Манько А. М.
аспірант
Луганський національний університет імені Тараса Шевченка (м. Старобільськ)
Луганський національний університет імені Тараса Шевченка (м. Старобільськ)
Наук.
кер.: Пінчук Т. С., к. філол. н., професор
ІСТОРИЧНІ
ПОСТАТІ КОЗАЦЬКОЇ ДОБИ
В ПОЕТИЧНОМУ ТЕКСТІ
І. НИЗОВОГО
Іван Данилович
Низовий – неперевершений майстер поезії, прози та публіцистики. Серед усього
багатства образної системи у творчості митця можна виокремити ряд історичних
образів, які вміло вплітаються автором у канву творів про поетову сучасність. Використання
історичних образів автором не спрямоване на складання од минувшині. За
допомогою історичних алюзій митець віддзеркалює проблеми тогочасної йому української
дійсності.
У часи морального виснаження І. Низовий вдається до
гірких роздумів над тодішнім йому сьогоденням. Безпосередньо автор педалює
втрату українцями козацького духу, національної складової та людськості як
такої, акцентує увагу на масовому перетворенні українців на збайдужілих «хохлів» та «яничарів»-зрадників: «Може,
й правда, / Що хохли ми? / А хохлюзі – по заслузі? / Яничарові – по чарці? / Що
ж тоді – калина в лузі / І до чого – грона ярі?! / А навіщо – козаченьки, /
Ті, /Що коників сідлали?» («Розуміємо,
що треба…») [5, с. 76]; «Гниловоди затопили Січі, / Словоблуди мову
розп’яли, / Яничари двісті раз по двічі / Прадідівську славу пропили. / На
руїні зводимо державу – / Напівхату і полуизбу: / Слава перевтілилась в
неславу, / Рід перевертається в гробу…» («Гниловоди затопили Січі…») [8, с. 13].
Поет, болісно реагуючи на
індиферентність своїх співвітчизників, констатує втрату українським народом навіть
окремих відголосків свого історичного минулого: «Крадуть, і без міри: / Могили пракозацькі над Дніпром, / Пекучий біль Шевченкової ліри, /
Історію батьків та мову їх / І символи / Одвіку синьо-жовті, / І наших сіл
буйноколосий сміх / Брутально так украдено у Жовтні!..» («Як можна жити
краденим добром?!») [6, с. 24 – 25].
Однак, навіть беручи до
уваги всеукраїнські негаразди, митець усе одно свято хоче вірити в незламність
українського духу, пророкує повернення козацької слави в майбутньому: «хохляндіє відновлена руїно / свідомості й
традицій вікових… / чужу парсуну з чистого лиця / зірви й спали на вогнищі
купальськім / засмійся розкріпачено й по-панськи / від Сяну до Дніпра і до Дінця / щоб на Дону почули
й на Кубані / не посміх а козацький дужий сміх» («хохляндіє ненависна
страждаю…») [9, с. 9]; «Із
кожним гожим днем / Виборювать майбуть. / Ще ж маєм досить сил / І визрілих
бажань… / … / Романтика борінь, / Мов те вино, терпка: / Ірже на Січі кінь /
Незламного Сірка; / Не стала порохном / Чорноземна земля / І син степів Махно /
В гуляйполях гуля… / … / Ми – їхня кров і плоть, / Тож наш вінець мети: / Себе
перебороть, / Біду перемогти!» («Отож-бо розпочнем…») [14, с. 19].
Серед історичних
образів, використаних автором у поетичних текстах, можна виділити такі:
– Богдан Хмельницький та Іван Виговський: «Вже великому Богдану / Воздалось в Чигирині! / Ми ж царицю препогану,
/ Злу, розбещену путану / Оживили у труні…» («Не сховати нам в тумані…») [16, с. 25];
«В Конотопі орду прикоськано, / Коней
втоплено / в твань-болоті... / Як сміялися очі Виговського / По славетній такій
роботі!» («Конотоп – у самій уже назві є…») [5, с. 15]; «Вигойдуйся,
стяже Івана Виговського, / стяжай і примножуй несправджену славу / Богдана, /
якого чужинці прикоськали / вином-трутизною, / віднявши державу! / … / Хай
будуть по тому Батурин і Крути, / хай землі гетьманські напояться кров’ю / та
вистоїть те, / що з руїни і смути /
несе крізь віки Україну з любов’ю!» («До 350-ліття
Конотопської битви») [11, с. 99]; «але
ми забули мову / стріл поціляючих / куль неминаючих / шабель незатуплених / ми
забули розковану мову / Хмельницького і Виговського – / справжню мову прадавньої
України» («ми навчилися говорити…») [2, с. 67]; «Напився Хмель … / … / Хитнулась голова
державна… / … /… Він пропиває / Всю Україну, не свою, / Не власну волость… / …
/ В останню мить лиш зрозуміє / Великий гетьман: маху дав: / Свободу-доньку,
мов повію, / На триста літ вперед продав…» («Напередодні») [13, с. 177 – 179];
«не зрозумів, чого чекав / і що шукав…
Героїв Квітки, / а чи Виговського сліди? / Дарма шукав – пропали свідки / подій
минулих назавжди» («Галопом, – ні, не по Європах…») [7, с. 134];
– Іван Богун: «Богун /
Заповідав навіки / Нам звуки шабельні / І струн / Дзвінкі речисті ріки...» («Стародубщина»)
[1, с. 35]; «Спить під хрестом
найславніший лицар, / Справді безсмертний козацький полковник! / … / Тож рано
спати нам, славний лицарю / Богуне Йване, під десноплескоти / І дніпростогони –
не буде спокою / Кісткам нетлінним в землі прапрадідів, / Допоки вражий осот не
скошено…» («На могилі Івана Богуна») [1, с. 48];
– козак Мамай: «Глухота й
німота, як в радянські літа, / Коли кобза, позичена хитрим Коротичем / У
сліпого Мамая, брехала світам / Про козацьку країну, ізнов закріпачену…» («Перемкнуло
– не пишеться, начеб наврочено…») [4, с. 19]; «Диваки щезають! / Бузувіри / Йдуть на зміну – / Душі нам трясти, /
Витрясати з них усе, що має / Ціну незбагненну й не просту, / Добру вдачу, /
Вдатного Мамая, / Серединку мудру, золоту…» («Їх на світі зовсім небагато…»)
[2, с. 53];
– Іван Мазепа, Павло Полуботок, Петро Калнишевський: «Не знайшлося притулку Мазепі / Ні в
родинному тихому склепі, / Ні в багатій, ні в бідній труні. / Ні в своїй, ні в
чужій стороні. / Чи в темниці помер, чи в палаці... / … / І зарили його, / І відрили, /
Й по Дунаю гуляти пустили… / Чорне море вибілює кості. / Білі чайки – Мазепині
гості» («Мазепа. Версія смерті») [3, с. 17]; «Ходить відьма згорблена, стара / І чутки розносить, що Мазепа /
Замишляє зрадити Петра. / Отамани ж, сиві, мов тумани, / Й кошові, заледве ще
живі, / Схвалюють гетьманські тайні плани: / „Є ще голова при булаві!”» («Отамани,
сиві, мов тумани…») [10, с. 51]; «…батько
Калнишевський / Соловецькі острови обживши / Полуботку руку простяга / у землі
волоській упокоївсь / бунтівний Мазепа» («…і кістки великих українців…») [2, с. 72];
«Мав рацію Мазепа: / Ми самі / Себе –
гарячкуваті ж! – звоювали, / І втратили і волю, й причандали / Козацькі, / Щоб
волячити в ярмі» («Мав рацію Мазепа…») [15, с. 5]; «Доносів не писав ніколи /
я на Мазепу, / хоч і ходив колись до школи – / бреховертепу» («В
години розпачу не плачу…») [7, с. 128]; «Насупилися хмари, наче брови / розгніваного гетьмана Мазепи» («Збиралась
над Батурином гроза…») [7, с. 126];
«Мав рацію Іван Мазепа: / ми славу
плутаєм з неславою, / ще й кажемо, що ця халепа / чужою наслана державою / на
героїчних нас, умудрених / великим історичним досвідом…» («Батуринський мотив») [7, с. 127]; «Тінь Мазепи / на тлі діянь Виговського
встає, / і археолог розриває склепи, / де все згнило, та правда не гниє /
віками» («„Благословенна булава Богдана!..”») [7, с. 51]; «Нестерпна спека в горні степу / Все
бунтівливе переплавлює, / Козацьку вольницю знеславлює / І возвеличує Мазепу…»
(«Обабіч Бахмутського шляху…») [12, с. 27];
– образи
поодиноких невідомих козаків: «Виродки
ж усі, гермафродити / Прагнуть козаку-одинакові / Українську пам’ять вкоротити»
(«Круглий сирота свого народу…») [4, с. 62].
Отже, використання
історичних образів у ліричних творах І. Низового вмотивоване намаганням поета
передати суспільно-історичні реалії свого часу, які очевидно контрастують з
українською історією минулих століть. Гостра критика сучасних авторові українців
ні в якому разі не спрямована на приниження їх національної гідності – вона є
лише намаганням висвітлити актуальну проблемну ситуацію, яка склалася на
теренах держави; спонуканням подивитися на себе й на своє близьке та далеке
оточення очима автора та зробити для себе певні висновки.
Література
1. Низовий І. Д. Білолебедія. Луганськ:
Луга-принт, 2008. 108 с.
2. Низовий І. Д. Вівтар. Луганськ:
Райдуга, 1995. 120 с.
3. Низовий І. Д. Горобина ніч. Луганськ.
Видання автора, 1992. 64 с.
4. Низовий І. Д. Живу за юліанськими
календами. Луганськ: Луга-принт, 2010. 220 с.
5. Низовий І. Д. Збудило опівночі серце. Луганськ: Осирис, 1998.
84 с.
6. Низовий І. Д.
І калина своя, і тополя. Донецьк: Донбас, 2003. 78 с.
7. Низовий І. Д.
Калини жар на полотні снігів. Луганськ: Глобус, 2007. 168 с.
8. Низовий І. Д.
Несправжня пектораль. Луганськ: Глобус, 2003. 256 с.
9. Низовий І. Д.
о, Оріяно… Луганськ: Укрроспроммаш, 1997. 64 с.
10. Низовий І. Д.
Осяяння осінню. Луганськ: Осирис, 1997. 88 с.
11. Низовий І. Д.
Під жайворами, під журавлями: поезії в ретроспективі. Луганськ: ЧП Сувальдо В.
Р., 2010. 128 с.
12. Низовий І. Д.
По промінчику доброти. Луганськ: Глобус, 2003. 80 с.
13. Низовий І. Д.
Пролог до епілогу. Луганськ: Луга-принт, 2004. 200 с.
14. Низовий І. Д.
Саме та самота. Луганськ: ПП Котова О. В., 2003. 40 с.
15. Низовий І. Д.
Сонях на осонні. Луганськ: ПП Котова О. В., 2003. 52 с.
16. Низовий І. Д. Це – мій вертеп… Лірика
відчаю і надії. Луганськ: Луганська обласна організація СПУ, 1996. 76 с.
Добрий вечір! Чи представлені поряд з Козацькою добою інші історичні віхи в поетичному доробку І. Низового?
ВідповістиВидалитиДобрий день! Дякую за увагу до моєї роботи та за Ваше питання. Дійсно, Іван Низовий у своїй творчості побічно висвітлює, окрім козацької ери, ще й інші періоди української історії. Головним фокусом його уваги є звичайно історичний період середини ХХ – початку ХХІ століття (період його життя та творчості).
ВидалитиКрізь призму цього часу він розглядає всі інші історичні віхи (і пророкує майбутні історичні події). У цьому можемо впевнитись, наприклад, навівши рядки з поезії «Самоїди ми і самовбивці…», де автор відтворює події свого сьогодення + звертається до козацького історичного періоду + відтворює з блискавичною точністю історію сьогодення, що є геніальним, взявши до уваги той факт, що поезія датована 1993 роком, а автор пішов з життя в 2011 році: «…Хто зробив нас такими й коли? / А були ж ми колись – українці, / Запорожці колись ми були! / […] / Криворізько-донецьких республік, / Новоросій комусь подавай – / Україна ж не ламаний бублик, / Не покраяний геть коровай!».
У поезіях можна простежити звернення до найдавніших часів та періоду Київської Русі: «ми не були кочовиками – / жили осідло на землі / колиска наша над віками /гойдалась (люленьки-люлі!) / іще задовго до потопу / і до нашестя ста племен / зі тьми азійської в Європу / гойдав нас вічний Бористен / під знаком вічного Сварога / Русь напувала чиста Рось / праісторична путь-дорога / текла крізь плетиво колось / помимо дикого прасвіту / в античний світ… / …із тих ще пір / було нас наче того цвіту – / розмаю! / добрий поговір / ішов про русичів повсюди…» (уривок із поезії «ми не були кочовиками…», 1997 р.); «…Ми – скіфи. Ми не азіяти. / Живемо і мирно, і чесно: / Чужого не звикли ми брати – / Своє ж віддаєм безсловесно; / І наше сучасне безслів’я – / То наше довічне прокляття: / По жилах тече чужокрів’я, / Кривавить майбутнє розп’яття…» (уривок із поезії «Яке ж бо тотальне безмов’я…», 2002 р.).
Часто в поетичних творах І. Низового можна натрапити на згадки про імперський період української історії: «Я вистраждав це право, далебі: «Після віків імперської задухи / Й століть національної розрухи / Відчути українця у собі!» (уривок із поезії «Я сам собі віднині честь і совість…», 1995 р.); «люблю свою державу я / в собі її відроджую / шабелькою іржавою / минулому погрожую / неначе б у вагоні я / мене трясе і смикає / ото така агонія / імперії великої» (уривок із поезії «люблю свою державу я…», 1995 р.); «Страшні були часи… / А зараз – не страшні?! / Тоді була імперія… / А нині / У незалежній начеб Україні / Все важче й важче дихати мені…» (уривок із поезії «Страшні були часи…», 2004 р.) та ін.
Як уже було зазначено, найчастіше автор звертається до радянського періоду та періоду незалежної України. Ось декілька прикладів екскурсу в радянське минуле: «Мчимо наосліп на нову «орбіту». / Спитай же нас, для чого ми живем, / Свої й чужі вимотуючи жили, / За що тебе по-ленінськи клянем / Над прірвою радянської могили? / Що за плечима нашими стоїть / Окрім Кремля, ГУЛагу й Мавзолею? / Яка несамовита ненасить / Ордою пронеслася над землею?» (уривок із поезії «Самозвинувачувальне», 1993 р.); «А там, в Радянському Союзі, / Куди нас хочуть повернуть, / Всі голомозо-голопузі / Ще наші спомини живуть. / Вони ж бо рідні, хоч і бідні, – / Гризуть плісняві сухарі, – / Непереможно-всепобідні / Усіх часів пролетарі!» (уривок із поезії «А там, в Радянському Союзі…», 1995 р.) та ін.
Період України в роки незалежності: «Будуємо знов незалежну державу / У повній залежності, як і раніш, / І «брат» наш, як завше, усмішку лукаву / Дарує, ховаючи в пазусі ніж» (уривок із поезії «Іще з Боголюбського, з князя Андрія…», 1994 р.); «Щоб там не казали – / Краще вмру, / А не вернусь туди, / В СРСР! / З’явилися поняття / Інші, / Незалежні від Москви: / Є ще й Україна! / Всі в ній – браття, / Кровні, / На відміну від «братви». / Є у нас правдива Батьківщина, / Бідна, але ж рідна до сльози: / […] / Батьківщина… / Довго ж ми звикаєм / До її наймення і герба, / Вибираєм «гетьманів», / Чекаєм / Кращої судьби із-за горба» (уривок із поезії «Батьківщина…», 2000 р.) та ін.
Доброго дня! Рада вітати постійного учасника наших наукових заходів!
ВідповістиВидалитиЧи звертався І.Низовий до постаті І.Сірка, який часто стає об’єктом контроверсійних оцінок? Якщо так, то яким є авторське бачення цієї історичної постаті?
Добрий день! Щиро дякую за надану можливість уже вкотре взяти участь у вашій науковій інтернет-конфернеції!
ВидалитиТак, Іван Низовий неодноразово звертається у своїх творах до постаті славнозвісного Івана Сірка. Мені траплялися 10 поезій, у яких лунають згадки про Сірка. Це радше алюзії на постать, аніж повноцінна художня характеристика історичного образу. Митець використовує згадки про історичних персоналій з метою воскресити історичну пам’ять українського народу у свідомості своїх співвітчизників.
Автор відгукується про отамана в позитивному ключі. Для переконливості наведу декілька уривків із поезій: «Зруйновану Січ поминаймо не всує – / До неї з повагою ставився Маркс, / І слово Сірка повнокровно пульсує / У серці і в пам’яті кожного з нас» («„Козацькому роду нема переводу…”»); «Жартуючи, сусідам віддали / І добру славу, і свою державу, / І назву Русь, бо нащо нам вона / На вдачу нашу, розумом ледачу, / Й Сірковий череп (то вже дивина!) – / До шапки Мономашої вдодачу» («Веселі ми й дотепні, бо – хохли…»); «Наша нація гарної вроди, / Наша пісня повсюди звучить... / Що ж ми нині не маємо згоди, / Хто від матері нас відлучив? / Наша слава на інші не схожа, / І неслава також не така – / Що ворожка чужа наворожить, / З тим і згодні нащадки Сірка» («Самоїди ми і самовбивці…»); «Є у нас самозванні «батьки» / І гуляйпільська є сторона, / Та не маємо ж ми, козаки, / Ні Сірка, ані навіть Махна!» («Шапка, сива, як наші віки…»); «дочекаймося лошатко в комишах / хай зміцніють і копита і душа / хай дозріють наші сотні і полки / і проснуться наші Байди і Сірки» («ейфорія скаче навмання…»); «Вірую! – / Буде кров і густа, й гаряча, / Закипить в ній козацька вдача, / Й під зіркими ізнов зірками / Вродить Гонтами і Сірками!» («Вірую…»); «Романтика борінь, / Мов те вино, терпка: / Ірже на січі кінь / Незламного Сірка» («Отож-бо розпочнем…»); «Краще вмерти, / Чим нібито жить / У державі, що трупом лежить / На зотлілих кістках / Богуна і Сірка! / Краще я за Вкраїну помру / І з собою її заберу, / Щоб, окрадену знову, / В крові і неславі / Не топили її можновладці лукаві!» («Про себе»); «Ми / Були державою великою, / Сірками, Байдами, людьми, / А стали… масою безликою. / В ніщо прямує наш літак, / Сліпими ведений пілотами» («Ми всі не в тому літаку…»); «Від Бористена ми, від Росі / Справік віків – довік віків, / Гатил нащадки й Кривоносів, / Поріддя Байдів і Сірків! / Дарма нам про малоросійство / Торочать зайди-москалі – / Ми орії! Орімо й сіймось / На рідноправедній землі!» («Таж ні, не від неандертальців…»).
Дякую за вичерпну і переконливу відповідь!
ВидалитиДоброго дня! Яка історична постать у поетичних текстах Низового є ключовою?
ВідповістиВидалитиДобрий вечір! Знаєте, досить важко виокремити одну ключову постать серед усіх історичних персонажів. Як на мене, автор зображує кожного з них як елемент народної пам'яті, який несе в собі певний історичний урок нашому народу у той час, як ми "дуріємо у безчассі, / У безпам’ятстві / Та журбі…". Кожна персоналія в такому історичному оркестрі є важливою, адже лише разом вони можуть відтворити більш-менш цілісну історичну картину нашого народу з його злетами та падіннями. Саме тому автор віддає перевагу то тому, то іншому образу-персонажу, дивлячись на те, що хотів донести до читача в конкретній поезії. Якщо говорити, про кількісні показники появи в авторських віршах, то в цьому плані ключову позицію займає гетьман Іван Мазепа.
Видалити