Васильєва М. В.
аспірантка
Луганський національний університет
ім. Тараса Шевченка (м. Старобільськ)
Наук. кер.: Кизилова В. В., д. філол. н., професор
ЖАНРОВА СПЕЦИФІКА
НОВІТНЬОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА НА ІСТОРИЧНУ ТЕМУ
Новітня
українська література для дітей та юнацтва формується під упливом
стрімких соціальних змін і нового світовідчуття, «змінюється разом із приходом
нових поколінь читачів, трансформацією суспільних уявлень про дитинство,
читання, виховання, значення та функціональні параметри твору для дитини» [1,
с. 3]. На ниві дитячої літератури з’явилися нові імена талановитих дитячих
письменників: Іван Андрусяк, Леся Воронина, Олександр Гаврош, Олександр Дерманський,
Любко Дереш, Андрій Кокотюха, Зірка Мензатюк, Марина Павленко,
Галина Пагутяк, Ірен Роздобудько та ін.
Особливий
інтерес становить історична тема у новітній літературі для дітей та юнацтва. Окремі
аспекти її вияву в літературі для юного читача осмислено в монографіях В. Кизилової
«Художня специфіка української прози для дітей та юнацтва другої половини ХХ
ст.», Т. Качак «Тенденції розвитку української прози для дітей та юнацтва
початку ХХІ ст.», наукових розвідках Л. Овдійчук, О. Слижук. У
монографії М. Варданян «Cвій – Чужий в українській
діаспорній літературі для дітей та юнацтва: національна концептосфера,
імагологічні моделі» висвітлено тематичні особливості історичної літератури,
адресованої дітям, у творчості письменників української діаспори.
Новітня
література для дітей та юнацтва фіксує розширення жанрового формату
репрезентації історичної теми, висвітлення замовчуваних або сфальсифікованих
раніше історичних подій, осмислення доби козацтва, другої світової війни, опору
державному гнобленню, філософських питань про силу людського духу тощо. За
слушним твердженням В. Кизилової, «розробка традиційної для літератури для
дітей та юнацтва історичної теми в новітні часи відбувається із застосуванням
нових потенційних можливостей наративу, супроводжується зміною
сюжетно-образного матеріалу художньої творчості» [2, с. 213].
Основними
жанровими різновидами новітньої літератури для дітей та юнацтва на історичну
тему є історичні, біографічні, пригодницькі, детективні, фантастичні,
реалістичні, казкові твори.
Специфіка
репрезентації історичних знань залежить від жанрової приналежності
тексту для дітей та юнацтва. Так, історична
тематика літератури для юних читачів представлена власне історичними творами:
романом-дилогією В. Рутківського «Сині Води», повістями О. Волі
«Завірюха», Е. Заржицької «Три сходинки Голодомору» тощо. В їх основі
лежать історичні реалії, зокрема історична битва під Синіми Водами, Голодомор
1932-1933 років.
Історико-біографічний
різновид в літературі для дітей та юнацтва репрезентовано серією «Життя
видатних дітей», яка містить понад 40 біографічних оповідань: «Іван Андрусяк про Дмитра Туптала (св.
Димитрія Ростовського), Григорія Квітку-Основ’яненка, Тараса Шевченка, Ніла
Хасевича, Олексу Довбуша», «Леся Воронина про Брюса Лі, Махатму Ганді, Жорж
Санд, Фридеріка Шопена, Івана Миколайчука», «Любко Дереш про Миколу Гоголя, Марка Твена, Ніколу Теслу, Альберта
Ейнштейна, Стівена Кінґа», «Марина
Павленко про Павла Тичину, Надію Суровцову, Василя Симоненка, Василя Стуса,
Ірину Жиленко» та ін. Риси історико-біографічних творів має й дилогія
М. Морозенко «Іван Сірко – великий характерник», «Іван Сірко, славетний
кошовий», у якій відображено хронологію життя кошового отамана Запорозької Січі
Івана Сірка.
Події з
дитинства письменників висвітлені в автобіографічних повістях
В. Рутківського «Потерчата» та Б. Радиша-Маринюка «Той, що хмари
молотить». Автори описують «обпалені війною» дитячі роки, розповідають про голод,
тяжку непосильну працю, тогочасне убоге життя.
Досить
популярними є пригодницькі твори для дітей, побудовані на біографічному
матеріалі: пригодницько-біографічні повісті О. Гавроша «Неймовірні пригоди
Івана Сили, найдужчої людини світу», «Галуна Лалуна або Іван Сила на острові
Щастя», «Пригоди тричі славного розбійника Пинті».
Проза для
дітей та юнацтва історичного спрямування представлена історико-пригодницькими
творами: романом-тетралогією В. Рутківського «Джури козака Швайки»,
романом-трилогією О. Зубченка «Перемагаючи долю». Пригодницько-історичну
лінію новітньої української прози для дітей доповнюють повісті
А. Бачинського «Неймовірні пригоди Остапа і Даринки», «Канікули Остапа і
Даринки».
Сторінки
історії нашого народу висвітлюються письменниками у пригодницько-фантастичних
повістях В. Рутківського «Сторожова застава», Я. Яроша «Самійло», романі
Н. Дев’ятко «Злато Сонця, синь Води».
Оригінального
вияву історична тема набула у пригодницько-детективних повістях Зірки Мензатюк
«Таємниця козацької шаблі», «Дике літо в Криму», А. Кокотюхи «Таємниця козацького скарбу», «Таємниця зміїної голови», «Таємниця
підводного човна».
Тему життя
дітей у часи радянського тоталітарного режиму, роки розпаду СРСР показано в історико-реалістичних
повістях Зірки Мензатюк «Як я руйнувала імперію», Олени Захарченко «Хутір»,
Степана Процюка «Варвари».
Цікавинки з
історії України представлено у казках Є. Білоусова «Тарасове перо»,
«Чарівна голка Віри Роїк», «Лесина пісня», повістях-казках І. Калинця
«Данка і Крак», Е. Заржицької «Легенди про козаків», «Як козак у морського
царя служив».
Як бачимо,
історичну тему в новітній літературі для дітей та юнацтва репрезентовано такими
жанровими різновидами як історичні, історико-пригодницькі романи й повісті,
історико-біографічні оповідання, пригодницько-біографічні, пригодницько-історичні,
пригодницько-фантастичні, пригодницько-детективні, історико-реалістичні
повісті, казки, повісті-казки.
Література
1. Качак Т. Тенденції
розвитку української прози для дітей та юнацтва початку ХХІ ст.: монографія.
Київ: Академвидав, 2018. 320 с.
2. Кизилова В.
Жанрово-стильова еволюція прози для
дітей та юнацтва другої половини ХХ століття : дис. на здоб. наук.
ступеня доктора філол. наук : спец. 10.01.01 „Українська література“. Луганськ,
2014. 427 с.
Як Ви вважаєте, чи доцільно було б акцентувати увагу дітей та юнаків в школі на твори сучасних письменників з історичною тематикою? Мені здається, що зараз молодь не дуже цікавиться історією України та творами на цю тему, тому яким би чином можно було зацікавити дітей та юнаків читати сучасні твори про історичні аспекти?
ВідповістиВидалитиДоброго дня! Дякую за питання! Я вважаю, що на сьогодні доцільно висвітлювати історичну тему в школі, використовуючи праці сучасних дитячих письменників, тому що сучасники пропонують юним читачам відповідні й актуальні для сьогодення твори, враховують специфіку їх сприйняття дітьми, налагоджують необхідний зв'язок для того, щоб зацікавити дитину, прищепити їй любов до рідного краю. До Програми з української літератури уже введені твори на історичну тематику сучасних дитячих письменників: повість «Таємниця козацької шаблі» Зірки Мензатюк (5 кл.), роман «Джури козака Швайки» Володимира Рутківського (6 кл.), повість «Неймовірні пригоди Івана Сили» Олександра Гавроша (7 кл.).
ВидалитиУ тому, щоб викликати інтерес дітей до історії України, привернути увагу юних реципієнтів до сучасних творів на історичну тему, зацікавлені й самі письменники. Вони зображують історичні події у пригодницькому чи фантастичному творі, використовують оригінальні форми і прийоми: включення до реалістичної оповіді гумористичних елементів, фантастики, детективу, міфу, символіки, фольклору тощо. Опис історичних подій у такому формулюванні має більший вплив на дитину, аніж будь-який науковий аргумент.
Добрий день!
ВідповістиВидалитиСкажіть, чому, на Вашу думку, історична тематика становить особливий інтерес для дітей під час прочитання новітньої української літератури?
Доброго дня! Дякую за питання! Історична тема у літературі для дітей та юнацтва перебувала досить довгий час під пресингом тоталітарної радянської системи. Раніше багато історичних подій були сфальсифікованими або замовчувалися. Наприкінці ХХ ст., коли Україна стала незалежною, історична проза постала у новому форматі, відбулося розширення «кордонів» репрезентації історичних подій і фактів.
ВидалитиУ новітній літературі, адресованій юним читачам, автори по-новому переосмислюють історичні події, показують правдиве висвітлення минулого, відкривають заборонені й забуті сторінки історії.
Для того, щоб з маленької дитини сформувати вільнодумну, національно-свідому особистість, патріота своєї держави, її необхідно виховувати на історичних знаннях, джерелом яких є історична література. Таким чином, твори на історичну тему становлять особливий інтерес у новітній літературі для дітей та юнацтва.
Вітаю! Чи простежували Ви, як зміна жанрових конструкцій (історичне фентезі, історичний роман-комікс і т.д.), тобто наративу, впливають на дитячу свідомість і читацьку активність у школярів?
ВідповістиВидалитиДоброго дня! Дякую за питання! Наразі переді мною не стояло завдання простежувати, як жанрові конструкції впливають на дитячу свідомість і їх читацьку активність. Проте хотілося б відмітити, що у процесі сприйняття текстів із новими можливостями наративу у школярів відбувається пробудження їх зворотної реакції, аналіз дій і вчинків емоційно близьких літературних героїв, моделювання їх поведінки, системи ціннісних орієнтацій. Як наслідок – накопичення життєвого досвіду дитини, збагачення й духовний розвиток її особистості.
Видалити