Інформацій- ний лист

Збірники наукових праць

неділя, 18 лютого 2024 р.

Бланк Софія СЮЖЕТНО-ФАБУЛЬНИЙ РІВЕНЬ ОПОВІДАННЯ О. ЗАБУЖКО «ТУТ МОГЛА Б БУТИ ВАША РЕКЛАМА»

 

Бланк С. І.

студентка 2 курсу

Запорізький національний університет

Наук. кер.: Ніколаєнко В. М., к. філол. н., доцент

 

СЮЖЕТНО-ФАБУЛЬНИЙ РІВЕНЬ ОПОВІДАННЯ О. ЗАБУЖКО

«ТУТ МОГЛА Б БУТИ ВАША РЕКЛАМА» 

Твори Оксани Забужко відзначаються своєю глибиною думки. Просте, на перший погляд, оповідання, може нести в собі величезний сенс, який відкриває для читача двері у світ роздумів та дискусій. Не стало винятком і її оповідання «Тут могла б бути ваша реклама».

Такі аспекти, як фабула та сюжет досліджували науковці І. Горський, Л. С. Левітан, Л. М. Цілевич та ін. Проте це перша спроба аналізу вище згаданих складників у оповіданні О. Забужко «Тут могла б бути ваша реклама».

Метою нашого дослідження є аналіз сюжетно-фабульного рівня оповідання О. Забужко «Тут могла б бути ваша реклама». Задля реалізації поставленої мети слід окреслити взаємозв’язок сюжету та фабули в художньому творі й проаналізувати сюжетно-фабульний рівень оповідання О. Забужко «Тут могла б бути ваша реклама».

Термін «сюжет» походить з французької мови та перекладається, як «предмет», «тема». Хоча сюжет визначається, як перебіг і послідовність дій у творі, а також їх розвитку, проте переклад цього поняття з французької дає зрозуміти, що сюжет також виступає конкретизатором і формою розгортання фабули художнього тексту.

Сюжет та фабула, як формально-змістові складники художнього твору, весь час взаємодіють між собою. З одного боку знаходиться подієвість, власне на неї акцентована увага читача і вона сприймається, як фіксовані та завершені окремі ланки загальної дії. З іншого боку – дія, що містить все зображене у творі, котра, завдяки концентрації на часо-просторових координатах, набуває форми певної події.  

На думку Л. С. Левітана та Л. М. Цілевича [див. 1, с. 161], фабула – це ланцюжок дій і змін, який сприймається як дещо зовнішнє, що могло б відбуватися в реальності за межами твору. Сюжет – це той же ланцюжок дій та змін, але вже в авторському висвітленні, що відповідає за розвиток авторського погляду від початку і до кінця твору. Розмежовуються ж ці два аспекти за можливості чи неможливості переказу.

Спочатку важливо окреслити саме фабулу оповідання О. Забужко «Тут могла б бути ваша реклама»: головна героїня твору в невеличкій віденській крамничні купує надзвичайні рукавички ручної роботи, одну з яких через деякий час загубила. Тож за першої нагоди, будучи у Відні на презентації своєї книги, вона заїхала до Бога Рукавичок, але придбати чи замовити рукавичку вже не змогла. На місці крамнички майстра був універмаг, а Бог Рукавичок, як повідомила продавчиня, помер.

Епічна реалістична фабула оповідання «Тут могла бути ваша реклама» побутує в концентричному сюжеті, що підтверджується обертанням усіх подій навколо рукавичок. Сюжет твору лаконічний. Зав’язкою виступає купівля рукавичок у крамниці Відня. Подальші події розгортаються навколо існування придбаного героїнею виробу. Напруга, яка починає зростати з того моменту, коли наратор губить одну рукавичку, сягає апогею тоді, як стає відомо про смерть майстра, власне на цьому і завершується твір.

Акцентуючи увагу на швидкому перебігу подій (придбання рукавичок, неймовірні емоції від покупки, оновлення гардеробу, втрата рукавички, бажання замовити нову, але це, виявляється, неможливо зробити) сюжет оповідання О. Забужко «Тут могла б бути ваша реклама» виконує перипетійну функцію. Хоча оповідання побудоване на спогадах оповідачки, події мають певну залежність, наявний метафізичний аспект, що у проявляється у низці випадковостей. Так, героїня не прагнучи того, але знайшла крамничку Бога Рукавичок і придбала чудовий авторський виріб: «Маленька крамничка на Mariahilferstrasse, куди я вступила знічев’я, штовхнувши двері з вулиці із суто туристичної цікавости «а тут що таке?» [2]; спонтанно замовила дизайнерський одяг спеціально до цих рукавичок, а згодом вона, несподівано навіть для себе, придбала й помаранчевий шарф: «Потім я справила собі до них "окремого" дизайнерського светра. "Окрему" куртку. "Окремі" штани з тонкого замшу… Мені все здавалося, що мої "сонячні рукавички" вирізняються з будь-якого, хоч як старанно дібраного гардеробу, і вони таки напевно вирізнялися: вони вимагали інших ліній – вимагали ока дизайнера, закоханого у свою модель», «Восени 2004-го вони несподівано полюбили розгонистого вогненно-яскравого шарфа» [2]. Смерть Бога Рукавичок, як з’ясовується, має якийсь таємничий зв'язок із втратою рукавичок, точніше, однієї з них, бо вона загубилася тоді, коли майстер пішов у небуття: «відходячи, він забрав свою рукавичку назад, мертві так часом роблять – коли хочуть лишити живим познаку на пам’ять. Це надійніше од слів» [2]. Окрім всього сюжет твору має всі ознаки внутрішнього, бо знайомлячись з подіями, читач стає свідком думок, так би мовити, внутрішнього монологу наратора: «Слово чести, я хвилювалася <…> Під горло мені підступав нудотний стиск, серце калатало» [2].

У оповіданні авторка критикує сучасне суспільство, яке неминуче підпадає під вплив масовізації, типізації, шаблону тощо, втрачаючи самобутність, вміння відчувати красу, творити її і насолоджуватися цим процесом. Соціум стає безликим, втрачає цінності, та й сам не зможе нічого лишити нащадкам, адже всі вартісні думки перенесено у віртуальний простір: «…І ви також забудьте, що оце щойно тут прочитали. Все одно колись усі старанно понавишивані нами слова зітруть з електронних носіїв задля економії місця – і на білому екрані якого-небудь новітнього суперґаджета осені-2063 заблимає закличне гасло, котрим дедалі рясніше заліплятимуть пустоти по всіх замурованих входах: ТУТ МОЖЕ БУТИ ВАША РЕКЛАМА» [2]

Сюжет та фабула оповідання певним чином різняться, оскільки ретроспекція в минуле героїні дозволяє ширше розкрити трансформацію задуму письменниці, власне фабулу, в сюжеті. Така особливість можлива завдяки часовим вказівкам, наявним у творі. Фабульний час стиснуто, він прямолінійний і незворотній, події протікають швидко, у певній залежності одна від одної. На відміну від фабульного, сюжетний час повертає читача в минуле героїні, дає розуміння того, коли відбувалися події, має певну пунктирність через різку зміну настрою, і простору твору.

В оповіданні О. Забужко маємо дві часові вказівки («Восени 2004-го вони несподівано полюбили розгонистого вогненно-яскравого шарфа, з яким я проходила цілу Помаранчеву революцію…» [2], «В травні 2005-го сталося те, чого на моїй пам’яті – тобто більш-менш зв’язно, від третього року життя, – ніколи зі мною не траплялося: я загубила рукавичку» [2].), які дають підстави для висновку, що час в оповіданні має фабульно-сюжетний характер та охоплює період з 2004 по 2005 рр.

Якщо в сюжеті головну роль відіграє час, то в фабулі – простір. Цей аспект має реальний характер, оскільки твір побудований на розповіді письменниці про події, які відбувалися з нею. Чітко простежується кілька локусів: Відень, крамничка та універмаг. Багатоплановість простору досягається у сюжеті завдяки певним деталям, таким, як зміна крамнички на універмаг, намагання героїні розмовляти німецькою мовою тощо.

Отже, подієвість оповідання обертається навколо рукавичок, що власне впливає на сюжетно-фабульний рівень твору. Розглянуті формально-змістові елементи тексту, формують плацдарм для нескінченної кількості думок та дискусій. З цього ми можемо зробити висновок, що окреслений аспект є не лише важливим для ґрунтовного аналізу оповідання О. Забужко «Тут могла б бути ваша реклама», а й може стати суттєвим доповненням у ході вивчення його поетики.

Література

1.          Галич О. Теорія літератури : підручник. Київ : Либідь, 2006. 488 с.

2. Забужко О. Тут могла б бути ваша реклама. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=14812 (дата звернення: 03.12.2023)

3.          Ткаченко А. Мистецтво слова (вступ до літературознавства) : підручник. Київ : ВПЦ «Київський університет», 2003. 448 с.

 

14 коментарів:

  1. Вікторія Литвин23 лютого 2024 р. о 09:15

    Вітаю! Чим зумовлений вибір твору?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дяку за питання! Це оповідання зацікавило мене глибиною думок, які заховані під, начебто, простою історією. Авторка змогла висвітлити достатньо важливі проблеми, не перенавантажуючи читача великими обсягами та складними формулюваннями.

      Видалити
    2. Вікторія Литвин23 лютого 2024 р. о 10:35

      Дякую за відповідь!

      Видалити
  2. Добрий день, пані Софіє! Дякую Вам за таку цікаву розвідку! На Вашу думку, яку ще можуть грати роль згадані Вами часові вказівки, окрім того, що чинити вплив на формування сюжетно-фабульного рівня твору?
    Дякую!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий день! Дякую за питання! В даному оповіданні більше акцентується увага на просторовому аспекті, проте час, безумовно, теж має певний вплив. На мою думку, згадані часові вказівки виконують роль незримого "провідника", який екологічно переносить читача від одного спогаду оповідачки, до іншого; через це, також, відбувається змішування часо-просторових вимірів.

      Видалити
  3. Вдячна за обрання такого твору для дослідження. Як, на вашу думку, не загубити унікальність, щоб у 2063 наші з вами дослідження були затребувані? Тема унікальності людини є однією з таких, які стимулюють прогрес, як на мене.
    Наталія Клевцова

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за питання! На мою думку, суспільство ще не відійшло від проблеми масовізації, саме тому тема унікальності буде актуальною завжди. Розвиваючи дану тему, та інші, які проходитимуть крізь століття, можливо досягти того, що наші дослідження не втрачатимуть затребуваності.

      Видалити
    2. https://youtu.be/zFqqaHPKhH0?si=7s07NujqiZY_PA3r
      Моя спроба бути унікальною

      Видалити
  4. Добрий день, пані Софіє! Дякую Вам за цікаве дослідження! На Вашу думку, як автор використовує сюжетні прийоми для розкриття теми та ідей твору?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий день! Дякую за питання! На мою думку, концентрація сюжету навколо рукавичок, дозволяє розкрити теми засудження масовізації суспільства та возвеличення мистецтва у маленьких речах.

      Видалити
  5. Добрий день, пані Софіє! Дякую Вам за цікаву розвідку! Чим відзначається часопростір оповідання О. Забужко? Дякую!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий день! Дякую за питання! У хоронотопі оповідання можна виокремити два простори: глобальний та локальний. Глобальний – охоплює місто, в якому відбувалися ключові події твору – Відень, і зачіпає думки авторки про майбутнє суспільства. Локальний, через перетворення крамнички Бога Рукавичок на універмаг, демонструє читачу, що людство втрачає і що отримує. Часовий проміжок оповідання має фабульно-сюжетний та нараційний характер. Стосовно часових вказівок, реципієнт дізнається про події, які відбуваються з 2004 по 2005 рр. та відомо, що твір написано у вересні 2013 р.

      Видалити

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.