Летка Д. О.
студентка 4 курсу
Херсонський
державний університет
Наук. кер.: Цепкало Т. О.,
к. філол. н., ст. викладач
Топос села в романі О. Шинкаренка
«Кагарлик»
Топос села є
характерною ознакою класичної української літератури. Традиції, мова,
культура українського народу беруть свої витоки із села, що детально змальовано в українській
літературі усіх часів. Урбанізм
поширюється в літературі постмодернізму
та переймає на себе основні функції, важливі події відбуваються в великих
містах, навіть міфологія стає міською. Попри таку тенденцію сільські мотиви в
сучасній українській прозі відіграють важливу роль, набуваючи нових
трансформацій та смислового навантаження. Так, неординарним, окремим живим
організмом постає село в романі Олега Шинкаренка «Кагарлик».
Під пером автора у
цьому творі функції міста втрачаються, стирається географічне значення самої столиці України. Місто було
динамічним, центром подій, а тому було зруйноване та понівечене: «Так само, як і три роки тому, в цей ранковий час
на початку березня дід Петро, тобто я, їхав до Обухова міняти сало на
патрони. Чим ближче до Києва, тим більше спалених панських маєтків. Деякі з них горіли самі, а деякі разом з господарями, але це все справи минулого» [1, с. 22]. До сіл розруха рухається маленькими кроками, а тому життя селян майже незмінне, вони ззаймаються господарством, ходять в гості один до одного і не дуже переймаються
ситуацією, яка відбувається в крані. Селяни живуть своїм, відокремленим від
усього світу життя. Вони закриті у своєму власному всесвіті: «Церква – це лише
даремне витрачання грошей, а усі священники – аферисти. У нас у кожному селі
свій персональний бог є. Ми його шануємо та славимо точно по наших потребах» [1, с. 83] Територіально села розташовані поряд, мешканці знають один одного, але фактично кожне село – ніби окрема
держава зі своїм власним устроєм. Але кордонів немає ні між
селами, ні між країнами та навіть є вільний доступ у космос.
Головний герой під
час своєї подорожі до Кагарлика відвідує рідні села. Здебільшого місце
перебування головного героя розглядається
не в географічному контексті, а опосередковано через середовище
перебування. У селі Хотів Сашка Сагайдачного із Бірджиром зустрічають гостинно,
мешканці пригощають подорожніх горілкою власного виробництва, але те, що є звичайним для хотівчанина, несе смертельну небезпеку гостям села: «Бірджир видав мені пластир і я наліпив його на зап’ясток, аби не отруїтися місцевою горілкою» [1,
с.83].
Із Хотова мандрівники вирушають до Лісників.
Села розташовані поряд, але мають зовсім різні
незвичні традиції. Мешканці рідко виїздять зі
своїх сіл, тому Кіндрат був вельми задоволений
своїм перебуванням у Хотові: «Більшість українців не були далі сусіднього села,
тому вони не можуть собі навіть уявити
як живуть люди деінде. Кіндрату подобається жити у п’ятивимірному світі, де він
вільно рухається вдовж лінійного часу у будь-якому напрямку» [1, с. 83].
Села, міста,
містечка, країни про які йдеться в творі давно втратили свої адміністративні
цінності, єдиним центром життя є Кагарлик: «Ми прямуємо у Кагарлик, бо це
місто є велике, найбільше
в усій Україні, і там час давно зупинився,
а значить нічого поганого відбуватися вже не може». – «Але ж там і
нічого хорошого не може відуватися», – зауважив
Канцельсон. – «Ну то бачите. Така вже необхідна жертва, без цього в наших краях не можна. Краще нікуди не рухатись, бо не відомо, куди
приїдеш і що там буде»
[1, с. 106]. Кагарлик не виділяється архітектурою, специфічними локусами чи рівнем
життя звичайного для нашого розуміння міста. Кагарличани займаються сільським господарством, полюють, живуть життям
селян. Але центр життя перемістився в Кагарлик, тому що там зупинився час.
У романі «Кагарлик»
описуються події майбутнього, але часто те, що відбувається в селах, навіює дух
середньовічних, або навіть доісторичних часів. Попри весь технічний розвиток і поряд із можливостями вільного доступу до космосу в Ходосівці мешканці загартовують дух дивним чином, тягаючи на спинах важкі ноші: «Це каміння не для
пустощів, а для звеличення духу».
Мешканці Ходосівки від самого дитинства привчалися носити на собі каменюки.
Малим дітям давали ще невеликі, завбільшки
цеглину, а коли чоловік досягав мужнього віку, то тягав за собою стільки, скільки міг зрушити
з місця» таким чином мешканці
загартовували свій дух, та не дозволяли
собі займатися пустощами, готувалися до
подвигів у майбутньому» [1, с. 109]. Таким чином, Ходосівка жила у своєму
повільному ритмі, обтяженою камінням, і ніхто, крім мешканців цього села, не розумів, навіщо тягти за собою такий вантаж: «Уся родина Василя Поміркованого разом з дідом Тарасом уважно дивилися нам в слід, коли ми залишали Ходосівку. Обтяжені
камінням, вони ніколи не полишали
рідного села, і навіть сама думка про це здавалась їм зрадою своє віри» [1, с. 121]
Топос села Романьків
приголомшив своєю особливістю. Мешканці живуть під землею, ховаючись від лиха. Вони збудували
підземне село, перетворились у так званих
кротів і дуже рідко виходили на поверхню: «Як ми дізналися пізніше, мешканці Романкова спустилися під землю після російської окупації. Чоловіки боялись,що їх заберуть у солдати, тому почали розширювати свої погреби, щоб сховатися там у разі чого. В якийсь момент один копач зустрівся під землею
з іншим. Спочатку вони посварилися, а
потім вирішили, що так навіть краще. Через
деякий час під Романковим утворилася ціла мережа підземних катакомб із великими кімнатами» [1, с. 131]. Селяни опанували
низку підземних промислів, вирощували трюфелі, коріння та навіть м’ясні породи
кротів, щоб було чим харчуватися. Такий устрій села є відмінним від багатьох
інших сіл, які зустрічалися подорожуючим під
час їх мандрівки. Кожне село дивувало своїм незвичним
устроєм і тим, як мешканці пристосувалися до нових умов існування під час російсько-української
війни.
Але в селах було
людно, життя вирувало, мешканці взаємодіяли
між собою та зберігали традиції
цивілізованого світу на противагу життю міському, котре повільно зникало.
Обухів та Київ були нерухомими та безлюдними.
І лише деінде траплялися залишки
колишнього живого міста та уламки цивілізації.
Подорожуючи селами,
головний герой наближається до пункту призначення – міста Кагарлик: «Як їдеш у
Кагарлик, то ніби кожне дерево обабіч дороги пильно вдивляється тобі в обличчя.
Спочатку від такої уваги ніяковієш, але потім увага притупляється і не бачиш
нічого, окрім стовбурів з гілками та засохлими
залишками листя. Тоді ти зосереджуєшся на
дорозі, і чекаєш що хтось поїде тобі на зустріч. А ніхто не їде» [1, с. 162]. Дорогу зображено пустою та моторошною, ніби життя в Кагарлику давно вимерло,
проте там просто зупинився час.
Автор передає топос села
за допомогою опису його побутового життя: у Ходові
традиції нагадують часи козаччини; в Ходосівці люди живуть у повільному темпі,
адже слідуючи своїй вірі мають носити важке каміння; у Романкові мешканці
живцем заховали себе під землю. Такі різні устрої сформовані лише одним
бажанням – вижити. Отже, осередком існування життя, традицій, віри після
сторічної війни у романі О. Шинкаренка «Кагарлик» стають звичайні села, до
яких воєнні дії дістались пізніше, або взагалі не дійшли.
Література
1. Шинкаренко О. Кагарлик. 2-ге вид. Київ : Люта справа, 2015.
240 с.
Доброго дня! Скажіть, будь ласка, які ще села (за романом «Кагарлик») привернули вашу увагу, окрім Романьків, чим саме?
ВідповістиВидалитиДякую за питання, пані Софія. Усі села, про які згадує автор у творі, дивують своїми звичаями та життєвим устроєм. У Хотові мешканці живуть за середньовічними традиціями; жителі Лісників ніколи не виїздили за межі свого села; ходосівчани вірять, що важка ноша є необхідним показником їхнього поклоніння Богові, тож тягають за собою мішки з камінням з раннього дитинства, щоб не бути грішними. Тож увагу привертає кожне поселення, згадане в творі, тому що за допомогою топосів міста і села розкривається головна ідея твору: життя в Україні через 100 років після війни.
ВидалитиДоброго вечора, Даріє! Дякую за цікаву розвідку! Але яку ж проблему порушує автор, створюючи такий антиутопічний сільський простір у своєму романі? Як ставляться персонажі твору до життя в умовах уповільненого часу?
ВідповістиВидалитиДоброго вечора, пані Наталія. Автор порушує питання страху перед відповідальністю, викриває пасивність та пристосуванство. За сюжетом твору селяни опинилися в складних умовах після війни, тож замість того, щоб брати відповідальність та рухатись вперед, люди живуть в умовах уповільненого часу, тому що так з ними нічого поганого не трапиться. Мешканцям вигідні умови уповільненого часу, безумовно, це створює додаткові ускладнення, але всі з ними змирилися і пристосувались до нових умов.
ВидалитиДякую за відповідь! І - успіхів у подальших дослідженнях!
Видалити