність часу і простору давати нову інформацію, глибше розкриває авторську художню концепцію, яку неможливо одержати іншим шляхом. Чіткий поділ на розділи, подієва послідовність, що не виключає перенесення дії в інші художні площини, дотримування географічних топосів становлять типовий для письменниці спосіб компонування художнього світу. В аналізованій повісті особливо привертає увагу характеротворча функція хронотопу, за допомогою якого розкривається внутрішній світ героїні, що співвідноситься з реальним видимим світом, завдяки чому її образ стає виразнішим.
Література
1. Бахтин М. Хронотоп художественного произведения. URL : https://www.docsity.com/ru/m-m-bahtin-hronotop-hudozhestvennogo-proizvedeniya/1081344/
(дата
звернення : 25.01. 2021).
2. Булашев Г. Український народ у своїх легендах,
релігійних поглядах та віруваннях. Київ
: Довіра, 1993. 414 с.
3. Герасимчук В. Міфологічні мотиви у фольклорі та
літературі. Українська література в
загальноосвітній школі. 2001. № 1. С.37–44; № 2. С. 53–59.
4. Гребенюк Т. В. Подія в художній системі сучасної
української прози : морфологія, семіотика, рецепція : монографія.
Запоріжжя: Просвіта, 2010. 424 c.
5. Марченко М. Місто Тіней. Київ : Фонтан казок. 2016. 360 с.
Доброго дня!
ВідповістиВидалитиЩиро вдячна за вашу розвідку.
Чи не могли б ви розтлумачити специфіку реалізації визначеного вами фентезійного хронотопу, чи відрізняється він структурно від вісьового зрізу (наприклад, зміною типу наратора, типу часу, екстравертною/інтровертною активністю тощо)?
Доброго вечора!
ВидалитиУ світовій літературі й культурі ХХ століття найпоширенішим стає використання міфопоетичного хронотопу. У міфопоетичному часопросторі художній час “згущається” та стає формою художнього простору, його “четвертим виміром”. Художній простір, в свою чергу, “втягується у рух часу”, розвертається в плині часу, стає його невід’ємною частиною. Нерозривність художнього хронотопу в міфологічній моделі світу обумовлена архаїчним уявленням про те, що значимість простору проявляється тільки в зв’язку зі співвіднесенням його з певним відрізком часу.
Добрий день, дякую Вам за цю розвідку. Як гадаєте, чи актуальна для Вас тема "хронотопу" для нових досліджень?
ВідповістиВидалитиДоброго вечора, звичайно актуальна. Можу сказати, що тема " хронотопу" досить цікава і малодосліджена.
Видалити