вівторок, 21 лютого 2017 р.

Іванова Г. Ю. БЕСТІАРНІ ОБРАЗИ ТА МОТИВИ У ЗБІРЦІ І. АНДРУСЯКА «М’ЯКЕ І ПУХНАСТЕ»



Іванова Г. Ю.
студентка 3 курсу,
Запорізький національний університет
Наук. кер.: Слижук О. А., к. пед. н., доцент 

І. Андрусяк – відомий сучасний український письменник, критик, перекладач, людина з новим баченням дитячої літератури, один із найоригінальніших та найпопулярніших авторів сьогодення. У нього особливий стиль письма, це і виокремлює його з-поміж інших представників літературного мистецтва. Сам І. Андрусяк говорить, що з дитиною треба «бавитися», не забуваючи про виховний елемент кожного твору.
Поезію для дітей і про дітей І. Андрусяка досліджували Т. Винник, О. Деракочова , С. Лис , проте тема бестіарних образів та мотивів у творчості І. Андрусяка недостатньо висвітлена в сучасному літературознавстві.
У «Літературознавчій енциклопедії знаходимо таке визначення жанру: «Бестіарій (віл лат. вestia: звір) – це жанр алегорично-дидактичної прози, своєрідний каталог реальних та вигаданих тварин [6, с.124].
С. Гайдук [4] наголошує на фольклорному походженні і самого жанру, і бестіарних образів та мотивів, вважаючи, що вони, по-перше, відіграють універсальну роль у кодуванні того чи іншого змісту, а по-друге, характеризуються високою частотністю функціонування в текстах. Бестіарні мотиви відіграють неабияку роль у цілісному формуванні образу-символу тварини, виводячи  характерні їй риси та властивості.
У книжці «М’яке і пухнасте» (2013) вперше зібрано всі поетичні твори автора, які переповнені героями тваринного світу. Чимало з них давно полюбилися маленьким читачам із публікацій у дитячих часописах, альманахах та антологіях. У цих віршах багато сміху, жартів, пустощів і кумедних пригод, однак завжди переважає «м’яке і пухнасте» – любов і доброта. Крім головних героїнь Лізи та Стефи, списаних з його доньок, у віршах представлено безліч інших персонажів: багато котів, бегемотиків, є поросятко, лебеді, миша, дятел і павук, качка з качуром, сова, оса ще й комар та ін. Наприклад, у вірші «Кольорові приколи» зібрано близько десяти назв представників фауни: «Два зелених крокодили / аж по дрова в ліс ходили»; «Два слони сріблясто-сірі / на сріблясту гору сіли.»; «Дві коричневих мурахи / повбирались у папахи»; «…жовті-жовті дві оси… / Обережно! Не вкуси…»; «Синій кит гука киту: / – Я шукаю смакоту.». Вони вдало доповнені кольорами: чорноброва корова і білолиця телиця, сріблясто-сірі слони і коричневі мурахи, чорний-чорний вужище,  жовті-жовті оси та червоні птиці: «На червоній черепиці  / спали дві червоні птиці.  / Дивувались вранці-рано: / – Я рожева, ти багряна» [1, с. 16].
У своїх поезіях І. Андрусяк використовує міфологічних істот: Чупакабру та Чупакабренят, але вони представлені зовсім у іншому світлі. Традиційно вони є носіями негативних рис характеру та слугують для залякування дітей, проте у збірці «М’яке і пухнасте» вони добрі та безневинний, автор ніби захищає їх. Це стосується і згаданої  родини Бабаїв та вигадану Чакалку в однойменних віршах: «Хтось на кухні чавкає, / чавкає – / то, напевно, Чакалка, / Чакалка.»; «Бабай грозиться бабаю: / – Ото по попі надаю! / Відповіда йому бабай: / – Ти тільки спробуй надавай! / А бабаїха: – От якби / обом потріпати чуби! / А бабаята, бабаята / як узялися лупцювати – / по чім попало, чим знайдуть / тузають, буцають, деруть, / гамселять, грьопають – ого! – / по два, по три на одного! / А бабаїха і бабай / гукають їм: – Давай! Давай! / Оце і я недавно стрів / таку родину бабаїв, / і дивувався – так і знай, –: /чого їх не бере БАБАЙ?!» [1, с. 37].
Цікавим є те, що автор зображує тварин парами. Поєднує представників одного видового класу або їх цілу родину. Наприклад, у вірші «Хто хороший» автор «підглядає» як сім’я бегемотів лягає спати: «Засинає бегемот, / позіхнувши на весь рот. / Біля нього моститься / ніжна бегемотиця, / й бегемотенята / полягали спати.» [1, с. 44]. Іноді І. Андрусяк  примиряє тварин, які ворогують все своє життя: «Вивчив Павук / основи наук,  / і вечорами Муха / його уважно слуха.» [1, с. 63]. Дуже рідко автор в поезії звертається  до однієї тварини. Це переважно спостерігаємо у колискових або віршах спокійного, неграйливого характеру. Є випадки взаємодії людини й тварини, де кожен висловлює власну думку, радиться з іншими, наслідуючи їх, набуває  досвіду.
Враховуючи традиції своїх попередників, І. Андрусяк розкриває морально-етичні цінності через бестіарні образи та мотиви. Алегорія допомагає показати різні ситуації та навчити знаходити правильний вихід із них, висміяти людські вади. Збірка «М’яке і пухнасте» розважить дитину, навчить новому, зорієнтує, вкаже на світлі й темні боки людського характеру. 
Отже, у збірці І. Андрусяка «М’яке і пухнасте» представлена велика кількість бестіарних мотивів і образів. Автор зобразив існуючих тварин (котів, бегемотиків,  лебедя, мишу,  качку з качуром, сову тощо) поряд із вигаданими (Бабаїв, Чакалку тощо). Зооморфна поетика з міфологічною й фольклорною основою відбиває моделювання людських стосунків крізь призму тваринного світу. Бестіарій автора поєднує в собі символіку тваринного світу, фантастичні елементи та засади християнської етики.
Література
1. Андрусяк І. М’яке і пухнасте / І. Андрусяк. – К. : Грані-Т, 2010. – 72 с.
2. Винник Т. Іван Андрусяк : «Я дуже оптимістично налаштований щодо поезії» / Т. Винник // Слово Просвіти. – 2010. – 30 грудня. – № 52. – С. 10–14.
3. Деркачова О. Експеримент Івана Андрусяка / О. Деркачова // Книжковий клуб плюс. – 2006. – № 6. – С. 16–17.
4. Гайдук С. Символічна парадигма романтичного бестіарію [Електронний ресурс] / С. Гайдук. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Apsf_lil/2009_21/ gajduk.pdf
5. Кіліченко М. Українська дитяча література : навч. посібник / М. Кіліченко. – К. : Вища школа, 1989. – С. 176–191.
6. Літературознавча енциклопедія : у 2 т. / авт.-укл. Ю. Ковалів. – К.: ВЦ «Академія», 2007. – Т. 1. : А–Л. – 608 с.

9 коментарів:

  1. Ганно! Цікавий погляд на бестіарій, який зібраний у збірці І.Андрусяка "М`яке і пухнасте". Зрозуміло, що він власне авторський. Чи можете назвати попередників І.Андрусяка, які розкрили український бестіарій? Як я зрозуміла, Ви не зовсім розібрались з бестіарними мотивами, Ви точно їх не охарактризували, навіть на прикладі цієї збірки. Як Ви прокоментуєте думки Н.Фурист з цього приводу? Які мотиви є векторними у літературі для дітей і про дітей?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий день, Дякую за питання! Вдалі наукові спроби теоретичного осмислення бестіарних образів та мотивів пов’язані з іменами Я. Білика, Ю. Винничука, C. Гайдук , Н. Кобиленко , Н. Пастух, Ю. Сагати, О. Сліпушко та згаданої Вами Н. Фурист. Саме вона віддає перевагу дванадцятьом провідним бестіарним мотивам: «життя – смерть», «здоровий – хворий», «цілий – не цілий», «сильний – слабкий», «великий – малий», «мудрий – нерозумний», «чистий – нечистий», «щедрий – скупий», «слуга – вельможа,» «багатий – бідний», «свій – чужий», «мотив подорожування». На мій погляд, для дитячої літератури векторними мотивами є: «сильний – слабкий», «великий – малий», «мудрий – нерозумний».

      Видалити
    2. Точно, влучно. Дякую за відповідь.

      Видалити
  2. Доброго дня! Ви кажете про індивідуальний стиль письма І. Андрусяка, у чому він проявляется?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий день, Дякую за питання! І. Анрусяк дійсно має власний оригінальний стиль письма. Йому властиві експерименти з поетичними формами, гра слів, динамізм, звуконаслідувальні слова, новотвори, поділ слів на склади тощо.

      Видалити
  3. Добрий день. Дуже яскраве оформлення збірки. Скажіть будь ласка, хто є художником збірки "М'яке і пухнасте" і яку роль відіграють ці ілюстрації? Дякую.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий вечір! Дякую Вам за питання! Так, дійсно кожна книжка І. Андруяка оформлена неймовірно добрими й ніжними ілюстраціями, Надія Дойчева є художницею збірки "М'яке і пухнасте". Перш за все, це збірка дитячої поезії, тому ілюстрації потрібні для візуалізації того, про що йдеться у віршах.

      Видалити
  4. Доброго вечора! Як Ви вважаєте, у чому полягає успіх збірки І. Андрусяка "М'яке і пухнасте"?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий вечір, Дякую за питання. Я вважаю, що рецепт успіху І. Андрусяка в тому, що він пише, передусім, для своїх дітей. Не для абстрактної дитячої аудиторії, роздумуючи, що може сподобатися сучасним дітям, а що — ні, а для своїх дітлахів. Його поезії "перевірені" власними дітьми.

      Видалити