Думанська Е.А.
студентка 3 курсу
Херсонський державний університет
Наук. кер.: Бондаренко Л. Г., к. пед. н., доцентка
ВИВЧЕННЯ ПОЕЗІЇ ЛЕСІ УКРАЇНКИ
З ВИКОРИСТАННЯМ ІКТ У 10 КЛАСІ
На сьогодні актуальним залишається питання про забезпечення належного рівня
інформаційного обслуговування освітнього процесу. Важливим завданням є
розширення впливу інформаційно-комунікаційних технологій у системі навчання.
«Інформаційно-комунікаційні
технології (ІКТ) – це сукупність методів, засобів і прийомів, що
використовуються для добору, опрацювання, зберігання, подання, передавання
різноманітних даних і матеріалів, необхідних для підвищення ефективності різних
видів діяльності.
ІКТ – це технології опрацювання інформації за допомогою комп’ютера та
телекомунікаційних засобів» [4]. Виникнення ІКТ
стимулює великий інтерес учнів до навчальної діяльності, формує в них логічне
та творче мислення, а також інформаційну культуру.
Комп’ютерні технології у поєднанні з різними методиками навчання, такими
як: особистісно-орієнтованими, розвивальними та проєктними, надають кожному вихованцеві
з його інтересами, здібностями, особистими цінностями та досвідом змогу самореалізуватися
у різноманітних видах діяльності, створюють належні умови для самовизначення школяра
в інформаційному суспільстві. Такий
підхід особливо важливий зараз, оскільки «сучасні учні вважають себе єдиним
цілим із портативними пристроями і переконані, що вай-фай важливіший за все» [1, с. 77].
Мета статті – проаналізувати освітні можливості використання ІКТ, зокрема
ресурсу «Всеосвіта», під час вивчення поезії Лесі Українки у 10 класі закладів
загальної середньої освіти.
«Всеосвіта» – відомий портал для вчителів і учнів,
завдяки якому можна отримати чимало
різноманітних матеріалів для підготовки до уроку або проведення позакласної
роботи [5]. Це помічник у професійному зростанні, що пропонує вебінари на актуальні
теми. А також,
що дуже важливо,
за його допомогою можна пройти
онлайн-курси у зручний для вчителів час. Є інтернет-олімпіади для 1-11 класів, у яких можна взяти
участь онлайн та отримати відповідні дипломи та свідоцтва. Вихованці можуть скористатися
порталом для підготовки до зно. «Сучасне
інформаційно-комунікаційне середовище значно полегшує цей
процес. Школярі мають змогу виконувати тестові завдання онлайн» [2, с. 81], наприклад, поглибити свої знання за допомогою
онлайн-тренажера «Всеосвіти», що містить тести з різних тем. Ми вважаємо,
що для вчителів української мови та
літератури це досить зручний сайт, адже тут можна знайти і методичні розробки, й
актуальні рекомендації, і багато іншої корисної інформації.
Зокрема, портал «Всеосвіта» має чимало матеріалів, що можна використати у процесі
вивчення творчості Лесі Українки. Відповідно до шкільної програми у 10 класі опрацьовуються
такі поетичні твори письменниці: «Contra spem spero!», «Слово, чому ти не
твердая криця…», «Мріє, не зрадь», «Стояла я і слухала весну…». За допомогою конструктора
тестів на цьому сайті можна створити тест
до уроку вивчення поезії Лесі
Українки.
Хочемо зазначити, щоб створити тест спочатку треба зареєструватися на цьому
сайті і вибрати категорію, з якою будете працювати. У нашому випадку це «Конструктор
тестів» (рис.1).
Рис. 1. Конструктор тестів
Далі обираємо опцію «створити тест» та завантажуємо потрібну кількість запитань з вибором, наприклад, однієї правильної відповіді (рис.2).
Рис. 2. Тестове завдання
Тести на порталі «Всеосвіта» можуть бути різних типів та кількості. Ми
підготували для десятикласників 12 запитань з вибором однієї правильної
відповіді. Вони спрямовані на виявлення знань школярів про мотиви, образи,
художні засоби програмових віршів Лесі Українки. Можливості платформи також
економлять час учителя на перевірку робіт вихованців.
Підсумовуючи, можна зазначити, що використання сучасних ІКТ, зокрема методичного порталу «Всеосвіта», у процесі вивчення поезії Лесі Українки у 10 класі сприятиме подоланню негативної тенденції «зниження авторитету друкованого слова, витіснення книги на периферію суспільної свідомості, що призводить до руйнування ментальності читаючої нації» [3, с. 18]. Такий підхід відкриває перед учителем широкі можливості для формування літературної компетентності сучасних школярів цифрового покоління.
Література
1. Бондаренко Л. Г. Підготовка студентів-філологів до використання інфографіки на уроках української літератури. Вісник Глухівського нац. пед. ун-ту ім. Олександра Довженка. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Глухів : Глухівський нац. пед. ун-т ім. Олександра Довженка, 2018. Вип. 2, ч. 2. С. 76-82.
2. Бондаренко Л. Г. Підготовка студентів-філологів до роботи з онлайн конструктором тестів Plickers на уроках української літератури. Удосконалення інформаційно-ресурсного забезпечення освіти і науки в умовах євроінтеграції: тези доповідей XXI Міжнародної науково-практичної конференції (21-23 березня 2019 р.) / за заг. ред. Я.В. Новака; наук. ред. Т. М. Косач. Біла Церква, 2019. С. 81-83.
3. Бондаренко Л. Г. Професор Ніла Волошина про форми співробітництва учителів літератури та бібліотекарів. Укр. літ. в загальноосвіт. шк. 2013. № 5. С. 18-21.
4. Жук О. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у вивченні економіки. Інформаційні технології та Інтернет у навчальному процесі та наукових дослідженнях. URL: https://www.socosvita.kiev.ua/sites/default/files/Zhuk_PROCEEDING-IES-2016.pdf (дата звернення: 18.02.2021 р.).
5. Всеосвіта: Спільнота активних освітян. URL: https://www.youtube.com/channel/UCMsTGJwVun9bqKsfSPnRCHw (дата звернення: 18.02.2021 р.).
Доброго дня! Як організувати дистанційне навчання за допомогою "Всеосвіти"? Чи проводить "Всеосвіта" дистанційні конкурси, які можуть зацікавити школярів на плідне навчання?
ВідповістиВидалитиДякую за запитання,можу зазначити,що «Всеосвіта»—дуже вдалий вибір при дистанційному навчанні,адже саме на цьому порталі знаходиться багато розробок ,різних онлайн-тестувань,тренувальних вправ,відеороликів,які допомогаются при дистанційному навчанні.Звичайно,«Всеосвіта»проводить курси ,за які учні і вчителі отримують сертифікати.
ВидалитиДякую за гарну роботу. Чим саме Вас зацікавила постать Лесі Українки?
ВідповістиВидалитиДякую і вам,власне зацікавило те,що постать Лесі Українки дуже популярна ,дослідження її праць ,я вважаю ,буде актуально довго,і я задоволено виконувала поставлену роботу.
ВидалитиДякую за цікаву роботу! Підкажіть, чому для дослідження Ви обрали портал "Всеосвіта"? Чи є ще якісь корисні сайти, які Вам імпонують?
ВідповістиВидалитиАвторизуйтеся, будь ласка, для коментування. Або підписуйтеся в коментарі.
ВидалитиДякую вам,обрала цей сайт,тому що він багатогранний і цікавий,є багато інформації з якою можна працювати,звичайно,таких сайтів досить чимало,але більшість орієнтуються на певний аспект,а ось «Всеосвіта» різноманітна.На власному досвіді,можу зазначити такий сайт ,як от:«На урок»
ВидалитиДобрий день, чи є на порталі "Всеосвіта" наочні приклади міжпредметних зв'язків? Які ще портали можете порадити і чи публікуєте якісь свої матеріали для уроків на цих порталах?
ВідповістиВидалитиДобрий день, дякую за інформацію з приводу інтернет-олімпіад для учнів 1-11 класів, а також особливо доцільною для мене нині, як учениці 10 класу, випускниці наступного навчального року, є інформація щодо порталу для підготовки до зно.
ВідповістиВидалитиАвторизуйтеся, будь ласка, для коментування. Або підписуйтеся в коментарі
ВидалитиДякую вам,рада бути корисною.
ВидалитиДобрий день! 25 лютого вся українська спільнота відсвяткувала 150-річчя від дня народження Лесі Українки. Чи створювали ви особисто тести до цієї події? Як можна з ними попрацювати?
ВідповістиВидалитиДобрий вечір, дякую за інформацію з приводу інтернет-олімпіад для учнів 1-11 класів, а також особливо доцільною для мене нині, як учениці 10 класу, випускниці наступного навчального року, є інформація щодо порталу для підготовки до зно.
ВідповістиВидалити