середа, 23 лютого 2022 р.

Пономарьова Ганна ВИВЧЕННЯ ПАТРІОТИЧНОЇ ЛІРИКИ ВІКТОРА ЗУБАРЯ ТА ТЕТЯНИ МАЙДАНОВИЧ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ ПРИЙОМУ «АУКЦІОН»

 

Пономарьова Г.А.

студентка 3 курсу

Херсонський державний університет

Наук. кер.: Бондаренко Л. Г., к. пед. н., доцентка

 

ВИВЧЕННЯ ПАТРІОТИЧНОЇ ЛІРИКИ ВІКТОРА ЗУБАРЯ ТА ТЕТЯНИ МАЙДАНОВИЧ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ  ПРИЙОМУ «АУКЦІОН»

         Неможливо уявити сучасний урок української літератури без використання новітніх прийомів і технологій, тому вчителі повинні покращувати педагогічні навички, удосконалювати свої уміння та  професійну майстерність.

         Актуальність теми полягає у тому, що за допомогою сучасних видів роботи  учні не лякатимуться цікавих і спонтанних рішень, діятимуть вільно, не боятимуться фантазувати, виконувати складні завдання, поважатимуть один одного та людей, які їх оточують.

         Мета статті – запропонувати методичний варіант використання  прийому «Аукціон» на уроках української літератури під час вивчення патріотичної лірики Віктора Зубаря та Тетяни Майданович. Модельна навчальна програма для 5-6 класів загальноосвітніх навчальних закладів пропонує розглянути поезії вище зазначених авторів у 5 класі [4].

         Інноваційна діяльність педагога – це особливий вид творчої діяльності вчителя, спрямований на осучаснення освітнього процесу у школі.  Учитель-практик «має використовувати новітній методичний інструментарій» [2]. Варто зазначити, що сам процес навчання у такому випадку є двостороннім. Не лише педагог, а  й учні беруть активну участь у проведенні уроку української літератури, особливо заняття, на якому розглядаються поетичні твори. Важливим є те, що лірика потребує не тільки аналітичної роботи над текстом, а й «емоційного цілісного сприйняття, творчої уяви, розуміння перебігу почуттів і думок ліричного героя, увага до образного висловлювання та мелодики» [3, с. 236]. Завдання педагога – направити думки учнів та сформулювати їх, учні ж мають ділитись своїми враженнями, ідеями, роздумами на поставлену тему. 

         «Аукціон»  – сучасний прийом навчання, що доцільно використати на уроці для зацікавлення учнів у вивченні поезії, розвитку критичного мислення. Дивлячись на індивідуальні вподобання учнів у поезії, можна зрозуміти, які цінності переважають в житті кожної дитини. Також за допомогою цього прийому  варто ознайомити школярів із творчим і життєвим шляхом поета, систематизувати знання, зробити аналіз поезії, враховуючи думку науковців, що «Лірика – це той літературний рід, який формує духовний світ людини. Її вивчення у школі … органічна складова виховного процесу» [1, с. 26]. Завдяки впровадженню на уроках такого прийому вчителю-філологу буде набагато простіше організувати освітній процес якісно, цікаво та по-сучасному. Суть такої інноваційної технології – мотивувати учнів оволодіти основними відомостями з біографії і творчості митця, підвищити рівень уже засвоєних знань.

         Для використання цього прийому учням необхідно об’єднатись у групи (скільки груп, стільки ж доповідей) та підготувати короткі повідомлення до 10 речень за життям і творчістю авторів. Під час вивчення біографічних відомостей і творів Віктора Зубаря та Тетяни Майданович у 5 класі учням можна запропонувати наступні «лоти» : творчий шлях, громадська діяльність, цікаві факти з життя автора, образ України у віршах, постать ліричного героя. За кожен лот учні отримують бали. Для того, аби цей процес на уроці був більш захоплюючим та продуктивним, можна зробити спеціальні картки із надписом «Ставка», щоб п’ятикласники підіймали їх щоразу, коли хочуть відповісти та «придбати лот». Учитель має використовувати молоточок, як на справжньому аукціоні. За найцікавіші відповіді, відповідно, – найвищі бали. Хто підготує та «викупить» якомога більше лотів, той отримає найбільше балів, які потім учитель перераховує в оцінку. Шкала оцінювання лотів може бути різною. Безумовно, словесник має попередньо ознайомити учнів з нею.

         Отже, впровадження інноваційних технологій на уроках літератури у Новій українській школі допоможе вчителю формувати в кожному учні творчу особистість, розвивати критичне мислення, генерувати нові ідеї, задуми, підходи, зацікавлювати учнів до вивчення нового матеріалу, обмінюватись думками. Сучасні прийоми навчання мотивують школярів та підвищують їхню навчальну активність.

 

Література

1.    Бондаренко Л.Г. Виховання в учнів культури почуттів засобами поезії: на матеріалі збірки Івана Франка «Зів’яле листя». Вісник Таврійської фундації (ОВУД): літературно-наук. збірник. Випуск 12. Київ; Херсон, 2016. С.26-32.

2.    Бондаренко Л.Г. Підготовка вчителя української літератури для Нової української школи. Матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції «Філологія та лінгводидактика в умовах євроінтеграції: сьогодення і перспективи» (25-26 жовтня
2018 р.) / За заг. ред.
І.В. Гайдаєнко; упор. Т.Г. Окуневич. URL : http://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/7532/Бондаренко_Тези.pdf?sequence=1 (дата звернення: 25.01.2022 р.).

3.    Токмань Г.Л. Методика викладання української літератури в основній школі: екзистенціально-діалогічна концепція. К.: Міленіум, 2012. 312 с.

4.    Українська література. 5-6класи. Програма для закладів загальної середньої освіти.  URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Movno-literat.osv.hal/Ukr.lit.5-6-kl.Yatsenko.ta.in.14.07.pdf (дата звернення: 25.01.2022 р.).

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.