студентка 3 курсу,
Запорізький національний університет
Наук. кер.: Слижук О. А., к. пед. н., доцент
І. Андрусяк
– відомий сучасний український письменник, критик, перекладач, людина з новим
баченням дитячої літератури, один із найоригінальніших та найпопулярніших
авторів сьогодення. У нього особливий стиль письма, це і виокремлює його
з-поміж інших представників літературного мистецтва. Сам І. Андрусяк
говорить, що з дитиною треба «бавитися», не забуваючи про виховний елемент
кожного твору.
Поезію для
дітей і про дітей І. Андрусяка досліджували Т. Винник, О. Деракочова
, С. Лис , проте тема бестіарних образів та мотивів у творчості І. Андрусяка
недостатньо висвітлена в сучасному літературознавстві.
У
«Літературознавчій енциклопедії знаходимо таке визначення жанру: «Бестіарій
(віл лат. вestia: звір) – це жанр алегорично-дидактичної прози, своєрідний
каталог реальних та вигаданих тварин [6, с.124].
С. Гайдук [4]
наголошує на фольклорному походженні і самого жанру, і бестіарних образів та
мотивів, вважаючи, що вони, по-перше, відіграють універсальну роль у кодуванні
того чи іншого змісту, а по-друге, характеризуються високою частотністю
функціонування в текстах. Бестіарні мотиви відіграють неабияку роль у цілісному
формуванні образу-символу тварини, виводячи характерні їй риси та властивості.
У книжці
«М’яке і пухнасте» (2013) вперше зібрано всі поетичні твори автора, які
переповнені героями тваринного світу. Чимало з них давно полюбилися маленьким читачам із
публікацій у дитячих часописах, альманахах та антологіях. У цих віршах багато
сміху, жартів, пустощів і кумедних пригод, однак завжди переважає «м’яке і
пухнасте» – любов і доброта. Крім головних героїнь Лізи та Стефи, списаних з
його доньок, у віршах представлено безліч інших персонажів: багато котів,
бегемотиків, є поросятко, лебеді, миша, дятел і павук, качка з качуром, сова,
оса ще й комар та ін. Наприклад, у вірші «Кольорові приколи» зібрано близько
десяти назв представників фауни: «Два
зелених крокодили / аж по дрова в ліс ходили»; «Два слони сріблясто-сірі / на
сріблясту гору сіли.»; «Дві коричневих мурахи / повбирались у папахи»;
«…жовті-жовті дві оси… / Обережно! Не вкуси…»; «Синій кит гука киту: / – Я
шукаю смакоту.». Вони вдало доповнені кольорами: чорноброва корова і
білолиця телиця, сріблясто-сірі слони і коричневі мурахи, чорний-чорний вужище,
жовті-жовті оси та червоні птиці: «На червоній черепиці / спали дві червоні птиці. / Дивувались вранці-рано: / – Я рожева, ти
багряна» [1, с. 16].
У своїх
поезіях І. Андрусяк використовує міфологічних істот: Чупакабру та Чупакабренят,
але вони представлені зовсім у іншому світлі. Традиційно вони є носіями
негативних рис характеру та слугують для залякування дітей, проте у збірці
«М’яке і пухнасте» вони добрі та безневинний, автор ніби захищає їх. Це
стосується і згаданої родини Бабаїв та
вигадану Чакалку в однойменних віршах: «Хтось
на кухні чавкає, / чавкає – / то, напевно, Чакалка, / Чакалка.»; «Бабай
грозиться бабаю: / – Ото по попі надаю! / Відповіда йому бабай: / – Ти тільки
спробуй надавай! / А бабаїха: – От якби / обом потріпати чуби! / А бабаята,
бабаята / як узялися лупцювати – / по чім попало, чим знайдуть / тузають,
буцають, деруть, / гамселять, грьопають – ого! – / по два, по три на одного! /
А бабаїха і бабай / гукають їм: – Давай! Давай! / Оце і я недавно стрів / таку
родину бабаїв, / і дивувався – так і знай, –: /чого їх не бере БАБАЙ?!» [1, с. 37].
Цікавим є
те, що автор зображує тварин парами. Поєднує представників одного видового
класу або їх цілу родину. Наприклад, у вірші «Хто хороший» автор «підглядає» як
сім’я бегемотів лягає спати: «Засинає
бегемот, / позіхнувши на весь рот. / Біля нього моститься / ніжна бегемотиця, /
й бегемотенята / полягали спати.» [1, с. 44]. Іноді І. Андрусяк примиряє тварин, які ворогують все своє життя:
«Вивчив Павук / основи наук, / і вечорами Муха / його уважно слуха.» [1, с. 63]. Дуже рідко автор в
поезії звертається до однієї тварини. Це
переважно спостерігаємо у колискових або віршах спокійного, неграйливого
характеру. Є випадки взаємодії людини й тварини, де кожен висловлює власну
думку, радиться з іншими, наслідуючи їх, набуває досвіду.
Враховуючи
традиції своїх попередників, І. Андрусяк розкриває морально-етичні цінності
через бестіарні образи та мотиви. Алегорія допомагає показати різні ситуації та
навчити знаходити правильний вихід із них, висміяти людські вади. Збірка «М’яке
і пухнасте» розважить дитину, навчить новому, зорієнтує, вкаже на світлі й
темні боки людського характеру.
Отже, у
збірці І. Андрусяка «М’яке і пухнасте» представлена велика кількість бестіарних
мотивів і образів. Автор зобразив існуючих тварин (котів, бегемотиків, лебедя, мишу,
качку з качуром, сову тощо) поряд із вигаданими (Бабаїв, Чакалку тощо).
Зооморфна поетика з міфологічною й фольклорною основою відбиває моделювання
людських стосунків крізь призму тваринного світу. Бестіарій автора поєднує в
собі символіку тваринного світу, фантастичні елементи та засади християнської
етики.
Література
1. Андрусяк І. М’яке і пухнасте / І. Андрусяк.
– К. : Грані-Т, 2010. – 72 с.
2. Винник Т. Іван Андрусяк : «Я дуже оптимістично
налаштований щодо поезії» / Т. Винник // Слово Просвіти. – 2010. – 30
грудня. – № 52. – С. 10–14.
3. Деркачова О. Експеримент Івана Андрусяка / О. Деркачова
// Книжковий клуб плюс. – 2006. – № 6. – С. 16–17.
4. Гайдук С. Символічна парадигма романтичного бестіарію [Електронний
ресурс] / С. Гайдук. – Режим доступу :
http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Apsf_lil/2009_21/ gajduk.pdf
5. Кіліченко М. Українська дитяча література : навч.
посібник / М. Кіліченко. – К. : Вища школа, 1989. – С. 176–191.
6. Літературознавча енциклопедія : у 2 т. / авт.-укл. Ю.
Ковалів. – К.: ВЦ «Академія», 2007. – Т. 1. : А–Л. – 608 с.
Ганно! Цікавий погляд на бестіарій, який зібраний у збірці І.Андрусяка "М`яке і пухнасте". Зрозуміло, що він власне авторський. Чи можете назвати попередників І.Андрусяка, які розкрили український бестіарій? Як я зрозуміла, Ви не зовсім розібрались з бестіарними мотивами, Ви точно їх не охарактризували, навіть на прикладі цієї збірки. Як Ви прокоментуєте думки Н.Фурист з цього приводу? Які мотиви є векторними у літературі для дітей і про дітей?
ВідповістиВидалитиДобрий день, Дякую за питання! Вдалі наукові спроби теоретичного осмислення бестіарних образів та мотивів пов’язані з іменами Я. Білика, Ю. Винничука, C. Гайдук , Н. Кобиленко , Н. Пастух, Ю. Сагати, О. Сліпушко та згаданої Вами Н. Фурист. Саме вона віддає перевагу дванадцятьом провідним бестіарним мотивам: «життя – смерть», «здоровий – хворий», «цілий – не цілий», «сильний – слабкий», «великий – малий», «мудрий – нерозумний», «чистий – нечистий», «щедрий – скупий», «слуга – вельможа,» «багатий – бідний», «свій – чужий», «мотив подорожування». На мій погляд, для дитячої літератури векторними мотивами є: «сильний – слабкий», «великий – малий», «мудрий – нерозумний».
ВидалитиТочно, влучно. Дякую за відповідь.
ВидалитиДоброго дня! Ви кажете про індивідуальний стиль письма І. Андрусяка, у чому він проявляется?
ВідповістиВидалитиДобрий день, Дякую за питання! І. Анрусяк дійсно має власний оригінальний стиль письма. Йому властиві експерименти з поетичними формами, гра слів, динамізм, звуконаслідувальні слова, новотвори, поділ слів на склади тощо.
ВидалитиДобрий день. Дуже яскраве оформлення збірки. Скажіть будь ласка, хто є художником збірки "М'яке і пухнасте" і яку роль відіграють ці ілюстрації? Дякую.
ВідповістиВидалитиДобрий вечір! Дякую Вам за питання! Так, дійсно кожна книжка І. Андруяка оформлена неймовірно добрими й ніжними ілюстраціями, Надія Дойчева є художницею збірки "М'яке і пухнасте". Перш за все, це збірка дитячої поезії, тому ілюстрації потрібні для візуалізації того, про що йдеться у віршах.
ВидалитиДоброго вечора! Як Ви вважаєте, у чому полягає успіх збірки І. Андрусяка "М'яке і пухнасте"?
ВідповістиВидалитиДобрий вечір, Дякую за питання. Я вважаю, що рецепт успіху І. Андрусяка в тому, що він пише, передусім, для своїх дітей. Не для абстрактної дитячої аудиторії, роздумуючи, що може сподобатися сучасним дітям, а що — ні, а для своїх дітлахів. Його поезії "перевірені" власними дітьми.
Видалити