Помазан Д. С.
студент IV курсу
ДЗ «Луганський національний університет
імені Тараса Шевченка»
Наук. кер.: Двуличанська О. А., : кан. філол. наук, доцент.
ФУНКЦІЙНА РОЛЬ ЕМОЦІЙ ЛІРИЧНОЇ ГЕРОЇНІ
В ПОЕЗІЇ Л. КОСТЕНКО
(НА МАТЕРІАЛІ ЗБІРКИ «ПРОМІННЯ ЗЕМЛІ»)
У середині XX ст. з’являється нове покоління письменників, які засуджували
офіційні канони соціального реалізму. Вони прагнули оновити тематику поетичних
творів, яка рухалася у бік метафоричності, асоціативності та створенні
неповторних мовностилістичних засобів. Д. Дроздовський зазначає, що поети:
«шукали нові образи, прагнули з’єднати непоєднуване і часто бували на межі
розриву з повсякденним, загальноприйнятим слововживанням» [1]. Поетична мова письменників слугує взірцем
уже не одному поколінню.
Яскравим зразком такої творчості «жорстокої доби» є літературний доробок Ліни
Костенко, яка увійшла в історію сучасної української літератури насамперед як
людина, яка стала свідком жорстокої цензури.
Мета розвідки – проаналізувати функційну роль емоцій ліричної героїні.
Об’єктом дослідження обрано поезію Ліни Костенко, а саме: «Буває тяжко
впорожні», «Перші кроки», «Так мовчиш, що заслухатися можна».
Твори Ліни Костенко були об’єктом дослідження: М. Бaжaнa, В. Бaзилевськoгo,
Н. І Бернадська, O. Кoвaльчукa та інших. Але слід зазначити, що функційна роль
емоцій ліричної героїні залишилася поза увагою дослідників, що і зумовило актуальність
цієї роботи.
Перша збірка «Проміння землі», яка стала дипломною роботою Ліни Костенко, продемонструвала,
що в мистецтві з’явилася мисткиня з власною манерою письма, незвичним стилем,
тематичною різноманітністю, зверненням до складних проблем минулого і сучасного
життя народу, що не збігалося з тими жорстокими вимогами соціалістичного
реалізму.
У межах одного дослідження неможливо проаналізувати всі пісні збірки
«Проміння землі», тому вважаємо за доцільне зосередитися на таких творах письменниці:
«Буває тяжко впорожні», «Перші кроки», «Так мовчиш, що заслухатися можна», які,
на нашу думку, допоможуть зрозуміти внутрішній світ ліричної героїні у першій
збірці поезій.
Твори в збірці «Проміння землі» різноманітні за емоційним забарвленням. Уже
у першому вірші «Перші кроки» простежується юний максималізм героїні. На
початку вірша перед нами постає вразлива дівчина, яка розчарувалася у коханні, «…
перші кроки майже завжди невдалі» [3]. Героїня говорить про перші «безпомічні
вірші», які, можливо, були присвячені коханій людині, яка, на жаль, не
відповіла взаємністю. Поетеса дбайливо добирає слова, використовуючи відповідні
художні засоби: метафори безпомічні вірші, нещасне кохання, які
підкреслюють трагічність нездійсненних інтимних почуттів юної дівчини, епітет кроки
невдалі, який свідчить про гіркий досвід дівчини в стосунках.
Суміжне римування аа бб додає пісні багатий звуковий повтор: Світ
надзвичайно широкий // має укладисті далі // Від того і перші кроки
// майже завжди невдалі [3], який підсилює музичність віршованої
мови. Серед фонетичних художніх засобів найбільш уживаними є асонанс та
алітерація: «майже завжди невдалі», «для
того щоб добре ходити», «а потім проходять
роки», «з’являється стримана сила», «для
того щоб добре ходити» [3]. Поетеса свідомо вдається до цього
художнього засобу, надаючи текстові пісні інтонаційної виразності,
милозвучності та віршованості.
У третій строфі вірша «Перші кроки» простежуємо душевні зміни ліричної героїні,
які набувають іншого значення. Перед нами вже сильна особистість, у якої з’являється «стримана сила», яка формувалася
впродовж довгих років. Героїня ніби пройшла стадію оновлення людської душi, але
«потім проходять роки» і вона розуміє, що час загартував, навчив бути
сильною та мужньою. Тепер героїня може озирнутися, згадати минуле, яке тепер не
завдасть шкоди: «Поглянеш – а перші кроки вже й пилом давно притрусило» [3]. Тому і героїня порівнює себе на початку
з малюком, який робить перші кроки, як і героїня у перших своїх стосунках. Як
висновок, з вуст героїні лунає порада: «для того щоб добре ходити, // раз
десять треба упасти», яка є актуальною в наш час.
Болючим жалем пронизано й наступний вірш Ліни Костенко «Буває тяжко
впорожні». Героїня у цьому творі постає хоч і у пригасаючому стані, але нестерпне
бажання боротися і жити далі не покидає ліричну гуроїню. Спогади повертають дівчину
в ті сумні дні, які лягають «тягарем» на подальше життя. Лірична героїня
асоціює свій тягар з піснями, які пов’язані з дуже близькою людиною. Підкреслюючи
усю трагічність, поетеса добирає відповідні символи такі як дорога, душа,
які набувають різних смислових відтінків у творі. Образ дороги символізує тяжкий
шлях ліричної героїні, який доведеться пройти для досягнення власної мети:
«Я з вами в гору піднімусь // і по дорозі не спочину» [3]. Внутрішній психологічний світ людини з
її настроями переживаннями та почуттями символізує образ душі: «Тягар душі –
мої пісні – // мені буває легко з вами» [2, с. 245].
Цнотливістю
почуттів пронизано і вірш «Так мовчиш, що заслухатися можна». Героїня у цьому
вірші постає у тривожному стані. Відповідний епітет в м’якій тишині
допомагає зрозуміти, що мовчання коханої людини викликає у молодої дівчини
внутрішню тривогу: «І якби не було тривожно, // то чудесно було б мені» [3]. Лірична героїня звертається до невідомого
чоловіка: «Я не знаю, чи ти вродливий // і чи ти на світі один» [3], який здається для молодої дівчини «справжнім
дивом, котре виникло без причин» [3]. Метафора справжнє диво підкреслює
саме ті перші відчуття, які сформувалися у закоханої пари. Невпевненість у вірності почуттів, викликає у
недосвідченої молодої дівчини
пересторогу: «і зриваються слова: «Іди», яка підштовхує дівчину до
необміркованих дій. Під словосполученням «інші сліди» лірична героїня має
на увазі злети і падіння у стосунках: «Піздно стрілися наші дороги // є на
них уже інші сліди» [3].
Отже, проаналізувавши функційну роль емоцій ліричної героїні у творах, ми
дійшли висновку, що лірична героїня Ліни Костенко постає хоча і вразливою, але
сильною особистістю. Поетеса використовує відповідні метафори та епітети, які
допомагають глибше зрозуміти мисткиню, пізнати її почуття, заглибитись у її
душевний стан. Поетеса свідомо вдається
до них, надаючи текстам пісень інтонаційної виразності, милозвучності та віршованості.
Вірші поетеси пронизані цнотливістю молодих почуттів та щиростю.
Література
2.
Енциклопедичний словник символів
культури України / за заг. ред. В.П. Коцура, О.І. Потапенка, В.В.
Куйбіди. 5-е вид. Корсунь-Шевченківський: ФОП Гавришенко В.М., 2015. 912 с.
3. Костенко. Л. Проміння землі: Вірші. К.:
Молодь, 1957. С. 62.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.