Інформацій- ний лист

Збірники наукових праць

середа, 23 лютого 2022 р.

Перехристюк Марина ВИВЧЕННЯ ПОЕЗІЙ БОГДАНА ЛЕПКОГО ТА ОЛЕНИ ПЧІЛКИ У 5 КЛАСІ

 

Перехристюк М.В.
студентка 3 курсу
Херсонський державний університет
Наук. кер. : Бондаренко Л.Г. , к. пед. н., доцент

ВИВЧЕННЯ ПОЕЗІЙ БОГДАНА ЛЕПКОГО ТА ОЛЕНИ ПЧІЛКИ

 У 5 КЛАСІ

У 2021/2022 навчальному році пілотні школи працюють  у 5 класі за модельними програмами з української літератури. За  програмою, розробленою під керівництвом Т. Яценко, пропонуються для вивчення вірш Б. Лепкого «Шевченкова верба» та поезія О. Пчілки «З ґринджолятами» [3]. Словесники-практики потребують конкретних методичних розробок. Цим і зумовлена актуальність дослідження.

Мета статті – подати методичні рекомендації до вивчення поезії Богдана Лепкого та Олени Пчілки за модельною програмою у 5 класі з використанням сучасних методів і прийомів навчання.

Поезія Богдана Лепкого  «Шевченкова верба» входить до поетичної шевченкіани. Це зібрання, певна сукупність творів літератури і мистецтва, пов'язаних із життям і творчістю Тараса Григорович Шевченка. За програмою передбачено також вивчення біографічної основи твору, розгляду питання про роль Тараса Шевченка у становленні Богдана Лепкого як особистості. Готуючись до розгляду цього матеріалу, варто врахувати, що «лірика – це той літературний рід, який формує духовний світ людини [2, с. 26]. Словесник має також пам’ятати, що важлива роль на таких уроках має відводитися «психологічній підготовці учнів до сприймання ліричного вірша, його першому читанню, наступній короткій паузі та першому запитанню» [1, с. 10].

На допомогу у вивченні твору та біографічних відомостей митця можуть прийти сучасні методи та прийоми навчання. Одним із варіантів подання інформації може стати креолізований текст – «складне текстове утворення, у якому поєднуються вербальні (тобто словесні) та невербальні (що належать до інших знакових систем) елементи» [4]. Це можуть бути буклети, постери, фотоколажі.

Для кращого засвоєння інформації можна використати прийом, запропонований НУШ, під назвою «Тезаурус» (традиційно – «Асоціативний кущ»). Він є досить відомим і полягає у доборі учнями певної кількості слів, асоціативно пов’язаних до запропонованого вчителем. Так, наприклад, можна запропонувати дібрати асоціативні слова до «шевченкіана».  

Також за модельною програмою з теорії літератури потрібно обов’язково з’ясувати , що таки рима, перехресне, суміжне й кільцеве римування. А щодо мистецького концепту, то рекомендовано звернутись до зразків образотворчого мистецтва: «Тарас Шевченко «Мангишлацький сад» (акварель), «В Корсуні» (рисунок).   Для цікавого подання цієї частини матеріалу можна звернутися до інтерактивного плакату. Він допоможе привернути увагу учнів до інформації та краще сконцентрувати їхню увагу.

Вивчення твору Олени Пчілки за модельною програмою у 5 класі варто  розпочати з біографічних відомостей, поданих за допомогою відеоекскурсії. Вона допоможе  цікаво розповісти про письменницю та сімейні традиції родини Косачів. Відеоекскурсію  можна підготувати за допомогою презентації чи слайд-шоу, що складатимуться з портрету авторки, фото та ілюстрацій, що презентують життєвий шлях авторки.

Для вивчення за модельною програмою передбачений твір Олени Пчілки «З гринджолятами». Для того аби учні краще зрозуміли назву та розвивали свою уяву, можна використати прийом «вільне письмо». Він передбачає  написання невеликого за обсягом тексту, пов’язаного з асоціацією до назви.  «Асоціативний малюнок» допоможе звернути увагу  на оспівування краси зимової природи, відображення в ліричному творі настроїв та почуттів, що також передбачено  програмою. Це універсальний інструмент, оскільки його можна залучати під час вивчення нових матеріалів і перевірки знань школярів.

Інтерактивні плакати та презентації також допоможуть  у розкритті мистецького контексту. З їх допомогою можна представити твори образотворчого мистецтва, рекомендовані авторами модельної програми: роботи Сергія Васильківського «Ловлять снігура», Сергія Кольби «Зимові розваги»; ілюстрації до збірки «Дивна хатка» художниці Лариси Іванової.

Вважаємо, що уведені до модельної програми поезії «Шевченкова верба» Б. Лепкого та «З гринджолятами» О. Пчілки мають значну пізнавальну і виховну цінність, бо знайомлять із життям Великого Кобзаря  та природою рідного краю, а також  пробуджують патріотичні почуття. Запропоновані прийоми допоможуть кращому та цікавішому засвоєнню цього матеріалу.

Література

1.    Бондаренко Л.Г. Вивчення ліричних творів на уроках української літератури у взаємозв'язку із зарубіжною (9−11 класи): автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.02 / Ін-т педагогіки АПН України. Київ, 2001. 19 с.

2.    Бондаренко Л. Г. Виховання в учнів культури почуттів засобами поезії: на матеріалі збірки Івана Франка «Зів’яле листя». Вісник Таврійської фундації (ОВУД): літературно-наук. збірник.  Випуск 12.  Київ; Херсон, 2016. С. 26-32.

3.    Модельна програма «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Яценко Т.О., Качак Т.Б., Кизилова В.В., Пахаренко В.І., Дячок С.О., Овдійчук Л.М., Слижук О.А., Макаренко В.М., Тригуб І.А.). URL:  https://mon.gov.ua/storage/app/ (дата звернення: 16.12.2021 р.)

4.    Ісаєва О. Креолізований текст на уроках світової літератури як фактор активізації читацької діяльності. URL : http://rvo.ck.ua/arhiv/doc/1231.doc  (дата звернення: 09.02.2022 р.).

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.